SUCCES ● Ana Maria Bucura – timp de trei ani, fitting model la Chanel
Se împlinesc la 19 august 125 de ani de la naşterea celei care a adus
lumii libertate şi eleganţă şi ale cărei iniţiale au devenit sinonime
pentru calitate, Coco Chanel.
SUCCES ● Ana Maria Bucura – timp de trei ani, fitting model la Chanel
Se împlinesc la 19 august 125 de ani de la naşterea celei care a adus lumii libertate şi eleganţă şi ale cărei iniţiale au devenit sinonime pentru calitate, Coco Chanel.
Rue Cambon este astăzi un adevărat loc de pelerinaj pentru pasionaţii de modă. Pe numele adevărat Gabrielle Bonheur Chanel, Coco Chanel s-a născut la 19 august 1883 la Saumur. A eliberat corpul femeii moderne şi a creat o nouă siluetă. Toate femeile şi-au dat silinţa să fie slabe precum Chanel, care şi-a tăiat pletele, pentru că o deranjau, şi a devenit prima femeie din lume cu părul scurt şi tot ea a oferit propria formulă a succesului: "Nu ai nevoie de geniu, doar de multă îndemînare, talent şi puţin bun-gust".
O ROMĂNCĂ LA CHANEL. O tînără româncă pe nume Ana Maria Bucura a lucrat timp de trei ani ca fitting model la Chanel. A fost modelul pe corpul căruia celebrul designer Karl Lagerfeld realiza colecţia casei care a simbolizat întotdeauna eleganţa. Experienţa i-a prins bine, a învăţat ce înseamnă frumosul, ce înseamnă moda, cum se creează o haină, dar şi lucruri de viaţă, care au întărit-o şi care au pregătit-o pentru viitor. În clipa în care am stabilit întîlnirea cu Ana Maria nu bănuiam că la doar 27 de ani poate gîndi atît de matur, responsabil, calculat, bine argumentat şi perfect echilibrat. Nu am găsit nici un strop din fiţele modelelor pe care le-am văzut defilînd pe podium de atîtea ori. Am descoperit o tînără femeie dornică să devină mamă, să acorde timp familiei, să abordeze lucruri care să-i ofere o motivaţie mai solidă în alegerea unei linii drepte în viaţă. Acest lucru a derutat femeia care se străduia să afle detalii despre viaţa de fitting model la Chanel, respectiv redactorul. A produs o schimbare în bine. Mi-a întărit credinţa că mai există speranţă, că mai există tineri care ştiu ce vor de la viaţă, cu o educaţie fără cusur, pentru care seriozitatea reprezintă o calitate, nu o obligaţie. Ei bine, Ana Maria Bucura munceşte de 13 ani, a devenit celebră şi bogată fiind deşteaptă şi frumoasă. Povestea ei merită spusă tuturor, chiar şi pentru simplul motiv că reprezintă un model demn de urmat. "Am plecat la Paris acum patru ani", spune Ana Maria Bucura. "Am început să lucrez cu Casa Chanel chiar din acea clipă, însă numai pentru anumite lucruri mărunte. Erau prezentări pentru clienţi, pentru toate magazinele Chanel care veneau să cumpere colecţiile. După vreo opt luni, una dintre fete a rămas însărcinată, aşa că Chanel căuta o fată sau, cum spun eu, aveau nevoie de un alt umeraş şi aşa am ajuns să lucrez acolo o perioadă de trei ani... La sfîrşitul celor trei ani am rămas şi eu însărcinată, bineînţeles că şi pe mine m-a înlocuit altcineva."
