Firma olandeză care deținea 49% din acțiuni și managementul companiei a acuzat statul român că încalcă prevederile contractuale. Sindicaliștii din șantierul naval au vorbit despre un șantaj pe care olandezii ar fi vrut să-l facă, pentru a obține pachetul majoritar de acțiuni, dar în final s-a ajuns la insolvență și contractul a fost reziliat. Blocul Național Sindical (BNS) a participat la negocierile pentru salvarea șantierului și a venit chiar cu soluții. S-a dat ca sigură informația că firma Aker, din Norvegia, va prelua acțiunile Damen, după ce norvegienii au venit cu mai multe contracte care ar avea șanse să resusciteze afacerea acum în derivă. Dar surse din șantierul naval au declarat, pentru Jurnalul, că Aker nu va prelua șantierul naval și sunt multe nereguli în privința unor firme-căpușă care au făcut bani pe seama muncitorilor angajați pe șantier și pentru care grupul olandez a făcut plăți uriașe.
Contractul de asociere între grupul olandez Damen și Șantierul Naval din Mangalia s-a semnat cu 6 ani în urmă, în 2018, când coreenii de la Daewoo și-au cedat participația majoritară. Contractul a fost reziliat în baza deciziei acționarilor Șantierului Naval. Notificarea de reziliere a contractului de asociere a fost semnată de directorul general al societății, Doru Jianu.
Acționarul majoritar este statul român, prin societatea Șantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei, cu 51% din acțiuni, iar grupul olandez Damen Holding BV deține restul de 49% din acțiuni și prin contractul inițial, Damen avea și controlul asupra managementului operațional al șantierului, prin compania Damen Shipyards Mangalia SA, care operează șantierul naval și care a intrat în insolvență, înregistrând datorii de peste 800 milioane lei.
Olandezii de la Damen au dat statul român în judecată în februarie 2024, la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018 și despăgubiri de jumătate de miliard de euro. De ce s-a ajuns aici? Din cauza faptului că, printr-o lege adoptată de Parlament la finalul lunii iunie 2023, pentru îndeplinirea unui jalon PNRR, companiile aflate în situația specială a Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice.
Potrivit Damen Holding BV, această modificare legislativă ar fi încălcat prevederile contractuale convenite în anul 2018, prin care Damen a obținut controlul managerial și operațional deplin asupra Damen Shipyards Mangalia SA, conform comunicatului transmis de grupul Damen, anul trecut.
Pașii spre insolvență
Damen Holding BV a cerut insolvența Damen Shipyards Mangalia SA pe 28 mai 2024, iar pe 30 mai, pe rolul instanței a fost înregistrată și solicitarea proprie de intrare în insolvență formulată de compania operatoare a șantierului, încuviințată acum de instanță. Peste 1.000 dintre cei 1.500 de salariați ai șantierului naval au intrat deja în șomaj tehnic.
Pe 3 septembrie, Jurnalul anunța că șantierul naval de la Mangalia ar putea fabrica eoliene în loc de vapoare, iar acționarul Damen ar putea fi înlocuit cu unul din Norvegia sau din Italia. Era „în cărți” firma norvegiană Aker Solutions - care începuse negocierile încă din vara anului trecut pentru a prelua 25% din acționariatul șantierului naval de la Mangalia, pentru producția de eoliene offshore, conform surselor noastre.
Damen Mangalia anunțase, în luna aprilie 2023, că intenționează să se extindă pe această piață, iar la Mangalia se executau două proiecte de transmisie offshore HVDC (High-Voltage Direct Current) la DSMa, ambele fiind construite în cadrul unor contracte cu Aker Solutions, în calitate de contractor principal EPCI.
Discuțiile dintre Damen și Aker Solutions ar fi rămas fără o finalizare în privința preluării acționariatului de către norvegieni, la Mangalia, însă din septembrie se aștepta o revenire la aceste negocieri, ca apoi compania Damen sau statul român să cedeze 25% din acțiunile de la șantierul naval în favoarea norvegienilor.
Aker și-a impus propriile firme
În momentul rezilierii contractului de asociere între Damen Holding BV și statul român, compania olandeză revendică o datorie de 730 milioane de lei. Dar Damen a acumulat și datorii către firma norvegiană Aker despre care se spune că ar urma să preia acțiunile olandezilor.
Mai sunt peste 800 milioane lei pe care Damen Shipyards Mangalia SA le-ar avea de plătit ca avans, dintr-un total de aproape 1 miliard de lei, pentru un contract de execuție adus în șantierul naval de compania norvegiană Aker Solutions, în vara anului 2023 - contractul salvator pentru șantier, de producere a componentelor pentru eoliene offshore.
