INTERVIU
Vicepremierul Adriean Videanu si-a propus ca in trei luni sa termine pachetul de legi impotriva evaziunii fiscale care contine declararea averilor de catre populatie. El spune ca isi va indeplini repede mandatul si pledeaza pentru alegeri anticipate.
VALI BLANARU
CLARIFICARE. "Urmarim zonele unde se face evaziune fiscala", marturiseste Videanu
|
Jurnalul National: Intentia dumneavostra de a introduce declaratia de avere pentru fiecare cetatean al Romaniei a starnit un intreg iures. Ce ati vrut sa spuneti?
Adriean Videanu: Vrem sa instituim declaratia de avere. Niciodata nu am spus ca trebuie sa o dea fiecare cetatean al Romaniei. Astazi, declaratiile de venit sau urmarirea impozitului aferent veniturilor populatiei sunt practic imposibile, tocmai datorita faptului ca nu pot fi inventariate cheltuielile si nu ai cum sa te raportezi la ceea ce inseamna in momentul de fata venituri si este extrem de important din punct de vedere fiscal sa poti sa urmaresti onestitatea comportamentului contribuabilului vis-Ã -vis de obligatiile pe care le are la bugetul statului. In toate tarile civilizate, acest lucru se rezolva prin sistemul electronic al urmaririi tuturor cheltuielilor. De aceea, cartile de credit nu sunt un moft, ci ele reprezinta o necesitate pentru urmarirea tuturor acestor cheltuieli.
Nu este suficient declararea impozitului pe venitul global?
Da, dar cum poti sa verifici acest lucru? Este practic imposibil. Am sa va dau un singur exemplu. La nivelul Produsului Intern Brut al Romaniei, masa salariala a Romaniei este dubla, aproape dubla decat masa salariala impozitata. Asta inseamna ca in economie se manifesta doua fenomeneâ¦
Ce locuri poți să vizitezi în Maramureș dacă mergi de Crăciun sau Revelion în 2024. Cele mai frumoase obiective turistice iarna
Citește pe Antena3.ro
Salarii neimpozitate
Cum ati ajuns la aceste calcule?
Am lucrat pe conturile nationale si prin rulaje, prin simularea de politici pe care am facut-o am determinat acest lucru. Sigur, si pentru noi a fost o surpriza. Am constatat ca masa salariala bruta la nivelul PIB al Romaniei este aproape dubla, cu 70% mai mare decat masa salariala impozitata. Explicatia e relativ simpla. In economie se angajeaza la un salariu mic, se platesc taxe si impozite aferente salariului de angajare si se gasesc solutii alternative de angajare a fortei de munca. Noi avem obligatia sa inchidem, prin masuri legislative, portitele de evaziune fiscala.
In momentul de fata exista o lege in baza careia sa se faca declaratia de avere?
Categoric nu. La un moment dat, va face parte din pachetul de legi antievaziune pe care noi il evaluam in momentul de fata. As vrea ca fiecare cetatean sa inteleaga un lucru extrem de important. Ceea ce urmarim nu ii vizeaza pe cei din mediul rural, nici pe cei care traiesc dintr-un singur salariu, ci zonele unde se face evaziune fiscala in Romania.
Adica?
Pentru a avea un element de reper, vom putea verifica de fiecare data cuantumul platii impozitelor si taxelor aferente acestor venituri. Un exemplu concret: o data la cinci ani va vine randul sa va verifice fiscul. El vede ca ati platit impozite de 100.000 de euro in cinci ani de zile. La aceasta suma trebuia sa aveti venituri aferente de un milion de euro. Dar intre timp, v-ati cumparat si un iaht din banii aia, v-ati facut si sapte vile in insulele nu stiu care si aveti si un Rolls Royce, lucru care este imposibil. Ati avut niste venituri pe care nu le-ati declarat si pentru care nu ati platit impozite.
