Intamplator, a fost soferul Regelui doar o zi, in ’90, cand acesta a intrat din nou in tara. Acum, Ion Tuca ii organizeaza Palatul. De la 6 ani, Luca Vlad visa sa lucreze pentru Regina; acum ii este avocat
"A fost cea mai lunga coloana de masini pe care am vazut-o eu vreodata. Eram la Nunta de Diamant a Majestatilor Lor si ne aflam in fata la Hilton, cu 14 masini si doua autocare cu invitati, intr-o coloana oficiala, cu SPP, Salvare, Politie. Masinile erau obligate sa se miste exact in ordinea precedentei capetelor regale prezente acolo, pana la Palatul Elisabeta. In ziua aceea era un trafic infernal in Bucuresti, iar programul nostru era calculat la minut. Cum sa facem sa ducem la timp, la Palat, toate capetele incoronate?'. Grea misiune.
Si acum, dupa trei ani, povestindu-ne toate astea, Ioan Luca Vlad parca inca ar mai avea ceva emotii. Caci da, pentru stafful Regelui aceea a fost una dintre "zilele grele'. Luca Vlad este avocat si consilier privat al Familiei Regale, la numai 25 de ani. Nu ai spune ca tanarul acesta zambitor, cu ochelari, costum negru si chip de adolescent este insusi Cancelarul Decoratiilor Regale. De cativa ani face parte din echipa oamenilor de incredere de la Curtea Regelui. Visa asta de la sase ani, de cand a intalnit-o prima data pe Regina si s-a repezit sa o ia de mana. Dar asta este alta poveste.
Truda din spatele perfectiunii. Cum risti sa dai peste cap o nunta regala
Sa revenim la Nunta de Diamant. Cand sa plece de pe loc de la Hilton, cu toti regii si printesele straine, alte emotii. Si-au dat seama ca nu se poate fiindca lipseste un invitat important. Ce sa faca? Si oamenii din Secretariatul Casei Regale s-au pus pe telefoane, cautand solutii. Trebuia gandit rapid, contra cronometru, caci in cateva minute coloana urma sa se urneasca de pe loc. Mai multe minute intarziere ar fi fost o mare gafa. "Invitatul absent se afla inainte in ordinea de precedenta, era ca o veriga lipsa. Nu puteam sa rupem coloana si sa facem din una, doua. Caci a doua coloana ar fi ajuns la o distanta de o ora fata de cealalta. Or la Palat era nevoie sa ajunga toata lumea impreuna, la ora fixa, pentru ca dupa prima persoana sa intre si restul, in ordinea stabilita, iar ceremonia sa mearga mai departe', isi mai aminteste avocatul.
Si a mai fost un hop, cand un sofer neatent era sa loveasca autocarul cu invitati. "I-a fisurat doar parbrizul. Din nou, mari emotii caci in program era ca invitatii sa ajunga repede la hotel sa se pregateasa de concertul de la Opera. Am adus repede alt autocar', ne spune Ion Tuca, directorul Administratiei Casei Regale. Are 47 de ani si il serveste pe Rege din ’90. A fost soferul Majestatii Sale cand a intrat prima data in tara, dupa Revolutie. Atunci l-a intalnit prima data pe Rege. Vazandu-l descurcaret, mai tarziu, cand s-a stabilit in tara, Majestatea Sa l-a chemat, apoi, sa-i organizeze intreg Palatul Elisabeta. Cu Dreptul si cu masterul in Turism, era chiar omul potrivit.
Palatul este randuit ca un "stup': are un Secretariat (cel mai important departament), un departament de Protocol, unul Administrativ (se ocupa de ospitalitate), apoi Financiar-Contabil si Logistica. Nimeni nu lucreaza separat, ci numai in echipa. Se munceste la foc continuu: se pregatesc vizite, audiente, consultatii, serate, dineuri, se scriu brevete, se confera decoratii, se scriu invitatii si multe altele. Acum, de pilda, se pregateste jubileul de 90 de ani al Regelui.
Ce viseaza un prescolar cand o intalneste prima data pe Regina
"Am intalnit-o pe Majestatea Sa, Regina, cand aveam sase ani. Venise la Bucuresti, la o expozitie personala a tatalui meu. Eu m-am infiintat cu o floare, am luat-o de mana si am condus-o prin toata expozitia. Am discutat in franceza si am fost atat de impresionat, incat mi-am spus atunci, la sase ani, ca as vrea sa ajut cumva Familia Regala', ne povesteste avocatul Ioan Luca Vlad. Pe la opt ani deja citea carti de Drept. In facultate i-a scris avocatului principal al Familiei Regale, rugandu-l sa-l ia ca practicat, doar sa stea pe langa el si sa invete. "A acceptat imediat, cred ca avea nevoie de cineva sau poate asa s-au pus stelele. Asadar, peste doua zile eram in Palat, in Salonul cu Barne, cu un teanc mare de dosare. Imi amintesc si acum: mi s-a adus o prajitura cu visine si suc de mere', zambeste tanarul.
