x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Cum s-a văzut gala de premiere a celor mai mari inventatori ai lumii în domeniul auto-moto, prin ochii unuia dintre laureaţi, românul Paul Bârsănescu

Cum s-a văzut gala de premiere a celor mai mari inventatori ai lumii în domeniul auto-moto, prin ochii unuia dintre laureaţi, românul Paul Bârsănescu

de Robert Veress    |    23 Apr 2012   •   11:33
Cum s-a văzut gala de premiere a celor mai mari inventatori ai lumii în domeniul auto-moto, prin ochii unuia dintre laureaţi, românul Paul Bârsănescu

17-18 aprilie. Germania, Dusseldorf. Ceremoniile 'Oscar' ale inventicii in domeniul auto-moto, adica Network of Automotive Excellence, prescurtat NoAE.

La prima sa participare, Romania este una dintre tarile premiate, gratie unei inventii a echipei de la Universitatea Tehnica 'Gh. Asachi' din Iasi, in speta a Prof.dr.ing Paul Barsanescu. Acesta a avut o idee uimitor de simpla si de ingenioasa, deopotriva, prezentata, in premiera, de Jurnalul National. E vorba de o solutie de imbinare a doua tehnologii deja existente, care acum lucreaza separat – cantarirea la bordul vehiculului pe fiecare punte, respectiv GPS cu inregistrare si tracker.

La competitia NoAE au participat 325 de inventatori din 40 de tari si care a fost jurizat de reprezentanti ai celor mai mari companii din industria aerospatiala si auto: Airbus, Boeing, Lufthansa, Siemens, Audi, Ford, Renault, Porsche, Volkswagen, Opel, Skoda, Bosch etc.

Participantii au avut la dispozitie 7 luni pentru a-si inscrie proiectele, termenul limita fiind data de 31 decembrie 2011. La final, din 173 de inovatii preselectate (finalizate si analizate de juriu), 21 au fost declarate castigatoare.

Domnul Barsanescu a avut amabilitatea de a relata, pentru Jurnalul National, cum s-a vazut salonul de la Dusseldorf prin ochii sai avizati. Nu vom spune mai mult, decat ca relatarea este un adevarat regal pentru pasionatii inventicii. Titlul si intertitlurile ne apartin.

Cele mai interesante proiecte de la Network of Automotive Excellence

'La Dusseldorf au avut loc mai multe actiuni simultan, toate desfasurate sub sigla NoAE. A fost un eveniment festiv de amploare, cu participarea unor personalitati si chiar cu o sectie VIP.

Unii dintre castigatori au venit cu machete sau prototipuri, ceea ce inseamna, desigur, un pas important spre materializarea ideii. Eu nu am putut prezenta decat postere (foto 1), insa majoritatea au fost in aceeasi situatie. Au fost prezentate multe idei frumoase, dar care au si un potential comercial (s-a insistat pe asta in diverse cuvantari).

Un motor revolutionar

Dintre toate inovatiile prezentate, cel mai mare interes l-a starnit un nou tip de motor, prezentat de catre un inventator din Elvetia (foto 2). Motorul (foto 3) are doi cilindri in forma de segment de tor. In fiecare cilindru se misca 2 pistoane opuse. Pistoanele sunt puse in miscare prin intemediul unor bile si a unor came (biela si arborele cotit sunt eliminate). Ceea ce se poate vedea la exteriorul machetei (foto 4) reprezinta un generator electric (rotorul pe motor si statorul la exterior) care incarca o baterie, de la care se alimenteaza 4 motoare electrice montete la roti. Motorul este mult mai compact si mai usor decat unul clasic, iar numarul de piese este redus la cca. 60 fata de cca. 150. Ca absolvent al sectiei de motoare (desi nu mai lucrez de mult in domeniu), consider ca este o idee foarte frumoasa, insa mai are multe teste de trecut. Prototipul abia urmeaza sa fie testat. Din acest motiv nu se stie nimic despre consumul de combustibil, fiabiliate, uzura etc. Imi amintesc ca si motorul Wankel promitea rezultate similare, insa, dupa sume mari cheltuite pentru cercetare de catre NSU, Mercedes si Mazda, numai aceasta din urma mai produce un nr. extrem de limitat de asemenea motoare. Motorul Wankel, foarte promitator a pierdut din pacate datorita consumului ridicat si a fiabilitatii reduse. Sa speram ca cel prezentat la Dusseldorf va reusi sa se impuna.

