● Vergil Voineagu: Numarul populatiei stabile a Romaniei, conform rezultatelor provizorii ale Recensamantului populatiei si locuintelor din 2011, date publicitatii, este de 19.042.936 persoane (a se vedea comunicatul de presa din 2 februarie 2012 - format PDF).
Pentru clarificarea conceptului de populatie stabila, recomandam consultarea definitiilor prezentate in comunicatul de presa: "Recensamantul populatiei si al locuintelor din Romania din anul 2011 s-a realizat in conformitate cu recomandarile Conferintei Statisticienilor Europeni pentru runda 2010 a recensamintelor populatiei si locuintelor si ale Regulamentulului (CE) nr. 763/2008 al Parlamentului European si al Consiliului privind recensamantul populatiei si locuintelor.
Conform acestor recomandari, populatia stabila a Romaniei include:
cetatenii romani, straini sau fara cetatenie cu domiciliul in Romania care, la momentul recensamantului, se aflau pe teritoriul tarii (persoane prezente) sau erau temporar absenti, fiind plecati in strainatate pentru o perioada mai mica de 12 luni;
cetatenii romani, straini sau fara cetatenie veniti pentru o perioada de cel putin 12 luni sau cu intentia de a ramane o perioada de cel putin 12 luni (la lucru, in cautarea unui loc de munca, la studii, in interes de afaceri etc.) care aveau doar resedinta in Romania;
cetatenii romani plecati in strainatate in cadrul misiunilor diplomatice sau militare, oficiilor consulare si al reprezentantelor comerciale romanesti din strainatate.
Conform definitiei internationale, nu s-au cuprins in populatia stabila a tarii:
cetatenii romani, straini sau fara cetatenie cu domiciliul in Romania plecati in strainatate pentru o perioada de cel putin 12 luni sau cu intentia de a ramane in strainatate o perioada de cel putin 12 luni: la lucru, in cautarea unui loc de munca, la studii, in interes de afaceri etc. (persoane plecate pe perioada indelungata);
cetatenii straini sau fara cetatenie veniti in Romania pentru o perioada mai mica de 12 luni (persoane temporar prezente).
In conformitate cu recomandarile internationale, nu au facut obiectul recensamantului si nu au fost inregistrate la recensamant urmatoarele categorii de populatie:
cetatenii straini prezenti in Romania in cadrul misiunilor diplomatice sau militare, oficiilor consulare si al reprezentantelor comerciale straine in Romania;
cetatenii straini prezenti ocazional in Romania la momentul critic al recensamantului, pentru diverse scopuri: afaceri, turism etc., veniti pentru o perioada mai mica de 12 luni, care nu aveau domiciliul sau resedinta in Romania;
Au facut obiectul recensamantului, dar nu au putut fi inregistrate in formularele individuale si nici in centralizatoare urmatoarele categorii de persoane:
cetatenii romani, straini sau fara cetatenie cu domiciliul in Romania, care la momentul critic al recensamantului erau plecati cu intreaga familie in strainatate si pentru care nu au existat alte persoane (in tara) care sa declare existenta lor;
persoane care au refuzat explicit sau tacit recenzarea, prin evitarea vizitelor personalului de recensamant (populatie necontactata)."
Asadar, populatia stabila a Romaniei include cetatenii romani, straini sau fara cetatenie care au domiciliul in Romania si au fost prezenti la data recensamantului, pe cei temporari absenti din Romania (pentru o perioada mai mica de 12 luni) si pe cei cu resedinta in Romania si intentionau sa locuiasca pe teritoriul national pentru o perioada de minim 12 luni.
La recensamant a fost inregistrata si populatia plecata pe perioada indelungata in tara sau strainatate din localitatea de domiciliu, adica persoane care au resedinta in alta localitate din tara sau strainatate. Ca urmare, populatia stabila nu include cetatenii romani, straini sau fara cetatenie care au domiciliul in Romania, dar au resedinta in strainatate pentru o perioada de minim 12 luni. Aceste persoane sunt incluse in populatia stabila a tarii recipiente.
