x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Drepturi de autor - Disputa ordonantelor

Drepturi de autor - Disputa ordonantelor

de Cristina Ologeanu    |    25 Noi 2005   •   00:00

Legea drepturilor de autor si cea a cinematografiei starnesc, in continuare, controverse. Ministrul Culturii, Adrian Iorgulescu, si presedintele CNA, Ralu Filip, polemizeaza in Jurnalul National.

Legea drepturilor de autor si conexe, precum si Legea cinematografiei starnesc, in continuare, controverse.

La data de 21 noiembrie, in Jurnalul National, Ralu Filip, presedintele CNA a formulat o serie de consideratii cu privire la efectele ale OUG 39/2005 privind cinematografia si ale OUG 123/2005 privind modificarea Legii 8/1996 a drepturilor de autor si a drepturilor conexe. Ralu Filip, presedintele CNA, precum si reprezentantii altor parti implicate si-au exprimat nemultumirea fata aceste legi si, implicit, fata de ministrul Adrian Iorgulescu. Declaratiile facute de catre Ralu Filip, precum si de catre persoanele chestionate de Jurnalul National in aceasta problema l-au determinat pe ministrul Culturii si Cultelor, Adrian Iorgulescu sa trimita la redactie un drept la replica. La randul sau, domnul Ralu Filip a avut de facut anumite precizari vizavi de afirmatiile ministrului. In articolul mentionat, George Chirita, presedintele Asociatiei Romane de Comunicatii Audiovizuale, Valentin Negoita, presedintele Asociatiei Producatorilor si Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor si Radu Petric, presedintele Asociatiei de Comunicatii prin Cablu trageau un semnal de alarma in privinta efectelor legilor incriminate. Mai mult decat atat, acestia sustineau ca nu au fost consultati inaintea definitivarii textului OUG 123/2005 privind modificarea Legii 8/1996 a drepturilor de autor si a drepturilor conexe, asa cum facuse fostul ministru al Culturii, doamna Mona Musca. In plus, George Chirita mentiona ca modul in care a fost adoptata ordonanta 123/2005 nu a fost unul chiar transparent. Vizavi de aceasta afirmatie, ministrul Culturii a tinut sa lamureasca faptul ca o ordonata, chiar daca nu figureaza pe ordinea de zi a unei sedinte de Guvern, ea poate fi trecuta pe o ordine de zi suplimentara, convenita de membrii Cabinetului.

Adrian Iorgulescu, ministrul Culturii - Pentru integrarea in UE


ATITUDINE. Ministrul Culturii si Cultelor vrea sa lamureasca problema
In Jurnalul National din data de 21 noiembrie 2005, sub titlul "In pericol independenta radiodifuzorilor", domnul Ralu Filip, presedinte CNA, formuleaza o serie de consideratii in legatura cu OUG 123/2005 privind modificarea Legii 8/1996 a drepturilor de autor si a drepturilor conexe si cu OUG 39/2005 privind cinematografia.

Dincolo de faptul ca, in calitatea sa de presedinte al autoritatii publice in domeniu audiovizualului, domnul Ralu Filip ar trebui, potrivit legii, sa dezbata aceste probleme in cadrul CNA si, eventual, sa exprime opiniile majoritare ale acestui organism atunci cand proiecte ca cele de mai sus se afla in lucru, ori in dezbaterea Comisiilor de specialitate ale Parlamentului, presedintele CNA dezinformeaza.

1. Precizam ca, referitor la Ordonanta 39/2005, aceasta pastreaza nu numai obligatia agentiilor de publicitate de a ceda CNC-ului 3% din valoare contractelor de publicitate incheiate cu posturile de televiziune ci si modul de constituire a acestei taxe: "3% din contravaloarea minutelor de publicitate contractate de posturile de televiziune publice sau private se adauga la acest pret si se incaseaza de la agentul de publicitate sau firma intermediara cumparatoare a minutelor de publicitate, iar obligatia de plata revine agentiei de publicitate sau firmei intermediare". Ca urmare, nu exista nici o pierdere a televiziunilor.

2. Privind obligatia ca operatorii de cablu sa plateasca CNC-ului 1% din veniturile anuale, domnul Ralu Filip ar fi trebuit sa stie ca in Comisia de Cultura a Senatului acest articol a fost anulat.

