Ministerul Transporturilor lucrează de patru ani la cei 47 de kilometri de cale ferată dintre Câmpina şi Predeal. Dacă cele mai norocoase autostrăzi din România au o medie de execuţie de 10 kilometri pe an, căile ferate se reabilitează cu o viteză de 4 kilometri pe an. De altfel, drumul spre munte, atât cu trenul, cât şi cu maşina, nu este decât o altă piatră de moară la gâtul bugetului. Reabilitarea unei porţiuni de 100 de kilometri din DN 1 a durat patru ani, lucrările costând peste 60 de milioane de euro. În paralel, în 2007, prin programul ISPA, CNCF CFR SA, compania care administrează infrastructura feroviară, se angaja să reabiliteze tronsonul de cale ferată dintre Câmpina şi Predeal şi cele şase staţii de pe traseu.
Valoarea lucrărilor se ridică la peste 200 de milioane de euro, din care 150 de milioane sunt bani europeni. Deşi calea ferată nu este încă gata şi trenurile au întârzieri de până la 100 de minute pe acest tronson, facturile pe care statul român trebuie să le plătească cresc de la un an la altul. Firma Porr Technobau und Umwelt AG, cea care a câştigat licitaţia pentru tronsonul de cale ferată dintre Câmpina şi Predeal, şi-a contabilizat nemulţumirile adunate în cei patru ani de muncă cu statul român. Totalul celor cinci claim-uri (n.r. - revendicări, pretenţii) solicitate de firma Porr a ajuns la 13 milioane de euro! „Porr Technobau und Umwelt AG a înaintat CNCF CFR SA cinci revendicări (claim-uri), în valoare de aproximativ 13.000.000 de euro.
În prezent, aceste claim-uri sunt în curs de analiză la Comisia de Adjudecare a Disputelor. Compania nu a plătit până în prezent nici o sumă aferentă acestor claim-uri”, a precizat biroul de presă al CNCF. Din experienţa contractelor derulate pe FIDIC, contracte în care statul român pierde zeci de milioane de euro, nici cele 13 milioane de euro cerute de constructorul de pe Câmpina – Predeal nu vor rămâne neachitate.
Povestea căii ferate spre Braşov trebuia să se finalizeze anul trecut, când expira deja termenul pentru care ISPA se angajase să ne dea banii. 150 de milioane de euro au fost alocaţi prin programul european pentru cei 47 de kilometri de cale ferată.
Data la care ar fi trebuit să se taie panglica pentru măreţul proiect gasea însă CFR-ul îngropat în memorandumuri de prelungire a contractului. CNCF CFR SA se lăuda în octombrie 2010 cu un procent de 43% din lucrări finalizate!
Compania de căi ferate s-a gândit însă să îşi penalizeze constructorul ales cu mare grijă în 2007. Astfel că, în pline memorandumuri pentru obţinerea îngăduinţei europene, CFR a executat o parte din garanţia de bună execuţie a firmei Porr. „Menţionăm că CNCF CFR SA, prin decizia Comisiei de Adjudecare a Disputelor(CAD), a penalizat anul trecut firma Porr Technobau und Umwelt AG cu 522.466,80 euro, deoarece constructorul a refuzat să execute o lucrare prevăzută în contract. Suma a fost recuperată de CNCF CFR SA prin executarea unei părţi din garanţia de bună execuţie a contractorului”, a răspuns biroul de presă al CNCF.
Jurnalul Naţional a solcitat mai multe lămuriri Companiei de căi ferate cu privire la contractul Predeal – Câmpina. Astfel, întrebarea legitimă a fost: în cazul în care lucrările nu au fost finalizate la termenul prevăzut, octombrie 2010, care sunt penalităţile pe care statul român le va avea de suportat. Aşa cum ne-am obişnuit, oficialii Ministerului Transporturilor au trimis sute de memorandumuri la Comisia Europeană pentru prelungirea termenului la care proiectul să fie finalizat. Am obţinut astfel încă un an de graţii. Dacă cei 47 de kilometri nu vor fi gata însă în luna decembrie a acestui an, se vor face unele „corecţii”.
„Suma totală nerambursabilă alocată este de 149.614.328 euro, iar aplicarea acestor corecţii se face doar în cazul în care obiectivele Memorandumului de Finanţare în ansamblul său nu au fost atinse până la data de 31.12.2011”.
Din păcate, aşa cum reiese şi din răspunsul biroului de presă, termenul prelungit nu prea are şanse să fie respectat, oficialii sperând să mai obţină o amânare de încă un an. Astfel că, cel mai probabil, vom călători civilizat cu trenul spre Braşov, abia spre sfârşitul anului 2012.