x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Amenzi pe DN1 - Primarii imbogatite

0
Autor: Radu Crivat 31 Mai 2006 - 00:00
Amenzi pe DN1 - Primarii imbogatite


Numit la data de 12 mai in functia de sef al Politiei Rutiere, comisarul-sef Dumitru Jianu vorbeste despre strategii, proiecte, amenzi si despre noul Cod Rutier care va intra in vigoare peste trei luni.

Jurnalul National: Sunteti in zona Politiei Rutiere de aproape doi ani. Este institutia pe care o conduceti pe drumul cel bun?
Dumitru Jianu: Eu sper ca da. Sondajele indica o imbunatatire a imaginii Politiei Rutiere in general, pentru ca Politia Rutiera este cea care face imagine institutiei Politiei, dar si Ministerului de Interne, fiind cei mai vizibili politisti in uniforma aflati pe strada. Politia a crescut in incredere, creste eficienta activitatilor noastre, in sensul ca se constata o scadere a numarului de accidente, a consecintelor acestora si o imbunatatire a relatiei pe care o avem cu presa si cu cetatenii.

Care sunt primele masuri pe care le-ati luat de cand sunteti director?
Telul meu de capatai este sa reusesc determinarea factorilor politici in adaptarea unei strategii nationale de siguranta rutiera, care nu exista in prezent. As vrea sa implic toate ministerele si agentiile care au atributii in domeniul sigurantei rutiere sa faca un efort comun sa se adopte o strategie noua de siguranta rutiera.

Ce aduce nou aceasta strategie?
Va aduce lucrul in parteneriat. Politia nu poate singura sa reduca numarul de accidente si consecintele acestora. Peste tot in lume ea lucreaza in parteneriat si sarcini prin lege au si alte ministere si agentii.

Ce proiecte aveti?
Lucrez la implementarea unui proiect managerial care isi propune sa uniformizeze modalitatile de actiune ale Politiei din Romania cu cele ale politiilor europene. Vreau sa infiintez un cod al celor mai bune practici, modalitati de actiune pentru un incident anume.

Ce noutate va aduce noul Cod Rutier care va intra in vigoare in luna septembrie?
Sistemul de punctaj. Pana acum, soferii se temeau de retinerea permisului de conducere care se ia doar in urma catorva abateri. Pentru celelalte insa, de exemplu, neportul centurii de siguranta sau oprirea intr-un loc interzis, care sunt deosebit de importante pentru noi, nu se lua decat masura sanctionarii, ceea ce pentru multi dintre soferi era neimportant. Sunt destui care opresc intr-un loc interzis si cand se duce politistul la el zice "cat ma costa" si plateste amenda ca si cum ar achita locul de parcare. In noua lege, aceste abateri atrag dupa sine puncte de penalizare. Poti sa opresti de cinci ori intr-un loc interzis si iti suspenda permisul de conducere. Asta e marele castig, ca ii va determina pe soferi sa aiba un anumit comportament si fata de celelalte contraventii care nu presupun retinerea permisului de conducere. La acumularea a 15 puncte de penalizare se suspenda permisul pe o perioada de 30 de zile si 60 de zile daca titularul permisului cumuleaza, din nou, cel putin 15 puncte de penalizare in urmatoarele 12 luni de la data expirarii ultimei suspendari. Un punct de penalizare reprezinta 10 la suta din salariul minim brut pe economie. Punctele se prescriu la un interval de sase luni.

O alta noutate pe care o aduce Codul Rutier este faptul ca pietonii accidentati ca urmare a traversarii prin locuri nepermise sau la culoarea rosie a semaforului poarta intreaga raspundere a accidentarii.

Vor fi probleme pe Autostrada Soarelui

Sezonul estival incepe in cateva zile. Ati rezolvat problema blocajelor de la iesirea de pe Autostrada Soarelui?
Din pacate nu. Acolo va fi o problema foarte mare, pentru ca se va da la sfarsitul lunii iunie in folosinta tronsonul Drajna - Cernavoda si se va putea circula de la Bucuresti pana la Cernavoda, pentru ca intre Fetesti si Cenavoda este autostrada veche, pe care o stim. Acolo va fi o problema, intr-adevar, pentru ca autostrada se termina brusc, este o trecere pe sub un pasaj si se vor crea ambuteiaje. Noi si cu cei de la Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi cautam solutii. Nu le avem inca.