Daca ai o datorie fata de bugetul statului nu este o crima, pentru ca se poate reesalona, se poate plati, dar daca ai un venit pe care nu l-ai declarat, este crima fiscala. Aceasta este atitudinea pe care noi vrem sa o instituim in momentul de fata de asemenea maniera, incat contribuabilul cinstit sa nu aiba nici un fel de problema.
Legiferarea furtului
Dar legile nu actioneaza retroactiv. Nu avem de-a face cu o legiferare a averilor ilicite deja acumulate in acest moment?
Toti cei care cred acest lucru se afla intr-o mare eroare. Declaratia de avere nu inseamna ca in momentul de fata culpabilizez pe cineva sau exonerez de responsabilitatea dobandirii ilicite a averilor. Ma intereseaza numai ca element al verificarii declaratiilor de venit. Pentru ca - in exemplul de mai devreme - atunci cand va voi spune ca ati cumparat toate acele bunuri, imi veti raspunde ca "am banii de la mama". Ei bine, nu. Mie de aceea imi trebuie declaratia de venit acum. Nu ma intereseaza ce s-a imtamplat in ultimii 15 ani in Romania, nu e treaba mea.
Si atunci, nu se va intampla tocmai acea legiferare a furtului de care vorbeam mai devreme?
El are o declaratie de avere acum, pe care trebuie sa o declare in mod cinstit. Si de aici plecand, pe mine ma intereseaza ce se intampla de acum incolo.
Marile averi s-au facut deja, domnule ministruâ¦
Nu, aceasta este treaba si responsabilitatea altcuiva, sunt alte organe. Este Politia care gestioneaza criminalitatea economico-financiara, este Garda Financiara, sunt alte institutii ale statului care au responsabilitati in acest domeniu. Nu este treaba mea. Ceea ce pe mine ma intereseaza este schimbarea comportamentului contribuabilului fata de obligatiile pe care le are la bugetul statului.
O sa fie o suma minima de la care averile vor trebui declarate?
E posibil sa fie un prim pas. Va spuneam ca suntem intr-un proces de evaluare. Datorita furtunii pe care a starnit-o aceasta propunere⦠Cei care trebuie sa se teama nu sunt mai mult de 100.000 in toata tara.
Mi se pare absolut incorect sa cer pensionarului sa se conformeze in mod corect, sa-i cer celui care traieste dintr-o singura sursa de venit sa aiba un comportament corect⦠nu aici este evaziunea, ci in zona celor care sunt scutiti de mii de miliarde de lei la bugetul statului, ca si administratorii sau patronii de diverse companii carora le cresc peste noapte hoteluri si vile in strainatate. Daca vreti, acolo sunt marile acumulari de avere facute ilicit. Asta este zona pe care noi o vizam in momentul de fata. Din datele statistice pe care le avem, Romania are 38% economie subterana sau economie la gri. Cum sa las asa lucrurile, sa ma complac in aceasta situatie, cum sa creez un mediu de afaceri atractiv in Romania in perspectiva integrarii in UE, daca nu creez conditiile sa se schimbe comportamentul atat al mediului de afaceri, cat si al cotribuabililor?
Cand terminati aceasta evaluare de care vorbiti?
Eu sper sa am un punct de vedere final in 30 de zile. Dar, retineti, nu dam drumul acestui pachet de masuri pana nu facem un studiu de impact asupra vietii fiecarui cetatean, asupra bugetului statului, asupra obiectivului pe care il urmarim, si anume modificarea comportamentului contribuabilului. Este o noua atitudine de politica fiscala. Eu imi doresc ca, pe termen mediu si lung, sa folosesc un element de politica fiscala efectiva, care sunt deducerile fiscale.
Pai, prin aplicarea cotei unice, tocmai a disparut o serie de deduceri fiscaleâ¦
Deducerile de pana acum introduceau sistemul de inechitate fiscala. Videanu, care are salariul ca ministru de stat de 45-50 de milioane, nu are nevoie de deduceri. Si, uitati-va, prin modificarea pe care am facut-o la Codul Fiscal, salariile peste 30 de milioane nu mai au deduceri. Acesta este un principiu corect de echitate sociala.
