x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

“Anglia mi-a oferit posibilitatea să îmi cresc copiii din salariul de profesor”

0
Autor: Mihaela Bîrzilă 03 Feb 2020 - 10:57
“Anglia mi-a oferit posibilitatea să îmi cresc copiii din salariul de profesor”
Vezi galeria foto


Adina Drenga predă matematica la o școală din Bolton, un orășel din nord vestul Angliei. A plecat din România în 2014, la vârsta de 39 de ani, cu toată familia, după 20 de ani de învățământ. Aici, a fost învățătoare. Acolo, în doi ani, a reușit să-și găsească un post de profesor full time. Nu are în plan să se întoarcă, dar, dacă ar fi ministrul Educației, ar ști ce să schimbe pentru ca școala românească să fie “ca afară”. 

 

De ce ați plecat din România și de ce ați ales Marea Britanie?

Am plecat din România împreună cu soțul și cu cei doi copii când aveam 39 de ani. Am luat hotărârea după ce casa ne-a fost incendiată din neatenția vecinului, dauna fiind totală. Ne-am mutat în Anglia, după ce ne-am documentat cu privire la legislația în vigoare, drepturile și îndatoririle cetățenilor europeni, piața muncii, demersurile legale pentru închirierea unei locuințe și tot ceea ce presupune mutarea într-o altă țară. Am preferat Anglia deoarece și eu, și soțul vorbeam fluent engleza. Copiii se exprimau și ei cu lejeritate în engleză și ne-am gândit că ne va fi ușor să ne integrăm.

 

Care a fost cel mai greu moment al adaptării și când ați simțit că nu mai vreți să vă întoarceți?

Cel mai greu moment a fost când părinții soțului s-au îmbolnăvit și am avut de ales între a merge să îi vedem și a le trimite bani pentru medicamente și îngrijire. Fiind încă proaspăt ajunși, nu aveam cum să le facem pe amândouă, din punct de vedere material. Am ales pragmatic, de comun acord, să le trimitem bani pentru medicamente și îngrijitoare. Au murit amândoi fără să ne aibă alături pe niciunul, fiind vegheați la căpătâi de familia extinsă… Acestea sunt cele mai grele momente ale exilului.

 

Ce v-a oferit Marea Britanie și nu v-a oferit România?

Marea Britanie mi-a oferit posibilitatea să îmi cresc copiii din salariul de profesor. Soțul meu a putut rămâne alături de copii să îi supravegheze și să îi ajute în procesul de integrare. Eu am fost liberă să îmi dezvolt cariera de profesor de matematică și să ajung la o treaptă înaltă de salarizare. Eu spun că Marea Britanie ne-a oferit o viață de familie normală și demnă, în care salariul ne-a ajuns să ne întreținem decent familia și să ne putem ajuta și părinții rămași în țară. E drept că ne-am orientat către o zonă unde chiriile sunt mai mici, însă fiecare oraș are farmecul lui. Putem găsi și în orașul acesta industrial locuri pitorești. De altfel, aici, la Bolton, suntem foarte aproape de Manchester, un oraș foarte mare, primitor și cosmopolit.

 

Cât de diferit este învățământul românesc de cel britanic?

Diferența principală dintre școala românească și cea din Marea Britanie este modul în care este administrată. Începând de la modul în care este concepută legislația, care pune în centrul ei siguranța copilului, și terminând cu felul cum este implementată în fiecare școală. Privit din exterior, regulamentul din școlile britanice pare extrem de rigid și neprietenos. Privit din interior, este evident că dezvoltă aptitudini de inserție socială mult mai dezvoltate. Copiii învață de pe băncile școlii să respecte regulile, să îi respecte pe ceilalți, să lucreze împreună, să se protejeze și tolereze unul pe celălalt. Și au încredere în profesorii lor. 

