Adrian Iorgulescu, ministrul Culturii - Pentru integrarea in UE
|
ATITUDINE. Ministrul Culturii si Cultelor vrea sa lamureasca problema |
In Jurnalul National din data de 21 noiembrie 2005, sub titlul "In pericol independenta radiodifuzorilor", domnul Ralu Filip, presedinte CNA, formuleaza o serie de consideratii in legatura cu OUG 123/2005 privind modificarea Legii 8/1996 a drepturilor de autor si a drepturilor conexe si cu OUG 39/2005 privind cinematografia.
Dincolo de faptul ca, in calitatea sa de presedinte al autoritatii publice in domeniu audiovizualului, domnul Ralu Filip ar trebui, potrivit legii, sa dezbata aceste probleme in cadrul CNA si, eventual, sa exprime opiniile majoritare ale acestui organism atunci cand proiecte ca cele de mai sus se afla in lucru, ori in dezbaterea Comisiilor de specialitate ale Parlamentului, presedintele CNA dezinformeaza.
1. Precizam ca, referitor la Ordonanta 39/2005, aceasta pastreaza nu numai obligatia agentiilor de publicitate de a ceda CNC-ului 3% din valoare contractelor de publicitate incheiate cu posturile de televiziune ci si modul de constituire a acestei taxe: "3% din contravaloarea minutelor de publicitate contractate de posturile de televiziune publice sau private se adauga la acest pret si se incaseaza de la agentul de publicitate sau firma intermediara cumparatoare a minutelor de publicitate, iar obligatia de plata revine agentiei de publicitate sau firmei intermediare". Ca urmare, nu exista nici o pierdere a televiziunilor.
2. Privind obligatia ca operatorii de cablu sa plateasca CNC-ului 1% din veniturile anuale, domnul Ralu Filip ar fi trebuit sa stie ca in Comisia de Cultura a Senatului acest articol a fost anulat.
3. In legatura cu eliminarea din textul ordonantei a limitelor procentuale stabilite pentru negocierea remuneratiilor datorate de utilizatori catre titularii drepturilor de autor, au fost avut in vedere faptul ca astfel de limite nu exista in legislatia europeana. Aplicarea acestora ar constitui o ingradire a dreptului de proprietate si o incalcare a principiului liberei negocieri. Scoaterea limitelor din negocieri a fost dealtfel remarcata pozitiv si in Raportul de tara din 25.10.2005.
Interpretarea potrivit careia limitele procentuale in negocieri constituie cadrul juridic necesar pentru impiedicarea abuzului de pozitie in negociere, este eronata deoarece tocmai mentinerea unor astfel de limite (care sunt inevitabil in favoarea uneia sau alteia din parti) creeaza conditii "legale" de abuz in negociere. Un cadru legal corect si impartial il constituie negocierea libera prevazuta de ordonanta, urmata eventual, de mecanismul firesc al arbitrajului, precum si de cel al deciziilor instantelor de judecata.
4. Referitor la afirmatia ca "ministrul Comunicatiilor a fost sarit din schema avizarii", precizam ca Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei nu a figurat printre avizatori in nici o forma a proiectului de ordonanta, deoarece legea pe care ordonanta o modifica este Legea privind dreptul de autor si drepturile conexe. Subiectul protectiei si al garantiilor legale sunt autorii si nu utilizatorii creatiilor intelectuale (care pot fi protejati prin alte mijloace).
Opiniile - sper gratuite - ale domnului Ralu Filip sunt insotite, dincolo de comentariile unor reprezentanti ai unor structuri asociative care au interese financiare in domeniul audiovizualului, si de un comentariu semnat de doamna Cristina Ologeanu sub titlul "Pe sest".
Preluand unele declaratii ale domnului George Chirita, presedintele ARCA, doamna Cristina Ologeanu incearca sa induca opiniei publice doua idei pe cat de periculoase, pe atat de neadevarate.
Prima: fata de proiectul initial de modificare a Legii 8/1996, forma actuala a OUG 123/2005 ar fi fost impusa de mine, care la momentul respectiv "eram presedinte al UCMR". Eronat, nu eram! Cea de a doua idee: OUG 123/2005 ar fi fost aprobata "pe sest" de catre Guvernul Romaniei in sedinta sa din 1 septembrie 2005.
Modificarea Legii 8/1996 a fost necesara, in procesul de negociere pentru integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, tocmai pentru a armoniza prevederile acestei legi cu Tratatul Constitutiv al Uniunii Europene - articolele 81 si 82 privind libera concurenta - precum si cu directivele Uniunii Europene in domeniul protectiei drepturilor intelectuale si, in acest cadru, a drepturilor de autor.
Modificarea Legii 8/1996 printr-un
proiect de lege a fost dezbatuta cu toti cei interesati, structuri asociative ale utilizatorilor si organisme de gestiune colectiva reprezentand titularii drepturilor de autor si drepturilor conexe. Textul a fost dezbatut, intr-o prima lectura, in reuniunea guvernului din 14 iulie 2005. Ulterior, Bruxelles-ul a solicitat definitivarea negocierilor pe capitolul concurenta inclusiv modificarea Legii 8/1996 pana la data de 1 septembrie 2005. Guvernul a hotarat transformarea proiectului de lege in ordonanta de urgenta. Fata de proiectul initial de lege, tot ca urmare a aspectelor convenite in cadrul negocierilor cu Comisia europeana, din OUG 123 s-au eliminat limitele procentuale in negocierea dintre utilizatori si titularii drepturilor de autor si drepturilor conexe.
Faptul ca domnul Gabriel Chirita n-a gasit in comunicatul de presa al sedintei guvernului din 1 septembrie consemnarea dezbaterii OUG 123 nu inseamna ca actul normativ nu s-a aflat pe ordinea de zi si nu a fost examinat in cadrul cabinetului. Spre stiinta domnului Chirita, a doamnei Ologeanu care ii preia informatiile dar, mai ales pentru informarea corecta a cititorilor Jurnalului National, tin sa precizez ca in reuniunile cabinetului exista si o ordine de zi suplimentara, convenita de membrii Cabinetului.
Din pacate, este evidenta pentru mine incercarea domnului Ralu Filip de a denatura adevarul si de a induce in eroare opinia publica prin astfel de declaratii, asa cum imi este la fel de clara si intentia unor asemenea demersuri - aceea a majorarii profitului utilizatorilor in detrimentul celor care produc obiectul artistic.