Tabu este o interdictie cu caracter reliogios sau ritual, sau, la figurat, o persoana sau un lucru despre care nu se discuta de teama, din pudoare. Acelasi cuvant denumeste evitarea folosirii unui cuvant si de inlocuire a lui cu un altul, din superstitie sau din pudoare.
Doua principii avea odata morala conjugala a romanului: puritatea sexuala a femeii si virilitatea barbatului. Daca escapadele amoroase ale barbatilor cu femei inainte si dupa casatorie au fost privite mereu ca fiind normale, amorul extraconjugal al femeii a fost motiv de repudiere.FECIORIA. Familiie fetelor care nu se dovedeau virgine in noaptea nuntii plateau cu bani grei tacerea mirilor. Daca socrii nu voiau sa dea bani, femeia era alungata si primea apelativul de âcurva". Repudierea nevestei ânecinstite" era chiar un ritual in satele romanesti. Dimitrie Cantemir il prezinta in âDescrierea Moldovei". Tanarul insuratel trebuia sa prezinte nasilor sau socrilor in dimineata de dupa noaptea nuntii camasa de noapte a sotiei, patata de sange, semn al puritatii sexuale a acesteia. Daca sotia se dovedea âspurcata", mirele isi chema prietenii apropiati, gasea cea mai proasta caruta si sileau parintii cu bataia sa-si duca acasa, âca pe o curva", fiica asezata in caruta.
Pe de alta parte, virginitatea miresei mai era folosita si pentru a-si santaja socrii si a obtine o zestre mai mare in schimbul faptului ca âinchidea ochii" si nu le facea fiica de ras.
LA SCOALA. In unitatiile de invatamant se incearca introducerea unor ore de educatie sexuala, menite sa-i initieze pe tineri in tainele amorului. Scolarii patriei vor invata despre contraceptie, viata sexuala, precum si alte lucruri specifice âoamenilor mari". Elevii au curiozitati legate de viata sexuala, contraceptie, bolile venerice, igiena si viata personala.
Unii elevi au parte de demonstratii din partea celor care ar trebui sa-i educe. Anul trecut, directoarea unui liceu din Capitala i-a âinitiat" pe elevii din clasele a XII-a in tainele dansurilor erotice si al dansului cu sticla de vin in mana. Toate acestea se intamplau la o petrecere organizata de liceu, pentru elevii ce au absolvit.
HOMOSEXUALITATE. Homosexualii din Romania au fost, de-a lungul vremii, tinta Codului Penal si a barfei vecinilor. In perioada Vechiului Regat nu se admitea discriminarea pe baza orientarii sexuale. Iar in Transilvania se pedepseau doar actele homosexuale bazate pe violenta. Lucrurile aveau sa se schimbe. In anul 1934, noteaza presa vremii, a fost descoperit, in urma unei anchete a Politiei, un bordel destinat in exclusivitate homosexualilor. In anul 1937 se introduce in Codul Penal, denumit âCarol II", articolul 421, ce incrimineaza relatiile de inversiune sexuala, vanatoarea de homosexuali incepe astfel pe teritoriul Romaniei. Apogeul este atins in epoca comunista. In Codul Penal din 1957 se prevad pedepse intre trei si zece ani. In zilele noastre, homosexualii sunt liberi, doar sa nu forteze pe nimeni si mai ales sa nu-si caute amorezi printre minori.
Ana Maria Luca, Costin Anghel
Etnia si neamul
Unul dintre cele mai numeroase neamuri de tigani din lume este cel al rromilor caldarari. Traditia neamului e sfanta si restrictiva, nu sunt admise decat casatoriile intre membrii acestui neam, poate cate o romanca sa mai intre in neam, dar un roman nu. Din 1990 insa, femeile rrome s-au emancipat, au organizatie neguvernamentala, merg la scoala, se pot angaja. Regele lor, Florin Cioaba, crede ca numarul mic de divorturi din lumea lor se datoreaza faptului ca supusii sai se logodesc de mici, âau timp sa se cunoasca, cand fac copii sunt tineri, cresc o data cu ei".
Nunta la tatari
Tatarii din Dobrogea, musulmani, pana acum cateva zeci de ani, nu se casatoreau decat cu membri comunitatii lor. Tinerii nu mai tin insa cont de traditiile vechi. De obiceiuri. Acum, in satele si orasele din Dobrogea sunt intalnite multe familii mixte. âNe-am modernizat", spun ei. Nuntile de tatari sunt facute insa si acum dupa traditie. Dupa cununia civila facuta in legea romaneasca urmeaza cununia religioasa si nunta. Care tine cateva zile. Joia incep pregatirile, iar vinerea dimineata, o delegatie de barbati in frunte cu imamul vin la casa mirelui, pentru a citi din Coran. Se pomenesc mortii si se vorbeste despre vii. Dupa ce imamul termina de citit, mirele isi desemneaza un reprezentant care sa mearga acasa la mireasa, unde are loc cununia religioasa. La care mirele nu participa. Dupa ce toata lumea manaca la casa mirelui, reprezentantul mirelui merge acasa la mireasa, unde ânegociaza" pretul miresei. (Cristian Petru)