Dar, in acelasi timp, a disparut o serie de deduceri: pentru modernizarea caselor, pentru asigurarile de sanatateâ¦
Acelea au fost introduse in deducerile totale, ele nu au mai fost nominalizate ca fiind deduceri. Stiti cat din populatia tarii accesa aceste deduceri? Sub 10%. De ce sa mentin o masura care nu poate fi accesata de populatia tarii fie din ignoranta, fie din neinformare, fie din comoditateâ¦
Eu mi-as dori sa introduc un sistem de politica activa fiscala de deducere. Ma intereseaza in special doua domenii: educatia si sanatatea. Sa nu credeti ca introduc aceste deduceri peste un an sau peste doi ani, ci pe termen mediu si lung; vorbim de cinci-opt ani. Am nevoie ca acumularilor populatiei sa le creez premisele sa poata fi canalizate catre invatamant si sanatate.
La ce tipuri de deduceri va referiti?
Am gandit acest principiu, poate e prematur⦠de exemplu: daca vor sa-si cumpere un calculator, o carte, sa li se faca o interventie stomatologica⦠oamenii nu au resurse, dar, daca stiu ca pot face aceste investitii pentru copiii lor fara sa plateasca taxe si impozite, o vor face.
Dar totul pleaca de la modificarea comportamentului. Sigur, vizam si marea evaziune fiscala, avem alte masuri acolo, marea evaziune fiscala tratata drept criminalitate economica⦠nu mai discutam sub nici o forma.
Referitor la declaratia de avere. Sunt clasamente ale oamenilor bogati, de ce nu incepeti cu ei sa-si declare averile?
E o idee. Ne-am gandit sa incepem cu Top 300.
Sunteti si dumneavoastra in acel clasamentâ¦
Sigur ca da, eu am declaratia mea de avere.
E corecta acea estimare?
Nu. In primul rand, aceea nu e avere personala. Eu sunt actionar intr-o companie, care poate avea o valoare de piata de 30 de milioane de dolari, poate fi de 50 de milioane. Eu nu vreau sa ma pronunt asupra criteriilor care au stat la baza acestei evaluari. Una dintre idei era sa incepem cu cei care au o avere de peste 1 milion de dolari sau, hai, sa incepem cu Top 300, dar fenomenul este mult mai raspandit. Dar acum, facand acest studiu de impact, vom vedea de unde incepem.
Cu certitudine, si poate ca nu e bine sa spun acum, nu vom obliga intreaga populatie a tarii sa depuna aceasta declaratie. Dar trebuie. Eu mizez foarte mult pe efectul psihologic al acestei masuri. Vor fi surprize interesante sa vedeti functionari publici care sa declare nu stiu cate vile, case, pentru ca nu le vor mai putea trece pe numele soacrei sau al varului, deoarece si ei vor raspunde in fata legii. Cred in aceasta masura.
Despre reintoarcerea in politica
|
Ati fost primul politician care a renuntat la Parlament pentru a face afaceri. Apoi v-ati razgandit. De ce ati facut aceasta alegere?
Sotia imi pune de doua ori pe zi intrebarea asta. Vreau sa va spun... La momentul in care a aparut legea incompatibilitatii, eu nu dusesem compania la nivelul de rentabilitate la care ma angajasem fata de actionarii mei. Aveam o responsabilitate morala. Si iata ca, la doi ani, am adus compania la nivelul de performanta pe care si-l doreau actionarii. Intre timp, ei au si iesit din afacere satisfacuti, cu o rata de rentabilitate buna.