Imediat după rezilierea contractului de asociere dintre statul român și Damen, în presa constănțeană a apărut informația că o altă firmă norvegiană, Verite SRL, cu sediul la Limanu, ar intra în faliment, din cauză că Damen nu a achitat o datorie de peste 2 milioane de euro către aceasta. Comunicatorul Damen nu a dorit să comenteze această acuzație, pentru Jurnalul, dar surse din șantierul naval au dat explicațiile pentru situația respectivei datorii.
„Firmele românești care au subcontractat lucrări în șantierul naval primeau, până acum doi ani, primeau între 15 euro și 28 de euro pe oră pentru un muncitor, dar Aker a impus companiei Damen să lucreze cu respectiva firmă pe care a înființat-o un cetățean norvegian și inițial era la Mangalia. Pentru firma asta, Damen plătea 48 de euro pe oră pentru un muncitor și ei plăteau 15 euro pe oră către fiecare muncitor. Astfel, angajații celorlalte firme din șantierul naval au plecat la firma norvegianului, dar Damen s-a oprit din a face plăți, la un moment dat. Datoriile s-au acumulat. Acum sunt în Lituania toți muncitorii de la Subshore, dar norvegianul a ieșit din firmă, în luna august, pentru că știa că nu o să mai vadă banii. Firma și-a schimbat numele în Verite și și-a mutat sediul la Limanu, iar administrator este acum un român. Mai sunt și alte firme românești care își așteaptă banii de la Damen”, a explicat sursa noastră din șantierul naval de la Mangalia.
Cum s-au acumulat datoriile în grup
Este vorba despre firma Subshore Mangalia SRL a fost înființată în 2022, având sediul în București, apoi la Mangalia, iar de anul acesta și-a schimbat numele, devenind Verite SRL, cu sediul la Limanu. Domeniul de activitate a rămas plasarea forței de muncă, dar au apărut probleme cu plățile pe care Damen ar fi trebuit să le facă și nu au mai venit.
„Aker a adus contractul pentru Damen și a impus această firmă (Subshore, devenită Verite – n.r.), pentru cele patru proiecte de surse de curent pentru eoliene. Au spus că vin cu oameni de calitate, care au mai lucrat la așa ceva, dar au luat oamenii noștri, pentru că Aker a impus companiei Damen să plătească 48 de euro pe oră pentru un muncitor către firma Subshore, din care oamenii primeau 15 euro pe oră, atât cât plătea Damen către firmele noastre. Toți muncitorii noștri s-au angajat la firma norvegianului, dar grupul Damen din Olanda s-a săturat să tot dea bani, pentru că a trimis bani către firma Damen din Mangalia, sub formă de împrumut. Au vrut să ia un teren de la statul român și nu au reușit să-l obțină, așa că au băgat firma în faliment”, spune altă sursă din șantier, reprezentantul unei firme subcontractoare.
Acesta mai spune că în șantier se discută despre Aker că de fapt nu ar dori să preia acțiunile Damen, ci doar să finalizeze proiectele începute, pentru echipamentele eolienelor offshore. Oficial nu au apărut informații, nici de la conducerea Șantierului Naval, nici de la Ministerul Economiei.
Companiile străine au luat forța de muncă
Acum, peste 200 de creditori au de recuperat bani de la Damen Shipyards Mangalia, iar una dintre principalele resurse ale șantierului naval - forța de muncă pregătită pentru acest tip de lucrări și pentru nave de mare tonaj - a fost transferată în alte țări, fiind foarte greu de adus înapoi.
Pe lângă oamenii preluați de la firmele subcontractoare de compania norvegiană Subshore, transferați în Lituania, mai sunt și angajații Șantierului Naval 2 Mai – Mangalia trimiși în șomaj tehnic, dintre care cei mai mulți și-au găsit deja contracte în străinătate și nu se vor mai întoarce.
În acest moment mai sunt circa 1.100 de angajați ai Șantierului Naval Mangalia, dintre care peste 300 încă lucrează, iar restul sunt în șomaj tehnic. Pentru noul contract de producere a echipamentelor pentru eoliene offshore - cel mai mare contract al Șantierului Naval Mangalia, pentru firma spaniolă Dragados Offshore - ar fi nevoie de peste 1.200 de angajați, iar lucrul efectiv ar trebui să înceapă în primăvara anului viitor, conform BNS, însă fără preluarea acțiunilor Damen de către Aker și fără forța de muncă specializată, viitorul șantierului este incert.