Liderul PSD, Adrian Nastase, suspecteaza Puterea de actiuni care sa-i tina partidul in frau, pentru a nu beneficia de votul nemultumitilor fata de masurile actualei guvernari, in cazul unor alegeri anticipate.
|
|
SUBSTRAT. Adrian Nastase explica revenirea unor baroni locali in fruntea filialelor partidului ca un reflex de solidaritate la atacurile concentrate si concertate asupra PSD |
Jurnalul National: Se apropie un moment foarte important in viata PSD si, mai ales, pentru viitorul presedinte: congresul. Ati fost la conferintele judetene, la alegerile judetene, credeti ca s-a realizat un moment de restructurare in PSD?
Adrian Nastase: Procesele acestea sunt continue. Cum le-am spus si colegilor mei de curand, reforma in partid n-a inceput nici in urma cu trei saptamani si se va sfarsi pe 22 aprilie la 10 seara. Procesul de schimbare in partid, de reforma, de modernizare se realizeaza practic in fiecare zi. Intr-o casa trebuie sa faci ordine, putina curatenie, in fiecare zi. E adevarat, din cand in cand, inainte de sarbatorile mari faci o curatenie mai importanta. Sper ca, la congres, lucrul asta sa se vada mai bine.
Baronii si dreptul de a decide
In judete, la aceste conferinte, la unele s-a retinut doar faptul ca au revenit in prim-plan unii dintre cei numiti baroni locali, care fusesera eliminati inainte de alegeri. Analistii sunt de doua categorii. Cei care vad tridimensional si cei care raman la suprafata lucrurilor. Eu am participat la multe conferinte judetene. Si m-au impresionat cateva lucruri absolut deosebite. In primul rand, participarea incredibila la reuniunile noastre judetene. Am organizat aceste intalniri in cele mai mari sali din oras, si tot nu aveau loc cei care doreau sa vina, sa participe. Pe de alta parte, am observat un lucru deosebit, gradul de innoire in structurile de conducere este de cel putin 50%: in Birourile executive, vicepresedinti si asa mai departe. Sigur, in ceea ce priveste presedintii, s-a intamplat un lucru foarte interesant. In primul rand a existat o competitie libera, deschisa si s-a masurat, cu acest prilej, gradul de receptivitate a lor prin votul colegilor. Unii s-au impus fara probleme, altii au grad de acceptabilitate mai redus decat aveau inainte. Nu vreau sa comentez pe nimeni, intr-un caz sau altul, dar este evident ca se creeaza o masa critica pentru o noua generatie politica - probabil la urmatorul congres - sa marcheze mult mai puternic schimbarile. Acum insa stiu ca in conditiile in care sunt atacuri concentrate si concertate asupra PSD, in mod evident si un reflex de solidaritate a generat un anumit tip de vot. La Congres va fi si o democratie pe posturile care sunt alese, pentru ca exista senzatia ca dvs. sunteti deranjat de anunturile anumitor candidaturi.
Ma bucura si urmeaza sa vedem cum si in ce mod se va face votul, in ce nivel pentru diferite posturi de conducere. Eu cred ca trebuie sa acceptam ca element de decantare si de legitimare votul in cadrul Congresului. Sunt colegi care spun ca in cadrul Congresului votul poate sa duca la rezultate nebanuite, pentru ca, de obicei, intr-un cadru foarte larg sunt taiati de pe liste cei care sunt mai cunoscuti. Cei care nu au creat probleme si sunt mai putin cunoscuti raman cu voturi mai multe. Sigur ca sunt avantaje si dezavantaje. Noi ne-am pronuntat initial pentru alegerea vicepresedintilor de congres, si cred ca aceasta ar fi o optiune care sa arate in continuare dorinta noastra de decizie democratica in legatura cu conducerea partidului.
Blocaj la negocierile pentru Guvern. Surse: Nu s-au înțeles pe împărțirea ministerelor
Citește pe Antena3.ro
Discriminare pozitiva
Inteleg ca functiile de presedinte executiv, de presedinte al partidului pot fi alese nu in cadrul congresului direct, ci prin votul Consiliului National.
Deci presedintele si presedintele executiv si secretarii generali, daca prin statut se va lua aceasta decizie, vor fi alesi in cadrul Congresului. Si eu cred ca este foarte bine asa! Toate functiile de conducere... Dar aici, intr-adevar, sunt unele probleme si trebuie sa vedem cum gestionam aceste lucruri. Barbatii fiind mai numerosi, riscul de a avea mai putine femei in conducere va continua sa existe. De aceea ne gandeam daca nu cumva ar trebui stabilit un anumit numar de candidaturi pentru posturile de vicepresedinti, la care sa candideze numai femei.