● Dintre acestia, cat reprezinta numarul celor pana in 18 ani?
● Datele provizorii sau preliminare nu permit dezagregarea efectivului populatiei stabile sau inregistrate la recensamant pe grupe de varsta, decat dupa publicarea rezultatelor definitive.
● Numarul cetatenilor rezultat din diferenta dintre numarul populatiei stabile si numarul celor care au sub 18 ani ar trebui sa se afle pe listele electorale permanente?
● Modul de stabilire a populatiei cu drept de vot si a populatiei stabile difera din cauza modului in care sunt definite notiunile de "domiciliu" si "resedinta". Ca urmare, o relatie directa intre cele doua categorii de populatie, inclusiv in privinta celor care se afla pe listele electorale permanente, nu se poate realiza. Mai mult de atat, potrivit Legii statisticii oficiale si reglementarilor europene, datele statistice nu creeaza drepturi sau obligatii nimanui, inclusiv in ceea ce priveste dreptul de vot.
● Ati cerut, insistent Guvernului, prin adrese scrise, sa va intalniti pentru definitivarea rezultatelor recensamantului? De cat timp este nevoie pentru a face acest lucru?
● Potrivit calendarului aprobat de Comisia Centrala pentru recensamantul populatiei si locuintelor, rezultatele preliminare erau programate sa fie date publicitatii in luna mai a.c. Consecvent cu principiile transparentei si punctualitatii, Institutul National de Statistica a solicitat Ministrului Administratiei si Internelor, in calitate de presedinte al Comisiei Centrale, sa convoace comisia pentru omologarea REZULTATELOR PRELIMINARE, pentru a fi date, de asemenea, publicitatii.
Pentru definitivarea rezultatelor recensamantului, potrivit aceluiasi calendar si in acord cu reglementarile europene, este nevoie de mai mult timp. De aceea, rezultatele definitive vor fi date publicitatii in semestrul II 2013.
● Guvernul Ponta a declarat ca este dispus sa suplineasca bugetul, astfel incat procesarea datelor obtinute in urma recensamantului sa fie incheiata mai repede. Ce suma estimati ca aveti nevoie pentru incheierea recensamantului?
● Guvernul a aprobat in ultima sedinta de guvern suplimentarea bugetului INS pentru finalizarea operatiunilor de procesare a datelor colectate din cele 38 milioane de formulare individuale, cu 11,2 milioane lei, dintre care 8,42 milioane lei pentru 2012 si 2,78 milioane lei in 2013. Fondurile sunt destinate pentru plata personalului de recensamant utilizat pentru realizarea serviciilor de recuperare date si informatii, codificare, verificare si introducere date primare. Punctual, este vorba de operatiuni care privesc verificarea si validarea datelor introduse, recuperarea datelor lipsa, tratarea non-raspunsurilor, identificarea caracteristicilor lipsa prin verificare incrucisata a informatiilor din mai multe registre administrative, verificarea corectitudinii clasificarii personale: prezente, temporar absente, temporar absente plecate pe perioada indelungata etc. Este necesar, totusi, sa semnalam faptul ca, raportat la populatia inregistrata la recensamant, bugetul alocat recensamantului nu este la nivelul altor state comparabile cu Romania.
● De ce este dificil sa difuzati dispersia pe varste a populatiei recenzate?
● Rezultatele provizorii si preliminare ale RPL 2011 sunt obtinute pe baza unor formulare centralizatoare intocmite de recenzori dupa incheierea perioadei de colectare a datelor recensamantului. Aceste formulare contin informatii la nivel de locuinta despre numarul persoanelor prezente, temporar absente, plecate pe perioada indelungata in alta localitate din tara sau strainatate si persoane temporar prezente, fara niciun fel de informatii despre varsta persoanelor. Din acest motiv nu se poate calcula distributia (nu dispersia) persoanelor pe grupe de varsta decat dupa introducerea tuturor formularelor individuale (aproximativ 38 de milioane) si publicarea datelor definitive.