Liderii UE au mai pus inca o data Romania pe tusa in ceea ce priveste aderarea la spatiul Schengen, iar presedintele Traian Basescu incearca sa transforme acest esec, pe care si-l tot asuma formal, intr-o victorie. La conferinta de presa sustinuta la Bruxelles, dupa Consiliul European de primavara, Basescu a spus ca este pentru prima data cand se stabileste un termen la care trebuie luata o decizie privind aderarea Romaniei la Schengen – septembrie 2012 .
"Pentru prima data s-a stabilit un termen-limita – JAI din luna septembrie", a declarat vineri Basescu. El a mai spus ca a discutat acest lucru in marja reuniunii Consiliului European, pentru ca exista riscul ca luarea unei decizii sa fie amanata fara a se stabili o data certa. Altfel spus, Romania nu a fost chiar atat de ignorata, iar acest lucru i se datoreaza. Dar victoria a fost atat de amara, incat seful statului a simtit din nou nevoia sa atace Olanda, principalul opozant al aderarii Romaniei si Bulgariei la Schengen, asa cum a facut-o si anul trecut, cand a declansat ceea ce presa a numit "razboiul lalelelor".
Basescu a calificat pozitia Olandei ca fiind "un abuzz" si a reluat afirmatiile potrivit carora "portul cunoscut ca fiind principala poarta de intrare a drogurilor in Europa este Rotterdam, nu Constanta si nici Tulcea". Ca si la reuniunile europene anterioare ce au avut pe agenda aderarea la Schengen, Romania a incercat si vineri sa obtina un rezultat pozitiv prin pozitii de fronda. Daca anterior sugera blocarea aderarii Croatiei la UE si a atacat pe rand statele opozante Germania, Finlanda si Olanda, saptamana trecuta, Basescu a incercat sa puna piedica Serbiei in privinta aderarii la Uniunea Europeana, invocand nerezolvarea situatiei romanilor din Timoc.
In ciuda atitudinii seful statului, el este considerat principalul vinovat de esecul Schengen. Copresedintele USL, Victor Ponta, a apreciat ca "Traian Basescu este deja un personaj politic considerat nefrecventabil de liderii europeni, cum era Berlusconi inainte de demisie, iar gestul cu Serbia si declaratiile vadimiste cu Portul Rotterdam nu fac decat sa confirme aceasta impresie. Sunt convins ca participarea la acest Consiliu European a premierului Ungureanu in locul lui Basescu ar fi ajutat foarte mult. Pacat ca grandomania unuia si lipsa de curaj a celuilalt au stopat aceasta rocada benefica pentru tara", a spus Victor Ponta.
El a adaugat ca liderii europeni nu "au fost pacaliti de circul din Romania". "Ar trebui sa fim naivi sa credem ca circul regizat in Romania la inceputul anului 2011 a pacalit pe cineva din Europa. Partenerii europeni stiu foarte bine ca, din cei 231 de politisti de frontiera si vamesi cercetati si arestati in direct, azi se mai afla in inchisoare fix – ati ghicit! – ZERO. Si ca de fapt totul este la fel ca inainte. Iar cat timp Sorin Blejnar si tot sistemul politic de control al vamilor au ramas neatinsi, este un gest temerar sa pui SIS (Sistemul de Informatii Schengen) la dispozitia tocmai acelor persoane care gestioneaza contrabanda si evaziunea fiscala in tara noastra", a mai spus Ponta. Si copresedinte USL, Crin Antonescu, a subliniat ca "au crezut ca ii pot pacali cu tot felul de lucruri declarate, cu tot felul de bilanturi triumfaliste in aceasta privinta, si iata ca nu i-au pacalit pe toti", a spus liderul liberal.
"Olandei nu poti sa-i spui «tiganca imputita»"
Fostul premier Adrian Nastase spune ca amanarea aderarii la Schengen arata cat de izolata este Romania in plan european. "Genul asta de abordare pe care Basescu il foloseste in tara genereaza in exterior tensiuni diplomatice si, in final, izolare. Sugestiva mi s-a parut imaginea lui Basescu, dupa semnarea Tratatului, mergand singur pe langa perete...", scrie Nastase pe blogul personal. El critica lipsa de diplomatie a presedintelui Basescu si arata ca, din cauza sefului statului si a echipei sale, "nu am reusit sa intram in spatiul Schengen si ne mana, de la spate, cu nuielusa MCV, Comisia Europeana".