Eu mi-am indeplinit obligatia fata de ei si am devenit un om liber din punct de vedere al responsabilitatii business-ului. Si sa stiti ca am intrat in aceasta spirala politica provocat de faptul ca m-am preocupat de programul de guvernare al Aliantei. I-am cerut domnului presedinte Basescu, in urma cu un an si jumatate, sa ma lase sa ma ocup de ceea ce stiu cel mai bine. Am adunat in jurul meu circa 20 de oameni din mediile academice si din economia reala si am facut un program de guvernare bazat pe un model economic.
Unii se vor gandi ca ati revenit in politica, pentru ca nu va mai merg afacerile cu marmuraâ¦
Merg extraordinar. In ultimul an, prezenta mea in companie era de maximum o ora, pentru ca am facut ca un mecanism sa mearga bine si fara prezenta mea.
Va asigur ca nu o sa stau mult in functiile politice. E o provocare pe care mi-am asumat-o alaturi de o echipa, de domnul presedinte Basescu, am facut parte dintr-o constructie pe care am acceptat-o.
E important ce spuneti acum, ca nu veti face parte mult timp din structurile politice. Initial, planul era urmatorul: Stolojan presedinte, Videanu premier?
Premierul, in situatia asta, nu ar fi stat mai mult de un an. Va asigur ca ar fi facut ce trebuie in acest an.
Si acum, ca vicepremier?
Acelasi lucru vreau sa fac. Ceea ce mi-am propus prin programul de guvernare vreau sa fac acum in mare parte. Pe mine ma intereseaza mediul economic. Si vreau ca legislatia care vizeaza mediul economic in trei-patru luni sa fie pregatita, si vreau sa creez conditiile de asa natura, incat sa se modifice comportamentul contribuabilului vizavi de obligatiile pe care le are. Multi se vor conforma voluntar, altii va trebui sa se conformeze obligati de lege. Dar, ca sa rezolv aceasta problema, am nevoie de instrumente.
Multi spun ca sunt legi multe in Romania. Fals. Eu cred ca nu s-a facut nici un pas inainte prin adoptarea Codului Fiscal, nu a fost nimic altceva decat comasarea a 116 acte normative intr-unul singur fara nici un pic de coerenta de politica fiscala. Atat timp cat la un cod fiscal de 146 de pagini vii cu norme de aplicare de 326 de pagini⦠asta nu e o reforma fiscala. Irlanda a avut o lege fiscala careia nu i-au trebuit nici norme de aplicare, nici ordine ale ministrilor⦠asta inseamna birocratie eficienta, si tot contribuabilul stia exact ce are de facut la fel ca si organul de control.
Si toate astea le faceti in trei luni?
Nu stiu daca voi putea sa inving birocratia. Am nevoie de suportul colegilor mei de la toate nivelurile.
Costul integrarii
Ati declarat ca au fost ascunse anumite costuri ale integrarii, in special in
domeniul energetic. Nu ati dat nici o cifra, la ce v-ati referit?
Nu s-a explicat populatiei ca liberalizarea pietei energiei pana la 70% in anul 2007 va insemna de fapt o dublare a preturilor la utilitati. Stie pensionarul acest lucru? Nu stie. Viata lui depinde de plata acestor utilitati, pentru ca nu-i mai raman bani de medicamente, de mancare. Oferta de recalculare a pensiilor facuta de Alianta a reiesit in urma calculelor a ceea ce stiam ca inseamna costurile integrarii. (â¦) Daca am spune public, intr-un proces de alegeri, ca pana in 2007 va dublam preturile la utilitati ar mai vota pe cineva⦠Chestia asta trebuie exact spusa. Noi ne asumam riscul sa incepem o comunicare cu cetatenii.
Nici dumneavostra nu puteti sa o spuneti clar, pentru ca se tot vorbeste de anticipateâ¦
Parerea mea este ca populatia va suporta mult mai usor un soc de genul asta, in conditiile in care stie la ce sa se astepte, decat in momentul in care ii vinzi date statistice si apoi il pui in fata faptului implinit si nu mai stie in ce colt sa se refugieze.
Spuneati ca vor creste pensiile. Aveti bani pentru aceasta?
