General Motors este pe punctul de a fi naţionalizată. Într-un articol publicat în Wall Street Journal, "Ce am ]nvăţat fiind Ţarul industriei auto", Ioan Mihai Pacepa, încearcă să consilieze oficialii americani cum să nu repete greşelile comise de managementul statului în industria auto românească, în cazul Dacia şi Oltcit, proiecte care au înghiţit miliarde de dolari.
Pacepa relatează că la mijlocul anilor '60, deşi nu avea experienţă în domeniu, a fost ales de către Ceauşescu să se ocupe de crearea industriei auto româneşti. Sarcina sa era aceea de a găsi o licenţă de producţie cât mai ieftină, urmând ca prin aportul spionajului industrial să colecteze informaţii pentru fabricarea produsului.
Dintre cele trei companii care şi-au prezentat oferta câştigătorul licitaţiei a fost Renault, motivul principal al alegerii grupului francez fiind acela că era deţinută de stat. Modelul ales a fost Renault 12, fiind cel mai ieftin produs şi aproape de a fi scoasă din producţie. El a fost caracterizat de Ceauşescu drept ""Tocmai bună pentru idioţi!", tot el fiind cel care a botezat-o, alegând Dacia, simbolul celor două mii de ani de istorie românească, scrie Pacepa.
Din dotarea iniţiala birocraţii şi sindicatele muncitoreşti, implicate în managementul noii fabrici, au eliminat elementele considerate a fi de lux inutil: radioul, oglinzile laterale şi încălzirea pentru locurile din spate. Pacepa relatează că atunci când i-a fost prezentat modelul hibrid, aprobând produsul Ceauşescu ar fi exclamat: "Perfectă pentru idioţi!", deşi automobilul era considerat un adevărat coşmar pe piaţa vest-europeană.
În continuarea articolului Pacepa relatează că dorinţa lui Ceauşescu de a vedea automobile produse în România rulând pe şosele în cât mai multe colţuri ale lumii a stat la baza cumpărării unei a doua licenţe de fabricaţie, destinată producerii unei maşini pentru export. De manageriatul Oltcit-ului, Pacepa spune, că s-a ocupat în mod personal chiar Ceauşescu, şi a făcut-o prost. El este cel care a hotărât ca toate componentele necesare să fie produse în ţară. Astfel s-a ajuns ca producţia fabricii sa fie doar la 1-1,5% din capacitate, la acest rezultat contribuind birocraţia şi nivelul slab al coordonări celor 166 de fabrici furnizoare de componente.
"Ceauşescu a fost un caz extrem", spune Pacepa exemplificând în continuarea articolului faptul că asocierea statului cu industria auto nu a avut loc, nicăieri în lume, sub auspicii de bun augur. Pentru americani, Pacepa concluzionează: "Nu repetaţi greşelile trecutului şi în cazul General Motors va fi naţionalizată".
The Wall Street Journal
Citește pe Antena3.ro