E o discriminare pozitiva! Si va functiona si pentru tinerii din PSD?
Nu, nu ne-am gandit... Presedintele Organizatiei de Tineret va face parte din conducere, dar dincolo de aceste lucruri va trebui sa vedem daca stabilim dinainte o anumita specializare a vicepresedintilor.
O asemenea masura prin care sa se dea acces mai mult femeilor nu ar crea noi discutii, si asa inerente, inaintea Congresului partidului?
S-ar putea... S-ar putea, pentru ca dintr-un anumit punct de vedere se va spune ca exista in mod necesar o competitie de competenta si nu o competitie de gen "competitie intre barbati si femei". Dar raspunsul poate sa fie foarte clar, stim de pe acum ca la nivel de conducere vom avea foarte multi barbati. Stim ca va fi un numar de presedinti de organizatie. Practic, la noi, toti presedintii de organizatie sunt barbati. Deci chiar prin rotatie riscam sa avem numai barbati. Ceea ce este incompatibil cu valorile pe care ni le asumam, cu declaratiile pe care le facem, si, atunci, sigur ca trebuie sa incurajam prin anumite masuri speciale accesul la structurile de conducere pentru femei.
Stenogramele si cazul Hayssam
Sunt in ultimele saptamani atacuri directe, bine gandite si cu argumente juridice si, in ceea ce priveste asta, se contureaza doua lucruri, doua scandaluri: in zona juridica a stenogramelor PSD si altul in relatiile unor oameni din PSD cu o asa-numita mafie araba, care s-a declansat in urma rapirii celor trei ziaristi romani in Irak. Cum considerati aceste lucruri? Sunt montate special pentru a destabiliza partidul sau sunt niste lucruri pe care justitia trebuie sa le clarifice?
Sa le luam pe rand. Stenogramele reprezinta o formula de atac la adresa PSD, fapt care a aparut in campania electorala. Sunt evidente componenta politica si componenta de atac. Sigur, probabil cu totii nu intamplator au fost chemati in aceasta perioada la PNA, doi dintre colegi ca martori, pentru a explica aceste lucruri. Noi am explicat de fiecare data, nu ne-am sfiit sa explicam ca nu avem nici un fel de sistem de stenografiere la partid. Si, in rest, cuvinte puse pe hartie, adunate, trecute, selectate, taiate. Este clar ca e vorba de un montaj politic si, sigur, el o sa cada in momentul in care lucrurile se vor dovedi, inclusiv la nivelul PNA, ca nu au substanta. Nu am nici un fel de rezerve in a considera ca acest lucru se va demonta, fara discutie. In ceea ce priveste problema "mafiilor arabe", acest scandal s-a declansat, cumva, altoit pe o situatie foarte delicata, aceea a ziaristilor romani rapiti in Irak. Si pentru ca nu existau lucruri suficiente de spus in legatura cu soarta lor. Sigur, Omar Hayssam, daca are responsabilitati in legatura cu rapirea ziaristilor, aceste lucruri trebuie spuse foarte clar, si el trebuie sa raspunda pentru aceste lucruri. Zona de afaceri a lui Omar Hayssam sau a altor oameni de afaceri arabi este din pacate o permanenta, in Romania, pe ultimii 15 ani. Si ei au facut, probabil, mii de afaceri, au avut contracte unii cu altii, dar, in orice caz, cu toti cei care au fost la putere. In unele cazuri, cercetarile au pornit din zona guvernarii noastre.
Chiar si acest dosar al lui Omar Hayssam este pornit din 2001-2002.
Evident! Iar, daca el a incercat sa obtina anumite avantaje in ultimii patru ani, eventual imunitate parlamentara sau mai stiu eu ce lucruri, acest lucru nu s-a reusit. Cum ar fi trebuit noi sa reactionam in partid, pentru a preveni astfel de situatie, asta este o alta chestiune si aici este una dintre concluziile pe care noi ar trebui sa le tragem in legatura cu felul in care goana dupa membri de partid, la un moment dat, a generat acest tip de situatie... Eu cred ca s-a exagerat la un moment dat cu aducerea de cat mai multi oameni in partid, fie pentru ratiuni de reprezentare, astfel incat norma de reprezentare sa ajunga la un numar de membri mai mare, sa dea drepturi mai mari unor organizatii. Sau pentru ratiuni financiare. Iar aici, probabil ca unii din colegii nostri vor vedea riscurile de a trata cu niste oameni care au lucrat la mai multe tabere si care, sigur, pot crea dificultati.