3. In legatura cu eliminarea din textul ordonantei a limitelor procentuale stabilite pentru negocierea remuneratiilor datorate de utilizatori catre titularii drepturilor de autor, au fost avut in vedere faptul ca astfel de limite nu exista in legislatia europeana. Aplicarea acestora ar constitui o ingradire a dreptului de proprietate si o incalcare a principiului liberei negocieri. Scoaterea limitelor din negocieri a fost dealtfel remarcata pozitiv si in Raportul de tara din 25.10.2005. Interpretarea potrivit careia limitele procentuale in negocieri constituie cadrul juridic necesar pentru impiedicarea abuzului de pozitie in negociere, este eronata deoarece tocmai mentinerea unor astfel de limite (care sunt inevitabil in favoarea uneia sau alteia din parti) creeaza conditii "legale" de abuz in negociere. Un cadru legal corect si impartial il constituie negocierea libera prevazuta de ordonanta, urmata eventual, de mecanismul firesc al arbitrajului, precum si de cel al deciziilor instantelor de judecata.

4. Referitor la afirmatia ca "ministrul Comunicatiilor a fost sarit din schema avizarii", precizam ca Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei nu a figurat printre avizatori in nici o forma a proiectului de ordonanta, deoarece legea pe care ordonanta o modifica este Legea privind dreptul de autor si drepturile conexe. Subiectul protectiei si al garantiilor legale sunt autorii si nu utilizatorii creatiilor intelectuale (care pot fi protejati prin alte mijloace).

Opiniile - sper gratuite - ale domnului Ralu Filip sunt insotite, dincolo de comentariile unor reprezentanti ai unor structuri asociative care au interese financiare in domeniul audiovizualului, si de un comentariu semnat de doamna Cristina Ologeanu sub titlul "Pe sest". Preluand unele declaratii ale domnului George Chirita, presedintele ARCA, doamna Cristina Ologeanu incearca sa induca opiniei publice doua idei pe cat de periculoase, pe atat de neadevarate.

Prima: fata de proiectul initial de modificare a Legii 8/1996, forma actuala a OUG 123/2005 ar fi fost impusa de mine, care la momentul respectiv "eram presedinte al UCMR". Eronat, nu eram! Cea de a doua idee: OUG 123/2005 ar fi fost aprobata "pe sest" de catre Guvernul Romaniei in sedinta sa din 1 septembrie 2005. Modificarea Legii 8/1996 a fost necesara, in procesul de negociere pentru integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, tocmai pentru a armoniza prevederile acestei legi cu Tratatul Constitutiv al Uniunii Europene - articolele 81 si 82 privind libera concurenta - precum si cu directivele Uniunii Europene in domeniul protectiei drepturilor intelectuale si, in acest cadru, a drepturilor de autor.

Modificarea Legii 8/1996 printr-un proiect de lege a fost dezbatuta cu toti cei interesati, structuri asociative ale utilizatorilor si organisme de gestiune colectiva reprezentand titularii drepturilor de autor si drepturilor conexe. Textul a fost dezbatut, intr-o prima lectura, in reuniunea guvernului din 14 iulie 2005. Ulterior, Bruxelles-ul a solicitat definitivarea negocierilor pe capitolul concurenta inclusiv modificarea Legii 8/1996 pana la data de 1 septembrie 2005. Guvernul a hotarat transformarea proiectului de lege in ordonanta de urgenta. Fata de proiectul initial de lege, tot ca urmare a aspectelor convenite in cadrul negocierilor cu Comisia europeana, din OUG 123 s-au eliminat limitele procentuale in negocierea dintre utilizatori si titularii drepturilor de autor si drepturilor conexe.

Faptul ca domnul Gabriel Chirita n-a gasit in comunicatul de presa al sedintei guvernului din 1 septembrie consemnarea dezbaterii OUG 123 nu inseamna ca actul normativ nu s-a aflat pe ordinea de zi si nu a fost examinat in cadrul cabinetului. Spre stiinta domnului Chirita, a doamnei Ologeanu care ii preia informatiile dar, mai ales pentru informarea corecta a cititorilor Jurnalului National, tin sa precizez ca in reuniunile cabinetului exista si o ordine de zi suplimentara, convenita de membrii Cabinetului.

Din pacate, este evidenta pentru mine incercarea domnului Ralu Filip de a denatura adevarul si de a induce in eroare opinia publica prin astfel de declaratii, asa cum imi este la fel de clara si intentia unor asemenea demersuri - aceea a majorarii profitului utilizatorilor in detrimentul celor care produc obiectul artistic.

Ralu Filip, presedintele CNA - Exista un set de limite


POZITIE. Filip sustine ca plata drepturilor nu trebuie sa devina un pretext pentru abuzuri
CNA a dezbatut aceste probleme si a avut o atitudine publica pe care a comunicat-o atat presei, cat si Parlamentului. Mai mult decat atat, aceasta atitudine CNA a prezentat-o si in fata comisiilor de cultura ale Senatului si Camerei Deputatilor. In urma cu doua-trei luni, CNA a semnat alaturi de ARCA si ACC un comunicat comun prin care sustine protestul industriei audiovizuale privind ordonantele 39 si 123 pe 2005.

