x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Educația, cheia de boltă a prosperității noastre

Educația, cheia de boltă a prosperității noastre

de Florian Saiu    |    01 Ian 2023   •   11:20
Educația, cheia de boltă a prosperității noastre

Dialogul cu Ecaterina Andronescu te poartă, ireal, din sălile de curs ale Politehnicii în laboratoarele SF ale roboților rafinați intelectual din viitorul imediat. Sunt românii pregătiți să se adapteze unei realități viitoare extraordinar de tehnologizate? Citiți și vă veți elucida.

- Florian Saiu: Ce-ar trebui să facem pentru a avea un cămin mai bun, mai frumos, mai primitor? Ce-ar trebui să (mai) întreprindem în anul 2023, stimată doamnă Ecaterina Andronescu, pentru a nu ne mai pleca fiii și fiicele din țară?

- Ecaterina Andronescu: Am considerat mereu că România are un destin determinat de inteligența și conștiința capabile să ofere răspunsuri viabile marilor provocări și oportunități, dar 2022 a confirmat într-o foarte mică măsură această credință. Viitorul nu a fost niciodată deductibil, dar niciodată atât de imprevizibil. De aici și dificultatea de a răspunde multor întrebări, între care și aceasta: ce ar trebui să-i învățăm pe copiii noștri?

Avalanșa incertitudinilor

- Chiar, cu ce abilități ar trebui să-i deprindem pentru a se adapta mai ușor schimbărilor ce vor veni începând chiar cu 2023?

- Globalizarea, tehnologia cu algoritmii ei, războaiele, resursele insuficiente, goana dupa înavuțire, calitatea liderilor, lupta pentru supremația mondială, crizele economice sunt generatoare de insecuritate sau de oportunități? Știința și tehnologia pot să vină cu răspunsuri clare, morale și care să constituie modele sociale și politice prin care să se reașeze echilibrul în societate sau dezamăgirea, lipsa încrederii, panica și furia vor pune stăpânire pe omenire?

- Ce de mirări! S-au inversat rolurile!

- Yuval Noah Harari crede că vom avea nevoie de „flexibilitate mentală” și „rezerve însemnate de echilibru emoțional” și nu-l putem contrazice. Dacă se preconizează că în următorii zece ani, 50% din locurile de muncă vor fi schimbate, dacă 9 din 10 locuri vor necesita competențe digitale, dacă vom coabita cu mașini superinteligente și dacă algoritmii vor „alerga” mai repede decât noi și vor deveni determinanți chiar și pentru emoțiile noastre, cred că trebuie să ne construim ca ființe adaptabile la schimbare, capabile să-și mențină echilibrul mental și emoțional. Îi dăm, astfel, dreptate domnului Harari!

Meseriile viitorului

- Înseamnă că trebuie să ne pregătim pentru modificări majore de paradigmă, nu?

- Pe lângă cele menționate mai sus, educației i se adaugă responsabilități noi precum formarea în profesii încă inexistente astăzi în toate domeniile activității umane. Profesii precum designer de instrumente de formare a conștiinței, designer de parcurs educațional, proiectant de călătorii inteligente sau de realitate augmentată, biolog spațial, inginer de drumuri spațiale, designer de nanomateriale, nanobiomateriale și nanotehnologii, inginer pentru roboți medicali, proiectant de roboți pentru îngrijirea și supravegherea copiilor, designer pentru proiectarea interfețelor neuronale, detectiv cibernetic sau lingvist digital sunt doar câteva rute de profesionalizare în următorul deceniu.

- Pare că sunteți deja pregătită pentru toată această nebunie.

- Aș vrea eu.

Oameni versus mașini

- Florian Saiu: Dar cum arată România educată de astăzi? Sau cum ar trebui să arate? 

- Ecaterina Andronescu: Formarea inițială printr-o educație de bază (de calitate), prin acumularea de abilități, aptitudini și atitudini, achiziția de competențe digitale și de tip STEM, dezvoltarea potențialului inovativ al celui educat, dar și formarea continuă relevantă și învățarea pe tot parcursul vieții pot să conducă la un individ educat în cea mai bună variantă a sa, capabil să-și organizeze propria-i viață și carieră profesională. Dacă, prin educație asumată, reușim să devenim cea mai performantă variantă a noastră, poate avem șansa să amânăm controlul total al algoritmilor - dacă nu vor avea cumva autoritate totală de decizie asupra existenței noastre. Educația a avut și are roluri multiple atât pentru fiecare individ, cât și pentru societate.

Bătălia pentru resurse e în prim-plan

- Mai exact?

- Prin educație trebuie asigurată prosperitatea economică a individului, a comunității, a fiecărei țări. Asistăm astăzi la o bătălie pe resursele naturale, devansată de competiția pentru resursele umane, educația devenind una dintre cele mai mari afaceri la nivel mondial.

Rotița progresului

- Cum așa?

- Simplu. Educația rămâne principala cale prin care valorile și tradițiile unui neam se transmit din generație în generație într-o dinamică necesară integrării în realitățile sociale, conferind educației un rol cultural major. Educația are și un rol social concretizat în echilibrul, stabilitatea și dezvoltarea socială. Cetățeanul educat contribuie nemijlocit la evoluția comunității din care face parte, dar și a națiunii.

- Cu alte cuvinte, dacă o națiune este formată din indivizi bine pregătiți/educați/instruiți, atunci acea națiune va prospera.

- Fără îndoială.

- Nu ne rămâne decât să sperăm că va fi și cazul României.

- Cu siguranță va fi.

Gânduri pentru 2023

„Pentru că Moș Crăciun se apropie - a completat Ecaterina Andronescu - , îi doresc României: să apere demnitatea fiicelor și fiilor ei oriunde s-ar afla aceștia; să fie demnă între națiunile lumii; să asigure românilor o viață decentă în granițele istorice ale țării”. Ultimele aprecieri: „Concetățenilor le doresc sănătate, reușite, sărbători fericite și un an 2023 mai generos!”. 

Profesorul este și trebuie să rămână garantul educației și al reușitelor”, Ecaterina Andronescu

Dacă, prin educație asumată, reușim să devenim cea mai performantă variantă a noastră, poate avem șansa să amânăm controlul total al algoritmilor”, Ecaterina Andronescu

×