100.000 de euro este amenda totală pe care o riscă Ministerul Turismului pentru că a depăşit termenul legal de publicare a contractelor încheiate în luna aprilie
Ministerul Turismului a transmis cu întârziere către Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) anunţurile de atribuire a contractelor încheiate pentru evenimentele organizate.
Pentru că a depăşit cu câteva luni termenul de 48 de zile în care trebuia să anunţe rezultatele contractelor, Ministerul Turismului riscă amenzi totale de peste 100.000 de euro.
Potrivit paginii e-licitatie.ro, secţiunea anunţuri de atribuire, Ministerul Turismului a transmis la sfârşitul săptămânii trecute anunţurile de atribuire a şapte contracte încheiate în lunile aprilie, mai şi iunie. Nici unul dintre acestea nu a fost transmis în termenul legal de 48 de zile calendaristice de la semnare, deşi Elena Udrea se laudă de fiecare dată că patronează cel mai transparent minister. "Conform art. 56, alin. 1, din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite spre publicare un anunţ de atribuire în cel mult 48 de zile după ce a finalizat procedura de atribuire (licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă, dialog competitiv, negociere cu/fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, cerere de oferte), a finalizat un concurs de soluţii prin stabilirea concurentului câştigător sau a atribuit un contract de achiziţie publică printr-un sistem dinamic de achiziţii", potrivit Agenţiei pentru Serviciile Societăţii Informaţionale (ASSI), operatorul naţional al sistemelor de guvernare electronică.
CONTRACTE ÎNTĂRZIATE
Ministerul Turismului nu a putut recurge la tactica antedatării postării contractelor şi pe site-ul e-licitatie.ro. În schimb a recuperat timpul pierdut şi în data de 7 august a trimis către Sistemul de Achiziţii Publice toate contractele restante. În data de 8 august au fost înscrise pe e-licitatie.ro rezultatele contractului cu Media Pro Pictures în vederea organizării evenimentului "Lumină la malul mării". Contractul a fost atribuit postului de televiziune în data de 7 aprilie 2009, dar rezultatul a fost anunţat pe e-licitatie.ro de abia pe 7 august.
Contractarea artistului Goran Bregovic şi The Wedding and Funeral Orchestra s-a realizat în data de 2 aprilie. Deşi concertul a avut loc de Paşti, rezultatul contractului a fost anunţat de abia în august. Şi contractele pentru realizarea unor campanii publicitare cu tema Sărbătorilor Pascale în Bucovina şi pe Litoral pe posturile Realitatea TV, Antena 3 şi Pro TV au fost anunţate în sistemul e-licitatie tot în luna august, deşi au fost încheiate pe 1, 2 şi 3 aprilie.
Tot în afara termenului legal a fost transmis şi anunţul de atribuire cu privire la realizarea campaniei de promovare out-door "Romania the land of choice" prin intermediul afişajului stradal în Paris. Contractul pentru panotaj a fost încheiat pe 29 mai cu JC Decaux şi transmis la pachet cu restul contractelor pentru e-licitatie.ro pe 7 august.
Contractul încheiat cu publicaţia franceză Le Figaro în vederea realizării suplimentului Figaroscope dedicat României a fost atribuit în data de 10 iunie, dar rezultatul afişat pe e-licitatie doar pe 7 august.
AMENZI DE PĂNĂ LA 100.000 DE LEI
Deoarece nu a transmis anunţurile de atribuire în termenul legal, Ministerul Turismului riscă să fie sancţionat cu o amendă cuprinsă între 70.000- 100.000 de lei. Dacă luăm în calcul doar amenda minimă de 70.000 de lei aplicabilă pentru fiecare contract, se ajunge la o contravenţie de peste 110.000 de euro.
Deocamdată Ministerul Turismului nu a fost încă sancţionat. Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, care ar trebui să aplice sancţiunea, nu a finalizat controlul legalităţii încheierii contractelor de achiziţie publică. "Conform art. 293 lit. e din OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, există sancţiuni pentru încălcarea regulilor de publicitate prevăzute de prezenta ordonanţă şi/sau neîndeplinirea de către autorităţile contractante a obligaţiei de înregistrare în SEAP, aşa cum este prevăzut de legislaţia în materia achiziţiilor publice. Instituţia ce poate aplica sancţiuni autorităţii contractante pentru netransmiterea în termen legal a anunţului de atribuire este Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP)", potrivit reprezentanţilor ASSI.
Răspunsul ANRMAP a venit repede, însă nu ne-a lămurit. "Ca urmare a adresei dvs. prin care sesizaţi instituţia noastră asupra legalităţii unor proceduri de atribuire a unor contracte de achiziţie publică aplicate de Ministerul Turismului, vă comunicăm că respectivele contracte fac în prezent obiectul unei acţiuni de supraveghere a ANRMAP şi, în consecinţă, sesizarea dvs. a fost inclusă în dosarul de supraveghere respectiv.
Totodată, menţionăm că instituţia noastră este în măsură să furnizeze informaţii referitoare la legalitatea aplicării unei proceduri de atribuire a unui contract de achiziţie publică numai după finalizarea procedurii de supraveghere şi întocmirea raportului de control", se menţionează în răspunsul primit de la ANRMAP.
Jurnalul Naţional a dezvăluit o serie de nereguli care au însoţit fiecare dintre aceste contracte încheiate de Ministerul Turismului, de la preţurile umflate pentru concertele de la malul mării şi închirierea scenei până la imaginea pe care a cumpărat-o Elena Udrea în urma încheierii contractelor de publicitate cu posturile de televiziune.
Modul în care au fost cheltuiţi banii de Ministerul Turismului pentru acţiuni de promovare a turismului şi a imaginii României este verificat de o Comisie parlamentară de anchetă.
Citește pe Antena3.ro