În ultimii ani s-au înmulțit hotelurile de 5 stele și urmează să se facă noi investiții, din partea unor companii străine. Iar turism de lux nu se face decât în zone sigure pe termen scurt, mediu și lung. Recent, o familie foarte bogată din Israel a cumpărat Palatul BCR, de lângă Universitatea București, pentru a investi în consolidare și renovare, urmând să îl transforme în hotel de 5 stele. În spatele deciziilor de investiții de acest fel se află o analiză foarte bine documentată, care include situația geopolitică și geoeconomică, ceea ce arată semne bune pentru viitorul României
Palatul Oscar Maugsch, cunoscut şi ca Palatul BCR, situat chiar la intrarea în Centrul Vechi al Capitalei, vizavi de Universitate, va fi transformat într-un hotel de 5 stele. Clădirea a fost deja cumpărată, cu 28 de milioane de euro, de una dintre cele mai bogate familii din Israel. Familia Dayan a plătit cu 40% mai mult decât cotația de piață a clădirii, ceea ce arată importanța investiției pentru planurile de business ale cumpărătorului.
Proprietarii au mai calculat o investiție de circa 20 de milioane de euro în consolidarea, restaurarea şi recompartimentarea clădirii monument Clasa A, din centrul Bucureștiului. Scopul este transformarea acesteia în hotel de 5 stele, cu aproximativ 157 de camere, dispuse pe trei etaje şi la mansardă. Curtea interioară ar urma să fie acoperită cu sticlă și transformată în lobby. Valoarea totală a investiției ar putea depăși 50 de milioane de euro, cu toate dotările de care va fi nevoie.
Palatul BCR ar deveni, astfel, următorul hotel de 5 stele din zonă, după cele din grupul Marmorosch, care au pornit de la o investiție de 42 de milioane de euro, fiind cel mai amplu proiect al operatorului hotelier lituanian Apex Alliance. Iar numărul hotelurilor de lux din București va mai crește, în următorii ani, existând în prezent mai mulți investitori care vor să cumpere și să renoveze unități de cazare, mai ales în centrul Capitalei.
Siguranța și prosperitatea, garantate
Evoluția acestei piețe arată că România, și mai ales Capitala, se află într-o zonă sigură a investițiilor și că analiștii care stau în spatele acestor decizii au ajuns la concluzia că peste câțiva ani se va face mai mult turism de lux.
La acest nivel, oamenii de business apelează la analiști specializați în informații pentru afaceri, care evaluează inclusiv situația pe următorii 20 de ani, în context socio-economic și geopolitic, astfel încât să existe garanția că investițiile de zeci sau chiar sute de milioane de euro nu se vor pierde. Turism de lux înseamnă infracționalitate aproape zero, ceea ce se poate obține doar în țări cu nivel de trai ridicat, în democrație. Se mai face și în țări cu nivel de trai scăzut, dar militarizate.
Omenii din turism spun, la rândul lor, că este un semnal foarte bun și pentru ei. „Piața din Israel, pentru București, înseamnă cam 30%, în acest moment. În București vin și mulți cetățeni germani, bulgari, spanioli și greci. Dacă ei fac această investiție, înseamnă că au încredere în România. Avem deja Radisson, Marriott, Marmorosch, dar și Hilton și alte hoteluri de 5 stele care s-au mai deschis recent, ceea ce înseamnă că se mizează pe turismul de lux. Probabil că hotelierii au luat în calcul și scăderi ale tarifelor. Mai multe camere de 5 stele înseamnă un grad de ocupare mai mare, dar la prețuri mai scăzute”, a explicat, pentru Jurnalul, Meidan Butnaru, cetățean român și israelian, care a adus, în ultimii ani, cel mai mare număr de turiști din Israel în România.
Omul de afaceri mai spune că și în această perioadă de război, turiștii israelieni vin în continuare în vacanțe în țara noastră, dar mai mulți s-au îndreptat către Praga sau spre Budapesta, nu spre București, din cauza lipsei promovării ofertei turistice de la noi. „O mare problemă este că România nu înțelege să-și promoveze produsul turistic. Alte țări nu sunt preocupate de autorizație și control, ci să se promoveze. De exemplu, acum, România este pentru Israel pe lista scurtă a destinațiilor foarte sigure, dar în timp ce alte state fac tot posibilul să se promoveze, România nu face nimic”, mai spune Butnaru.
Prețuri mai mari pe piața imobiliară
Pe piața investițiilor în hoteluri de lux, prețurile sunt mai mari decât cel calculat pentru Palatul BCR. De exemplu, hotelul Marriott - care nu este nici clădire istorică, nici la intrarea în Centrul Vechi, a fost cumpărat, în anul 2014, cu suma de 95 de milioane de euro, de compania Strabag, apoi a fost evaluat la peste 100 de milioane de euro, la nivelul anului 2017, când s-au lansat știri false despre o posibilă vânzare a hotelului. Potențiali cumpărători ar fi fost Dedeman sau AFI Europe, iar ultimul preț discutat a fost 140 de milioane de euro. Apoi proprietarii au dezmințit informațiile apărute în presă.
Marriott are 69.307,58 de metri pătraţi, incluzând hotelul şi complexul cu spaţii comerciale, birouri, cazinou, parcare interioară şi exterioară, centru SPA, cu piscină etc. Compania Strabag, unicul acţionar al societăţii care administrează complexul hotelier de lângă Palatul Parlamentului, obţine un profit net de circa 10 milioane de euro anual, atât din activitatea hotelului, cât şi din chiriile de la firmele prezente în galeria imobilului.
Viitorul hotel de 5 stele de la Universitate este oarecum comparabil cu Marriott, însă nu va putea avea toate dotările acestuia, iar suprafața clădirii este mai mică. În schimb, este monument istoric, aflat în zona cea mai importantă din punct de vedere turistic.