Masinile produse la Uzina ARO de la Campulung sunt traficate in SUA printr-un sistem extrem de ingenios. Artizanii comertului clandestin sunt membrii unui grup de escroci internationali, sprijiniti constant din zona cercurilor de putere ale Romaniei. Prin acest fraudulos mecanism, industria romaneasca de automobile pierde zeci de milioane de dolari.
Trafic in SUA, cu produse AROPiata americana de automobile a devenit frontul unui razboi acut, desfasurat intre Cross Lander, noul proprietar al ARO, si un obscur grup de firme americane. Directorii de vanzari ai uzinei romanesti au descoperit ca in SUA, marca ARO este traficata printr-un sistem extrem de bine pus la punct. Razboiul de culise din spatele privatizarii ARO a devenit mai violent chiar dupa ce APAPS a incheiat contractul cu firma americana Cross Lander, noul proprietar al uzinei din Campulung Muscel. De-a lungul timpului, interesele anumitor grupuri de influenta s-au manifestat destul de agresiv inca din perioada in care ARO era in pragul falimentului, iar sindicatele organizau ample miscari de strada. Ca privatizarea ARO a ramas unul dintre episoadele ciudate, printre atatea altele, este o realitate incontestabila. Mai-marii APAPS stiu de ce. La fel si âbaietii"de la SRI, SIE sau sefii lor din PSD. Mai stiu si senatorii de Arges, Nicolae Vacaroiu si Constantin Nicolescu (supraveghetorul-sef al SIE). Domniile lor nu au avut de obiectat impotriva bonitatii Cross Lander, ci dimpotriva. John Perez, patronul companiei americane si nasul de cununie al presedintelui Braziliei, Lula Da Silva, cunoaste cel mai bine âfenomenul". Presa a tratat timid subiectul, platitorii de taxe afland si ei cate ceva. Insa, ce a urmat in epoca post-privatizarii ARO, vom povesti noi in cele ce urmeaza.
Sub lupa FBI
Unul dintre fronturile pe care se desfasoara lupta financiara pentru ARO, este cea mai vasta piata de automobile din lume: cea din SUA. Numai ca, noii directori de vanzari ai uzinei ARO s-au trezit la randul lor ca se confrunta cu o situatie de-a dreptul alarmanta, intretinuta constant si de anumite interese âmioritice". In SUA, o bizara filiala financiara face de ceva vreme eforturi disperate de a pirata marca ARO. In centrul piramidei comerciale de care s-au lovit cei de la Cross Lander se afla SMD Automotive Group Inc, o obscura companie americana, inregistrata de Fiscul american la adresa 318, Oak Trace Drive, orasul Hoover, statul Alabama, 35022, si care in anul 2003 avea doar 10 angajati. In jurul ei graviteaza si alte firme, care mai de care mai suspecte. Afacerile acestora sunt investigate minutios de Biroul Federal de Investigatii (FBI). Inclusiv, antena din Romania a FBI, care in afara Statelor Unite nu are decat competente informative, monitorizeaza toate conexiunile operatiunilor de piratare a marcii ARO. Ce anume supravegheaza FBI, veti citi mai jos. Incepem insa cu descrierea sumara a metodelor prin care interesele uzinei ARO sunt faultate pe piata americana.
Hotii de marci
Intre SMD Automotive Group Inc. si ARO nu s-a incheiat niciodata un contract de distributie a produselor uzinei din Camulung-Muscel. Cu toate acestea, SMD se erijeaza in singurul distribuitor autorizat sa comercializeze automobile si componente ARO, in SUA. Campania de promovare a firmei bate absolut toate recordurile in materie de piraterie si culmineaza cu incercarea disperata a SMD de a omologa o noua marca de autovehicule, pe care reprezentantii firmei o numesc âRhino". Asa-numitele modele de masini produse, chipurile, de compania americana sunt identice de la cap la coada cu ARO. Pana si fotografiile care impanzesc pagina de web a SMD sunt cele copiate din brosurile publicitare tiparite de Cross Lander. Asupra acestora s-au operat trucaje de mare finete, inlocuindu-se atat numele âCross-Lander" cu âRhino", cat si emblemele marcii.
O alta pseudo-marca pe care SMD a incercat s-o distribuie ilegal in SUA este asa-numitul model âComarth". Acesta nu este altceva decat masina de teren ARO-Spartana, asupra careia doar producatorul are drepturi exclusive de distributie. In ciuda acestui fapt, prezentarea inexistentului model âComarth" se face cu larghete pe site-ul SMD (www.smdautogroup.com).
SMD si-a insusit campania de promovare ARO - Cross Lander
Una dintre metodele prin care SMD Automotive Group Inc. boicoteaza uzina ARO este realizata prin intermediul paginii de web www.smdautogroup.com. âRhino" si âComarth", asa-zisele modele propri de masini de teren promovate de compania americana, nu sunt altceva decat copii fidele ale vehiculelor fabricate de uzina musceleana, care pot fi gasite si pe site-ul romanesc www.aro.ro . Astfel, modelul âRhino", este de fapt, ARO 246, iar âComarth" copiaza perfect masina romaneasca de teren ARO Spartana. Cele doua tipuri de masini fabricate de ARO nu sunt singurele modele piratate de compania SMD. Site-ul acesteia este âcoplesit" de zeci de astfel de fotografii, care si ele au fost copiate fidel din brosurile publicitare tiparite de Cross Lander. Desi intre SMD si fabrica ARO nu s-a semnat niciodata un contract de distributie a vehiculelor romanesti, firma americana nu ezita sa promoveze âla greu" pseudo-marcile de teren si sa se autoproclame singurul distribuitor autorizat sa comercializeze automobile si componente ARO, in SUA.