Da. Avem 7.056 de miliarde de lei pentru anul acesta.
Ati primit aprobare din partea FMI?
Fondul face o analiza globala. Pe ei ii intereseaza echilibrele macroeconomice si aici avem disponibilitatea sa gasim solutii. Pentru ca dincolo de ce solicita FMI si noi credem ca este necesar sa indeplinim aceste criterii: un deficit bugetar restrans, o inflatie care sa ne permita, atunci cand va veni timpul, sa intram pe coridorul euroâ¦
Si spuneti ca pensiile vor creste indiferent de negocierile cu FMI?
Este o decizie politica, pensiile vor fi recalculate. Sunt unii oameni care vor castiga mai mult, altii mai putin, iar altii care nu vor castiga mai nimic. Important e ca nimeni nu pierde.
Rolul vicepremierului
Care este exact rolul dumneavoastra in acest cabinet? Ministru fara portofoliu careâ¦.
Coordoneaza activitatile economice. Avem un program de guvernare care are o tinta foarte precisa. Si cineva trebuie sa aiba viziunea de ansamblu asupra a ceea ce trebuie sa se intample in fiecare minister economic. Si la un moment dat va trebui sa incerce sa limiteze subiectivismul unui ministru sau al altuia si trebuie o coordonare intre ministrii din sectorul economic. Maine (n.r. - sambata) voi primi de la fiecare ministru in parte planul de actiune, astfel ca pana la 31 ianuarie sa putem prezenta primului ministru planul de actiune al guvernului pe anul 2005.
Pentru tineri
Ce planuri pentru tineri aveti, ca pe cele pentru pensionari si mediul de afaceri ni le-ati spus?
Nu stiu (sopteste). Ba da. Atat va spun, la nivel de principiu, tinerilor le trebuie create oportunitati, mai multe locuri de munca sau mai multe afaceri. Pensionarilor - nu avem alta sansa - trebuie sa le marim pensia, dar tinerilor trebuie sa le cream oportunitati.
Cum veti face aceasta?
Piata este cea care creeaza oportunitati, guvernul este cel care creeaza cadrul legal, si va spun ca se vor crea singure aceste oportunitati. Nu guvernul creeaza locuri de munca, ci intreprinzatorul. Guvernul trebuie sa creeze conditiile ca intreprinzatorul sa apara, iar acesta sa valorifice oportunitatile din domeniul respectiv.
Bun, dar pe dumneavoastra tinerii v-au votat. Or, din cate spuneti, nu exista nici un program concret pentru ei in momentul de fata!
Nu exista program mai concret decat acesta de a crea oportunitati pentru ei. Nu subestimati capacitatea tinerilor. Nu eu trebuie sa-i spun ce sa faca, el isi gaseste oportunitatile daca eu creez posibilitatea aparitiei acestora.
Din cota unica cine castiga pana la urma?
Toata lumea. O sa vedeti si o sa evaluam in sase luni salariul mediu in Romania. Salariul mediu brut e in jur de 198 de euro si sa vedem cu cat va creste acesta.
Explozia bursei
Ati spus ca o parte din actiunile statului la Petrom vor fi vandute pe bursa. Cand se va face asta?
Ministrul Finantelor si al Economiei si Comertului mi-au confirmat ca avem acordul de principiu al OMV-ului. Am stabilit in comitetul ministrilor economici sa folosim institutiile pietei de capital pentru a valorifica oportunitatea momentului. Uitati-va cat a crescut bursa in ultima luna. Aproape de cinci ori, de la tranzactii de 2 milioane de euro pe zi am ajuns la tranzactii de 10-12 milioane de euro pe zi. Enorm, iar potentialul de crestere este senzational. Avem obligatia sa alimentam bursa in momentul de fata. Informatia pe care o avem si de la Londra si de la New York este ca exista un interes extraordinar pentru Romania. Si atunci de ce sa nu scot pe piata ceea ce este tentant pentru bursa: SNP, RomTelecom, actiuni la societatile de distributie de energie sau gaze. Este o decizie politica pe care noi, ministrii economici, am luat-o sa incercam sa folosim aceasta oportunitate a bursei.