Spuneati ca s-a inceput cercetarea lui Omar Hayssam inca din guvernarea dumneavoastra. De ce a trebuit sa intervina acest scandal pentru ca el sa fie exclus abia acum din partid?
Procedura respectiva este o procedura fireasca, inseamna cercetare, si concluziile pot sa determine luarea unor masuri. In mod evident, ancheta, cercetarea respectiva nu se comunica la partid, cum se facea inainte de â89, pentru a se lua masuri. In orice caz, noi, pentru viitor, vom trata aceste lucruri mult, mult mai atent.
Angajamente neonorate ale Puterii
VIITOR. Liderul PSD spune ca e prea devreme sa discute despre o noua candidatura la Presedintia tarii |
E posibil, pornind de la cazul Hayssam, sa se discute excluderea domnului Iacobov din partid? A existat un anunt ca se va propune la nivel central excluderea lui, dar nu s-a intamplat.
Deciziile se iau la nivelul organizatiilor judetene. La Bucuresti, decizia a fost luata dupa cum stiti. La Bacau, lucrurile sunt inca in examinare. Iar aici cred ca este efectul de care va spuneam, mai ales pentru domnul Iacobov, legat de o anumita reactie fata de anumite lucruri care au fost spuse in campania electorala, o superpolitizare, si care acum sunt vazute tot sub dimensiunea lor politica, nu atat cat sub dimensiunea lor de responsabilitate juridica. Si atunci, unii dintre colegii nostri, si aceasta a fost discutia pe care am avut-o la Biroul Executiv Central, considera ca nu este normal ca noi sa reactionam automat la ceea ce pare a fi o actiune politica. Multe din promisiunile din campania electorala iata ca acum se considera ca au fost tratate intr-un mod mincinos. Angajamentul lui Traian Basescu de a-l aduce pentru judecata pe americanul care l-a omorat pe Teo Peter. Acum aflam ca se vor face din cand in cand niste festivaluri. In legatura cu Bechtel. In campania electorala s-a discutat ca aceasta este cea mai mare afacere de coruptie si, iata, dupa patru luni vedem ca, pana la urma, singura problema este ca nu exista suficienti bani pentru a plati contractul anul asta. Si de la 300 si ceva de milioane cat lasaseram noi pentru acest contract, actualul Guvern a redus suma la 200 si ceva de milioane. Contractul, fiind considerat legal, facut pe o optiune normala si folositoare tarii, la fel ca si celelalte contracte.
Aceasta campanie electorala de care aminteati si din care parca nu mai iesim s-ar putea sa fie suportul pentru a induce si ideea alegerilor anticipate.
In opinia mea, Traian Basescu si Alianta incearca sa comprime PSD, sa nu ii dea voie sa preia votul negativ care apare inevitabil, pe multe dintre masurile aberante care sunt luate acum. Si, printr-o supermediatizare, se incearca cumva sa fie tinuta sub control si cresterea PSD, pentru a permite ragazul de timp pana la eventualele alegeri anticipate. Am vazut o multime de informatii care sunt incorecte. Am aici cateva date privind, stiu eu, numarul de legi care au fost transmise la Parlament. Se spune ca au fost inundati cu legi venite de la Guvern. Situatia este alta. Pe de alta parte, am vazut ca a fost supermediatizata o intalnire de la Snagov cu partenerii sociali. Dar pe urma am aflat ca, de fapt, CNSLR Fratia, care este confederatia sindicala cea mai importanta, nu a participat la discutia aceea. Se considera ca este vorba de o sueta. Guvernul a anuntat ca este pentru prima data cand partenerii sociali se intalnesc cu Guvernul. Vai! Noi ne-am intalnit de mai multe ori cu partenerii sociali. Mai mult, am incheiat un pact social in 2001, care a pus fundamentul pacii sociale in Romania. In Romania, in perioada guvernarii noastre, au avut loc de trei-patru ori mai putine crize sociale decat in perioada â97-2000. Toate aceste lucruri, toate aceste perdele de fum, toata aceasta descriere a trecutului incearca sa tina PSD comprimat la un anumit nivel si sa nu-i permita sa preia, pe de o parte, votul negativ care se dezvolta impotriva actualei puteri si, pe de alta parte, sa se exprime pe zona pozitiva prin noi politici guvernamentale. Or, noi la Congres, si de asta astept cu sufletul la gura sa incheiem aceste discutii despre conflicte interne, despre validari interne, fel in care asezam scaunele in jurul mesei la conducerea partidului, ca sa ne ocupam de ceea ce asteapta oamenii de la noi. Ne-au votat milioane de oameni. Milioane de oameni care au incredere in noi, care asteapta de la noi sa spunem: "Trebuie sa se opreasca vanatoarea de vrajitoare! Trebuie sa se opreasca hartuirea administrativa asupra functionarilor publici! Trebuie sa se opreasca masurile acestea de control absolut aberante, absolut peste tot in cadrul ministerelor! Sunt singurele activitati care se desfasoara acolo.