"E clar, nu intram in spatiul Schengen pentru ca nu avem basca. Dar, oricum, in diplomatia europeana nu poti sa-i spui Olandei «tiganca imputita»!", a conchide Nastase. Si vicepresedintele PSD Titus Corlatean, presedinte al Comisiei de politica externa a Senatului, considera decizia CE inca un esec al presedintelui Traian Basescu. "Aceasta amanare demonstreaza un esec constant al guvernantilor de la Bucuresti in a reusi sa sustina un dialog politic bilateral eficace cu autoritatile olandeze. Genul de retorica politica publica pe care guvernantii de la Bucuresti l-au avut in ultima perioada la cel mai inalt nivel politic s-a dovedit ca a fost o idee profund neinspirata. Intre timp s-a ratat o ocazie, s-a pierdut foarte mult timp si s-a preferat un razboi al declaratiilor prin presa unui dialog de substanta, la nivel politic inalt", a spus Corlatean.
Joaca de-a asumarea responsabilitatii sau cum Traian Basescu s-a declarat vinovat sau nevinovat dupa pofta
La inceputul anului trecut, la CSM, Traian Basescu declara ca isi asuma raspunderea pentru intarzierea aderarii la spatiul Schengen. Cateva luni mai tarziu, era insa de alta parere: "Obiectivul de intrare in spatiul Schengen a fost anul 2011. Este adevarat
ca noi ne-am scris primavara, prima parte a anului, martie, daca nu ma insel, mai,
undeva aici. (...) Nu cred ca este obiectiv ratat, oricat s-ar bucura unii de esec(...)", declara Basescu in aprilie 2011 la TVR. In toamna, Basescu s-a declarat iar responsabil. El sustinea ca diplomatia si-a facut bine treaba in dosarul Schengen, iar opozitia nu este indreptatita sa ceara demisii. "Imi asum eu (esecul – n.r.), sunt seful statului", a spus Basescu la B1 TV, precizand ca nu este cazul sa caute vinovati acum.
Chiar daca si-a asumat formal acest esec, cu aroganta celui care stie ca nu i se poate intampla nimic, Basescu poate fi considerat principalul vinovat in cazul neaderarii Romaniei la Schengen. Fostul negociator-sef al Romaniei cu UE, Vasile Puscas, a explicat si de ce: trebuia sa gaseasca vinovatii, iar acestia sa plateasca.
"Raspunderea politica este a liderilor partidelor de guvernamant, a primului-ministru si ministrilor care aveau atributii in pregatirea Romaniei pentru aderarea la spatiul Schengen. Rolul presedintelui tarii este sa ofere cetatenilor si partenerilor Romaniei garantia ca institutiile statului functioneaza pentru scopurile care le justifica existenta. Iar in cazul de fata avem atat un esec intern, cat si unul extern al Romaniei, cu costuri enorme pentru cetateni, motiv pentru care ar trebui utilizate nu doar admonestarile politicianiste, ci mai ales instrumentele administrative si chiar legale. Abia atunci s-ar dovedi ca Romania este un stat de drept si o democratie functionala. Altfel, cu formule absolutiste, institutiile statului vor continua sa fie decredibilizate si golite de autoritate, iar in plan international vom fi considerati, asa cum deja opinia se exprima, «parteneri nedezirabili». Efectele negative pentru tara si cetateni ei sunt deja enorme si se vor prelungi, din pacate pentru noi, o perioada destul de extinsa de timp. Asadar, cetateanul plateste! (…) Modul cum au reactionat autoritatile romane este total nepotrivit stilului, procedurilor si sensurilor europene. (…) Acest tip de reactie va intari perceptia de impredictibilitate, care, asociata necredibilitatii, se va face simtita asupra statutului european si international al Romaniei", declara Puscas in ianurie anul trecut intr-un interviu acordat corectnews.ro.