x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri EXCLUSIV. Ion Predescu, judecător al Curţii Constituţionale: "Erata care s-a publicat ulterior este o decizie politică"

EXCLUSIV. Ion Predescu, judecător al Curţii Constituţionale: "Erata care s-a publicat ulterior este o decizie politică"

09 Aug 2012   •   16:59
EXCLUSIV.  Ion Predescu, judecător al Curţii Constituţionale: "Erata care s-a publicat ulterior este o decizie politică"

Intr-un interviu acordat in exclusivitate Jurnalului National, domnul Ion Predescu, judecator al Curtii Constitutionale, a declarat: "Erata care s-a publicat ulterior este o decizie politica"

Totodata, judecatorul Curtii Constitutionale ne-a declarat ca a aflat de existenta eratei de la colegii sai Tudorel Toader si Acsinte Gaspar. A fost sunat de acestia, care la randul lor s-au aratat stupefiati de erata aparuta peste noapte. Judecatorul Ion Predescu spune ca Guvernul Romaniei a gresit atunci cand a publicat erata in Monitorul Oficial, neavand dreptul sa faca acest lucru fara sa ceara si sa primeasca lamuriri si acte oficiale de la Curtea Constitutionala in legatura cu aceasta. Ba, mai mult, magistratul Predescu spune clar si raspicat, "erata" avea nevoie de votul celor noua judecatori care au luat decizia din 2 august publicata in Monitorul Oficial, adica de acelasi numar de judecatori care au luat hotararea privind referendumul.

Judecatorul Ion Predescu a explicat cum se iau astfel de decizii in plenul Curtii Constitutionale. "Avem insa alte activitati, sesizarile astea privind considerentele, astea facute de parlamentari sau de presedinte, facute de presedintii Camerelor, facute de senatori, deputati, Avocatul Poporului. La astea toate, si cand respingem si cand admitem toate decizile de asemenea se discuta de cei care au luat parte la deliberari, adica la dezbaterea sesizarii, cererii. Astea sunt cereri, nu sunt exceptii si cereri privind constitutionalitatea actului normativ adoptat, ordonanta sau lege. Sau obiectiuni la ele, la adoptare. Toate acestea se discuta de cei care au luat parte la deliberare. Au votat si s-a adoptat. Admitere sau respingere. Decizia se discuta cum e redactata si se publica dupa ce a fost discutata, dezbatuta si acceptata de cei care au luat parte la deliberari si au adoptat acea hotarare. Tot ei pot face modificari, ma intelegeti. Fara altul, fara unu NU SE POATE. Au fost opt sau noua, nu pot face modificari doi. Acesta este principiul, aceasta este regula fundamentala. Cine-a facut-o? Publicarea eratei a fost o decizie politica. Nu trebuia sa fie publicata. Monitorul Oficial trebuia sa stie lucrurile astea si sa nu publice. Tot cei noua trebuiau sa completeze, sa adauge. Aceea e hotararea Curtii Constitutionale, aceea e legea adoptata de Curtea Constitutionala. Cum s-o modifice unul sau doi sau trei? E de neacceptat, e de neinchipuit asa ceva. Daca s-a intamplat, eu nu stiu ce s-a intamplat. Daca s-a intamplat asa ceva, ca au adaugat, au scos, au modificat ceva sau au dat alt sens, au interpretat, vedeti, sunt atatea modalitati. Daca cineva, unul, doi trei, in afara de toti cei care au facut, nu e valabil domnule, sa ne intelegem', a declarat Ion Predescu.

Judecatorul constitutional a continuat aratand de ce este nevoie ca deciziile sa fie luate in plenul CCR. "Potrivit unuia, altuia din textele Constitutiei. In cazul in care se adminte exceptia de neconstitutionalitate in legatura cu un text se discuta si se dezbat toate considerentele catre plen. Pentru ca avem atatea hotarari prin care am precizat ca considerentele au aceeasi valoare ca si dispozitivul. Si din aceasta cauze obiective deci, trebuie sa fim pana la sase cel putin. Pot sa fie 8,7, pana la 6 cel putin. Nu intotdeauna sunt prezenti toti cei 9 la procese, la sedintele de judecata. Si daca s-a dezbatut si s-au acceptat considerentele si au considerat ca atare, nu le poate modifica daca a savarsit o greseala, o interpretare, o redactare, exprimare, care a dat alt sens sau un sens incomplet. Tot plenul care a luat parte la dezbatere sau adoptarea lui si publicarea, tot acelasi plen, adica tot acelasi numar de judecatori care au luat parte, tot ei pot corecta, tot ei pot face corecturile, modificari, completari', a explicat Ion Predescu.

