O cursă-convenţie, cu 76 de persoane la bord, care circula între Tulcea şi Zona Industrială Est a oraşului spre Fabrica de confecţii a SC Gel&Co Rom SA, s-a răsturnat joi dimineaţă de pe un dig, folosit de mai bine de 20 de ani ca variantă scurtă de acces spre această zonă a oraşului. Urmarea: patru morţi, 57 de persoane rănite uşor, şase aflate în stare gravă, transportate cu elicopterele la Bucureşti, alte două la Constanţa. Aşa arată în cifre grozăvia întâmplată la Tulcea în ultima dimineaţă a lunii septembrie.
LIBER LA CIRCULAT PE DIG
Cursa de joi era una obişnuită, la fel ca şi traseul parcurs zilnic de şoferul Nicolae Razem. Conform contractului încheiat între patronul Fabricii de confecţii, Gerardo Noschese, şi firma de transport SC Marcel Prestcom, aparţinând omului de afaceri Marcel Ţurlică, autobuzul trebuia să preia lucrătoarele Gel&Co care intrau în tura de dimineaţă din cele două staţii stabilite pentru oraş şi să le aducă în 20 de minute până la poarta fabricii. În joia neagră însă, cursa s-a sfârşit în râpă. Digul care scurta cu trei kilometri drumul spre zona industrială din partea estică a oraşului era circulat în mod frecvent de tiruri, excavatoare şi alte utilaje mobile de construcţii, maşini de mare tonaj, autoturisme, ba chiar şi de mijloacele de transport în comun (numărul 4 barat şi 8) aparţinând SC Transport Public SA.
ÎNTÂLNIRE FATALĂ
Pe 30 septembrie, în jurul orei 6:30, autobuzul, condus de Nicolae Razem, a oprit înainte de-a urca pe dig şi a mai luat nişte navetişti. Capacitatea maximă de transport admisă, respectiv 54 plus 14 locuri, era deja depăşită, însă omul a făcut ce făcea în fiecare dimineaţă. A umplut maşina până la refuz şi, ca să scurteze drumul spre Fabrica de confecţii, a luat-o de-a dreptul pe dig. În noaptea de dinainte însă plouase torenţial. Întâlnirea cu un autoturism care venea din sens contrar a fost momentul care a declanşat tragedia. Şoferul Nicolae Razem a tras autobuzul mult pe dreapta, spre râpă, ca să permită trecerea maşinii. Greutatea încărcăturii şi pământul alunecos de pe marginea digului au fost suficiente pentru a produce răsturnarea autobuzului.
PATRU MORŢI, TREI ANCHETE
Acesta este cel mai grav accident întâmplat la Tulcea în ultimii ani. Aşa cum se întâmplă de regulă în România, nici o autoritate nu-şi asumă răspunderea pentru cele întâmplate. Patru oameni şi-au pierdut viaţa, iar alte câteva zeci au fost rănite. În aceste condiţii, Parchetul de pe lângă Judecătoria Tulcea a declanşat imediat o anchetă. Autoritatea Rutieră Română şi Inspectoratul Teritorial de Muncă fac, de asemenea, propriile anchete. "Sunt, în acest moment, toate elementele constitutive ale unui accident colectiv de muncă de traseu", a declarat inspectorul-şef al ITM, Ali Izet.
AUTOBUZ VECHI, DAR CU LICENŢĂ
Autobuzul TL 06 NIC, model Roman 111 RD, era fabricat în 1979, categoria a treia de clasificare (conform datelor furnizate de Autoritatea Rutieră Română) şi era proprietatea şoferului Nicolae Razem, care îl închiriase firmei de transport cu care Fabrica de confecţii avea un contract semnat până la sfârşitul anului. Verificările ulterioare au dovedit că autovehiculul avea licenţă de transport pentru cursă specială valabilă până pe 18 decembrie a.c.
DIGUL NIMĂNUI
Digul pe care s-a întâmplat tragedia îi aparţine Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare. Desigur, problema principală nu este al cui e digul, ci de ce se circulă pe el. Şi, mai ales, de ce nici o autoritate din Tulcea nu a sesizat oficial ANIF (dacă această instituţie nu-şi exercita atribuţiile de administrator) să interzică accesul tuturor autovehiculelor în zonă. Pentru că da, autorităţile locale şi judeţene ştiau că se circulă pe dig de cel puţin 20 de ani. Şi, mai mult decât atât, două dintre rutele mijloacelor de transport în comun, respectiv traseele autobuzelor 4 barat şi 8, treceau (neoficial, e drept) pe acelaşi dig. Un dig unde cineva trebuia să pună semnul de circulaţie "accesul interzis" măcar la unul dintre capete.