O altă diferență uriașă: numărul de adulți dintr-o școală și accentul care se pune pe dezvoltarea personală a fiecărui copil, dincolo de cea academică. Copiii sunt împărțiți în grupe de nivel și li se predă conform abilităților pe care le au. De exemplu, pentru clasa a 8-a, sunt folosite 3 programe școlare diferite, pe lângă cele individualizate pentru cei câțiva copii aflați la extremă (fie supradotați, fie cu întârzieri în dezvoltare).

Bugetul fiecărei școli este administrat de director. Angajările le face tot directorul. Relația angajat-angajator e foarte ușor reglementată printr-un contract individual de muncă. Profesorii sunt mult mai mobili și sunt în permanență în căutarea unei școli unde pot avansa în carieră. Sistemul este pur meritocratic. Este o piață a muncii liberă, în care nu intervine statul decât pentru a se asigura că sunt îndeplinite condițiile legale de muncă (salarizare, siguranță în muncă etc.)

 

Micile atenții pentru cadrele didactice sunt considerate nepotrivite în UK?

 Micile atenții pentru profesori sunt la ordinea zilei în UK. De la felicitări de mulțumire, scrise mărunt de mână, până la cutii de ciocolată, pixuri inscripționate etc. Condiția e să declari orice cadou mai scump de 10 lire primit. Ne facem cadouri și între noi în cancelarie, mergem împreună să sărbătorim diverse evenimente. Nu există competiție între profesori. Doar colaborare. Cel care nu se integrează și devine o frână în calea celorlalți este ajutat să evolueze. Nimeni nu concepe să lucreze de unul singur aici, așa cum se întâmplă în România. Nimeni nu e lăsat pe cont propriu de izbeliște, în cancelaria din Anglia. E impresionant și reconfortant să lucrezi astfel. Iar copiilor le este exemplu.

 

E adevărată teoria că elevii români știu mai multe decât copiii de vârsta lor din străinătate?

Copiii sunt peste tot la fel. Aceeași dorință de a învăța, aceleași frământări interioare, aceleași provocări ale vârstei. Aici, se ține cont foarte mult de nevoile individuale ale fiecăruia. Este falsă ideea că știu mai multe copiii români față de cei englezi. Copiii de aici au mai multe oportunități, iar cei care își doresc să învețe au toate pârghiile necesare. Specializarea pe domenii academice, însă, se face aici de la 16 ani, când copiii își aleg trei materii pe care le aprofundează pentru a merge la facultate, dacă asta își doresc, sau încep să învețe o meserie, dacă vor un alt parcurs educațional. Copiii care se pregătesc pentru facultate sunt foarte performanți pe domeniile alese, la fel ca orice copil din lume care se dedică învățăturii și cunoașterii academice. Învățarea, pe tot parcursul vieții, are o mare valoare aici. Schimbarea carierei de două, trei ori pe parcursul vieții profesionale e foarte des întâlnită în rândul britanicilor. Flexibilitatea e cuvântul cheie. Sistemul e foarte flexibil aici comparativ cu cel din România.

 

Ce ar trebui schimbat la sistemul de educație din România? Dacă ați fi ministrul Educației, ce măsuri urgente ați implementa?

Dacă aș fi ministrul Educației, aș liberaliza piața muncii în Educație și aș legaliza/reglementa homeschoolingul, aș readuce în discuție regulamentul școlar cu stabilirea exactă a unor obligații, responsabilități și consecințe pentru neîndeplinirea lor, atât în ceea ce îi privește pe elevi, cât și pe profesori. Aș pune înapoi în mâinile directorilor de școală răspunderea pentru administrarea școlii - cu toate resursele ei - și cele materiale, și cele umane.

 

Cine pune frână reformării învățământului? Metodele învechite de predare, materia stufoasă, programa prea încărcată, îndoparea elevului cu informații care nu îi folosesc la nimic, neadaptarea la piața muncii?

Frâna principală în dezvoltarea educației e frica de viitor. Dar asta e tipică țărilor sărace, unde lupta pentru supraviețuire este acerbă. Conștiința superioară și moralitatea sunt sacrificate pe altarul satisfacerii nevoilor fundamentale. Cu alte cuvinte, și în Educație, că în orice alt domeniu, se duce lupta pentru supraviețuire.  E "care pe care" .