Judecatorul Curtii Constitutionale a aratat totodata care sunt pasii de urmat in conditiile in care adoptarea eratei s-a facut ilegal. "Cei care au luat parte atunci vor trebui sa se intalneasca, sI, cei care au luat parte la deliberare si la stabilirea considerentelor si-au dispus publicarea, pe care o semneaza magistratul asistent si presedintele Curtii, care-i hotarata de cei sapte, zece, noua, cati au fost la dezbatere, aceia o hotarasc. Iar aia trimit, nu semneaza toti la demitere, ca asa prevede legea, si mai ales Regulamentul Curtii Constitutionale pe care nu-l stie nimeni, sau nu-l respecta altii. Pana acum nu l-a incalcat nimeni, pana acum nu s-a intamplat asa ceva. De orice natura ar fi aceasta decizie, juridica, interpretativa, politica, economica, sociala, administrativa, de orice natura ar fi interesul, scopul, finalitatea, temeiul, indiferent de ce natura ar fi, nu este permis asa ceva', ne-a explicat Ion Predescu. "O decizie adoptata nu o pot modifica decat toti cei noua. Asta este. Nu pot modifica nici opt macar. Trebuie sa se intruneasca cei noua si in acord cu votul se hotaraste. Eu am fost sunat de cei doi colegi ai mei Tudorel Toader si Acsinte Gaspar care erau stupefiati si ei de aceasta erata. Nu stiu exact cine a hotarat si cine a semnat si le-a trimis, cine a hotarat, cine a semnat, cine a dispus trimiterea, cine a raspuns, cui au solicitat sa consemneze, daca au cerut aia de la Monitor, cine a raspuns la asta, si asta o vom face, o vom cerceta, o vom stabili. S-ar putea sa ne intalnim saptamana viitoare, pana in 31, daca nu, sigur se va dezbate pe 31", a continuat judecatorul CCR.

Intrebat daca a vorbit cu domnul Zegrean, presedintele Curtii Constitutionale, domnul Predescu a raspuns: "Nu! Nu! Nu! Nici telefonic. Nimic. Nici o vorba. Cu nimeni altul nici o vorba, nici cu magistratii asistenti macar. Cu nimeni altii decat cei doi, care m-au sunat ei, sa ma intrebe daca stiu, daca am auzit. Si le-am spus ca n-am auzit si nu stiu. S-au auzit tot felul de ipoteze, de afirmatii, de consideratii, n-am dat atentie pentru ca te enerveaza, te indispun lucrurile astea. Astea toate-s nule in ce ma priveste! Pentru mine toate sunt nule si nu pot fi valabile, exclus de a fi valabile"

La sfarsitul dialogului, judecatorul Curtii Constitutionale a tinut sa precizeze: "Sa ne intelegem, e un act public, o hotarare, o decizie a Curtii? Este! Este un act al autoritatii publice de stat? Este! S-a publicat in Monitorul Oficial ca atare? S-a publicat! Pai cine sa-l modifice? Decat tot autoritatea, in conditiile in care l-a adoptat. Este? Pai ce vrei mai logic? Nu? Pai, ce Dumnezeu! Adica ce, adoptam si... unde, la posta? ala pe drum care-o primeste? Sau ala care o primeste pentru redactare face el altceva? Sau cum? Ii da alt numar? Ii da alt continut? Pai cum se cheama o asemenea societate? Mai e stat de drept? Ce sa mai vorbim... Ca de aia ma si enerveaza... Ma deranjeaza, ma supara . Nu, domle, astea sunt lucruri urate, grave, foarte grave!"

×