Totodată, Executivul urmează să stabilească sancțiuni pentru autoritățile care legiferează în detrimentul consumatorilor români.
Proiectul de lege pus pe masa senatorilor la finalul săptămânii trecute este semnat de 13 senatori USR și vizează completarea Ordonanţei de urgenţă nr. 57/2019 privind Codul administrativ, în sensul că vor fi adăugate noi obligații pentru Guvernul României.
În prezent, spun inițiatorii documentului, în România nu există o reglementare expresă privind desemnarea unor structuri responsabile la nivelul Guvernului care să se asigure că autoritățile responsabile cu transpunerea regulamentelor, directivelor, deciziilor, recomandărilor, avizelor Uniunii Europene / Comisiei Europene se obligă să respecte normele instituite de acestea la momentul transpunerii lor în legislația românească, fără a încălca drepturile cetățenilor români, garantate de legislația în vigoare.
Parlamentarii USR spun, însă, că este „imperios necesară” o astfel de reglementare cu privire la obligația Guvernului de a desemna aceste structuri.
„Totodată, scopul Guvernului este ca, în cazul încălcării acestor norme UE la momentul transpunerii, în detrimentul cetățenilor români, să stabilească sancțiuni clare pentru autoritățile responsabile”, se mai arată în expunerea de motive care însoțește inițiativa.
Prin urmare, proiectul de lege prevede că „în exercitarea atribuţiilor sale, Guvernul, prin structurile desemnate, asigură corectitudinea transpunerii directivelor, regulamentelor, deciziilor, avizelor Uniunii Europene de către autorităţile responsabile pentru fiecare domeniu şi totodată stabileşte cadrul legal pentru sancţionarea acestor autorități în cazul încălcării normelor enunţate”.
Mai mult, prin aceleași structuri, Guvernul va fi obligat să se asigure „că nu sunt încălcate dispoziţiile Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi ale Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, în detrimentul consumatorilor români”, stipulează proiectul.
Documentele transpuse incomplet generează inechități majore
Autorii inițiativei dau ca exemplu consecințele transpunerii incomplete a Regulamentului nr. 1008/2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene în Comunitate, transpunere care la ora actuală „generează inechități majore consumatorilor români”.
„Lipsa unei transpuneri complete și adaptate creează posibilitatea transportatorilor aerieni de pe teritoriul României să genereze practici comerciale înşelătoare prin omisiune, în detrimentul consumatorilor români”, subliniază inițiatorii legii.
Pe scurt, Regulamentul amintit mai sus dă dreptul transportatorilor aerieni să stabilească în mod liber tarifele pentru transportul aerian de pasageri și de marfă pentru serviciile aeriene intracomunitare. În același timp, însă, stabilește clar că prețul final care urmează să fie plătit este indicat în orice moment şi cuprinde tariful aplicabil, precum şi toate tarifele, impunerile, tarifele suplimentare și alte comisioane aplicabile, care nu pot fi evitate şi sunt previzibile în momentul publicării: „Suplimentele de preţ opționale sunt comunicate în mod clar, transparent şi lipsit de ambiguitate la începutul oricărui proces de rezervare, iar acceptarea lor de către client se face pe baza alegerii clientului”.
Mai mult, Regulamentul prevede că statele membre trebuie să asigure respectarea normelor enunțate în document şi să stabilească sancţiuni în cazul încălcării acestora, lucru care nu se întâmplă și în România.
Din cauza lacunelor legislative, se percep taxe ascunse
Prin transpunerea articolului din Regulament care face referire la stabilirea tarifelor/prețurilor în HG nr. 560/2009, „nu au fost instituite norme clare în acest sens, drept pentru care, profitând de aceste lacune legislative, multe companii aeriene percep taxe ascunse în multe taxe suplimentare (taxe pentru bagaje, taxe pentru selectarea locului/singura excepție este în cazul copiilor mici, taxe de rezervare și check-in online, multe alte taxe ascunse pentru servicii suplimentare, taxe pentru apelurile telefonice la centrul telefonic al companiilor aeriene)”.
Toate aceste tipuri de taxe nu sunt adăugate la prețul final al zborului sau în ofertele speciale, ele devenind vizibile doar atunci când zborul este deja rezervat, practici care „se pot încadra la clauze abuzive”. „În practică, de cele mai multe ori, clienții neavând aceste tarife în oferta primită sau în condițiile generale (la momentul acceptării ofertei), aleg în necunoștință de cauză, ceea ce se încadrează perfect la practici comerciale înşelătoare prin omisiunea de a oferi totalitatea informațiilor înainte și la momentul acceptării ofertei”, explică inițiatorii proiectului, precizând că acest lucru generează consumatorilor români dezavantaje, dezinformare și chiar probleme financiare.
„Nu este firesc să acceptăm în continuare existența unui cadru legal care dezavantajează flagrant cetățeanul/consumatorul român, ca o consecință a transpunerii incomplete a unui Regulament european”, subliniază inițiatorii proiectului de lege.
Prin modificarea propusă, cetățenii români vor fi protejați „prin crearea unui cadru legal de transpunere corectă și conformă a directivelor/regulamentelor UE, astfel încât să nu contravină intereselor consumatorilor la nivel național. Pe de altă parte, această modificare ar conduce automat la încurajarea Guvernului României, în calitate de stat membru, de a asigura respectarea normelor europene și de a stabili sancțiuni în cazul încălcării acestora, așa cum prevede Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE)”, se arată în expunerea de motive.