Gravitatie zero 3D

O alta inovatie a fost "Gravitatie zero 3D", prezentata de inovatori din Spania. De fapt, asa cum au recunoscut si ei, titlul este unul cu impact comercial, insa nu foarte adecvat. Dar asta nu are importanta si mie mi-a placut foarte mult ideea si realizarea ei (foto 4). Pe fiecare fata a poliedrului se afla cate o sursa puternica de lumina si o camera de filmat de mare viteza. la partea superioara si inferioara a poliedrului se afla cate un mic orificiu. Pe la partea superioara se da drumul unui mic obiect (de forma oricat de complexa) si el iese din dispozitiv prin fereastra inferioara. In drumul sau prin dispozitiv este filmat din mai multe unghiuri de catre camerele aflate pe fiecare fata si imaginea spatiala (3D) a obiectului este prezentata in timp real pe ecranul computerului si poate fi analizata din orice directie (de fapt imaginea 3D ar fi la "gravitatie zero").

O alta inovatie utilizeaza panouri de termocupluri asezate deasupra unei surse calde (motorul). Avand si o sursa mai rece (inafara motorului), se genereaza un curent electric si astfel se recupereaza o parte din energia pierduta prin caldura.

Romani... si printre inventatorii premiati din Germania, Franta

Dl. Otto Kellenberger, originar din Hunedoara, a prezentat din partea firmei Kuka un sistem de sudura prin frictiune, asistata de un robot. Sudura prin frictiune se realiza clasic prin rotirea a doua corpuri cilindrice in sensuri opuse si prin presarea puternica a acestora. Caldura generata prin frecare produce sudarea. Sistemul prezentat pemite insa sudarea si a pieselor plane (table). Avantajul il reprezinta incalzirea mai redusa (nu exista zone cu o culoare schimbata in vecinatatea cordonului de sudura) si posibilitatea sudarii unor materiale diferite (titan cu aluminiu, de exemplu).

Am mai discutat cu trei inovatori din Italia. Unul dintre ei mi-a spus ca daca sunt din Romania, atunci musai trebuie sa vorbesc italiana. Ceea ce am si facut. Sotia lui este originara din Romania.

Alti colegi de la universitati italiene au laudat studentii romani veniti la ei cu programe erasmus, pe motiv ca dupa numai o luna reusesc sa vorbeasca limba italiana foarte bine.

Reprezentantul firmei MS3D mi-a spus de asemenea ca, roman fiind, musai trebuie sa vorbesc franceza si a trebuit sa ma conformez. Mi-a spus ca mama lui era romanca nascuta la Chisinau. A fost nevoita sa plece de acolo si s-a stabilit in Franta. Astazi urmasii ei nu mai vorbesc romana, din pacate.

Mie mi s-a parut ca atmosfera a fost prieteneasca si despre romani am auzit vorbindu-se numai de bine.

Inventia romaneasca

(Aici vom insera, mai intai, explicatia inventiei, data de dl. Barsanescu, dupa momentul aflarii vestii premierii).