1. Numai cine nu doreste sa vada realitatea nu o vede. Bugetele de publicitate nu sunt suplimentate si nu contin fonduri destinate procentului de 3%. Ceea ce inseamna ca 3% din bugetul fiecarei companii pentru publicitate la televiziune va fi redus cu %. Ceea ce inseamna, mai departe, ca televiziunile vor primi cu 3% mai putin bani din publicitate. Propun sa fie ascultati si cei de la IA (Asociatia Internationala a Advertiserilor), care vor spune daca se considera ca as dezinforma, daca au existat sau nu aceste reduceri pentru televiziuni. Stiu ca exista blocaje de finantare pentru cinematografie din cauza nerespectarii unor dispozitii din legea concurentei. Asta nu justifica, insa, sa luam 3% din veniturile televiziunilor ca sa se asigure productia cinematografica.

2. Domnul ministru stie ca Romania nu are absolut nici o obligatie in ceea ce priveste integrarea din punct de vedere cinematografic? Daca la 1 ianuarie 2007 nu facem nici un lung metraj, Romania intra fara nici o problema in UE. Daca la aceasta data, insa, programele audio-vizualului nu intrunesc anumite conditii si procente, avem probleme. Si, atunci, ce ajutam daca integrarea este prioritatea noastra in acest moment: domeniul care are obligatii europene sau un al domeniu care nu are importanta din punct de vedere al integrarii?

3. CNA a sustinut si sustine in permanenta faptul ca drepturile de autor si drepturile conexe trebuie platite. In acelasi timp, CNA a sustinut ca aceste drepturi nu trebuie sa devina un pretext pentru abuzuri sau surse existentiale pentru autori cu opere nedifuzate. De asemenea, CNA a sustinut ca sumele colectate trebuie sa ajunga la autorii ale caror opere au fost folosite in programele audiovizuale si nu in banci ca sa produca dobanzi. Este absolut neadevarata afirmatia ca nu exista limita in legislatia europeana. Exista, pe de-o parte, un set de limite exprimate in cuvinte care determina ca procentele pentru drepturile de autor si conexe sa nu se aplice la totalitatea veniturilor unui radiodifuzor: binecunoscutul sistem de deduceri. Exista, de asemenea, si limite stabilite de Curtea Europeana. Aici as mentiona hotararea din 13 iulie 1989 data in procesul intentat de Francois Lucazeau contra SACEM. In acest caz, Curtea Europeana a stabilit ca nu se poate cere cuiva un procent din venituri pentru dreptul de aurtor si drepturi conexe mai mare decat media din UE. In al treilea rand, nu inteleg de ce domnul ministru ignora raportul de consultanta finantat din fonduri PHARE privind legea 8/1996 si care dateaza de anul trecut. Expertiza comisiei europene constata ca legea noastra nu contine nici un mijloc de aparare al radiodifuzorilor fata de posibilele pretentii abuzive ale societatilor de gestiune colectiva. De ce nu se tine cont si de rezultatele acestui raport platit cu banii contribuabililor eurpoeni? I-as da crezare domnului ministru daca nu as cunoaste faptul ca este parte interesata. Conform declaratiei sale de venituri, anul trecut a obtinut aproximativ 350 de milioane de lei ca drepturi de autor de la UCMR-ADA, societate de gestiune colectiva al carei presedinte a fost pana sa devina ministru al culturii.

4. La 28.09.2005 ministrul Comunicatiilor a trimis o nota Primului Ministru Calin Popescu Tariceanu in care atragea atentia ca propunerile si observatiile acceptate de comun acord cu doamna Mona Musca nu se mai regasesc "in prezenta ordonanta de urgenta, sau au aparut intr-o cu totul alta forma". Mai departe, se notifica faptul ca MCTI nu se mai regaseste ca avizator al acestui act normativ. Poate ca domnul ministru al culturii nu stie, insa MCTI are legatura cu OUG123/2005 si cu legea 8/1996 intrucat aici sunt prevazute procente pentru drepturile de autor si conexe si in industria IT.

Consider ca, in calitate de presedinte al CNA nu fac altceva decat sa imi respect aceasta functie. Conform legii CNA, e obligat sa tina cont de interesul public pe de-o parte, si de situatia radiodifuzorilor, pe de alta parte. Faprul de a protesta impotriva unei incercari de diminuare substantiala a veniturilor radiodifuzorilor nu constituie act de dezinformare, ci unul de a atrage atentia asupra unui pericol real care pandeste independenta economica a posturilor de radio si de televiziune din Romania.
×