Acum are un regim de colaborator: ori se intalneste la Palat cu colega sa, Sandra Gatejeanu, director de Protocol, pentru a pregati impreuna evenimente, ori lucreaza de acasa ("Adica cercetare, mult de scris, discutii cu avocatii din strainatate pe internet sau prin scrisori, de multe ori noaptea, telefoane, emailuri').
Prima zi cu Regele: "Majestate, eu nu merg cu astia in padure'
Povestea lui Ion Tuca ar merge pusa in cartile de istorie. Avea 26 de ani in ’90 si s-a nimerit sa fie in vizita la un coleg cand acesta a fost sunat sa-l insoteasca pe Rege de la aeroport la Curtea de Arges. Era prima sosire a Regelui in tara, dupa exil. "Am familie, nu pot sa merg', a spus colegul. "Dar am pe cineva in vizita la mine, il intreb pe el daca vrea'. L-a intrebat, iar tanarul Tuca a acceptat. Nu iesise niciodata din Bucuresti, decat pana la mare si la munte, atat. "Apoi, pe 24 decembrie, cand a sosit Majestatea Sa, am disparut pur si simplu de acasa pana a doua zi, fara sa spun nimic familiei. Regele venise cu un avion privat, avea viza provizorie de 24 de ore, precum si acceptul lui Petre Roman de a intra in tara. Cand Majestatea Sa a trecut prin aeroport, personalul a inceput sa aplaude puternic. Au retinut pasapoartele si am plecat cu totii acasa la doamna Mezincescu, sa le asteptam', isi aminteste Ion Tuca. Erau impreuna cu jurnalistii francezi, tocmai deschideau o sampanie, cand suna cineva la usa... toti au zis ca le-or fi venit pasapoartele, dar nu. "Deschid, la usa un politist cu un soldat. Cine e in casa?, au intrebat'. Raspunsul mai mult i-a bagat in ceata. "Ai, ba, e Regele in casa sau nu este? Am fost trimisi sa-l pazim'.
Cand in sfarsit au iesit pe autostrada, spre Pitesti, era deja noapte. La iesirea de pe autostrada, la curba, unde se afla Metro acum, au intalnit un TIR rasturnat, un tractor pe margine, politisti cu arme si foarte multe taxiuri. Era un baraj in toata regula, ca acelea care se faceau in strada la Revolutie. La Jurnal se daduse ca Regele intrase fraudulos in tara, fara acte. "A aparut un colonel de Securitate cu caciula de astrahan si ne-a amenintat sa ne intoarcem la Bucuresti ca ei au pregatit un avion militar, sa-l conduca pe Rege inapoi in deplina securitate. Am stat acolo de la 12 noaptea pana la 2 dimineata. Noi le spuneam ca avem toate actele in regula, ei ziceau: noi am primit ordin sa va ducem inapoi la Bucuresti'. Toata lumea, impreuna cu Regele, se incuiase pe dinauntru in masini si astepta.
Fortati de politisti, pana la urma n-au avut incotro si i-au urmat. Erau, oricum, inconjurati de 20 de masini cu forte de ordine. "La sosire, pe linia de centura a Bucurestiului, am vazut ca ne baga in padure, sa-i urmam. Mi-am zis: astia clar ne-au pus gand rau... caci daca te duce unul in padure la 3 dimineata, poate sa-ti vrea binele?', isi aminteste directorul Tuca. A mai mers el vreo sase metri, cand a pus o frana brusca si a intors pe loc, spunand: "Majestate, eu nu merg cu astia in padure!'. Spre dimineata au ajuns la Otopeni, iar Regele a plecat. "Eu am fost impresionant ca Majestatea Sa nu a coborat nici o secunda din masina, tot drumul. Mi s-a parut de o rezistenta fizica extraordinara'. Peste cateva luni, cand a fost chemat sa puna pe roate Fundatia Principesa Margareta, fiind considerat om de incredere, un apropiat al Majestatii Sale i-a spus: "Regele se tot gandeste la tine si abia asteapta sa va intalniti, dar nu stie cum arati, ca in masina nu ti-a vazut decat ceafa'.