Un nou program politic
Aceste lucruri vor fi pregnant evidentiate la congres? Acel mesaj pe care il asteapta militantii si populatia va fi clar exprimat printr-un
document programatic,
printr-un program?
Vom avea mai multe documente importante. Un nou program politic, "Romania europeana - Romania solidaritatii sociale", un program social-democrat. De asemenea, avem un program social. Vor fi cateva rezolutii interesante, inclusiv privind relatia cu miscarea sindicala. Eu cred ca aici este una dintre problemele pe care noi trebuie sa le rezolvam. Un mesaj mai bun pentru zona urbana, pentru tot ce inseamna zona muncii, in general, a salariatilor, a muncitorilor ca atare. Toate aceste documente, impreuna cu raportul pe care il vom prezenta si temele pe care le vom pune in dezbatere la Congres vor arata ca discutia in cadrul Congresului nu va viza doar aspectele care tin de, sa spunem, statutul si reorganizarea partidului, ci mai ales mesajul prin care vom arata ca suntem pegatiti acum, pe de o parte, sa monitorizam activitatea actualului Guvern si, pe de alta parte, sa pregatim viitoarele politici guvernamentale pentru a le aplica si pentru a arata in mod categoric opiniei publice ca suntem capabili sa fim o alternativa credibila de guvernare la actualul Guvern.
Veti forma un cabinet din umbra?
Da, un Guvern alternativ, o formula de departamente care va fi in coordonarea presedintelui executiv al partidului si care va fi structura de contact, de marcat om la om, pentru Guvernul actual. Va fi o structura foarte moderna si implicata. In momentul de fata, noi, la partid, avem reactii mai moi, mai putin clare si nu intotdeauna in timp real fata de unele decizii ale Guvernului, fata de propunerile pentru dezbateri propuse de Guvern. Departamentele noastre, acest guvern alternativ, practic vor avea sarcina de a reactiona in timp real la toate aceste elemente care tin de guvernare.
Credeti ca domnul Iliescu va avea un contracandidat la Congres?
Nu are sens. Nu stiu cine ar dori sa fie contracandidat. Eu cred ca aceasta situatie este data de faptul ca avem cu totii o recunoastere fireasca a rolului pe care l-a avut in cadrul partidului in diferite etape, a rolului pe care l-a avut in stat. Nu are rost sa punem in discutie aceste lucruri. Este vorba si de o recunoastere a unei invitatii pe care noi, ca partid, i-am transmis-o. Cred ca trebuie sa fim seriosi, cand anuntam un anumit lucru sau luam o anumita decizie.
Ati fost mereu in contact cu Internationala Socialista, in ultimele luni, dupa schimbarea puterii din Romania. Exista o dorinta a Internationalei Socialiste de a recuceri Partidul Democrat?
Eu cred ca lucrurile sunt privite diferit, prin prisma Internationalei Socialiste si a Partidului Socialistilor Europeni. Internationala Socialista este ceva mai radicala, din punct de vedere ideologic. Atacurile Partidului Democrat la Internationala Socialista au fost considerate ca o proba de lipsa de maturitate si incapacitate de a privi lucrurile intr-un mod corect si responsabil. Pentru Internationala Socialista, unul dintre marii advesari politici il reprezinta neoliberalismul economic. La nivelul Partidului Socialistilor Europeni, lucrurile sunt mult mai practice. Fiecare tara care adera vine cu un anumit numar de europarlamentari. Intai, observatori pana in 2007 si, dupa aceea, cu parlamentari fie in grupul socialist, fie in celelalte grupuri. Aici este, de fapt, grupul socialist nu ar dori ca o parte din europarlamentarii PD sa mearga la alte grupuri politice. Ei sunt extrem de rezervati, nu inteleg o multime dintre lucrurile pe care le face Traian Basescu sau pe care le face PD, ideea unei fuziuni cu PNL sau ideea de afiliere la PPE doar pentru ratiuni, sa spunem, politice, pentru ei este foarte greu de acceptat.