 

Povestiți-mi ceva care v-a impresionat în școala unde predați acum.

Cel mai mult mă impresionează perseverența cu care sunt ajutați copiii să rămână în școală (aici, copiii pot fi excluși pentru comportament neadecvat). Modul în care, pentru un singur copil, se mobilizează o întreagă echipă care îl ajută oriunde s-ar afla. Îl ajută să conștientizeze unde a greșit și ce ar trebui să facă pentru a se îndrepta. Mă impresionează că acești copii sunt continuu sprijiniți și abia când școala a epuizat toate resursele posibile sunt excluși. Școala angajează asistenți de profesori strict pentru un singur elev, pe o perioadă limitată, specializați pe problemă pe care o are elevul respectiv, doar pentru a-l integra. În același timp, standardele de comportament nu sunt coborâte conform problemelor elevului respectiv, ci exact invers, se lucrează la ridicarea elevului la nivelul standardelor. Mă impresionează echipa. Cadrele didactice lucrează în echipă. Există mult respect între ele. E impresionant să vezi un astfel de management al organizației școlare în acțiune.

 

Ce v-ar determina să vă întoarceți în România? Ce ar trebui să se schimbe aici?

Sunt în acel moment al vieții personale și profesionale în care o întoarcere ne-ar da foarte tare peste cap toate planurile. Deocamdată, am de susținut copiii în școală până când își va termina fiecare facultatea. Ei s-au integrat foarte bine și nu își doresc să învețe în România. Mai mult, având în vedere că avem deja casa noastră în Anglia, revenirea în țară e cu atât mai puțin posibilă în viitorul apropiat.

 

A fost vreun moment în care v-ați simțit discriminată?

Nu m-am simțit niciodată discriminată ca româncă în Marea Britanie. Dimpotrivă. A trebuit, însă, să muncesc mai mult decât un nativ, din cauza barierelor de limbă. Mai ales în meseria mea, angajatorii tind să aibă mai puțină încredere în abilitățile profesionale ale unui cadru didactic care nu vorbește ca un nativ. Am depășit aceste bariere și am câștigat încrederea unui director care m-a angajat în școala lui pentru a preda full time matematica. Nu a fost ușor, dar am reușit.

 

E greu să fii român în UK?

Nu e greu, mai ales dacă știi limba. Sistemul e foarte bine gândit și le dă posibilitatea tuturor, indiferent de naționalitate, culoare, religie, să își găsească un rost atât timp cât nu încalcă legea. Sunt convinsă, însă, că sunt mulți români care, din cauza necunoașterii limbii, s-au lovit de foarte multe greutăți.

 

Aveți prieteni britanici acolo sau tot români?

Vecinii noștri englezi sunt foarte deschiși și comunicativi. Însă noi avem mulți prieteni români care ne-au cerut ajutorul pentru a emigra și ei. Nu am refuzat pe nimeni. Suntem adepții principiului “Pay it forward”. Băieții mei sunt înconjurați de prieteni de toate culorile și naționalitățile, cu aspirații foarte înalte, cu disciplină a muncii și echilibru în tot ceea ce fac, iar acest lucru mă bucură cel mai mult.

 

Cum credeți că se va schimba viața dumneavoastră după Brexit?

Noi, având deja rezidență permanență, nu avem nicio îngrijorare. Suntem tratați la fel ca oricare cetățean englez, cu singura diferență că nu putem vota decât în alegerile locale. Și nu avem nici pașaport britanic. Sunt îngrijorați poate doar cei care nu au încă rezidență permanentă. 

 

 “Cel mai greu moment a fost când părinții soțului s-au îmbolnăvit și familia a avut de ales între a merge să îi vedem și a le trimite bani pentru medicamente și îngrijire”.

 “Micile atenții sunt la ordinea zilei în Marea Britanie. Doar că cele peste 10 lire trebuie declarate.” 