In conditiile astea, ce nevoie mai era de suprave-ghere video pe aceasta autostrada?
Pe orice autostrada din lumea civilizata traficul este monitorizat. In primul rand pentru a mentine viteza in niste limite rezonabile, pe de-o parte, si pe alta parte pentru a reduce numarul de accidente datorate nepastrarii unei distante suficiente in mers fata de vehiculul din fata. Politia impreuna cu Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale doresc sa infiinteze Politia de Autostrazi la inceputul lunii iunie, iar atunci acest sistem va fi functional. Va fi infiintata o sectie noua de politie, Sectia de Politie Autostrazi, cu doua birouri, unul pe Autostrada Soarelui, celalalt pe Autostrada Bucuresti - Pitesti, si care se vor afla in subordinea Directiei Politiei Rutiere. Ministerul Transporturilor intentioneaza sa dea in folosinta tronsonul.

Sistemul va fi similar cu cel care functioneaza acum pe DN1? Vitezomanii vor fi amendati?
Bineinteles. Pe acest drum exista un sistem al Ministerului Transporturilor, al Companiei Nationale de Drumuri pe care vrem sa-l dezvoltam si cand vom gasi o finantare corespunzatoare vom face un sistem, ne-am dori, similar cu cel de pe DN1.

Banii merg la primarii

Cati bani s-au strans din amenzile incasate pe DN1?
Din calculele pe care le-am facut noi, rezulta un total aproximativ de 900.000 de euro. De ce aproximativ? Pentru ca nici un ban din amenzi nu intra in buzunarul Politiei. Toti banii merg in bugetul autoritatilor locale, pentru fiecare zona. Daca am pus un radar in comuna Barcanesti, banii din amenzi se duc la comuna Barcanesti. Asa este legea. Este aproximativ, pentru ca, dau un exemplu, amenda este cuprinsa intre 500.000 si un milion. Daca o platesc in 48 de ore, platesc 250.000, dar politia nu are de unde sa stie, pentru ca nu tine evidenta. Politia stie cate procese-verbale s-au dat, dar nu stie cate persoane au platit in 48 de ore. Au fost constatate aproape 300.000 de abateri la regimul vitezei pe DN1, din care 1.300 cu retinerea permisului de conducere, de cand a fost dat in functiune sistemul. Un calcul aproximativ spune ca autoritatile locale au incasat peste 900.000 de euro. Accidentele au scazut foarte mult, diferenta fata de perioada anului trecut este foarte mare. In plus, s-a intrat intr-o stare de normalitate prin respectarea legii care a devenit o regula, abaterea de la norma rutiera fiind o exceptie. Pana acum, la noi in tara oamenii circulau cu viteza crescuta si aveau un comportament inadecvat, iar regula era ca toata lumea sa nu respecte legea, pe cand in orice tara civilizata toata lumea respecta legea, iar exceptia sunt cei care o incalca. La noi, ecuatia s-a intors.

Ce credeti ca i-a determinat pe romani sa respecte legea?
Teama de amenzi, in primul rand, dar si mediatizarea foarte buna a proiectului de pe DN1. Pe DN1, omul are un alt comportament fata de celelalte drumuri pe care nu le stie monitorizate, datorita faptului ca se stie supravegheat.

Am vazut pe DN1, printre camerele de supraveghere, masini de politie cu radare. De ce e nevoie de alte camere in afara celor fixe?
Soferii au inceput sa invete unde sunt amplasate camerele de supraveghere si circula acolo cu viteza redusa, iar in alte zone, unde am avut accidente foarte multe, nu mai respecta viteza. Pentru a forma o conduita preventiva, amplasam uneori camere in cascada, adica punem mai multe radare pe o distanta foarte scurta. La fenomene noi, venim cu structuri noi si cu tehnici noi.

Care sunt fenomenele noi?
Motociclistii. Din ce in ce mai multi sunt implicati in accidente de circulatie. Datorita faptului ca soferii nostri nu sunt obisnuiti sa circule in comun cu motociclistii si ii ignora. Motociclistii circula cu viteze foarte mari. Motociclismul este un mod de viata, tradeaza un comportament mai nonconformist. Tinerii au generat foarte multe accidente in ultima perioada, pe fondul teribilismului specific varstei si a lipsei de expe-rienta in conducere. Foarte multi dintre ei sunt in posesia unor autovehicule pe care nici un pilot experimentat nu le-ar putea stapani.

