x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Digul morţii, tranzitat de tiruri şi autobuzele Primăriei

0
Autor: Suzan Mehmet 04 Oct 2010 - 00:00
Digul morţii, tranzitat de tiruri şi autobuzele Primăriei /Agerpres


O cursă-convenţie, cu 76 de persoane la bord, care circula între Tulcea şi Zona Industrială Est a oraşului spre Fabrica de confecţii a SC Gel&Co Rom SA, s-a răsturnat joi dimineaţă de pe un dig, folosit de mai bine de 20 de ani ca variantă scurtă de acces spre această zonă a oraşului. Urmarea: patru morţi, 57 de persoane rănite uşor, şase aflate în stare gravă, transportate cu elicopterele la Bucureşti, alte două la Constanţa. Aşa arată în cifre grozăvia întâmplată la Tulcea în ultima dimineaţă a lunii septembrie.

LIBER LA CIRCULAT PE DIG
Cursa de joi era una obişnuită, la fel ca şi traseul parcurs zilnic de şoferul Nicolae Razem. Conform contractului încheiat între patronul Fabricii de confecţii, Gerardo Noschese, şi firma de transport SC Marcel Prestcom, aparţinând omului de afaceri Marcel Ţurlică, autobuzul trebuia să preia lucrătoarele Gel&Co care intrau în tura de dimineaţă din cele două staţii stabilite pentru oraş şi să le aducă în 20 de minute până la poarta fabricii. În joia neagră însă, cursa s-a sfârşit în râpă. Digul care scurta cu trei kilometri drumul spre zona industrială din partea estică a oraşului era circulat în mod frecvent de tiruri, excavatoare şi alte utilaje mobile de construcţii, maşini de mare tonaj, autoturisme, ba chiar şi de mijloacele de transport în comun (numărul 4 barat şi 8) aparţinând SC Transport Public SA.

ÎNTÂLNIRE FATALĂ
Pe 30 septembrie, în jurul orei 6:30, autobuzul, condus de Nicolae Razem, a oprit înainte de-a urca pe dig şi a mai luat nişte navetişti. Capacitatea maximă de transport admisă, respectiv 54 plus 14 locuri, era deja depăşită, însă omul a făcut ce făcea în fiecare dimineaţă. A umplut maşina până la refuz şi, ca să scurteze drumul spre Fabrica de confecţii, a luat-o de-a dreptul pe dig. În noaptea de dinainte însă plouase torenţial. Întâlnirea cu un autoturism care venea din sens contrar a fost momentul care a declanşat tragedia. Şoferul Nicolae Razem a tras autobuzul mult pe dreapta, spre râpă, ca să permită trecerea maşinii. Greutatea încărcăturii şi pământul alunecos de pe marginea digului au fost suficiente pentru a produce răsturnarea autobuzului.

PATRU MORŢI, TREI ANCHETE
Acesta este cel mai grav accident întâmplat la Tulcea în ultimii ani. Aşa cum se întâmplă de regulă în România, nici o autoritate nu-şi asumă răspunderea pentru cele întâmplate. Patru oameni şi-au pierdut viaţa, iar alte câteva zeci au fost rănite. În aceste condiţii, Parchetul de pe lângă Judecătoria Tulcea a declanşat imediat o anchetă. Autoritatea Rutieră Română şi Inspectoratul Teritorial de Muncă fac, de asemenea, propriile anchete. "Sunt, în acest moment, toate elementele constitutive ale unui accident colectiv de muncă de traseu", a declarat inspectorul-şef al ITM, Ali Izet.

AUTOBUZ VECHI, DAR CU LICENŢĂ
Autobuzul TL 06 NIC, model Roman 111 RD, era fabricat în 1979, categoria a treia de clasificare (conform datelor furnizate de Autoritatea Rutieră Română) şi era proprietatea şoferului Nicolae Razem, care îl închiriase firmei de transport cu care Fabrica de confecţii avea un contract semnat până la sfârşitul anului. Verificările ulterioare au dovedit că autovehiculul avea licenţă de transport pentru cursă specială valabilă până pe 18 decembrie a.c.

DIGUL NIMĂNUI
Digul pe care s-a întâmplat tragedia îi aparţine Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare. Desigur, problema principală nu este al cui e digul, ci de ce se circulă pe el. Şi, mai ales, de ce nici o autoritate din Tulcea nu a sesizat oficial ANIF (dacă această instituţie nu-şi exercita atribuţiile de administrator) să interzică accesul tuturor autovehiculelor în zonă. Pentru că da, autorităţile locale şi judeţene ştiau că se circulă pe dig de cel puţin 20 de ani. Şi, mai mult decât atât, două dintre rutele mijloacelor de transport în comun, respectiv traseele autobuzelor 4 barat şi 8, treceau (neoficial, e drept) pe acelaşi dig. Un dig unde cineva trebuia să pună semnul de circulaţie "accesul interzis" măcar la unul dintre capete.