 “Copiii învață de pe băncile școlii să respecte regulile, să îi respecte pe ceilalți, să lucreze împreună, să se protejeze și tolereze unul pe celălalt. Și au încredere în profesorii lor”.

“Profesorii sunt mult mai mobili și sunt în permanență în căutarea unei școli unde pot avansa în carieră. Sistemul este pur meritocratic. Este o piață a muncii liberă, în care nu intervine statul decât pentru a se asigura că sunt îndeplinite condițiile legale de muncă: salarizare, siguranță în muncă…”

 “Copiii sunt împărțiți în grupe de nivel și li se predă conform abilităților pe care le au”.

 “Cel mai mult mă impresionează perseverența cu care sunt ajutați copiii să rămână în școală, pentru că aici copiii pot fi excluși pentru comportament neadecvat. Modul în care, pentru un singur copil, se mobilizează o întreagă echipă care îl ajută”.

Citeşte mai multe despre:   Adina Drenga

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Povestea romanului Clipa. Dialogul incredibil dintre Nicolae Ceauşescu şi autorul Dinu Săraru

Povestea romanului Clipa. Dialogul incredibil dintre Nicolae Ceauşescu şi autorul Dinu Săraru
Galerie Foto Romanul Clipa a apărut în 1976, la doi ani după precedenta operă a lui Dinu Săraru, „Nişte ţărani”. Primite cu entuziasm de public şi reticenţă de autorităţi, atât cartea, cât şi filmul au o poveste...

Cu ce se ocupă, la pensie, un „greu” al sistemului judiciar

Cu ce se ocupă, la pensie, un „greu” al sistemului judiciar
Galerie Foto Fost procuror general al României, schimbat din funcție odată cu fuga lui Omar Hayssam, Ilie Botoș a intrat puternic în afaceri, asociindu-se cu cel puțin două personaje extrem de cunoscute în zona adiacentă...

Achiziție mai puțin obișnuită de la un furnizor controlat de apropiații lui SOV

Achiziție mai puțin obișnuită de la un furnizor controlat de apropiații lui SOV
Galerie Foto O achiziție mai puțin obișnuită s-a derulat la mijlocul lunii ianuarie, când Compania Națională Nuclearelectrica SA a anunțat atribuirea unui contract prin care a cumpărat nu mai puțin de 92 de veste...

Încăierare pe AUR. Partidul-minune, acuzat că „a ajuns să fure de la țigani”

Încăierare pe AUR. Partidul-minune, acuzat că „a ajuns să fure de la țigani”
Galerie Foto Scandal la vârful partidului AUR – Alianţa pentru Unirea Românilor. Preşedintele George Simion este acuzat de furt şi înşelăciune de către reprezentanţii romilor. Alecu Ionel, preşedintele Alianţei...

„Naşterea naturală face bine şi mamei, şi bebeluşului”

„Naşterea naturală face bine şi mamei, şi bebeluşului”
Galerie Foto Interviu cu medic primar Ciprian Cristescu, şef de secţie la Maternitatea Giulești   Încă nu s-a limpezit concluzia la polemica este bine să naşti natural sau prin cezariană. Ca să lămurim...

Bogdan Badea, Hidroelectrica: „Suntem onoraţi și încurajați de interesul arătat de consumatori faţă de ofertele companiei Hidroelectrica”

Bogdan Badea, Hidroelectrica: „Suntem onoraţi și încurajați de interesul arătat de consumatori faţă de ofertele companiei Hidroelectrica”
Liberalizarea pieţei de energie pentru consumatorii casnici de la 1 ianuarie 2021 este o oportunitate pentru compania Hidroelectrica de a-şi diversifica business-ul. Ofertele lansate pe piaţa concurenţială au...

