x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri In 2005, economia iese din convalescenta

In 2005, economia iese din convalescenta

16 Sep 2004   •   00:00

INTERVIU

Presedintele Agentiei Nationale pentru IMM-uri si Cooperatie, Eugen Ovidiu Chirovici, considera ca scaderea prudenta a dobanzilor si a costului fiscal al unui loc de munca va stimula dezvoltarea intreprinderilor. Presedintele Agentiei Nationale pentru IMM si Cooperatie (ANIMMC), Eugen Ovidiu Chirovici, este convins ca, prin retransformarea Agentiei in minister, functia de integrator al politicilor in domeniu va dispune de forta administrativa necesara pentru aplicarea programelor.
ADRIAN N. IONESCU

  • Jurnalul National: Premierul Adrian Nastase enunta recent posibilitatea ca ANIMMC sa redevina minister. Care sunt progresele sau chiar regresele din sectorul IMM care argumenteaza in favoarea acestei decizii?

    Eugen Ovidiu Chirovici: Transformarea este un punct din programul Aliantei PSD plus PUR, iar argumentele le putem sesiza in mediul de afaceri, descris intr-un studiu al Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii. Vestea buna este ca intreprinzatorii, in asteptarile lor privind propriile performante din 2005, sunt mai optimisti decat erau anul trecut privind estimarile pentru acest an. Vestea proasta este ca grijile "traditionale" ale patronului, fiscalitatea, birocratia si accesul la credite se mentin in topul preocuparilor.

  • Cum raspundeti acestor preocupari?

    In primul rand, costul unui loc de munca ramane la un nivel dramatic de mare. Contributiile platite de patroni vor fi reduse de la 1 ianuarie cu 2%, dar trendul descrescator trebuie sa continue, pentru ca altfel este greu sa oferi un salariu motivant. Scaderea contributiilor trebuie sa continue, astfel incat fondurile intreprinderii sa poata fi indreptate mai mult spre veniturile salariatilor pentru incurajarea cererii interne. Aceasta politica se aplica foarte prudent, pentru a pastra tendinta de scadere a inflatiei.

    Vom putea vorbi mai mult de relaxare incepand cu anul viitor. Acum economia trebuie ferita de febra. Pacientul este stabilizat, nu mai are febra, dar este in convalescenta, nu poate sa comande trei fripturi si zece beri. Din convalescenta vom iesi in 2005, cand se vor putea baga bani in economie fara riscul de a reaprinde inflatia.

    Profitul reinvestit, discutat cu Finantele

  • Ce a facut Agentia in domeniul fiscal?

    Sigur, politica este la nivelul Guvernul, iar integratorul politicii este Ministerul Finantelor, care stie socotelile. Voi spune doar ca impreuna cu Ministerul Finantelor am conceput programul privind impozitul pe profitul reinvestit, care a devenit un program al Agentiei.

  • Cum ramane cu birocratia!

    Toata lumea recunoaste ca s-au facut progrese in domeniul inregistrarii si autorizarii firmelor. Noi, la Agentie, am introdus declaratia pe propria raspundere. In 2005 vom generaliza aceasta procedura. Cine minte intra sub incidenta penala.

    Prin birocratie, intreprinzatorii nu inteleg doar inregistrarea, ci tot ce inseamna a face afaceri in Romania. Rolul nostru este sa simplificam lucrurile intr-o viziune globala. Maine, (azi-n.r) Guvernul va dezbate programul "Romania simpla", care isi propune de-birocratizarea in ansamblu a mediului de afaceri. Eu sper ca, dupa alegeri, viitorul minister al IMM-urilor sa aiba un rol-cheie in implementarea programului. Pentru ca, atata vreme cat 95% dintre firmele inregistrate sunt IMM-uri, este firesc ca semnalele care ajung la noi sunt cele mai limpezi, daca vreti, cu privire la mediul de afaceri.

  • Atunci si Oficiul Registrului Comertului ar trebui mutat de la Justitie.

    Nu comentez care au fost considerentele pentru care Oficiul a fost mutat de la Camera de Comert, dar aceeasi logica a proportiei de 95% IMM din firmele inregistrate poate functiona si in acest caz.

    Credite la dobanzi mai mici

  • Cate vesti bune si cate proaste primim referitor la accesul la credite?

    Vestea buna este ca accesul la credite este facilitat de scaderea dobanzilor. In plus, banci de talie medie si bancile mari, care considerau prea riscant sau prea costisitor sa intre pe sectorul IMM-urilor, au inceput sa se extinda in aceasta directie. Vestea proasta este ca normele prudentiale se vor inaspri, datorita aplicarii normelor cunoscute sub sigla Basel II, pentru a se evita riscurile de sistem.

    Deci, chiar daca costul creditului va fi mai mic si oferta de creditare mai mare, nu se va rezolva problema start-up-urilor, a finantarii afacerilor tinerilor. Solutia noastra este extinderea fondurilor de garantare. Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri va deveni un fond central de cogarantare si, la nivelul fiecarui judet, vom infiinta fonduri teritoriale, mai aproape de intreprinzatori.

  • Cine le va infiinta?

    ANIMMC, beneficiind de experienta poloneza in domeniu. Eu sper ca, inca din acest an, vor aparea primele entitati ale acestei retele. Nu este foarte usor sa gasesti 40 de profesionisti capabili de aceasta treaba, mergand pana la capacitatea de a judeca oportunitatea unei afaceri.

    Parteneriate cu bancile

  • Este o problema apetenta bancilor de a apela la garantiile acestor institutii, in conditiile in care bancile se adreseaza acestora si nu firmele creditate?

    Cred ca va trebui sa schimbam aceasta metoda. Dar eu nu cred ca bancile sunt refractare la garantiile Fondurilor, ci ca acestea ar trebui sa mearga spre banci. E povestea cu muntele si Mahomed. Cred ca daca avem o viziune clara a ceea ce trebuie sa facem vom convinge bancile sa aiba parteneriate mai stranse in aceasta privinta. Pana acum, cum spuneam, bancile nici nu s-au orientat prea mult spre IMM-uri, iar Fondul National de garantare a fost un fel de lup singuratic. Acum vin bancile spre IMM-uri si automat colaborarea cu fondurile de garantare va fi mai buna.

    O alta chestiune este a microfinantarii. Am facut un proiect de lege care este acum la Guvern, care creeaza conditii pentru a se umple un gol.

  • Exista si acum cateva entitati care se ocupa de microcreditare, dar intreprinzatorii se cam plang de dobanzile mari.

    Printre altele, problema provine din costurile de operare. Pentru bancile mari, adeseori un credit de 20.000 sau chiar 50.000 de euro nu-si justifica aceste costuri de operare. Aceste societati de microcreditare vor opera cu costuri clar mai reduse.

    Pe de alta parte, in privinta propriilor noastre programe de finantare, in afara de colaborarea pana in detaliile procedurale cu patronatele in reconceperea lor, am constatat ca, daca ridicam limita maxima de finantare, problemele incep sa se rezolve. Pe de alta parte, resursele au fost limitate. Conform Legii 346/2004, fondurile bugetare la dispozitia viitorului (speram) minister al IMM vor fi de 4-5 ori mai mari, de 0,2% din PIB si, in plus, acesta va gestiona componentele dedicate IMM-urilor din fondurile structurale europene. Ceea ce presupune desigur ca ministerul sa capete forta administrativa necesara (personal, reprezentare teritoriala etc.) si numai daca ne gandim la programul privind returnarea impozitului pe profitul reinvestit.
  • ×
    Subiecte în articol: interviu băncile