x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Elena Udrea cumpără imagine pentru ea

Elena Udrea cumpără imagine pentru ea

de Vali Blanaru    |    22 Iul 2009   •   00:00
Elena Udrea cumpără imagine pentru ea

Spectacole, târguri, evenimente, deplasări interne şi externe, campanii de promovare a zonelor turistice din ţară, dar mai ales a imaginii personale. De când este ministru al Turismului, Elena Udrea a mers în 12 deplasări externe şi în nenumărate deplasări interne, unde a avut grijă să fie "actorul" principal.

În fiecare zi am putut-o vedea pe mi­ci­le ecrane: călare ba pe cal, ba pe bici­cle­tă sau pe bolizi auto, schimbând geanta Vuiton cu o traistă bucovineană, degustând sărmăluţe, cârnăciori sau pă­lin­că, în căruţă, în costum popular sau în echipament de tenis, smerită la slujba de Paşte sau cu fustă scurtă la întâlnirea cu investitorii din Dubai, alături ba de pre­şe­din­tele Băsescu, ba de fiica cea mică a aces­tuia, doinind din fluier sau torcând lâ­nă ca o expertă în artele populare. Iar lis­ta excentricităţilor Elenei Udrea poate continua, ele fiind fidel relatate de alaiul de jurnalişti din presa scrisă şi televizi­u­ne care o însoţesc peste tot.

Unde se termină promovarea turismului românesc şi unde începe promovarea personală a Elenei Udrea? Linia de de­mar­­­caţie este foarte fină, iar ministrul a avut grijă să ia toate măsurile ca imaginea sa lipită de cea a turismului românesc să fie cât mai bine arătată de presă.


FUNCŢIONARII DIN MASS MEDIA
Criza financiară nu a ajuns la Ministerul Turismului dacă ne uităm la gene­rozitatea cu care cheltuieşte bani Elena Udrea. Sumele alocate pentru promo­varea şi dezvoltarea turismului în 2009 sunt de 13,3 milioane lei (peste 3 milioane euro).

În Hotărârea de Guvern nr 314/18 martie 2009 privind aprobarea Programului anual de marketing şi promovare şi a Programului anual de dezvoltare a produselor turistice, Udrea stabileşte clar ce cheltuieli poate finanţa pentru promo­va­rea turismului. Un capitol important este alocat transportului, cazării şi diur­nei pentru reprezentanţii mass-media. Adică pentru alaiul de jurnalişti care re­la­tea­ză fidel tot ce face blonda de la turism. Diurna pe care o acordă cu generozitate, dar şi cât se poate de legal, Ministerul Turismului îi pune pe jurnalişti în si­tu­a­ţia de a putea fi consideraţi funcţionari ai statului. Ministerul Turismului nu a răs­puns încă solicitărilor Jurnalului Na­ţi­o­nal referitoare la sumele totale cheltuite pentru deplasarea presei în ţară şi stră­i­nă­tate alături de Elena Udrea.


IMN TURISTIC LANSAT CĂLĂRE
O imagine asupra chetuielilor ne putem face însă uitându-ne la cifrele deja făcute publice. La evenimentele organizate pe litoral cu ocazia lansării Imnului Turistic "România - land of choice", mi­nisterul a cheltuit circa 4.400 de euro pentru deplasarea, cazarea şi masa celor 17 jurnalişti aduşi din Bucureşti. Deşi potrivit caietului de sarcini cazarea trebuia să fie asigurată la hotel de patru stele, jurnaliştii au fost cazaţi la Hotelul Ambasador, de trei stele, din staţiunea Mamaia. Jurnaliştilor li s-a asigurat şi micul dejun, şi cina, fiecare dintre acestea în limita sumei de 30 de lei pe zi şi au beneficiat de transport cu autocarul de la Bucureşti la Mamaia şi înapoi şi la obiectivele incluse în program.

În mulţimea strânsă pe plaja din zona Castel, unde a fost lansat imnul, s-au "amestecat" şi preşedintele Traian Băsescu, fostul ministru al Tineretului şi Sportului, Monica Iacob Ridzi, preşedintele Camerei Deputaţilor, Roberta Anastase, precum şi fiica cea mică a preşedintelui, Elena Băsescu, aflată în campanie electorală pentru Parlamentul European. Programul ministrului a continuat pe 2 mai cu o plimbare cu bicicleta din Neptun la Vama Veche şi o vizită la Herghelia Mangalia. "Am vrut să merg până la vama cu Bulgaria, pentru a mă convinge că nici o maşină din România nu mai merge la mare la vecini de 1 Mai", declara Elena Udrea. O declaraţie ruptă de realitatea acelor zile, când românii au luat cu asalt litoralul bulgăresc.

Însoţită de jurnalişti, de televiziuni şi îndemnată de Loredana Groza, Udrea a încălecat pe un cal pursânge arab, declarând că, deşi nu a mai călărit niciodată, acum se sacrifică de dragul turismului. "Dacă prin asta promovez turismul, dacă schimbă în bine imaginea Hergheliei de la Mangalia, atunci mă sacrific, mă urc pe cal", a spus Udrea.


