ROMANII SUB LUPA
Cand ii privesti caricaturile descoperi ca, de fapt, el n-a facut altceva decat sa te tina sub lupa. Ani in sir. A vorbit despre tine, desenand. Ti-a stiut toate secretele, te-a urmarit stand la cozi, fugind din tara, facand amor sau indreptandu-ti antena de pe bloc inspre "bulgari".
MARINA CONSTANTINOIU
Mihai Stanescu a fost celebru cand opera lui circula in samizdat. Dupa Revolutie, romanii l-au asaltat pe artistul
a carui figura n-o stiau
|
Mihai Stanescu: Despre romani... Nu stiu daca stampila asta este bine pusa. Eu cred ca au fost hoti, sunt si vor fi. Acum, eu nu stiu ce fura. Pot sa fure lucruri. Inainte, pe vremea lui Ceausescu, furau de la CAP. De fapt, furau ce le furase regimul: lor le furase pamantul, ei si-l aduceau inapoi. In zilele noastre, cei care fura devalizeaza banci, fabrici, paduri. Ce o sa furam in continuare din Uniunea Europeana putem vedea deja. Au plecat unii dintre noi, au furat acolo, unii sunt trimisi inapoi, altii raman sa fure in continuare. Eu sper sa fure pana vor ajunge si europenii la nivelul nostru de trai.
Citește pe Antena3.ro
Si-atunci pe bulgari, da. Majoritatea prietenilor invatasera limba bulgara. Eu nu, tineam televizorul inchis in continuare.
Eu uram statul la coada, si statul in Guvern. Dar cel mai mult il uram pe dictator, pentru ca cred ca de la el ne veneau toate necazurile si probabil si de la noi, ca nu eram in stare sa zicem ceva, sa traim mai bine. Il aplaudam cu totii-n cor, ne-am meritat soarta. Au fost cativa disidenti, dar nu asa, de talia celor din Ungaria sau Polonia. Eu eram trist, asa cum era multa lume, ca nu puteam face mai nimic. Mai faceam si eu cate un desen, il aratam la prieteni si ma comportam ca un om liber, asa am supravietuit. Ce gandeam aia desenam. Ma certau unii, ma mai interziceau altii, dar nu ma lasam. Asta e cu libertatea.
Statul? Noi nu stiam prea bine. Nu era Guvern adevarat, nu erau alegeri libere, deci nu-i puteam invinui pe aia care aplaudau decat pe cei care conduceau.
Pai, n-am emigrat pentru ca nu stiam sa fac cerere de emigrare. Eu, daca as fi emigrat, as fi emigrat legal. Pentru ca am fost de multe ori in strainatate, am castigat multe premii d-astea, la concursuri de caricaturi, si-atunci astia erau nevoiti sa imi mai dea si viza. Mai faceam si eu scandal, mai faceam si cate-o greva si-atunci imi dadeau viza. Deci puteam sa raman. Chiar mi s-a oferit in America o slujba. La un ziar, caricaturist. Ma plateau cu 6.000 de dolari. Daâ am zis ca nu-mi trebuie mie piscina, nu-mi trebuie mie bani! Mai bine in Romania, ma mai stie lumea pe strada, ma intalnesc cu ei. In America mergi, nu intalnesti pe nimeni, nu-ti zice nimeni ca te iubeste, ca te uraste, ca te apreciaza. Si probabil ca d-asta. Sau poate ca eram si ceva patriot. Dar e mai bine pentru un artist sa traiasca intr-un loc in care sufera mai mult, pentru ca atunci e mai inspirat. Eu, atunci, in perioada de dinainte de â89, aveam idei foarte multe si foarte bune. De-asta am si luat premii, pentru ca majoritatea desenelor mele erau cu iz politic. Acum nu mai am asa idei, pentru ca sunt liber si nu mai sunt incrancenat. Cum zicea si Cioran, "dictatura te intareste, democratia te moleseste". I-am lasat pe altii tineri sa se afirme si sa combata democratia noastra subreda.
