Abia de astăzi încep negocierile cu reprezentanții asociațiilor, federațiilor și confederațiilor patronale, la Ministerul Transporturilor. Organizațiile au fost chemate de ministrul Sorin Grindeanu, pentru stabilirea unei liste de revendicări pe care transportatorii deja le transmiseseră în cursul anului trecut și așteptau momentul negocierilor, luna aceasta.
Pentru a calma spiritul revoluționar al protestatarilor care merg spre București în continuare, plecând din toate zonele țării, Guvernul a acceptat să cheme la discuții reprezentanți ai celor din stradă. S-au semnat și documente, dar acestea nu au nicio valoare. „E doar un gentlemen's agreement. Chiar dacă e în format scris, ține doar de onestitatea Guvernului, dar nu are niciun fel de valoare juridică un astfel de document. Guvernul nu poate să semneze un acord cu persoane fizice sau juridice, dar încearcă să aplaneze situația”, a explicat, pentru Jurnalul, Dumitru Costin, președintele Blocului Național Sindical (BNS), specialist în legislația din domeniul dialogului social.
De asemenea, protestele se pot organiza în baza unei legislații pe care nu o respectă cei care au ieșit acum în stradă, exact așa cum s-a mai întâmplat și în ianuarie-februarie 2017 – acel protest fiind creditat de însuși președintele României, Klaus Iohannis, prin prezența lui în mijlocul mulțimii. Legea adunărilor publice are niște prevederi clare, iar dreptul la protest e garantat de Constituție, însă e și reglementat, astfel încât se poate protesta în anumite condiții prevăzute de lege.
Executivul putea evita acest protest
Liderul BNS mai spune că era nevoie de mai multe demersuri făcute până acum de guvernele din ultimii ani, pentru a se evita o situație precum cea actuală, dar nu a fost nimeni interesat, din Executiv, să preîntâmpine ceea ce se întâmplă astăzi în stradă.
„Apropo de agricultură, acum doi ani eu am ridicat această problemă a organizării. Marile corporații sunt reprezentate prin federația patronală Concordia și am propus organizarea unei structuri similare. Premierul Nicolae Ciucă mi-a cerut un plan, dar consilierii lui au dat înapoi, când au văzut cât e de muncă și ce ar trebui să se introducă în legislație. Anul trecut, în vară, m-am dus la premierul actual, Marcel Ciolacu, și i-am propus același lucru, dar nu m-a luat în serios. Pe bună dreptate, este nevoie de producție și de stimularea producătorului autohton, până la consumul final. Acum toate lucrurile astea se întorc împotriva lor. Dacă piața era deja organizată, nu mai veneau acum protestatarii. Arătasem inclusiv cum se pot rezolva problemele ridicate acum de protestatari”, a mai declarat Costin pentru Jurnalul.
Cei din stradă resping implicarea federațiilor
Asociațiile agricultorilor și cele ale transportatorilor au protestat și au transmis liste de revendicări Guvernului, anul trecut. Pentru luna aceasta erau programate negocierile care ar fi precedat eventuale proteste de stradă anunțate de aceste organizații, însă oamenii nu au mai așteptat și s-au îndreptat spre Capitală fără a mai ține cont de pașii legali pe care îi parcurgeau federațiile lor reprezentative.
„Având în vedere evenimentele din ultimele zile, cred că sunt binevenite câteva clarificări. Protestele nu sunt organizate de asociații, ci sunt spontane, pe persoană fizică. Au fost stabilite întâlniri pentru zilele următoare, la București. În acest moment, protestatarii nu acceptă niciun ajutor din partea asociațiilor, declară că este protestul lor, iar asociațiile ar trebui să stea deoparte să nu se bage în față. Unele revendicări solicitate de aceștia sunt confuze, fără legătură cu subiectul – transportul, în cazul nostru -, chiar aberante, pe alocuri”, a transmis asociația Apulum, membru al confederației COTAR, după ce confederația a oferit un prim set de clarificări, cu două zile în urmă, referitor la soluțiile pe care ar fi trebuit să le discute cu Guvernul.
Există revendicări comune
Chiar dacă protestatarii nu vor să fie reprezentați de asociațiile constituite în baza Legii dialogului social, doar întâlnirea acestor asociații cu Guvernul va putea duce la semnarea unor protocoale care să aibă și valoare juridică.
Astăzi, la ora 13.00, toate federațiile și confederațiile transportatorilor care sunt reprezentative din punct de vedere legal vor începe discuțiile cu ministrul Grindeanu. COTAR a transmis și o listă de propuneri pentru ceea ce deja au cerut protestatarii.
De exemplu, au arătat că problema accesului camioanelor în Portul Constanța poate fi rezolvată prin măsuri de organizare logistică simple. Propunerea poate fi implementată până la sfârșitul acestei luni sau cel târziu în luna februarie, dar nu pot fi de acord cu alte revendicări ale protestatarilor care ar duce la evaziune fiscală sau concurență neloială.
În legătură cu cerințele referitoare la scurtarea timpilor de trecere a frontierei, prin optimizarea controlului la frontiere, reprezentanții confederației susțin că toate cele 3 măsuri de la acest capitol pot fi implementate în termen de aproximativ 3 luni, inclusiv măsurile logistice care trebuie autorizate, cum ar fi mutatea cântarelor în diverse puncte de frontieră sau lărgirea spațiului de control în vamă. De altfel, aceste propuneri fuseseră făcute de COTAR anul trecut, în luna octombrie, iar acum se aștepta un răspuns din partea Guvernului.
Soluții concrete, pe masa Executivului
Nu la fel este situația și în privința a ceea ce protestatarii din stradă au cerut pentru echitatea fiscală și creșterea beneficiilor fiscale neimpozabile pentru angajații din transporturi. „Alocația neimpozabilă la nivelul de 230 lei/zi nu credem că poate fi susținută integral, ținând cont de modul în care a fost construit bugetul de stat pentru anul 2024. Poate fi realizată începând de anul acesta, dar, cel mai probabil, nu la o astfel de valoare, chiar dacă pretenția transmisă este absolut pertinentă.
La fel se pune problema și în ceea ce privește creșterea valorii zilnice pentru masa angajaților delegați. Această măsură poate fi subiectul unei negocieri cu Ministerul Finanțelor și, în mod sigur, pot fi create termene și valori de decontare a acestor costuri. Măsura este realizabilă, de asemenea, în cel mult 3 luni”, a transmis confederația.
COTAR merge la negocieri și cu o soluție pentru posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil - motorina profesională. „Este, fără îndoială, o măsură foarte utilă și necesară în transportul rutier. Considerăm că poate fi implementată într-un termen rezonabil o subvenție pe litrul de combustibil, dar nu trebuie să uităm că azi avem cea mai mică acciză la carburant, la nivel european”, mai spun reprezentanții confederației.
Venind cu aceste soluții concrete, calculate foarte bine de specialiștii pe care îi au confederațiile din Transporturi, nu va exista doar o listă de cereri, iar Guvernul nu va putea spune că soluțiile nu există. În plus, documentele asumate de Executiv în urma acestor negocieri trebuie să fie respectate.