Anticipate
As vrea sa revenim putin la alegerile anticipate. Daca se vor face totusi in toamna aceasta, va avea timp PSD sa se organizeze?
Din punctul de vedere al PSD, sigur ca varianta pe care putem s-o luam in considerare fara sa fie afectate interesele generale ar fi aceea a alegerilor anticipate anul viitor, in ideea de a nu lasa un intreg ciclu de evenimente sa afecteze viitorul tarii, asa cum s-a intamplat cu dezastrul economic din perioada 1996-2000. Si, atunci, sa incercam sa limitam dezastrul prin alegeri intr-un moment in care oamenii sa isi formuleze mult mai clar optiunile. Acum, anul asta, pe de-o parte, vedem la Bucuresti lipsa de apetit pentru o noua campanie electorala si am avea probabil alegeri realizate numai cu nucleele dure ale partidelor, deci fara sa se ofere pana la urma o legitimitate clara unei noi guvernari, ci ar fi doar o zona de manevra pentru Traian Basescu care sa se joace cu partidele politice si sa le indrepte intr-o directie sau alta. Cu riscurile, repet, de care am vorbit. Pentru noi sigur, daca pana la urma Alianta si UDMR si PUR vor hotari alegeri anticipate, desi nu sunt foarte sigur ca aceste doua partide din urma ar sustine aceste variante, atunci noi ar trebui sa facem un efort foarte mare pentru mobilizare. Dar iata, am vazut in Dambovita, au fost alegeri in cinci comune si noi am reusit sa castigam in patru din cinci. In doua, din primul tur de scrutin si in inca doua, in al doilea tur de scrutin pe o mobilizare care a fost exceptionala.
Ati amintit de Traian Basescu. Exista riscul unei dictaturi a Cotrocenilor?
Sentimentul meu este ca in acest sistem politic al nostru care este cu dubla comanda, masina cu doi soferi, practic, Traian Basescu i-a taiat firele la bord si la volan lui Tariceanu si el conduce de fapt masina. Sigur ca apare o contrareactie, in cazul PNL. Dar in momentul de fata este evident ca, practic, avem mai curand sistemul rasaritean, sistemul din Rusia, Ucraina, Belarus, in care presedintele tarii conduce mai mult Executivul decat primul ministru. Eu am considerat ca trebuie sa evitam o asemenea situatie. Dar vedem ca absolut toate lucrurile trec prin filtrul lui Traian Basescu, care stabileste si oamenii si proiectele, si deciziile majore.
DUBLA COMANDA
"Sentimentul meu este ca in acest sistem politic al nostru care este cu dubla comanda, masina cu doi soferi, practic, Traian Basescu i-a taiat firele la bord si la volan lui Tariceanu si el conduce de fapt masina. Absolut toate lucrurile trec prin filtrul lui Traian Basescu" - Adrian Nastase, despre pericolul unei dictaturi a CotrocenilorCRITICI
"Eu cred ca s-a exagerat la un moment dat cu aducerea de cat mai multi oameni in partid, fie pentru ratiuni de reprezentare, astfel incat norma de reprezentare sa ajunga la un numar de membri mai mare, sa dea drepturi mai mari unor organizatii. Sau pentru ratiuni financiare" - Adrian Nastase, despre racolarea de membri
STATISTICA
|
Potrivit presedintelui PSD Adrian Nastase, programul legislativ al Guvernului condus de Calin-Popescu Tariceanu pentru actuala sesiune parlamentara cuprinde 157 de acte normative, 73 fiind deja inregistrate la Camera Deputatilor. Din cele 73 doar 15 sunt elaborate de actualul guvern si se refera la ratificarea unor acte internationale, aprobarea unor ordonante de urgenta si simple ale executivului. Restul, 58, apartin Guvernului Nastase. De asemenea, din cele 157 acte normative, 77 sunt considerate prioritare pentru integrarea in Uniune Europeana, dar numai noua au fost trimise Camerei Deputatilor.
|