Se mai da spaga agentilor rutieri?
Nu stiu daca s-a eliminat chestia asta, dar este intr-o curba descendenta, pentru ca facem foarte multe teste si mijloacele tehnice moderne nu lasa loc greselilor. Tehnica moderna suplineste omul si reduce riscul ca soferul si politistul sa se inteleaga intre ei.

SUCCES
"Sistemul de supraveghere video a Drumului National 1 este un succes. Exista oameni care traiesc acum, si altii care nu sunt raniti grav datorita acelor camere de supraveghere" - Dumitru Jianu, directorul Politiei Rutiere

CV
Dumitru Jianu, comisar-sef de politie (Reprezentantul Politiei Romane in Consiliul de conducere TISPOL).

  • Data nasterii: 26.03.1962
  • Studii: In 1980 a absolvit Liceul Industrial Grivita Rosie Bucuresti, noua ani mai tarziu Scoala Militara de Ofiteri Activi a MI (profilul Politie Rutiera), iar in 1994 Universitatea Bucuresti - Facultatea de Drept, profilul Studii Judiciare

    Experienta profesionala:
  • Mai 2006: Director Directia Politiei Rutiere din IGPR
  • August 2004 - Aprilie 2005: Director adjunct Directia Politiei Rutiere din cadrul IGPR
  • Februarie 2000 - August 2004: Sef al Brigazii de Politie Rutiera din municipiul Bucuresti
  • August 1993 - Februarie 2000: Sef serviciu "Supravegherea traficului rutier" in cadrul Brigazii de Politie Rutiera
  • August 1989 - August 1993: Ofiter in cadrul Brigazii de Politie Rutiera
  • Citeşte mai multe despre:   politie,   interviu,   autostradă,   politia,   poliţiei,   rutieră,   rutiere,   politiei rutiere

     

    Ştiri din .ro


    PUBLICITATE
     





    Mai multe titluri din categorie

    În liftingul modern nu se îndepărtează doar surplusul de piele, se pun puncte de consolidare a ţesuturilor feţei

    În liftingul modern nu se îndepărtează doar surplusul de piele, se pun puncte de consolidare a ţesuturilor feţei
    Galerie Foto Preocuparea pentru înfrumuseţare a condus la apelarea tot mai frecventă la medici care să mărească sânii, să facă nasul cârn, să facă mai cărnoase buzele, dar această chirurgie este o ştiinţă complexă,...

    Vizita virtuală a lui Biden în realitatea Bucureștiului

    Vizita virtuală a lui Biden în realitatea Bucureștiului
    Galerie Foto Președintele Statelor Unite ale Americii, Joe Biden, a fost prezent, luni, în România, la summitul București, organizat la inițiativa președintelui României, Klaus Iohannis. Prezența demnitarului american a fost...

    După ce a pus mâna pe spitalele din București, USR-PLUS vrea să numească în CA-uri reprezentanții ONG-urilor

    După ce a pus mâna pe spitalele din București, USR-PLUS vrea să numească în CA-uri reprezentanții ONG-urilor
    Galerie Foto Ținta predilectă a celor de la USR-PLUS, în această perioadă, pare a fi spitalele aflate în subordinea Consiliului General al Primăriei Capitalei. Pe care, în urma scandalului legat de adoptarea bugetului...

    Marea tragere la sorți pentru directorii de spitale din Capitală

    Marea tragere la sorți pentru directorii de spitale din Capitală
    Pe 15 mai expiră mandatele actualilor directori ai spitalelor aflate în subordinea Primăriei Capitalei, iar „marea depolitizare” anunțată de alianța PNL-USR-PLUS se discută între partide. Surse din...

    România, condamnată de CEDO pentru un proces judecat cu reclamantul în lipsă. Miza, ajutorul public judiciar 

    România, condamnată de CEDO pentru un proces judecat cu reclamantul în lipsă. Miza, ajutorul public judiciar 
    Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a condamnat statul român la plata a 5.000 de euro despăgubiri morale și a 1.000 de euro cheltuieli de judecată către un pensionar care a fost lipsit de un acces liber la...