STRADA CARE NU E STRADĂ
Printr-o Hotărâre de Consiliu Local în mai 2007, digul a fost numit stradă şi i s-a spus chiar Strada Digului. Astăzi, după ce au botezat-o oficial, autorităţile locale spun că e doar un dig de protecţie împotriva inundaţiilor şi că nu e treaba lor dacă proprietarul ANIF a permis circulaţia autovehiculelor în zonă, fără nici o restricţie de tonaj sau de altă natură. Inspectoratul Judeţean de Poliţie spune, de asemenea, prin purtătorul de cuvânt Daniela Condrea, că nu s-a primit nici o solicitare de avizare pentru indicatoare rutiere în zona respectivă. Aşa că vinovatul pentru accidentul de săptămâna trecută trebuie căutat, nu-i aşa?, doar la volanul autobuzului şi, eventual, printre cei care s-au suit de-a valma în autobuz, uitând să întrebe la urcare ce capacitate de transport are maşina.

UN SINGUR VINOVAT: ŞOFERUL
Şi cum cineva trebuie să răspundă imediat pentru cei patru morţi şi zecile de răniţi, procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Tulcea au început deja urmărirea penală împotriva şoferului Nicolae Razem, 61 ani, şofer profesionist, fără nici o abatere în cei 40 de ani de muncă. Conform declaraţiei prim-procurorului Ionel Scutelnicu, "şoferul este urmărit penal pentru ucidere din culpă şi nerespectarea legislaţiei privind securitatea muncii". Momentan atât, un singur vinovat: şoferul. Ultimul pion într-un lanţ întreg de iresponsabili. Pentru că a comis un accident groaznic, circulând supraîncărcat pe un dig unde nimeni nu l-a oprit să circule.

"ÎNNOBILAREA INFRASTRUCTURII"...
La o zi după tragedia de pe dig, adică vineri, la marginea oraşului (drumul spre Murighiol), premierul Emil Boc şi ministrul blond Elena Udrea, însoţiţi de preşedintele Consiliului Judeţean, Victor Tarhon, primarul municipiului, Constantin Hogea, şi parlamentarii PDL de Tulcea inaugurau, într-o atmosferă plină de penibil şi cu fast oficial de prost gust, nişte kilometri de şosea turnaţi până la Dunavăţ, localitate aflată la 50 de kilometri de Tulcea. Ca să desăvârşească stupiditatea momentului, preşedintele Consiliului Judeţean a emanat o expresie care nu poate provoca decât greaţă şi frisoane. "Înnobilarea infrastructurii", aşa a văzut preşedintele CJ Tulcea, Victor Tarhon, inaugurarea unei şosele amărâte, în timp ce pe digul aflat la câteva sute de metri, lipsa infrastructurii tocmai omorâse nişte oameni.


Şefii ARR şi RAR au fost demişi
Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, i-a eliberat din funcţie vineri pe directorul general al Autorităţii Rutiere Române (ARR), Iancu Crăciunoiu, şi pe directorul general al Registrului Auto Român (RAR), Daniel Patentaşu, din cauza lipsei de implicare a celor doi în efectuarea controalelor eficiente pentru asigurarea siguranţei traficului. Boagiu a luat această decizie după ce timp de trei zile a aşteptat ca aceştia doi să aibă o reacţie în cazul accidentului de la Tulcea, unde patru persoane au decedat, iar alte câteva zeci au ajuns la spital, după ce autobuzul în care se aflau s-a răsturnat pe un drum ce lega oraşul de zona industrială. "Ştim foarte clar că toate reglementările în vigoare au fost încălcate, având atribuţii nu numai de reglementare, ci şi de control, şi nu a existat o reacţie fermă la ceea ce s-a întâmplat. Am aşteptat trei zile o reacţie şi nu a existat", a spus Boagiu. Atribuţiile de director general al ARR vor fi preluate temporar de Florian Coman Meluş, iar la conducerea RAR a fost numit, tot temporar, Stancu Sotir.
Citeşte mai multe despre:   special

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Dezastrul ecologic de la Smârdan - 150.000 de tone de deșeuri animaliere aruncate pe câmp

Dezastrul ecologic de la Smârdan - 150.000 de tone de deșeuri animaliere aruncate pe câmp
Dosarul lui Gelu Cazacioc, patronul incineratorului din comuna tulceană Smârdan, care, în loc să ardă leșurile oilor moarte scoase de pe nava Queen Hind, răsturnată din cauza supraîncărcării la sfârșitul...

