x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Guşterii asfaltului

Guşterii asfaltului

de Dorian Cobuz    |    Alexandru Boariu    |    24 Apr 2007   •   00:00
Guşterii asfaltului

Printr-o "scăpare" a Legii 51 pe 2006, legislaţia achiziţiilor de lucrări publice a fost făcută praf, aleşii locali putand să cheltuiască banii publici cum vor ei. Manevra, care face rabat de la principiile liberei concurenţe şi de la normele europene, a fost folosită din plin, chiar in ziua apariţiei legii in Monitorul Oficial, de consilierii judeţeni sibieni.

Printr-un scenariu demn de atenţia DNA, funcţionarii de la Consiliul Judeţean Sibiu au instituit monopolul pe drumurile judeţului pentru o societate proprie, care le bagă o grămadă de bani in buzunare.

La Sibiu, la 21 martie anul acesta, consilierii judeţeni şi-au demonstrat "cunoaşterea" şi "dragostea" pentru legea romanească. Chiar in ziua in care Legea 51/2006, promovată de nişte "băieţi deştepţi", era publicată in Monitorul Oficial, aleşii judeţului pregăteau o hotărare de consiliu ce muta o grămadă de bani din vistieria publică in cea a unei societăţi proprii, in fapt, o afacere de familie. Toată tărăşenia a fost posibilă printr-o excepţie prevăzută de legea mai sus-numită, care permite incredinţarea directă a unor lucrări, deci, "la discreţie", fără nici un fel de licitaţie. O excepţie devenită perfect legală şi care desfiinţează Ordonanţa 34 cu privire la achiziţiile publice. In acest fel, funcţionarii judeţului, aflaţi in "ingrata" situaţie de arbitri şi de jucători pe banii publici, tocmai şi-au aprobat nişte sănătoase foloase materiale. Să mai precizăm că printr-o altă excepţie, de această dată de la Legea funcţionarilor publici, unii dintre angajaţii CJ Sibiu duc bani acasă şi din indemnizaţiile oferite de aceeaşi societate - in calitatea lor de membri ai Consiliului de Administraţie. Să tot fii funcţionar public!

"LA TREI FUMURI". Legea 51 se ocupă cu relaţia dintre administraţia publică, "operatorii" de servicii publice şi beneficiarii de drept ai acestora - contribuabilii. Numai că legea are şi o altă interpretare şi o utilitate pe care consilierii de pe Cibin au aşteptat-o indelung.

Să explicăm. Drumuri şi poduri SA Sibiu - cu sediul pe Calea Guşteriţei, "La Trei Fumuri", cum ii zic localnicii - este o societate comercială a Consiliului Judeţean, care a apărut in urma reorganizării regiei de profil. Societatea a cunoscut exact aceeaşi evoluţie economică spectaculoasă ca mai toţi "pruncii" hrăniţi cu bani publici şi administraţi tot de "finanţatori" (printre administratori se numără şeful Direcţiei Economice a CJ, Stoica Ioan, secretarul general al CJ Polefka Ioan, şeful de serviciu Benga Virgil şi alţi funcţionari "ai statului"): şi-a redus personalul cu timpul şi a avut rezultate financiare negative, in condiţiile in care beneficia de un adevărat monopol - concesiunea lucrărilor de drumuri din tot judeţul. Situaţia asta s-a intins vreo şapte ani, iar afaceriştii locali aşteptau nerăbdători să se inscrie la licitaţiile pentru drumuri după expirarea acestui monopol (chiar cu o prelungire operată de CJ, contractul de cesiune inceta la 30 noiembrie anul trecut). Convinşi că noua legislaţie a achiziţiilor publice le va da dreptul să demonstreze că ei pot lucra pe bani mai puţini şi mult mai bine, aceştia au aplaudat cand CJ a publicat un anunţ de intenţie cu privire la scoaterea la licitaţie a unui drum de pe lunga listă judeţeană.

Situaţia a fost insă tergiversată aşa vreo cinci luni, perioadă in care Drumuri şi Poduri a lucrat printr-un "act adiţional" la un contrat care a incetat de drept, deci un document ilegal. Motivul tergiversării (in fapt, este vorba de o incălcare grosolană a legii) avea să fie devoalat curand: taman in ziua in care Legea 51 vedea lumina tiparului, consilierii făceau un raport de fundamentare a unei hotărari prin care atribuiau drumurile judeţene aceleiaşi societăţi - pentru că această lege prevedea exact posibilitatea atribuirii unor astfel de lucrări către societăţi aparţinand autorităţilor locale. Comentariile sunt de prisos.

LA MEDIAŞ, ACEEAŞI MĂRIE, CU ALTĂ PĂLĂRIE
Şi la Mediaş, cel de-al doilea municipiu din judeţul Sibiu, administrarea şi intreţinerea drumurilor din localitate au fost concesionate in anul 2005, prin "delegare de gestiune", societăţii comerciale "Gospodăria Comunală SA Mediaş, contract prelungit in martie 2007. Spre deosebire de societatea de la Sibiu, care este deţinută integral de Consiliul Judeţean, cea de la Mediaş are următoarea structură a acţionariatului: 48, 55% Consiliul Local şi 51,44% Asociaţia Goscom Mediaş, formată din "oameni ai locului", printre care, evident, şi directorul Gospodăriei Comunale, Şerban Ioan, in calitate de administrator. Viceprimarul Teodor Neamţu (foto) a ţinut să ne asigure: "Prelungirea contractului s-a făcut cu specificarea că acesta va fi valabil doar pană cand această activitate va fi incredinţată prin licitaţie, lucru care se va intampla in curand". Fără comentarii.
×
Subiecte în articol: special legea