Va fi asociata evaziunea fiscala cu criminalitatea?
Obligatoriu. Nu mai dau termene. Mi-e frica sa mai dau termene, pentru ca intotdeauna risca sa apara speculatii. Acest lucru este o prioritate pentru noi. Face parte din pachetul de legi care va fi promulgat acum. Mai cuprinde si luarea de masuri administrative si birocratice pentru ceea ce inseamna decesul firmelor. In ultima sedinta de guvern nu am mai prelungit termenul de preschimbare al certificatelor fiscale ale firmelor si, dintr-o miscare, au disparut circa 300.000 de firme. Mare parte din acele firme era plasa de evaziune fiscala in Romania, greu de gasit, de controlat. Nu avusesera timp de doi ani si jumatate sa-si ia codul unic de identificare. Se prelungise de trei ori a cate sase luni.
Datorii istorice
Spuneti-ne cum veti reduce arieratele, ca, pana la urma, aici este marea buba a economiei?
Nu va spun.
Cum faceti? Nu mai taiati din datorii, nu mai stergeti din penalitati⦠ce-o sa faceti? Incepeti executarile silite, falimentul?
Nu va spun. Asta e un lucru care se face si care nu se spune. Iertati-ma, nu pot sa va spun. Pe urma iarasi vreti sa mai arunc o bombita? Nu se face. Nu o mai arunc, o vom face direct.
Ce zic sindicatele de planurile dumneavostra?
Am avut o singura intalnire cu partenerii de dialog social. Vor urma si altele, pentru ca avem interese comune.
â E important acest dialog mai ales ca ati anuntat ca va fi modificat Codul Muncii?
Saptamana viitoare va fi finalizata varainta Guvernului, iar apoi vor incepe discutiile cu partenerii sociali. Ca sa nu para o atitudine subiectiva, sa stiti ca legea nu favorizeaza nici pe angajator nici pe angajat. Noi trebuie sa facem un Cod al Muncii prin care forta de munca sa poate sa fie extrem de dinamica. Ea nu trebuie neaparat cantonata intr-o anumita zona. Omul trebuie sa poata sa mearga unde este nevoie de el, fara a-l dezavantaja pe angajator. Trebuie sa existe aceasta flexibilitate si mobilitate a fortei de munca.
Bine, dar cum veti face asta?
Intr-o saptamana o sa fie gata, lucreaza la el Ministerul Muncii. Noi am avut o serie de intalniri pe ceea ce inseamna modificarea Codului Muncii, reclamata in general din zona patronatelor, Consiliul Investitorilor Straini, celelalte patronate pe care noi ni le-am insusit. Orice masura trebuie foarte bine cantarita.
Primarie si anticipate
Haideti ca ma grabesc. Avem CNC, stabilim cu primariaâ¦
Tocmai asta mai voiam sa va intreb. Candidati sau nu la Primarie?
Asa⦠Sa vedemâ¦
Si vreti sau nu sa va duceti?
Inca nu am hotarat, dar cred ca da⦠Vom vedea.
La sefia PD candidati? Va faceti presedinte de partid? Ca domnul Boc e interimar, deci ar fi locâ¦
Ei, dar ce! Asta e problema noastra acum? Domnul Boc e presedintele partidului, care ne conduce bine.
Sunteti pentru alegeri anticipate?
Eu sincer mi-as dori. E un echilibru fragil in Parlament. Mi-as dori alegeri anticipate care sa consemneze o majoritate, indiferent care este ea. Important este, pentru masurile care trebuie luate acum, sa avem o majoritate stabila. Eu mi le-as dori, dar este, constitutional si legal, destul de greu. Trebuie sa fie de acord si UDMR si PUR pentru a face alegeri anticipate. Iar, din nefericire, ei nu sunt de acord.