    Emil Boc, descurcăreț în pandemie. Și-a plătit împrumutul de campanie și și-a cumpărat un mic domeniu lângă Cluj

    Emil Boc, descurcăreț în pandemie. Și-a plătit împrumutul de campanie și și-a cumpărat un mic domeniu lângă Cluj
    Galerie Foto Pandemia de COVID-19, prin efectele economice negative generate, pare să nu fi lovit chiar pe toată lumea. Unul dintre „greii” regimului Băsescu, actualul primar PNL de la Cluj-Napoca este exemplul viu în acest...

    Marea vaccinare, la minut -  Dinamo, Țancă Urganu’ și colonelul Gheorghiță

    Marea vaccinare, la minut -  Dinamo, Țancă Urganu’ și colonelul Gheorghiță
    Galerie Foto Ultima săptămână de vaccinare a fost ca în campania electorală. Cu propagandă, „influenceri” și tur de scrutin, duminica. Imunizarea românilor s-a transformat în cifre aruncate pe televizor, ca o izbândă...

    Cum și-a răsplătit PLUS-ul lui Cioloș sponsorii cu funcții la stat

    Cum și-a răsplătit PLUS-ul lui Cioloș sponsorii cu funcții la stat
    Galerie Foto Pe model PNL, dar la o scară mai mică, Partidul PLUS, formațiune condusă de Dacian Cioloș, aflată, în prezent, la guvernare dă dovadă de „obraz” când e vorba de cei care au contribuit cu donații în anul...

    CCR: Prelungirea sine die a mandatului președintelui Consiliului Concurenței încalcă legea și Constituția

    CCR: Prelungirea sine die a mandatului președintelui Consiliului Concurenței încalcă legea și Constituția
    Decizia prin care Curtea Constituțională a stabilit că prelungirea sine die a mandatului președintelui Consiliului Concurenței, peste durata prevăzută de normele în vigoare, este atât neconstituțională, cât...

    Tanti Florica. Lecții de viață de la înălțimea a 100 de ani

    Tanti Florica. Lecții de viață de la înălțimea a 100 de ani
    Apropiații îi spun cu drag „Tanti Florica”, dar în realitate este o doamnă în adevăratul sens al cuvântului, o aristocrată autentică, apariție rară în peisajul dâmbovițean. Distinsă, tonică, de o...

    Vlad Voiculescu a primit clasare de la DNA în dosarul „diplomei de la Viena”

    Vlad Voiculescu a primit clasare de la DNA în dosarul „diplomei de la Viena”
    Galerie Foto Direcția Națională Anticorupție a dispus, la sfârșitul lunii trecute, clasarea unui dosar penal privind infracțiuni de abuz în serviciu, fals intelectual, uz de fals, fals în declarații și instigare la...

    7 ani de pușcărie cu executare în sufragerie  

    7 ani de pușcărie cu executare în sufragerie  
    Galerie Foto Munca de acasă, împământenită anul trecut odată cu instaurarea stării de urgență, le-a dat unor parlamentari idei năstrușnice. Cum ar fi aceea de a vota online un proiect de lege născocit de senatoarea...

    Tinerii din diaspora întorc spatele guvernului

    Tinerii din diaspora întorc spatele guvernului
    Măsura 6.1 Sprijin instalare tineri fermieri, componenta diaspora, se dovedește a fi un eșec pentru Guvern. Tinerii plecați la muncă în străinătate sunt neinteresați de oferta financiară a autorităților de la...

    Unul din patru deputați a vorbit o singură dată de la preluarea mandatului. Mai multe județe, nereprezentate de la tribuna oficială

    Unul din patru deputați a vorbit o singură dată de la preluarea mandatului. Mai multe județe, nereprezentate de la tribuna oficială
    Puțin mai mult de un sfert din totalul deputaților aleși în funcții au luat cuvântul o singură dată în plenul Camerei, în cele aproape șase luni care s-au scurs de la validarea alegerii lor, în urma...

    Scafandri înecați cu fonduri europene

    Scafandri înecați cu fonduri europene
    Galerie Foto Programul pentru lărgirea plajelor pe litoralul românesc este îndoliat de moartea unor specialiști angajați în proiect. În urmă cu  patru săptămâni, în 9 aprilie, a fost raportat decesul a doi scafandri...
    Serviciul de email marketing furnizat de