DNA închide, pe bandă rulantă, dosare-cheie, prin care au fost eliminați din politică oameni importanți. Chiliman, reținut în 2015 pentru fapte care nu există

DNA închide, pe bandă rulantă, dosare-cheie, prin care au fost eliminați din politică oameni importanți. Chiliman, reținut în 2015 pentru fapte care nu există
Galerie Foto După ce, la finalul anului trecut, procurorii DNA au anunțat public faptul că au renunțat, din oficiu, la acuzațiile aduse primarului Craiovei, Olguța Vasilescu, pentru care aceasta a fost reținută, în 2016,...

Baronii sindicali, goniți de pe plajă

Baronii sindicali, goniți de pe plajă
Galerie Foto Chiar dacă nu deţine niciun act de proprietate asupra Taberei de Copii din Năvodari, societatea de turism a sindicatelor, SIND România, continuă de 30 de ani să se poarte ca şi cum zecile de hectare de la malul...

Yolanda Crețescu: „Pandemia SARS-CoV-2 a atras după sine și o pandemie emoțională”

Yolanda Crețescu: „Pandemia SARS-CoV-2 a atras după sine și o pandemie emoțională”
A trecut un an de când virusul necunoscut descoperit în Wuhan alerta specialiștii din lumea întreagă și 10 luni de când izolarea și restricțiile pandemiei de COVID ne-au dat tuturor viețile peste cap. ...

Frenezia cheltuielilor a pornit din wc-uri și a ajuns până la restaurare de palat. Pe ce au spart banii primii 3 oameni din stat, în anul 1 al molimei

Frenezia cheltuielilor a pornit din wc-uri și a ajuns până la restaurare de palat. Pe ce au spart banii primii 3 oameni din stat, în anul 1 al molimei
Galerie Foto Primele trei instituții ca importanță din statul român s-au dat, la propriu, în stambă, anul trecut, în plină pandemie, cu achizițiile publice făcute. Administrația Prezidențială, Senatul și Camera...

VIDEO Alcool, vaccin, sex. Orașul Fierbinți, aruncat în lupta cu virusul și frica

VIDEO Alcool, vaccin, sex. Orașul Fierbinți, aruncat în lupta cu virusul și frica
Galerie Foto Vaccinarea anti-Covid în mijlocul Bărăganului e o poveste cu intrigă şi suspans. De la Balamuci-Sitaru până la Dridu-Moldoveni, accentul se pune grav pe partea inghinală a istorisirii: bătrânii merg la...

Termoficarea Bucureștiului pierde echivalentul a 7 lacuri Herăstrău. Lacuri de apă caldă!

Termoficarea Bucureștiului pierde echivalentul a 7 lacuri Herăstrău. Lacuri de apă caldă!
Galerie Foto O conductă magistrală nereparată de la începutul secolului s-a spart weekendul trecut, lăsând în frig 400 de blocuri. Prin proporții, a fost o avarie istorică, însă dezastrul în care se află sistemul de...

Atenție! Vom arunca gaz lacrimogen care conține (...) și cauzează efecte precum (...)

Atenție! Vom arunca gaz lacrimogen care conține (...) și cauzează efecte precum (...)
Galerie Foto Comisia pentru Sănătate Publică a Senatului trebuie să avizeze un proiect de lege inițiat, la sfârșitul anului trecut, de mai mulți deputați liberali, care să oblige forțele de jandarmi ca, la somația...

“Sugativa” contractelor din nordul Moldovei, trimisă în judecată pentru falsuri legate de fondurile europene

“Sugativa” contractelor din nordul Moldovei, trimisă în judecată pentru falsuri legate de fondurile europene
Galerie Foto Una dintre firmele abonate, pe vremea guvernării PDL, la contractele cu statul, în special cu instituțiile din subordinea vechiului Minister al Dezvoltării Regionale și Turismului, din mandatul Elenei Udrea...

Dezvăluiri din epicentrul puterii comuniste românești  

Dezvăluiri din epicentrul puterii comuniste românești  
Galerie Foto Dumitru Popescu, supranumit "Dumnezeu", considerat într-o vreme cel mai apropiat colaborator al dictatorului, dezvăluie din interior o lume în care cetăţeanul de rând nu putea ajunge: universul liderilor...
Serviciul de email marketing furnizat de