PROGRAM ÎNCĂRCAT. Totul a fost neaşteptat la Chanel, pentru că Ana Maria Bucura nu ştia mai nimic despre acest domeniu al modei. "Mergeam la muncă, la fel ca oricine, aveam program de la 10:00 pînă la 19:00, aşa cum era stipulat în contract, dar erau zile în care rămîneam pînă la 23:00, mai ales înainte de colecţiile haute-couture, uneori chiar pînă la 1:00 sau 2:00 dimineaţa. A doua zi ne trezeam la 5:00 şi la 10:30 aveam prezentare. Pe Rue Cambon, acolo unde este sediul Chanel, sînt toate atelierele. În ceea ce priveşte partea de creaţie, pentru prêt-a-porter, în acest moment sînt trei ateliere, unul care se ocupă de rochii şi bluze şi două pentru sacouri şi pantaloni. Studioul se află în acelaşi loc cu partea de creaţie, sînt mai multe birouri. Într-unul se creează partea de sport, altul de bijuterii, tot ceea ce înseamnă pulovere, jersee, sînt fete care se ocupă de costume de baie, altele care se ocupă de jeans, de piele. Fiecare domeniu are un atelier şi cîte o doamnă care se ocupă de tot. De exemplu, cînd probam cu Karl Lagerfeld, una dintre aceste doamne venea în faţa lui şi făcea modificările. Pentru haute-couture există trei ateliere separate. Unul de taioare şi două de rochii", afirmă Ana Maria.
QUELQUE CHOSE. Chanel şi-a păstrat mereu linia, dar a schimbat ceva. În funcţie de influenţa colecţiei. "De exemplu, a existat o colecţie inspirată de scoici. Umărul, mîneca erau în forma unei scoici. Pot să spun că oamenii de acolo sînt foarte stresaţi în perioada de dinaintea unei colecţii. Trebuie să fie totul perfect. Cîteodată, cel care creează astăzi vrea ceva, mîine vrea altceva... Tu faci acel ceva, apoi schimbi. Modifici pînă ajungi la ceea ce este necesar. Colecţiile de haute-couture sînt de zece ori mai dificile decît cele de prêt-a-porter. Multe ore de lucru, chiar am vorbit cu doamnele care lucrează la broderii, care se fac în ateliere specializate, Lesage, Montex sau Lemaire. Acolo se muncesc mii de ore, de exemplu, pentru o rochie din paiete stil japonez s-au lucrat 2.500 de ore. Zi şi noapte, oamenii vin şi pleacă, se trimit mostre. După această experienţă totul devine un defect profesional, mergi într-un magazin şi vezi fiecare detaliu, mîneca este prea scurtă sau prea lungă, nu este bine tăiată. Oricui îi place frumosul", spune Ana Maria Bucura.
O IDEE. Nu este o împătimită a shoppingului sau a hainelor... Îi place să vadă şi să admire, iar faptul că a avut ocazia să poarte unele dintre cele mai frumoase haine într-adevăr o bucură. "Mai ales să lucrez cu un geniu, după părerea mea, precum Karl Lagerfeld, care creează pe tine, ia o bucată de material şi face o rochie imediat. De acolo pleca ideea şi exista un anumit ritual pentru fiecare rochie. Sau idee. O aranja pe tine şi se făcea imediat un Polaroid. Munca pentru haute-couture este mult mai grea. Karl Lagerfeld preferă fetele foarte slabe, chiar el a slăbit foarte mult, are o alimentaţie sănătoasă. Vă daţi seama ce voinţă de fier a avut ca să renunţe la mîncarea regim fast-food şi să slăbească atît. Are o mică broşură despre felul în care a slăbit."
PROFESIONIŞTI. "Nu cred că am cunoscut pe cineva care să fi lucrat cu Coco Chanel, poate doar domnul Lesage, cel care are atelierul de broderie, are optzeci şi ceva de ani. De obicei, Casa Chanel lucrează cu oameni tineri, pe care Karl i-a luat de pe unde a trecut. Şefa mea era Virginie Viard, mîna lui dreaptă, vocea lui Karl Lagerfeld cînd el nu este prezent. Ea coordonează colecţiile impecabil şi veghează pentru ca sugestiile lui să fie respectate. Este atentă la toate detaliile, cerînd ca toate etapele să fie respectate. Atît Karl, cît şi Virginie sînt la Chanel din 1982, iar eu m-am născut în 1981, deci... Înainte au lucrat la Chloe. Virginie este o doamnă foarte dură, care ţine pe toată lumea în frîu. Tăuroaică adevărată, o femeie dură, care taie în carne vie, cum se spune, dar într-un loc ca Chanel poate că asta face lumea să fie mai unită, e bine să fie cineva care să conducă şi să nu lase oamenii să lenevească. Se lucrează într-un ritm infernal. Vacanţă aveam în luna august o săptămînă, în octombrie la sfîrşit o săptămînă, în martie o săptămînă sau zece zile. De Crăciun şi Revelion se muncea, pentru că erau colecţiile din ianuarie. Trei ani au trecut fără să-i simt. Înveţi multe lucruri. Înveţi modă, înveţi ce este frumosul, cum se creează o haină, o vezi cum evoluează pe tine, dar în acelaşi timp înveţi şi lucruri de viaţă, care te întăresc şi care te pregătesc pentru viitor. Moda este un domeniu dur, unde, ca peste tot, oamenii sînt individualişti, numai pentru ei. Munca la haute-couture este una titanică şi oamenii de acolo aproape că nu au viaţă personală. Sînt femei care nu au familii, care şi-au dedicat viaţa acestui lucru", afirmă Ana Maria Bucura.