STRADA CARE NU E STRADĂ
Printr-o Hotărâre de Consiliu Local în mai 2007, digul a fost numit stradă şi i s-a spus chiar Strada Digului. Astăzi, după ce au botezat-o oficial, autorităţile locale spun că e doar un dig de protecţie împotriva inundaţiilor şi că nu e treaba lor dacă proprietarul ANIF a permis circulaţia autovehiculelor în zonă, fără nici o restricţie de tonaj sau de altă natură. Inspectoratul Judeţean de Poliţie spune, de asemenea, prin purtătorul de cuvânt Daniela Condrea, că nu s-a primit nici o solicitare de avizare pentru indicatoare rutiere în zona respectivă. Aşa că vinovatul pentru accidentul de săptămâna trecută trebuie căutat, nu-i aşa?, doar la volanul autobuzului şi, eventual, printre cei care s-au suit de-a valma în autobuz, uitând să întrebe la urcare ce capacitate de transport are maşina.
UN SINGUR VINOVAT: ŞOFERUL
Şi cum cineva trebuie să răspundă imediat pentru cei patru morţi şi zecile de răniţi, procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Tulcea au început deja urmărirea penală împotriva şoferului Nicolae Razem, 61 ani, şofer profesionist, fără nici o abatere în cei 40 de ani de muncă. Conform declaraţiei prim-procurorului Ionel Scutelnicu, "şoferul este urmărit penal pentru ucidere din culpă şi nerespectarea legislaţiei privind securitatea muncii". Momentan atât, un singur vinovat: şoferul. Ultimul pion într-un lanţ întreg de iresponsabili. Pentru că a comis un accident groaznic, circulând supraîncărcat pe un dig unde nimeni nu l-a oprit să circule.
"ÎNNOBILAREA INFRASTRUCTURII"...
La o zi după tragedia de pe dig, adică vineri, la marginea oraşului (drumul spre Murighiol), premierul Emil Boc şi ministrul blond Elena Udrea, însoţiţi de preşedintele Consiliului Judeţean, Victor Tarhon, primarul municipiului, Constantin Hogea, şi parlamentarii PDL de Tulcea inaugurau, într-o atmosferă plină de penibil şi cu fast oficial de prost gust, nişte kilometri de şosea turnaţi până la Dunavăţ, localitate aflată la 50 de kilometri de Tulcea. Ca să desăvârşească stupiditatea momentului, preşedintele Consiliului Judeţean a emanat o expresie care nu poate provoca decât greaţă şi frisoane. "Înnobilarea infrastructurii", aşa a văzut preşedintele CJ Tulcea, Victor Tarhon, inaugurarea unei şosele amărâte, în timp ce pe digul aflat la câteva sute de metri, lipsa infrastructurii tocmai omorâse nişte oameni.
Şefii ARR şi RAR au fost demişi
Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, i-a eliberat din funcţie vineri pe directorul general al Autorităţii Rutiere Române (ARR), Iancu Crăciunoiu, şi pe directorul general al Registrului Auto Român (RAR), Daniel Patentaşu, din cauza lipsei de implicare a celor doi în efectuarea controalelor eficiente pentru asigurarea siguranţei traficului. Boagiu a luat această decizie după ce timp de trei zile a aşteptat ca aceştia doi să aibă o reacţie în cazul accidentului de la Tulcea, unde patru persoane au decedat, iar alte câteva zeci au ajuns la spital, după ce autobuzul în care se aflau s-a răsturnat pe un drum ce lega oraşul de zona industrială. "Ştim foarte clar că toate reglementările în vigoare au fost încălcate, având atribuţii nu numai de reglementare, ci şi de control, şi nu a existat o reacţie fermă la ceea ce s-a întâmplat. Am aşteptat trei zile o reacţie şi nu a existat", a spus Boagiu. Atribuţiile de director general al ARR vor fi preluate temporar de Florian Coman Meluş, iar la conducerea RAR a fost numit, tot temporar, Stancu Sotir.