Oraşul Bacău nu are şosea de centură. Cum o asemenea lipsă nu dădea bine, administraţia lui Romeo Stavarache a recurs la un şiretlic. "A luat" o variantă ocolitoare prin comuna Letea Veche, limitrofă municipiului Bacău, şi a botezat-o pompos centură.
Oraşul Bacău nu are şosea de centură. Cum o asemenea lipsă nu dădea bine, administraţia lui Romeo Stavarache a recurs la un şiretlic. "A luat" o variantă ocolitoare prin comuna Letea Veche, limitrofă municipiului Bacău, şi a botezat-o pompos centură.
Varianta ocolitoare, de 18 kilometri, cu două sensuri de
mers, fusese făcută în timpul guvernării PSD. Aceasta este marea centură
ocolitoare pe care se desfăşoară în prezent tot traficul greu. Nu numai maşinile
mari, care vor să ocolească Bacăul, ci şi cele care vor să intre în oraş
trebuie să facă acest ocol. Motivul este simplu. Podul de peste Bistriţa, care
permitea intrarea în oraş este în reparaţii capitale de aproape doi ani. Sute
de maşini mari străbat zilnic varianta ocolitoare a municipiului Bacău. Unele
dintre ele vor să intre în oraş, altele vor să-l ocolească. Drumul este îngust,
cu două sensuri de mers. Din cauza căldurii, laturile şoselei s-au deformat
hidos, pentru că din construcţie ea nu a fost menită să preia un trafic atît de
intens ca acesta de acum. Unul după altul, tirurile intră pe variantă cu avînt,
dar denivelările de pe marginea şoselei îi
determină foarte repede pe şoferi să încetinească. Traficul se desfăşoară
greu, mai ales la sfîrşit de săptămînă.
"E-al naibii. Uite, am prins mai devreme un nod. Au oprit doi deştepţi cu tirul pe dreapta şi au blocat practic circulaţia. Acum nu-s nici oamenii de vină, or fi avut probleme, că i-am văzut pe sub cabină, dar nici nu au refugii pe toată uliţa asta pe care sîntem obligaţi să mergem", a povestit cu năduf unul dintre şoferii care reuşiseră să spargă blocada de maşini care erau nevoite să se descurce pe un singur fir. Şi deşi toată povestea a durat mai bine de jumătate de oră, în zonă nu a apărut nici un poliţist. Şoferii au aplicat regula bunului simţ.
LIBERALII AU PREFERAT
BÎRLADUL. Adevărata centură, cu refugii, patru benzi şi regim de autostradă
ar fi trebuit să fie demarată, dacă nu în 2004, data la care a fost aprobat la
Ministerul Transporturilor şi Locuinţei un proiect de prefezabilitate, măcar în
2005. Banii urmau să vină din derularea unui contract BIRD, iar valoarea
proiectului se ridică la aproape 85 de milioane de euro. Doar că, de la data
aprobării proiectului de prefezabilitate şi pînă la demararea primilor paşi a
intervenit o schimbare majoră. A plecat de la guvernare PSD şi a venit PNL.
Automat şi priorităţile s-au schimbat. "La vremea respectivă eu eram
secretar de stat şi ştiu că pentru derularea acestui contract erau aprobate două
proiecte. O şosea de centură la un oraş important din Ardeal şi una în
municipiul Bacău.
Nu ştiu cum de au ajuns liberalii la concluzia că este mai important să se facă o şosea de centură la Bîrlad, unde trec 10 maşini pe zi, dar, mă rog, fiecare guvernare îşi stabileşte priorităţile ei", ne-a declarat Sergiu Sechelariu, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor şi Locuinţei în guvernarea PSD. Atît de mult au fost interesaţi liberalii de proiectele în derulare de la Ministerul Transporturilor, încît Ludovic Orban declara senin în faţa ziariştilor băcăuani în timpul campaniei electorale că "am găsit proiectul şoselei de centură din Bacău într-un sertar prăfuit de la minister. Era uitat pe acolo de cîţiva ani", arăta ministrul cu doar două luni în urmă.
