x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Problemele dascalilor, "incidente de traseu"

Problemele dascalilor, "incidente de traseu"

15 Sep 2004   •   00:00
Problemele dascalilor, "incidente de traseu"

Interviul cu Alexandru Athanasiu, ministrul Educatiei si Cercetarii, a fost realizat ieri, pana in momentul in care federatiile sindicale din invatamant au anuntat, contrar asteptarilor ministrului, ca refuza semnarea protocolului cu premierul Nastase.

CATALIN PRUTEANU

  • Jurnalul National: Care sunt concluziile dumneavoastra dupa negocierile de aseara?

    Alexandru Athanasiu: Suna clopotelul. (rade) Concluziile sunt bune, adica asa cum ne asteptam. S-a ajuns la grila de care am vorbit acum vreo doua luni.

  • Profesorii au acceptat aceleasi conditii ca in oferta anterioara?

    Nu, e o crestere pentru profesori de 6% de la 1 octombrie. S-a dat 6% la inceputul anului, iar la 1 mai s-a dat 5%, iar tinta de inflatie e noua. Deci noi am acoperit inflatia si inca ceva peste ea. Acest 6% e o crestere curata, nu e vorba de acoperirea inflatiei, care e de 9%.

  • Concret, cu cat ar trebui sa creasca salariile?

    Pentru invatamantul preuniversitar, cu 700.000 de lei pentru un debutant si 2.300.000 pentru profesorii gradul I cu o anumita vechime, iar pentru invatamantul preuniversitar de la un milion pentru preparatori, asistenti, pana la 3 milioane in cazul conferentiarilor cu o anumita vechime.

  • Cum ati caracteriza relatia dumneavastra cu sindicatele?

    Buna. Eu cred ca impreuna cu sindicatele am reusit multe lucruri concrete si o sa dau cateva exemple. Am incheiat un contract colectiv de munca apreciat ca fiind cel mai bun care s-a incheiat vreodata in invatamant, nu pentru ca are fraze bine alcatuite sau deziderate foarte mari, ci pentru ca prevedea niste chestiuni foarte concrete care s-au indeplinit. Si as da cateva exemple care sunt pe agenda actualitatii: salarizarea. Eu m-am angajat ca in primul trimestru al anului 2004 sa elaborez un proiect de lege care sa asigure o crestere, in medie, cu 5% a salariilor profesorilor. Pe 1 mai a aparut Ordonanta 38. M-am angajat sa elaborez pana la sfarsitul primului semestru al anului 2004 o grila noua de salarizare. Ieri, aceasta grila a devenit un document agreat si pe care premierul il va consfinti prin semnatura sa ca protocol pe baza caruia, in zilele urmatoare, se va elabora ordonanta de marire a salariilor profesorilor. Sunt doua lucruri concrete, cred ca si bune, care arata in modul cel mai elocvent cu putinta o colaborare foarte buna. Acea grila a fost facuta la Ministerul Educatiei impreuna cu expertii din federatiile din invatamant. De asemenea, schimbarea sistemului de finantare in invatamant, care a trenat mai mult decat trebuia si care insemna un act si de curaj, de responsabilitate, lucrul acesta l-am facut la sfarsitul anului trecut impreuna cu sindicatele. Din aceasta perspectiva, eu cred ca e o buna colaborare. Sigur, ca mai sunt nemultumiri... este firesc, ca in orice relatie, dar importante sunt rezultatele relatiei si nu asa-numitele incidente de traseu.

  • Ce s-a intamplat cu manualele nedistribuite?

    In acest an au fost achizitionate cele mai multe manuale din istoria postdecembrista a Romaniei, aproximativ 13 milioane. E prima data cand se asigura in ciclul inferior de liceu manuale gratuite. Pentru clasele III-VIII s-au retiparit manuale la toate disciplinele. Noi anul acesta am retiparit intr-o proportie de 10% pana la 30% manuale la toate disciplinele. Unele edituri, foarte putine la numar, nu si-au indeplinit corespunzator obligatia, iar la ora actuala manualele nedistribuite sunt sub 200.000.

  • Care va fi soarta celor peste 2.500 de catedre ramase neocupate la nivelul intregii tari?

