EDITIE DE COLECTIE
Dumnezeu, dupa ce a facut lumea, a hotarat sa-l faca pe om si sa-l puna stapan al fapturilor. âSi l-a facut Dumnezeu pe om dupa chipul Sau" (Biblia, Facere 1,26).
COSTIN ANGHEL
In continuare, âDomnul Dumnezeu l-a zidit pe om din tarana luata din pamant, si a suflat asupra lui suflare de viata si s-a facut omul intru suflet viu" (Facere 2,7). Dumnezeu i-a pus numele Adam omului creat si la facut stapanul lumii pe care a creat-o. âDar Domnul Dumnezeu vazandu-l pe Adam a zis: Nu este bine ca omul sa fie singur, sa-i facem ajutor pe potriva lui" (Facere 2,18).
Cununia din Biserica reprezinta de fapt binecuvantarea lui Dumnezeu. Slujba poate fi oficiata de episcopi sau preoti. Anumite canoane bisericesti ii opresc pe calugari sa oficieze Cununia (Canonul 28, Sinodul al VI-lea Ecumenic). Din acest motiv si episcopul trebuie sa fie asistat de un preot sau un diacon. Tinerii care vin la Cununie trebuie sa fie logoditi inainte, motiv pentru care, inainte de slujba propriu-zisa a Cununiei, preotul le face Logodna, slujba binecuvantarii inelelor. Inainte de cununie mirii trebuie sa se spovedeasca si sa se impartaseasca. Astfel, ei isi imbraca sufletele in haine de sarbatoare. La cununie, mirii vin insotiti de nasi si parinti. Dupa cununie, nasii devin parintii spirituali ai tinerilor. Efectul Cununiei este potrivit Sfintei Scripturi: âCei doi devin un singur trup" (Efeseni 5, 29). Biserica a oranduit ca sa se savarseasca in zi de sarbatoare, dupa Sfanta Liturghie.
Cununiile
Citește pe Antena3.ro
Cand nu se pot casatori oamenii
Preotii spun ca de cele mai multe ori, motivele pentru care oamenii nu-si pot uni destinele sunt chiar inrudirile dintre acestia. Fie ca sunt inruditi fizic, moral sau religios. Sinodul al VI-lea Ecumenic prin canoanele 53 si 54 reglementeaza impedimentele la casatorie nascute din legatura rudeniei si stabilesc ca inrudirea de sange si de cuscrie constituie impediment la casatorie pana la gradul IV inclusiv, pe linie colaterala. In acest grad al IV-lea, tinerii care sunt verisori de al doilea nu se pot casatori decat in cazuri extreme si cu dispensa de la episcopul locului. Un alt impediment important este in cazul in care cineva a fost cununat, chiar si cu dispensa, de trei ori. Trebuie spus ca a doua si a treia casatorie a unui om sunt permise numai cu dispensa insotite de canoane de pocainta. Nunta a patra este considerata de Biserica o faradelege. Preotii sunt opriti a o sluji sub pedeapsa caterisirii. Un preot are voie sa se casatoreasca doar o data in viata. Nunii sunt datori sa stie ca Sfanta Evanghelie nu ingaduie divortul decat in caz de desfranare si moarte. Potrivit poruncii a noua a Bisericii, nu se pot face nunti in cele patru posturi de peste an: Postul Sfintelor Pasti, Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel, Postul Adormirii Maicii Domnului, Postul Nasterii Domnului. De asemenea nu se mai fac nunti in toate zilele de post din cursul anului: miercurea si vinerea, Ziua Crucii (14 septembrie), de Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul (29 august).Logodna
Potrivit Bisericii, logodna reprezinta liberul angajament luat de un tanar si o tanara in vederea casatoriei. In Vechiul Testament, logodna este des intalnita, era obligatorie inaintea casatoriei. De la logodna pana la casatorie trecea de regula un an. Cuvantul logodna are aceeasi semnificatie, fagaduinta. Tinerii isi ofereau unul altuia, ca semn vazut al logodnei, inele. In trecut, dar si in prezent, aceste inele se pun pe degetul inelar al mainii drepte. In crestinism, logodna isi pastreaza sensul de fagaduinta, precede nunta si poate dura atata vreme cat cei doi tineri se invoiesc. Este obligatoriu acceptul parintilor si prezenta martorilor. Verighetele sunt, si ele, semn al legaturii dintre cei doi. De multe ori, slujba logodnei are loc o data cu taina Cununiei. Din punct de vedere bisericesc, logodna nu poate fi confundata cu casatoria.Legea casatoriei
Biserica spune ca, prin binecuvantarea data de Dumnezeu lui Adam si Evei, âcresteti si inmultiti-va si umpleti pamantul si supuneti-l!", Dumnezeu a infaptuit prima nunta, deoarece nunta inseamna binecuvantarea unirii dintre barbat si femeie. Cei doi intemeiaza o familie si procreeaza. Apostolul Pavel a interpretat legatura indisolubila pusa de Dumnezeu astfel: âCelor ce sunt casatoriti le poruncesc nu eu, ci Dumnezeu; femeia de barbat sa nu se desparta. Iar daca s-a despartit, sa ramana nemaritata, ori sa se impace cu barbatul ei, tot asa barbatul sa nu-si lase nevasta" (I Corinteni 7,5). Pentru cei despartiti si pentru cei ramasi singuri prin decesul unuia din soti apare binecuvantarea lui Dumnezeu intru a doua casatorie, âfemeia este legata prin lege atata vreme cat traieste barbatul ei. Daca barbatul ei va muri, sloboda este sa se marite" (I Corinteni 7,39). SUMAR EDITIE DE COLECTIENunta la romani
Cum a zburat puiul de cuc din Casa Regala
Petreceri domnesti
Sarbatoare in tot satul
Idila se nastea la sezatoare
1944: âSe desfac cu viteza inimaginabila..."
Voie buna cu secera si ciocanul in spate
Dumnezeu a cerut oamenilor sa fie perechi
La "Nunta Zamfirei" astazi se joaca altfel
Nunta cu protocol, in Marginimea Sibiului
Pirostriile se pun in Cimitirul Vesel
Nunta in Frumusita
âSa imbatraniti pe aceeasi perna!"
Masa bogata si voie buna
Mireasa de ieri, mireasa de astazi
A fost mai intai sot si apoi a devenit print
Ceremonii cu fite
Virginitatea e o floare pe cale de disparitie
Afacerea "Nunta"