De această dată, valoarea unui astfel de coș este de aproape 2.700 de lei, în condițiile în care cuantumul salariului minim net pe economie este de aproape 1.900 de lei. Noua cumpărătură este justificată de faptul că numărul coșurilor de gunoi este insuficient și că, anul acesta, Timișoara este Capitala Culturală Europeană.
Afacerea a fost pusă la cale de Primăria Municipiului Timișoara în data de 6 noiembrie 2022, când instituția condusă de edilul Dominic Fritz a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț prin intermediul căruia făcea cunoscută intenția de a achiziționa coșuri de gunoi stradale. Mai exact, în baza contractului pe care urma să-l încheie, municipalitatea dorea să intre în posesia a 240 de astfel de coșuri de gunoi, de culoare neagră, având exteriorul confecționat din polietilenă turnată de densitate medie, stabilizată UV, și care să aibă patru zone de afișaj.
Potrivit acestui anunț de participare, recipientul interior al fiecărui coș de gunoi trebuie să fie prelucrat din tablă zincată. De asemenea, coșurile de gunoi ce urmau a fi cumpărate trebuie să fie dotate cu scrumieră în partea superioară și să fie stabilizate la sol cu ajutorul unui recipient cu balast. Mai mult, coșurile trebuie să aibă deschiderea pe diagonală a ușii, „pentru îmbunătățirea accesului la colectarea deșeurilor”, iar materialul din care sunt confecționate trebuie să fie rezistent la coroziune, la intemperii și la foc.
Sub aceste criterii impuse, Primăria Municipiului Timișoara a anunțat că pune la bătaie un buget maxim estimat de 753.120 de lei fără TVA, adică de 897.212,8 lei cu TVA inclusă. Ceea ce înseamnă că, pentru fiecare astfel de coș de gunoi, primăria condusă de Dominic Fritz era dispusă să plătească nu mai puțin de 3.734,22 de lei (767,08 euro).
Cost final - 2.677,5 lei bucata
În vederea atribuirii contractului, instituția în cauză a organizat o licitație deschisă, la care s-au prezentat patru companii interesate. Însă doar una a prezentat prețul cel mai scăzut, acesta fiind și criteriul financiar prevăzut în caietul de sarcini. Iar la data de 26 aprilie 2023, Primăria Municipiului Timișoara a încheiat cu SC Info Services Computers SRL, din Sectorul 1 al Capitalei, contractul nr. 41/2023, la o valoare finală de 540.000 de lei fără TVA, respectiv de 642.600 de lei cu TVA. În acest sens, un singur coș de gunoi cumpărat de primăria lui Dominic Fritz va ajunge să coste 2.677,5 lei (546,42 de euro), mai mult decât un salariu minim net, care este de 1.898 de lei în România.
SC Info Services Computers SRL, societatea care și-a adjudecat acest contract, este o companie înființată în anul 2005, deținută, potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), de doi cetățeni libanezi, pe nume Wael Cherry și Nabil Cherry. Firma este cunoscută cu mai multe afaceri derulate cu instituții publice ale statului, în ultimii ani, dintre care trei ies în evidență. Un prim astfel de contract este cel încheiat la 8 octombrie 2022 cu Administrația Națională a Rezervelor de Stat și pentru Probleme Speciale, care a contractat firma în cauză pentru furnizarea, proiectarea, instalarea, configurarea și programarea unei instalații de detecție, semnalizare și alarmare a incendiilor, în valoare de 116.840,34 de lei fără TVA. Apoi, la 12 iunie 2020, firma a primit de la Administrația Prezidențială un contract de 557.068,32 de lei fără TVA, pentru lucrări de reabilitare a sistemului de detecție, semnalizare și avertizare la incendii. Iar al treilea contract este cel din 14 iulie 2022, când Ministerul Mediului a contractat lucrări de modernizare a infrastructurii rețelei de date, pentru suma de 901.064,73 de lei fără TVA.
Noile coșuri vor fi montate în zonele istorice și de promenadă
Revenind la afacerea parafată cu Primăria Municipiului Timișoara, aflăm, din caietul de sarcini aferent, că „necesarul de coșuri de gunoi stradale de pe raza orașului nu acoperă necesitățile actuale, iar în contextul în care Timișoara a câștigat titlul de Capitală Culturală Europeană pentru anul 2023, s-a identificat necesitatea amplasării de coșuri de gunoi stradale cu capacitate mare, care să completeze mobilierul specific urban existent, în vederea menținerii curățeniei pe domeniul public, în special în zonele istorice și de promenadă”.
Potrivit aceluiași caiet de sarcini, coșurile trebuie să aibă recipientul interior din tablă zincată, să fie dotate cu sistem de închidere inteligent, cu patru zone cadru de afișare pe laturile coșului, din care o zonă pentru simbolul autocolant de colectare, să aibă montate scrumiere în partea superioară și patru deschideri teșite. De asemenea, volumul coșului trebuie să fie de 140 de litri, înălțimea de 1,23 de metri, lățimea de 60 de centimetri, greutatea totală de 30 de kilograme, de formă pătrată, iar scrumiera și benzile orizontale să fie de culoare argintie. Autoritatea contractantă a notat în documentație că „nu sunt acceptate produsele care nu îndeplinesc aceste caracteristici tehnice”.
În primăvara lui 2022, instituția a mai contractat alte 500 de coșuri, în valoare de 74.000 de euro
Nu este prima achiziție de acest gen pe care Primăria Municipiului Timișoara o face sub mandatul lui Dominic Fritz. Anul trecut, instituția a mai cumpărat coșuri de gunoi stradale, fiecare dintre acestea având prețul puțin mai scăzut decât pensia minimă. 500 de astfel de piese de mobilier stradal urmau, în baza acestui contract, să fie montate pe stâlpi sau pe pereți și au costat municipalitatea aproape 74.000 de euro.
Afacerea a fost parafată pe data de 23 martie 2022 și, practic, pentru fiecare dintre aceste coșuri de gunoi, Primăria Municipiului Timișoara a plătit 737,8 lei cu TVA, în condițiile în care pensia minimă era, anul trecut, 800 de lei, în România.
Coșurile de gunoi au fost furnizate de SC Urbio Palagio SRL, firmă înființată în 22 decembrie 2016, care are ca obiect principal de activitate comerțul cu ridicata al altor mașini, echipamente și furnituri, având drept asociați două persoane fizice, ambele din Sibiu - Evelin Aurel Avram și Daniel Streca.