FITTING MODEL. Este ceea ce se cheamă în franceză mannequine de cabine, adică fete care probează haine. "La început totul este mai lent, pînă cînd se începe lucrul la o colecţie sau pînă cînd Karl desena. Aici, la Chanel, este aşa, pentru că nu la toate casele de modă se întîmplă la fel. Karl Lagerfeld desenează, propune şi ceilalţi fac cercetări şi vin şi ei cu idei, la rîndul lor. Depinde dacă se potrivesc cu ceea ce-şi doreşte el sau nu... Personalităţi am văzut, dar nu intram foarte mult în contact. Stăteam într-o cameră, aveam un telefon care suna din ateliere sau micile birouri şi probam în funcţie de cum aveau nevoie. Eram două fete, amîndouă avînd aproximativ aceleaşi măsuri, iar colecţia era împărţită în două. Staruri veneau des... Le-am văzut pe Kylie Minogue şi Caroline de Monaco. Am probat rochii care se făceau pentru filme, precum cea a Mariei Antoaneta din filmul Sofiei Coppola, cu Kirsten Dunst. Mai erau Diane Kruger sau Nicole Kidman, le vedeam, ne zîmbeam, însă doar atît. La Chanel nu există suspiciuni, toată lumea îşi vede de treabă. Nu sînt probleme, pentru că nu ai interesul de a face greşeli, cîştigi bine, lumea e drăguţă, înveţi, pentru ce să dai cu piciorul norocului?"
O MICĂ BIBLIOTECĂ. A învăţat franceza la Paris, a făcut un curs la Alliance française. "Mergeam seara de la 8:00 la 10:00, în fiecare zi, nu în week-end, încă nu lucram la Chanel. Citeam foarte mult, făceam exerciţii, fiindcă la şcoală făcusem rusă. Am prins un an de franceză la facultate, dar nu s-a prins de mine. Vorbind şi citind, am învăţat. Toată lumea de la Chanel îmi recomanda cărţi, îmi şi aducea. A fost o relaţie destul de apropiată, era plăcut, şi cu cei din presă. Îmi place enorm să citesc, vreau ca în viitoarea mea casă să am o mică bibliotecă."
DESPRE ROMĂNIA. "Toţi oamenii au impresia că în România murim de foame", spune Ana Maria Bucura, "şi, totuşi, nu murim, eu zic că trăim bine. Anul trecut, în vară, m-a întrebat Karl Lagerfeld: «Cum mai e în România? S-au mai redresat lucrurile, e mai bine?». Am spus: «Sigur că da». Ce pot să spun este că 10% din clientelă este reprezentată de români. Am încercat, cît de cît, fiind destul de patrioată, să dau o imagine bună ţării. M-am născut româncă şi nu mi-e ruşine. Fiecare popor are părţile lui rele sau bune. Şi francezii au părţi proaste. Îmi pare rău că nu am apucat să vizitez mai mult, dar în viitor vreau să merg pe Valea Loirei, să văd toate castelele. Sînt superbe, îmi făcusem un program, voiam să-l duc şi pe soţul meu (Ovidiu Zegheru – n.r.) să-l plimb. Ne-am cunoscut la Paris, pentru el m-am întors în ţară. Am făcut naveta Paris – Bucureşti doi ani, în week-enduri. Veneam de vineri seara sau sîmbătă dimineaţa pînă luni dimineaţă, luam avionul la 6:00 şi la 10:30 eram la muncă. Era o zi groaznică, dar era bine. Le aduceam fetelor o prăjitură pe care o făcea mama. Le plăcea foarte tare. Erau încîntate. Mi-a fost greu, pentru că nu puteam avea vacanţă, nu puteam planifica nimic. Era bine cînd venea el, că stătea puţin mai mult".
