x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special CIA in Europa - Ce ascund autoritatile romane?

CIA in Europa - Ce ascund autoritatile romane?

de Jurnalul National    |    16 Feb 2007   •   00:00
CIA in Europa - Ce ascund autoritatile romane?

Jurnalul National va prezinta toate referirile facute la Romania in ra-portul privind presupusele zboruri si inchisori secrete ale CIA in Euro-pa. Documentul a fost adoptat in plenul Legislativului de la Strasbourg. In raport se arata ca autoritatile de la Bucuresti nu au adus suficiente dovezi ca CIA nu a desfasurat activitati nepotrivite in Romania in cadrul luptei inpotriva terorismului.

Parlamentul European a adoptat miercuri un raport privind presupusa folosire de catre CIA a unor state europene pentru transportarea si detinerea ilegala de prizonieri. In favoarea documentului s-au pronuntat 382 de eurodeputati, in timp ce 256 au votat impotriva, iar 74 s-au abtinut. Raportul include numeroase referiri la Romania, inclusiv la subcapitolul "Facilitati secrete de detentie". Va prezentam cele mai importante fragmente ce vizeaza direct autoritatile de la Bucuresti.

Raportul intocmit de o comisie speciala compusa din membri ai Parlamentului European a fost prezentat in plenul de la Strasbourg de catre socialistul italian Claudio Fava, in calitate de sef al comisiei.

In primul paragraf dedicat Romaniei, comisia "saluta excelenta ospitalitate si buna cooperare manifestate de autoritatile romane fata de Comisia temporara, inclusiv intalnirile cu membri ai Guvernului roman, precum si infiintarea unei comisii de ancheta ad-hoc de catre Senatul Romaniei". Documentul face referire si la "reticenta autoritatilor romane competente in ceea ce priveste realizarea unei anchete detaliate asupra existentei unor centre secrete de detentie pe teritoriul Romaniei".

In raportul Fava se mai arata ca Parlamentul European "regreta faptul ca raportul realizat de comisia de ancheta romana a fost pastrat secret, cu exceptia concluziilor acestuia, ce figureaza la capitolul 7, prin care se neaga in mod categoric posibilitatea ca pe teritoriul romanesc sa existe centre secrete de detentie; regreta faptul ca, in cadrul investigatiilor sale, comisia romana de ancheta nu a audiat jurnalisti, ONG-uri sau membri ai personalului aeroportuar si faptul ca aceasta nu a transmis inca raportul sau comisiei temporare, in pofida angajamentului sau in acest sens; regreta faptul ca, avand in vedere toate aceste elemente, concluziile raportului comisiei romane de ancheta par a fi premature si superficiale; ia act totusi de intentia comunicata delegatiei Comisiei temporare de catre presedinta comisiei de ancheta de a considera aceste concluzii ca fiind provizorii". Nu este omis nici cazul aeronavei Gulfstream. "PE regreta lipsa de control al aeronavei Gulfstream, cu numarul de inmatriculare N478GS, care a suferit un accident la 6 decembrie 2004, la aterizarea in Bucuresti; reaminteste faptul ca aeronava a decolat de la baza aeriana Bagram, din Afganistan, si ca cei sapte pasageri aflati la bordul acesteia au disparut in urma accidentului; apreciaza totusi buna cooperare a autoritatilor romane, care au transmis Comisiei temporare raportul privind accidentul." Adoptand raportul, Parlamentul European se alatura preocuparii autorilor documentului, care nu privesc cu ochi buni faptul ca autoritatile romane nu au deschis o ancheta oficiala privind existenta unui pasager in aeronava Gulfstream N478GS, care avea asupra lui un pistol Beretta 9 mm Parabellum incarcat.

In textul adoptat miercuri se mai arata ca Parlamentul European "ia act de cele 21 de escale, pe aeroporturi romanesti, ale unor aeronave operate de CIA si isi exprima profunda ingrijorare cu privire la scopul zborurilor dinspre sau inspre tari implicate in circuite de predari extraordinare si de transfer de detinuti; deplange escalele pe aeroporturi romanesti ale unor aeronave care s-au dovedit a fi fost folosite de CIA, in alte ocazii, pentru predarea extraordinara a lui Bisher Al-Rawi, Jamil El-Banna, Abou Elkassim Britel, Khaled El-Masri, Binyam Mohammed si Abu Omar si pentru expulzarea lui Ahmed Agiza si a lui Mohammed El Zari; este ingrijorat in mod special de faptul ca doua dintre aceste zboruri aveau ca punct de plecare sau de destinatie Guantanamo; incurajeaza insistent autoritatile romane sa avanseze in anchetarea acestor zboruri".

Parlamentarii europeni s-au aratat preocupati si de controlul exercitat de autoritatile romane asupra activitatilor Statelor Unite pe Aeroportul Kogalniceanu, locul unde exista supiciuni ca au functionat centre secrete de detentie.