PLIMBĂRI EXTERNE
Udrea a participat, personal, la 12 de­plasări în delegaţii externe, în state precum Rusia, Austria, Franţa, Germania sau Spania, în afara celor în care l-a însoţit pe preşedintele statului, Traian Băsescu. Presa a însoţit-o la Târgul Internaţional de Turism de la Berlin şi în deplasarea la Paris, unde a debutat campania de promovare a României ca destinaţie turistică. Udrea nu a ratat nici acum ocazia de a face spectacol: a dansat cu turiştii la Târgul Internaţional de la Stuttgart pe muzica lui Gheorghe Zamfir şi a jucat tenis cu Ilie Năstase în faţa primăriei din Paris. Totul în lumina reflectoarelor televiziunilor. Potrivit informaţiilor transmise de reprezen­tan­ţii ministerului, cheltuielile cu cazarea, transportul, asi­gurările de călătorie şi diur­na ziariştilor care au însoţit-o pe Udrea la Paris s-au ridicat la 8.850 de eu­ro. Ministerul Turismului nu a precizat cât a fost diurna acordată jurnali­ş­ti­lor. Deja Realitatea TV a luat decizia de a desface contractele de muncă a camerama­nului şi reporterului care au participat la deplasarea de la Paris şi au primit diur­nă atât de la minister, cât şi de la staţie.


BILANŢUL DEPLASĂRILOR

De la înfiinţarea Ministerului Turismului, Ro­mânia a participat la 49 de târguri internaţionale de turism, ţara noastră fiind coorganizator la Târgul de la Stuttgart, la Târgul culinar de la Strasbourg, la Târgul de turism de la Bucureşti, invitat de onoare la Târgul de turism din Cipru, potrivit bilanţului transmis de MT.

"Pentru prima oară, România a fost prezentă la Târgul de turism din Dubai, cel mai mare de pe piaţa arabă", afirmă mândră Elena Udrea. "Din delegaţiile externe efectuate de ministrul Turismului, Elena Udrea, nu a făcut parte nici un jurnalist. Pentru a reduce cheltuielile am fost nevoiţi să trimitem strict persoanele din cadrul ministerului care se ocupau de problemele ce urmau a fi dezbătute în deplasare.

Mai mult, în Dubai, chiar a fost nevoie ca ministrul să achite o parte din bani din buzunarul propriu, deoarece suma alocată prin buget pentru astfel de deplasări nu era suficientă pentru a achita costurile totale. Cu banii de la bugetul ministerului nu putea plăti nici măcar cazarea la un hotel din Dubai", ne-a explicat Luminiţa Kohalmi, consiliera ministrului Turismului.
Pe turism intern, ministerul a avut două campanii de promovare a litoralului şi Bucovinei ca destinaţii pentru Paşte şi 1 Mai.


INDICATOARE DE 500.000 €
În plină criză economică şi în ciuda tuturor materialelor apărute în presă cu privire la risipirea banilor publici, Udrea plăteşte circa 500.000 de euro pentru a achiziţiona 3.750 de indicatoare de informare în zone turistice şi în destinaţii care includ monumente din patrimoniul mondial UNESCO. Pentru achiziţio­na­rea şi montarea indicatoarelor, Ministerul Turismului va organiza o licitaţie, doritorii putând de­pune oferte până la data de 28 august. Finanţarea este asigurată din fonduri de la bugetul de stat, proiectul urmând să fie finalizat la trei luni de la semnarea contractului, potrivit anunţului de participare la licitaţie. Ministerul a prevăzut câteva condiţii pentru firmele interesate, printre care depunerea unei garanţii de participare de 9.000 de euro, precum şi una de bună execuţie în valoare de 10% din valoarea contractului. În România există peste 800 de zone cu resurse turistice în cele 41 de judeţe ale ţării şi în municipiul Bucureşti, potrivit OUG 142/2008. Din România, pe lista UNESCO se află Rezer­vaţia Biosferei Delta Dunării, Mănăstirea Horezu, cetăţile dacice de la Orăştie, bisericile maramureşene din lemn şi centrul istoric al oraşului Sighişoara, mănăstirile Voroneţ, Arbore, Moldoviţa, Pătrăuţi, Probota, "Adormirea Maicii Domnului şi Sfântului Gheorghe" a fostei Mănăstiri Humor.


CHELTUIELI PENTRU IMAGINE
Generozitatea cheltuielilor nu se opreşte însă la diurnă şi cheltuieli de deplasare ale presei. Potrivit site-ului paginademedia.ro, trustul PRO este un client constant al banilor de la Ministerul Turismului, urmând să primească bani şi pentru promovarea programului "Turist în România".

Deşi ministerul nu menţionează numele posturilor vizate, se vorbeşte despre "primul canal de televi­ziune generalist", "primul canal de televiziune de ştiri" şi "al doilea canal de ştiri". Cu alte cuvinte, Pro TV, Realitatea TV şi Antena 3. Din bugetul total alocat pentru promovarea programului "Turist în România" în valoa­re de 924.000 de euro (fără TVA), Pro TV va primi 415.000 de euro, Realitatea TV - 323.000 de euro şi Antena 3 - 184.000 de euro. Pe lângă acest contract, Realitatea TV a mai încasat de la Turism 200.000 de euro pentru a realiza emisiunea "All Inclusive" şi alţi 50.000 de euro pentru difuzarea spoturilor Paşte în Bucovina şi Paşte la mare.

După încheierea acestor contracte, suma alocată de MT către Realitatea TV va ajunge la 600.000 de euro, mai puţin decât va contabiliza cei de la trustul PRO, care din contractele încheiate în primăvară şi acesta pentru promovarea programului Turist în România vor încasa în total 765.000 de euro.

×