VIITOARE MĂMICĂ. Ana Maria Bucura te cucereşte din start cu privirea senină, ca de copil. Privind lumea prin ochii ei ai senzaţia că nimic nu ţi-e imposibil. Sarcina nici nu i se vede, poate ei i se pare puţin greu, însă o prinde perfect această stare. Maternitatea reprezintă pentru ea cel mai important pas în viaţă. "Nu fac nimic acum, aştept un copil şi cred că nici după ce voi naşte nu voi mai face nimic în domeniul modei. Încerc să găsesc idei despre altceva. La un moment dat, a te dezbrăca şi a te îmbrăca nu mai este de ajuns. Aş vrea să fac ceva al meu, o mică afacere. Să nu-mi ocupe mult timp, să pot să-mi dedic timpul familiei, mi se pare foarte important. Atunci cînd aduci pe lume un copil trebuie să te ocupi de el. Trebuie să ai tărie de caracter, şi pentru mine familia contează mai mult ca orice. Vreau ceva care să nu mă ţină pînă la 11:00 noaptea muncind. În 13 ani este prima oară cînd am vacanţă. S-a acumulat oboseala de-a lungul timpului. Este şi din cauza sarcinii. Mi-e somn, dorm, eu, care eram atît de matinală. Presupun că, dacă vreau, pot să mă întorc la Chanel. Fata căreia eu i-am luat locul acum trei ani s-a întors şi un an am lucrat împreună. Dacă ai o relaţie foarte bună cu ei, lucrurile sînt în regulă. Eu mi-am făcut treaba bine, perfect. Aşa este felul meu de a fi. Nu mă bag în discuţii, nu vreau să-mi creez probleme. Citeam, probam, citeam, mai ieşeam cu fetele la masă, aveam o pauză de prînz. Fata care era cu mine mi-a prezentat puţin situaţia, cum e respectivul, cum e respectiva persoană, cum trebuie să o iei. Cu timpul vezi fiecare cum este şi trebuie să-i respecţi. Ştiam că, dimineaţa, dacă văd persoana respectivă că este nervoasă, trebuie să stau cuminte în banca mea, să nu spun nimic. Puteai să zici orice, bun sau rău, tot se enerva... Ca la orice loc de muncă. Dacă îţi cunoşti colegii şi ştii cum să aplanezi orice conflict posibil, nu cred că există nici o problemă.
Ai nevoie de răbdare. Să ai lumea ta, universul tău, tu îţi faci treaba ta, te priveşte mult mai puţin ce a zis respectivul de respectiva. Nu ajută la nimic, intri în nişte discuţii care nu au nici un rost. Se vorbea lîngă mine orice, pentru că ori nu auzeam pentru că citeam, ori îmi intra pe o ureche şi îmi ieşea pe cealaltă. Nu mă bag unde nu trebuie."
UN TAUR ÎNCĂPĂŢÎNAT. A terminat Facultatea de Relaţii Internaţionale, dar nu ştie dacă i-a folosit la ceva. "Am terminat un Liceu de contabilitate şi, da, pot spune că sînt foarte calculată. Spuneam mereu: «Am cîştigat atît, o părticică pun deoparte, o părticică cheltuiesc, o părticică pentru ce ştiam că am nevoie». Sînt Taur. Un Taur foarte încăpăţînat. Soţul meu este Săgetător, este o zodie bună, cred totuşi că e prea corect cîteodată. Prea multă dorinţă de adevăr şi dreptate te consumă, te atinge. Tatăl meu a murit acum nouă ani, iar pentru mama nu contează, atît timp cît sînt bine este mulţumită. Cînd a venit prima oară în Franţa am dus-o la prima mea prezentare Chanel şi ţin minte că era atît de emoţionată cînd i-am prezentat pe toată lumea, dar şi mîndră. Oriunde aş fi ea trebuie să mă ştie liniştită. Acum mă are lîngă ea şi va avea şi o nepoţică în curînd." Ana Maria Bucura nu admite nici cel mai mic defect în planurile ei. Mica Fecioară care va veni pe lume în scurtă vreme va avea o mămică perfectă, aidoma tăieturii mînecilor ce poartă amprenta Chanel.
Citește pe Antena3.ro