Desi nu s-au descoperit dovezi in plus dincolo de articolele din presa internationala, Parlamentul European apreciaza ca doar declaratiile si cooperarea autoritatilor romane nu pot exclude posibilitatea ca serviciile secrete ale Statelor Unite sa fi operat in Romania in mod clandestin. In text se arata ca "nu s-a adus nici o dovada concludenta care sa indeparteze acuzatiile privind functionarea unui centru secret de detentie pe teritoriul Romaniei".

CONFIDENTIAL. Raportul mentioneaza faptul ca, la 6 septembrie 2006 Presedintele SUA, George W. Bush, a confirmat faptul ca Agentia Centrala de Informatii (CIA) a desfasurat un program de detentii secrete in afara Statelor Unite. Bush a spus ca informatiile esentiale obtinute prin programul de predari extraordinare si de detentie secreta au fost impartasite altor tari si ca acest program va continua, existand o mare probabilitate ca unele tari europene sa fi primit, cu sau fara stiinta lor, informatii obtinute prin tortura. De asemenea, Comisia PE a obtinut, dintr-o sursa confidentiala, inregistrari ale reuniunii transatlantice informale dintre Uniunea Europeana (UE) si ministrii de Externe ai NATO, la care a asistat si secretarul de stat al SUA, Condoleezza Rice, la 7 decembrie 2005, prin care se confirma ca statele membre erau la curent cu programul de predari extraordinare, in timp ce toti interlocutorii oficiali ai Comisiei temporare au furnizat informatii inexacte referitoare la acest aspect.

RECOMANDARI. Comisia temporara a Parlamentului European afirma, intre altele, ca tarile europene "care nu au initiat inca anchete independente privind toate escalele facute de aeronave civile operate de CIA trebuie sa deschida astfel de investigatii, cel putin pentru perioada de dupa 2001 si inclusiv pentru cazurile deja analizate de Comisia temporara". Totodata in raport este solicitata, "inchiderea centrului de detentie din Guantanamo Bay din Cuba si se aminteste ca sunt necesare demersuri imediate din partea tarilor europene in vederea inapoierii cetatenilor si rezidentilor acestora care sunt detinuti in mod ilegal de autoritatile Statelor Unite".

Legislativul European invita tarile de pe continent "sa acorde compensatii victimelor nevinovate ale predarilor extraordinare si sa se asigure ca acestea au acces la compensatii efective si rapide, inclusiv acces la programe de reabilitare, garantii ca ceea ce s-a intamplat nu se va mai repeta si compensatii financiare adecvate".

Parlamentul solicita Comisiei temporare "sa intreprinda o evaluare, din perspectiva drepturilor omului, a intregii legislatii antiteroriste din statele membre, precum si a aranjamentelor formale sau informale dintre statele membre si serviciile de informatii din tari terte, sa revizuiasca legislatia in cazurile in care organisme europene sau internationale din domeniul drepturilor omului considera ca aceasta ar putea conduce la incalcari ale drepturilor omului si sa prezinte propuneri de actiuni prin care sa se evite repetarea faptelor care fac obiectul atributiilor Comisiei temporare". Raportul aminteste totodata de necesitatea revizuirii exceptiilor care decurg din notiunea de "secret de stat", pentru a se evita abuzurile si deviatiile care sunt tot mai putin acceptabile in statele democratice moderne si care contravin obligatiilor in materie de drepturi ale omului.

CONCLUZIA: MAI MULTA COOPERARE
In concluzie, raportul aminteste institutiilor europene sa trebuie sa-si indeplineasca responsabilitatile ce decurg din articolul 7 din Tratatul privind Uniunea Europeana si din toate dispozitiile relevante ale tratatelor si sa adopte toate masurile adecvate in lumina concluziilor lucrarilor Comisiei temporare, a faptelor revelate pe parcursul anchetei Comisiei temporare si a oricaror alte fapte ce pot fi dezvaluite in viitor. Se precizeaza totodata ca toate guvernele implicate trebuie sa furnizeze informatii complete si detaliate Consiliului si Comisiei si, daca este nevoie, sa demareze, fara intarziere, audieri si sa dispuna efectuarea unei investigatii independente. Raportul reaminteste ca, in lumina jurisprudentei CEDO, un stat semnatar este responsabil de incalcarea materiala a dispozitiilor CEDO si, in consecinta, si a articolului 6 din Tratatul privind Uniunea Europeana, nu doar in cazul in care raspunderea sa directa poate fi stabilita dincolo de orice indoiala rezonabila, ci si in cazul in care nu isi indeplineste obligatia pozitiva de realizare a unei anchete independente si impartiale privind presupunerile rezonabile facute in legatura cu astfel de incalcari.
In document se solicita organizarea unei intalniri la nivel inalt intre UE si SUA, avand ca tema combaterea terorismului, pentru a se cauta modalitati de a pune capat unor astfel de practici inumane si ilegale.
Raportul apreciaza necesitatea ca NATO, ONU, Consiliul Europei, Casa Alba si Congresul american sa informeze Parlamentul European cu privire la orice evolutii care pot avea loc in domeniile care fac obiectul atributiilor Comisiei temporare.
×