    Din pacate, nu e o problema noua. Solutia de moment e aceea, ca unii profesori sa predea prin cumul, prin plata cu ora, ceea ce s-a intamplat si in alti ani. Speram ca, dupa aceasta crestere de salarii, sa sporim atractivitatea invatamantului de asa natura, incat cei care doresc sa vina in acest sistem sa fie intr-un numar mai mare si cat mai bine pregatiti.

  • Cum ati caracteriza procentul de promovabilitate de la Bac din sesiunea august?

    Normal. Am avut cel mai inalt procent de promovabilitate din ultimii 5-6-7 ani: 84,68% in prima sesiune. Asa ca este evident ca cei care nu au reusit sa promoveze in prima sesiune nu erau chiar cei mai buni elevi. 71% este un procent rezonabil. Nu putea fi un procent mai bun, tinand seama, totusi, de cine a ramas in sesiunea a doua.

  • Cati elevi au beneficiat de rechizite gratuite si cati de cei 200 de euro pentru calculator?

    Valoarea rechizitelor in acest an s-a ridicat la 200 de miliarde de lei. Pana acum n-a fost un efort bugetar atat de mare. Rechizitele se acorda tinand cont de situatia materiala a familiei in raport cu legislatia venitului minim garantat si alte reglementari. Este vorba de zeci si sute de mii de elevi. Pentru computere avem 85.000 de cereri. Urmeaza sa vedem daca toti indeplinesc conditiile.

  • Cam cat s-a cheltuit pentru renovarea caminelor studentesti si in ce stadiu se afla lucrarile?

    In acest an, noi am avut pentru camine aproximativ 100 de miliarde: pentru reabilitari, reparatii. In alte cazuri, universitatile, din fonduri proprii, nu au veniturile necesare pentru a completa necesarul de lucrari. Tocmai de aceea, din vara anului viitor se vor contracta lucrari pentru 13 camine din Romania, pe baza unui acord de finantare international, care inseamna 10 milioane de dolari si care va permite reabilitarea a 13 camine. Eu raman la aceasta parere, si anume: caminele din Romania sunt insuficiente din punct de vedere al cererii.

  • Credeti ca o educatie normala se poate desfasura in scolile care arata acum ca niste ruine?

    E o intrebare absolut retorica. Evident ca nu. Incepand cu ’67-’68 nu prea s-au mai construit scoli in Romania. Abia din ’99-2000 si cu precadere in ultimii ani, pe baza unor acorduri de finantare internationala, a inceput un program foarte serios de constructie de noi scoli. S-au reabilitat 2.500 de scoli in cadrul programului cu Banca Mondiala. Din primavara viitoare, vor fi construite 1.400 de scoli noi, inlocuindu-se totalmente scolile din chirpici si vor fi reabilitate 700 de scoli. Nu trebuie uitat insa ca, din 1999, administrarea scolilor este in sarcina administratiei locale. Ministerul nu este direct responsabil de modul cum arata scolile.

  • Pana acum ati primit critici de la profesori in privinta noului sistem de notare?

    Eu cred mult in acest sistem. E o premiera mondiala. Am avut 2.300 de scoli in care am aplicat, din ianuarie pana la sfarsitul anului scolar, acest sistem. Am facut un sondaj in randul profesorilor care l-au aplicat: 56% au spus ca sunt de acord cu el. Eu nu astept unanimitati. Unanimitatile apartin unei perioade de care dorim sa ne indepartam cat mai repede. In comunism erau unanimitati. Sigur ca vor fi profesori care din varii motive pot spune: e birocratic, e prea mult... E dreptul lor. Pentru a elimina suspiciunea ca in anumite scoli notele se dau pe alte criterii, ca profesorii din rural sunt mai slab pregatiti decat cei din mediul urban, un sistem care inlatura asemenea suspiciuni si care creeaza transparenta. Uneori, notele se dau si dintr-o anume simpatie umana, fireasca. Si elevii, si profesorii sunt oameni. Sunt situatii in care un elev ti-e antipatic fara sa poti sa spui de ce si sa-i dai note care sa nu fie la nivelul cunostintelor pe care el si le-a insusit. Sunt convins ca acest sistem nu va fi imbratisat de toata lumea si repede.
  • ×
    Subiecte în articol: interviu şcoli