Contrabanda cu țigări a înflorit la sat

Contrabanda cu țigări a înflorit la sat
Țigări de contrabandă, păzite cu câini periculoși, au ajuns în mai multe comune din Argeș. Ofițerii de la Combaterea Criminalității Organizate au descoperit că, timp de un an de zile, zeci de mii de baxuri...

Copiii nu au cu ce să ajungă la școlile din mediul rural

Copiii nu au cu ce să ajungă la școlile din mediul rural
Anul școlar a debutat cu stângul, din punct de vedere al transportului elevilor la școli și licee. După ce aproape i-a falimentat pe transportatori, anul trecut, Guvernul încă nu înțelege de ce unii dintre ei...

Un nou scandal în educație, generat de Ministerul Sănătății

Un nou scandal în educație, generat de Ministerul Sănătății
În prima săptămână de școală din sistemul preuniversitar se revoltă deja cadrele didactice. Sindicatele din învățământ anunță că vor da statul în judecată pentru decizia de a le cere cadrelor didactice...

România nu poate rezista mai mult de 14 zile în fața frigului

România nu poate rezista mai mult de 14 zile în fața frigului
Agenda publică este acoperită de panica facturilor mari la gaze naturale. Există însă vești și mai îngrijorătoare pentru perioada următoare și care fac referire la asigurarea efectivă a gazelor naturale în s...

Afaceri pe bani publici, antamate în valul doi, finalizate în valul patru. Pe ce mai sparg banii instituțiile statului

Afaceri pe bani publici, antamate în valul doi, finalizate în valul patru. Pe ce mai sparg banii instituțiile statului
Galerie Foto Mai multe instituții publice, unele extrem de vizibile în planul politic al perioadei pe care o traversăm, se întrec în achiziții care mai de care mai interesante. Vorbim despre Consiliul Superior al Magistraturii,...

Pacienții cu COVID, plimbați din nou între spitale

Pacienții cu COVID, plimbați din nou între spitale
Deși, începând din luna martie a acestui an, spitalele din România nu mai sunt împărțite în COVID și non-COVID, conform Ordinului MS 434/2021, pacienții cu COVID-19 aflați în stare critică au început să...

Noul „munțoman” vrea iluminat stradal pe potecă și dozatoare cu apă pe vârf

Noul „munțoman” vrea iluminat stradal pe potecă și dozatoare cu apă pe vârf
Galerie Foto Salvamontiștii argeșeni au fost certați de tatăl unei tinere că traseul montan pe care îl parcurgea fiica lui nu era iluminat. În jur de 10 apeluri a dat omul, atât la 112, cât și la Dispeceratul Național...

Angajații CJ Suceava, puși să învețe cum stă treaba cu planificarea strategică 

Achizițiile trăsnite au devenit un sport național când vorbim despre administrațiile locale. De la an la an, tot mai inventivi, edilii găsesc cele mai ingenioase contracte pentru a sifona banii publici, fie pentru...

“Alba-neagra” cu funcții guvernamentale, după ruperea Coaliției. Violeta Vijulie s-a reîntors la conducerea ANFP, în locul USR-istului care a înlocuit-o

“Alba-neagra” cu funcții guvernamentale, după ruperea Coaliției. Violeta Vijulie s-a reîntors la conducerea ANFP, în locul USR-istului care a înlocuit-o
Pe toate vocile, comunicatorii PNL susțin că singura soluție pentru România este refacerea Coaliției de „dreapta”, alături de cei de la USR-PLUS. Iar una dintre aceste voci care militează pentru o împăcare p...

Campionat de atacuri la adresa lui Iohannis, din zona anti-PSD. În Parlament, moțiunea USR și AUR, blocată

Campionat de atacuri la adresa lui Iohannis, din zona anti-PSD. În Parlament, moțiunea USR și AUR, blocată
Galerie Foto De la declanșarea crizei politice, atacurile venite dinspre USR-PLUS către foștii parteneri de guvernare de la PNL – aripa „Cîțu” s-au mutat și către Palatul Cotroceni, iar, în ultimele zile, aceste atacuri...

Cel mai mare distribuitor de gaze din România îi are ca administratori pe secretarul de stat în Ministerul Economiei și pe soția fostului președinte PMP

Cel mai mare distribuitor de gaze din România îi are ca administratori pe secretarul de stat în Ministerul Economiei și pe soția fostului președinte PMP
Prim-vicepreședintele Biroului Permanent al Partidului Național Liberal, care ocupă și funcția de secretar de stat în Ministerul Economiei, Daniela Nicolescu, a fost numită, la propunerea Ministerului Energiei,...
Serviciul de email marketing furnizat de