GOGORIŢĂ ELECTORALĂ. Pe
timpul campaniei electorale, primarul Romeo Stavarache nu s-a sfiit să-şi treacă
la capitolul realizări şoseaua de centură. Deşi nu are nici un merit, nu a fost
adusă nici măcar o roabă de nisip pe undeva pe unde ar putea fi centura
ocolitoare, Stavarache, ingenuu ca o fată mare, clama că a rezolvat problema şoselei
de centură, ba chiar a pus şi bannere prin oraş cu măreaţa realizare. Asta în
ciuda faptului că pe site-ul primăriei, Stavarache spune cu totul altceva. "Pînă
în acest moment, în cadrul acestui (sic!) contract s-a revizuit studiul de
fezabilitate,
s-au stabilit aliniamentele şoselei de centură, au început ridicările topografice şi realizarea studiilor geotehnice şi s-a introdus în proiect legătura cu DN11, care duce spre Braşov. Conform contractului, faza de proiectare şi de achiziţie a terenurilor se va finaliza în prima parte a anului 2008, în perioada iulie-octombrie 2008 fiind programată achiziţia/ofertarea executantului lucrărilor de construcţie. Începerea lucrărilor este programată a avea loc la sfîrşitul anului 2008, termenul de execuţie fiind de 31 de luni", declară Romeo Stavarache, pe site-ul primăriei.
VARIANTE DE TRASEU. Varianta
iniţială de traseu prevedea străpungerea prin nordul municipiului şi ar fi făcut
legătură dintre E85 cu drumul naţional care duce către Piatra Neamţ. În acelaşi
proiect mai erau prevăzute şi două poduri, unul peste Bistriţa şi celălalt
peste Siret. În momentul de faţă nimeni nu ştie care va fi traseul, şi dacă au început
negocierile pentru achiziţia terenurile peste care va trece şoseaua de centură.
Printre funcţionari se vehiculează două trasee. Unul prin nordul municipiului,
dar pe un alt traseu decît cel de pe vremea PSD, şi unul prin sud. Lungimea
totală a şoselei de centură ar avea 39 de kilometri. Am încercat să-l întrebăm
pe Romeo Stavarache care ar fi varianta
asupra căreia s-a oprit într-un final şi dacă au început tratativele pentru
achiziţia terenului peste care va trece şoseaua de centură. Iniţial primarul a
răspuns la telefon, apoi, cînd a realizat că la celălalt capăt al firului este
un ziarist care nu-i înalţă ode, a închis telefonul şi nu a mai răspuns. Menţionăm
că este vorba despre telefonul mobil de serviciu plătit din banii comunităţii.
CONTRACTUL. În
ceea ce priveşte privind contractul de construcţie al Centurii Bacău, acesta a
fost semnat la data de 27.07.2007 cu JV Schüssler – Plan – Search Corporation.
În urma revizuirii Studiului de Fezabilitate s-a luat decizia includerii în
acest proiect a încă unui tronson de 7,377 km, ce leagă DN2 de DN11. Stadiul de
proiectare este realizat în proporţie de 60%. În 18.03.2008 a fost publicat
anunţul de invitaţie la precalificare. Începerea execuţiei lucrărilor este
estimată pentru sfîrşitul anului 2008.
Priorităţi
"Ştiu că pentru
derularea acestui contract erau aprobate două proiecte. O şosea de centură la
un oraş din Ardeal şi una în Bacău. Nu ştiu cum de au ajuns liberalii la
concluzia că este mai important să se facă o şosea de centură la Bîrlad, unde
trec 10 maşini pe zi, dar fiecare guvernare cu priorităţile ei"
Sergiu Sechelariu, fost
secretar de stat la Ministerul Transporturilor şi Locuinţei