Deja se calculează pierderile care ar fi provocate de întârzierile Poștei, pentru că voucherele care nu ajung la timp sunt bani pierduți și pentru turism, dar mai ales pentru bugetul statului. O altă problemă e legată de achiziția deja făcută de statul român, pentru că de un an au fost transferate sumele pe carduri, pentru a se facilita plata serviciilor de turism și a celor conexe.
Întârzierile Poștei Române i-au speriat în primul rând pe hotelierii care au aflat de noua idee a premierului Marcel Ciolacu de a modifica forma de acordare a voucherelor de vacanță. Dacă tipărirea lor și distribuirea se vor face cu două luni mai târziu decât ar trebui, s-ar compromite întregul sezon turistic de anul viitor.
Ar fi pierderi la încasările directe de la beneficiarii acestei forme de sprijin din partea statului, dar și Produsul Intern Brut ar avea de suferit, voucherele fiind date mai ales pentru ca banii cheltuiți de bugetari pe vacanțe să se întoarcă la bugetul statului, prin consum intern.
Ideea transformării lor în tipărituri a venit după ce s-a constatat că banii de pe carduri nu au întotdeauna destinația corectă. Unele restaurante și terase, mai ales de pe litoral, primesc plata cu vouchere de vacanță pentru mâncare și băutură, fără a fi incluse în serviciile de cazare ale unității respective. Guvernul a mai constatat și că firmele care au emis cardurile percep un comision prea mare, care ar putea fi eliminat.
Hotelierii spun însă că mai bine ar fi să li se impună celor trei firme - Up România, Edenred și Sodexo - care administrează banii alocați de guvern pentru concediile bugetarilor să implementeze un sistem de verificare a plăților. În acest fel s-ar asigura plățile doar pentru serviciile de turism. Comisioanele ar fi trebuit să se negocieze la momentul achiziției, prin contractele inițiale pe care statul le are cu cele trei firme.
Mod de operare, în favoarea păgubitului
O altă problemă vine din faptul că aceste contracte semnate cu cele trei firme ar putea aduce prejudicii grave statului român. O situație similară există în Ungaria, unde statul a renunțat la serviciile unor firme care au emis carduri, iar companiile private au dat în judecată statul ungar, câștigând procesul.
Dacă s-ar întâmpla același lucru, România ar pierde foarte mulți bani, pentru că ar trebui să plătească despăgubiri foarte mari acestor firme, plus cheltuielile de judecată.
„Este un mecanism prin care statul român pierde aproape întotdeauna procesele cu diverse firme private, iar acele firme beneficiază de despăgubiri, încasând mai mult decât sumele prevăzute în contractele încălcate de stat. Practic, putem vorbi de un „modus operandi”, fiind zeci de astfel de cazuri în ultimele două decenii. Dacă analizăm toate aceste dosare care au ajuns pe rolul instanțelor de judecată, vedem că au punctele comune exact în zona aceasta a câștigurilor financiare. Firmelor le convine să fie încălcate contractele de către statul român, pentru că își calculează întotdeauna prejudicii peste suma totală pe care ar fi încasat-o prestând serviciile din contracte. Adică din momentul în care statul încalcă un contract, firma nu mai face nimic și așteaptă să primească de la România mai mulți bani decât dacă ar fi prestat acele servicii. Eu văd în această speță exact aceeași schemă de căpușare a bugetului de stat care se regăsește în alte cazuri pentru care România a plătit despăgubiri, deși nu le putem face proces de intenție. E greu de dovedit chiar și în instanță că cineva a făcut asta intenționat, deși s-a folosit de zeci de ori aceeași metodă, întotdeauna în favoarea firmelor aparent păgubite. Probabil că pe domnul Marcel Ciolacu l-a influențat cineva să facă această propunere, dar nu i-a explicat nimeni care sunt consecințele”, a explicat, pentru Jurnalul, un specialist în domeniul juridic.
Curtea de Conturi nu ar permite achiziția
Transferul voucherelor către Poșta Română ar aduce, într-adevăr, două beneficii: s-ar controla mai bine destinația banilor, care nu s-ar mai cheltui decât pentru servicii din turism, în România, iar o companie a statului ar avea de câștigat. Dar aici mai intervine și o problemă legată tot de achizițiile publice, pentru că experții Curții de Conturi nu ar mai înțelege de ce statul a plătit achiziția inițială, adică întregul sistem de carduri care a fost creat, cardurile fiind emise și distribuite către beneficiari, pentru a funcționa doar un an. „Prin întreruperea acestor contracte, de către stat, nu s-ar mai putea justifica nici cheltuirea inițială a banilor de la buget pentru cardurile de vacanță, nici achiziția care ar urma să se facă, pentru tipărirea voucherelor de anul viitor”, a explicat, pentru Jurnalul, un expert în achiziții publice.
Executivul încearcă să îndrepte o eroare prin alte greșeli și mai grave. Statul ar fi bun de plată, dacă ar încălca acum contractele semnate cu firmele care au emis și gestionează cardurile de vacanță.