In prezent, camioanele sunt taxate la fel, indiferent de gradul de incarcare. Ca circula gol, sau incarcat la maxim cu o marfa usoara sau incarcat cu marfa ce cantareste mai mult, taxa de drum este aceeasi. Or, conform unui studiu realizat in Africa de Sud, uzura soselelor se datoreaza, in proportie de 60%, camioanelor supraincarcate. Sunt sigur ca la noi procentajul este chiar mai mare. Un camion care este supraincarcat cu 10% peste limita maxima admisa, produce o uzura a soselei mai mare cu 46,4% fata de acelasi camion incarcat la greutatea admisa. In absenta monitorizarii, foarte multe camioane circula supraincarcate. Solutia pe care o propunem, eu si colegii care au cooperat la acest proiect, va permite monitorizarea permanenta a incarcarii unui camion. Astfel, se va putea ca impozitarea sa se faca, pe fiecare punte, dupa incarcarea camioanelor grele. Taxarea va putea tine cont de mai multi factori, de distanta parcursa, de tipul drumurilor pe care s-a circulat.

In ceea ce ma priveste, as vrea sa va spun ca ceea ce am prezentat eu nu este o inventie, intrucat nu am obtinut inca un brevet de la OSIM ca sa ateste acest lucru (am depus cererea acum un an si ea este in curs de examinare). OSIM are specialisti si baze de date la care eu nu am acces si numai ei pot stabili daca este o inventie sau nu. Pana atunci, ar fi bine sa-i spunem inovatie, aceasta avand un grad mai mic de noutate decat inventia. Eu am 20 de brevete de inventie de la OSIM (autor sau coautor), insa mi s-a intamplat ca sa-mi fie respinse cateva.

As dori sa mai demontez cateva dintre afirmatiile aparute in diferite jurnale. Premiul NoAE este pur onorific. Chiar daca eu am realizat inovatia si am inscris-o la concursul NoAE, pe diploma nu este scris numele meu, ci doar numele universitatii si titlul inovatiei, asa cum este normal. Sigur ca au fost unele companii care s-au interesat mai indeaproape de inovatia pe care am prezenat-o. Insa de aici si pana la aplicarea efectiva a ideii mai este cale lunga. E la fel ca la un salon auto: pot veni multi sa se intereseze despre un nou model de masina. Probabil ca le place masina, din moment ce sunt interesati de ea. Asta insa nu inseamna ca o vor si cumpara.

Stiti ca inovatia a fost realizata in cadrul unui proiect european FP7, numit ASSET-ROAD. El a fost focalizat pe siguranta si infrastructura rutiera. Asa cum v-am mai spus, managementul proiectului a fost realizat de catre firma PTV din Germania si managementul stiintific de catre firma ROC din Austria. Impreuna cu mine a fost prezent la Dusseldorf si managerul stiintific al proiectului, dl. ing. Rigobert Opitz. Proiectul ASSET-ROAD a fost un proiect important al UE, avand un buget de 8,3 milioane Euro (inclusiv finantari externe). Proiectul a avut 19 participanti din 12 tari. Din Romania singurul participant a fost Universitatea Tehnica "Gh. Asachi" din Iasi. Fiind o tema interdisciplinara, echipa noastra a fost formata din ingineri constructori, ingineri mecanici, chimisti si matematicieni, de la 5 din cele 11 facultati ale UTIasi si unul (inginer mecanic) de la Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara din Iasi. Managementul echipei a fost asigurat exemplar de catre dl. prof Taranu Nicolae, de la Facultatea de Constructii si Instalatii. Eu am fost responsabil stiintific si persoana de contact (sunt angajat la Facultatea de Mecanica). Bugetul echipei noastre a fost de cca. 120.000 Euro (dintre care 75% de la UE si 25% de la Guvernul Romaniei, prin proiectul de cofinantare PN II 308EU/2009). Va asigur ca pentru fiecare cent din bugetul echipei noastre s-a muncit din greu. Am si fost laudati pentru rezultatele obtinute. Proiectul FP7 s-a incheiat la sfarsitul anului 2011. In prezent are loc auditul final la UE'.

Paul Barsanescu

Nota de final:

Ne exprimam, din nou, speranta ca Romania va sti sa profite de pe urma acestei inventii (ne permitem sa o catalogam ca atare, ignorand rezervele autorului), care ar putea aduce economii de miliarde de euro fiecarei tari care va aplica noul sistem de taxare si monitorizare a camioanelor grele.

×
Subiecte în articol: inventie romaneasca premiata