Ultima propunere îi aparține șefului PSD Gorj, care vrea ca șoferii să poată depăși fără probleme linia continuă, chiar și atunci când aceasta este dublă, dacă șoferul din față merge prea încet. „Există o explicație”, cum ar spune un personaj celebru made in Oltenia. Prevederile legislative actuale generează „multiple probleme” și blocaje în trafic, spune inițiatorul, cauzând „creșterea gradului de disconfort a conducătorului auto”.
În timp ce o modificare a Codului Rutier – care prevede că, în timpul zilei, șoferii vor fi obligați să folosească luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă pe toate categoriile de drumuri publice, nu doar pe autostrăzi sau drumuri naționale europene -, tocmai a fost avizată în comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților, urmând să primească votul final în Parlament, un alt proiect legislativ ce aduce schimbări în actul normativ ce a fost pus pe masa senatorilor.
Inițiatorul proiectului, deputatul social-democrat Mihai Weber, susține că este necesară o nouă modificare legislativă deoarece prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului 195/2002 privind circulația pe drumurile publice (Codul Rutier), precum și cele ale Regulamentului de aplicare a OUG generează multiple probleme.
„Deși scopul actului normativ se subsumează ideii de siguranță, fluență și normalitate în traficul rutier, în practică survin blocaje”, spune acesta.
Obstacolele îngreunează traficul rutier
„O astfel de situație este aceea în care conducătorul autovehiculului întâlnește pe sensul său de mers un obstacol oprit, staționat sau care se deplasează cu o viteză foarte mică, iar pentru depășirea acestui obstacol este necesară încălcarea marcajului continuu simplu sau dublu care delimitează sensul opus, autovehiculul circulând, chiar și parțial, pe sensul opus”, scrie deputatul în expunerea de motive care însoțește proiectul.
Potrivit acestuia, șoferii care se află în această situație sunt sancționați de poliția rutieră pentru că au încălcat linia continuă fără să se țină cont de motivele care au determinat această acțiune.
„Mai mult, cadrul normativ în vigoare nu îndepărtează natura perturbatoare a obstacolului, ci îngreunează fluiditatea traficului rutier, cauzând creșterea gradului de disconfort a conducătorului, dar și o viteză medie comercială care are un impact negativ asupra activității operatorilor economici și marilor transportatori”, reclamă Mihai Weber.
Șoferii care merg cu 30 km/h, căruțele și bicicliștii
Prin urmare, acesta propune să fie permisă prin lege – și, prin urmare, să nu mai fie sancționată – manevra de depășire care presupune trecerea peste axa care separă sensurile de circulație pentru depășirea obstacolelor de orice natură, oprite, staționate sau care se deplasează cu viteză mai mică de 30 km/h, indiferent dacă marcajul continuu este simplu sau dublu, cu mențiunea că trebuie să fie respectate condițiile necesare pentru asigurarea siguranței în trafic.
Mai exact, „dacă vizibilitatea drumului este asigurată pe o distanță mai mare de 20 m, iar lățimea drumului este de cel puțin 7 m”.
O mașină avariată pe carosabil sau un copac căzut, căruțele, animalele sau bicicliști se regăsesc printre potențialele obstacole de pe șosele.
Inițiatorul proiectului legislativ amintește că, prin regulamentul de aplicare a OUG 195/2002, au fost instituite deja câteva excepții privind depășirea în anumite situații – pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri și în tuneluri. Practic, dacă sunt îndeplinite condițiile de mai sus privind vizibilitatea și lățimea drumului, în aceste locuri pot fi depășite vehiculele cu tracțiune animală, motocicletele fără ataș, mopedele, bicicletele și trotinetele electrice, ține să precizeze deputatul.
Noua propunere de completare a Codului Rutier este susținută și de alți 34 de parlamentari PSD și de un deputat neafiliat.