|
Eu cred ca da. Acum nu se mai inventeaza bancuri, nu mai e lumea asa de ascutita la minte, nu se mai intalnesc oamenii la ceaiuri. Inainte ne mai intalneam si mai comentam. Acum, fiecare s-a retras la el acasa, fiecare are televizorul lui cu atatea canale. Si-acum se-ntalnesc unii la discoteci. Dar cei care se-ntalnesc acolo sunt tineri, sunt probabil superficiali, nu-i intereseaza politica, n-au trait rau niciodata, s-au nascut in democratie si n-au sufletul nostru, al celor care au trait si-atunci si traiesc si acum. Mi-ar placea sa mai apara glume, dar acum sunt prea multe partide, prea multi politicieni, e greu sa faci glume despre toti. Inainte era doar unul, toate poantele se-nvarteau in jurul lui. Parca-i mai greu acum, nu stiu. Daca inainte nu se vedeau desenele in ziare, pentru ca nu aveai voie sa le publici, acum nu se vad bine, din cauza fotografiilor prea mari, din cauza fotografiilor sexy, din cauza titlurilor prea mari de pe prima pagina. O caricatura ar trebui sa fie ca un editorial intr-un ziar. Sa fie ca in ziarele din Occident, caricatura care explica evenimentul zilei si eventual o fotografie.
Inainte mi se intampla mai des, dupa expozitiile mele si cartile mele interzise. Lumea ma stia din expozitiile pe care le faceam. De-asta m-am si intors din strainatate, dupa ce luam premiile. Acum mai vine cate cineva si zice ca ma uraste pentru ca m-a vazut la un vernisaj langa un primar al PSD-ului... Dar sper sa ma mai iubeasca macar cativa.... nu stiu din ce formatiune politica... dar sper (Rade, iar ochii de un albastru ireal ii stau proptiti pe albumele sale - n.r.).
PÃ...REREA UNUI âCOMPLICE"
"Imi e drag acest artist subversiv pe care nu l-am vazut niciodata sumbru, incruntat, revoltat; care te priveste cu o inocenta perfida si surade mereu, de parca si-ar cere scuze pentru ironia lui nimicitoare. Daca nu i-as fi vazut desenele, n-as fi crezut ca e capabil de curajul unui kamikaze. Si am impresia ca norocul lui Mihai Stanescu, in anii din urma, a stat in farmecul lui, capabil sa "corupa", sa imblanzeasca, sa exorcizeze "vigilenta" represiunii. Imi aduc aminte cum umbla vara trecuta la mare, prin holul Casei Scriitorilor de la Neptun, cu o sacosa in care se afla, impachetata, o carte subversiva, aceasta, pregatita pentru a fi trimisa in Franta, sa fie tiparita acolo, caci aici "nu era momentul". De fapt, nimeni nu banuia ca Mihai Stanescu avea impertinenta sa umble prin Neptun, la cativa pasi de "rezervatia" unei dictaturi care nu gusta ironia, cu corpul delict al intentiei sale de recidiva: intrucat i se mai tiparise o carte in Franta. Eu am aflat dupa ce mi-a intins pachetul, rugandu-ma sa ma uit, fireste de unul singur, la desenele sale. M-am dus in camera si am inteles, de la coperta, ca Mihai Stanescu se hotarase sa ramana el insusi, sa nu dea inapoi, sa nu ia parte la ravagiile intelepciunii, sa fie incomod si inoportun. Marea valoare a acestui artist cu alura de om de lume pleaca din inoportunitatea lui. Intr-un moment in care prudenta devenise o forma de complicitate, el si-a luat admirabila libertate de a-i ridiculiza pe cei care mizau pe frica noastra." - Octavian Paler, cuvant inainte la "Acum nu e momentul", ianuarie 1990