x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Reforma lui Igaş face din Poliţie varză de Bruxelles

Reforma lui Igaş face din Poliţie varză de Bruxelles

de Valentin Zaschievici    |    04 Aug 2011   •   21:00
Reforma lui Igaş face din Poliţie varză de Bruxelles

Suntem pe cale sa ramanem fara Po­li­tie. Pe strazi vor domni haosul si bu­nul plac, orasele tarii vor deveni feude ale primarilor si ale politrucilor locali, iar satele… ei bine, vor ajunge sat fara caini! Putini isi dau seama ca o seama de masuri ce sunt luate sau urmeaza a fi luate, in sco­pul altminteri rezonabil si laudabil al reformei, sunt pe cale sa puna in pericol, in mod dramatic si ireversibil, ordinea si siguranta publica in Ro­ma­nia. Ministrul Igas a anuntat, de­u­nazi, ca este in curs procedura de dis­ponibilizare a circa 10.000 de ca­dre ale Internelor: politisti, jandarmi, pompieri s.a. Reducerile de perso­nal sunt necesare nu numai din consi­derente financiare, dar si pentru ca res­pectivele structuri au fost populate in timp cu tot felul de nepoftiti care ard gazul pe banii nostri acolo. Pro­blema e: vor fi trimisi in civilie, sa-si gaseasca un loc de munca cins­tit si productiv parazitii din sistemul ordinii publice, cumetrii, nepotii, ma­tu­sile si neghiobii? Ori tocmai ei vor ra­mane si vor pleca meseriasii si oa­menii muncitori? Asa cum se pre­zin­ta lucrurile, ma tem de scenariul cel mai pesimist. Si ma mai tem ca o idee a ministrului Igas, nu stiu de cine in­samantata in capsorul dumisale, va da roade nenorocite: acelea de a sub­­­ordona politia de ordine publica, dar si politia judiciara catre au­to­ri­ta­ti­le locale. Adica, de a-i transforma pe po­­litisti in pulanul si catusele prima­rului vremelnic, nesatul, spagar si raz­­bunator al nu conteaza carui partid. Niste executanti ai mofturilor ad­mi­­nis­tratiei si protipendadei ora­se­nesti si judetene. Niste multe politii par­­ticulare care se supun intereselor pu­­ternicilor zilei. Asta ar fi suprema di­solutie a ordinii de drept in Ro­ma­nia si, daca nu le deschide cineva ochii guvernantilor, vor face o bo­ro­boa­­ta imposibil de reparat. O bo­ro­boa­ta capitala!

In Politie, incepand de ieri si pana pe 10 august, au loc evaluarile in baza carora se va stabili cine sunt politistii care vor pleca in civilie si care vor ramane. "Marea curatenie" anun­tata de ministrul de Interne, dar asteptata si de foarte multi contribuabili, este in toi. Despre reforma Po­li­ti­ei, despre ce se urmareste si ce se pe­tre­ce, despre unde dai si unde crapa discutam cu vicepresedintele Corpului National al Politistilor, comisar-sef Constantin Asofronie (foto).

● Jurnalul National: Avem, asadar, oportunitatea sa ne vedem scapati de nepoti, matusi si cumetri din Po­li­tie si din celelalte structuri ale In­ter­nelor. De buna parte din cei 63.000 de politisti intrati in sistem din surse externe. De nepriceputi. De agentii si de comisarii care stau bine mersi pe scaun, desi sunt cerce­tati penal pentru coruptie sau pentru alte fapte. Eu, unul, ma bucur sa se intample asta. Dumneavoastra, nu?
● Constantin Asofronie: Acestea sunt si obiectivele noastre, ale Corpului National al Politistilor, si cred ca nici sindicatele nu-si doresc altceva. Numai ca socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ, iar meto­do­logia prin care se pune in aplicare acest principiu, al primenirii Internelor, ma tem ca va conduce la rezultatul contrar.

Zilele acestea se desfasoara exa­me­ne de departajare la unitatile de po­­litie, acolo unde sunt mai multi po­­litisti pe numarul de posturi ramase dupa intrarea in vigoare a noilor state de organizare la 6 iunie 2011. Stiti ca examenul este oral? Stiti ca lucra­to­rii vor da raspunsuri la 10 intrebari, repet, oral, iar criteriile pe care noi ne-am dori sa le vedem aplicate, precum pregatirea, experienta profesio­na­­la, calificativele obtinute pe parcursul carierei, evolutiile profesio­na­le anterioare examinarii, rezulta­te­le muncii, toate acestea nu conteaza...

● Ce nazdravanie e asta? Adica membrii comisiei pot fi subiectivi, discuta jumatate de ora cu agentul examinat, le place de el, spor la treaba, nu le place, poftim in somaj fara ajutor de somaj? Adica, unu care n-a prins nici un hot are sanse sa ramana, iar altul care a prins 50 poate fi trimis la plimbare?
● E chiar mai rau de atat. La unele sectii de politie din Bucuresti, de pilda, comisia examineaza si cate 40-60 de lucratori pe zi. Cat timp au examinatorii, admitand ca sunt de o desavarsita buna-credinta, sa faca evaluarea unui agent sau ofiter, de care sa atarne cariera sa de politist? Cateva minute? Pai, nu se joaca cineva cu soarta lor? Oare sunt prevazute salile de examinare cu camere video sau macar mijloace audio de inregistrare, in vederea unor posibile contestatii? Va spun eu ca nu. In buna masura nu exista asa ceva. Este incali­ficabil ca la evaluarea cadrelor, nu pentru o gradatie de merit sau pentru avansare, ci chiar pentru pastrarea sau eliminarea lor din sistem, sa nu se tina cont de principalul indicator profesional, rezultatele activitatii.

● Adica la Bac i-au monitorizat pe elevi, dar cand e vorba despre politisti nu o fac.
● Intocmai. Avem exemple triste la evaluarea politistilor de frontiera, unde totusi proba a fost scrisa si a continut vreo 50 de intrebari profesionale. Examenul s-a dat la finele lunii trecute, pe 28-29 iulie. Dar si acolo au fost judete in care comisiile au gresit pur si simplu intrebarile (Tulcea) sau au pus intrebari dinafara bibliografiei (Galati). Comisiile de analiza a contestatiilor au sustinut pur si simplu ca nu este de competenta lor sa se pronunte asupra intre­ba­rilor gresite, ci numai asupra ras­pun­surilor corecte sau gresite ale examinatilor. Iar termenele de contestare sunt foarte scurte: in 24 de ore trebuie depuse contestatiile, iar in 48 de ore trebuie solutionate.

● Deci nu suntem siguri ca scapam nici de pilosi, nici de penali, nici de cei care taie frunza la caini sau fara pregatire, in baza unor asemenea facaturi de examene...
● Corpul National al Politistilor sustine obiectivele corecte in teorie, enuntate de ministrul Igas, si pe care le impartasim. Atata ca modalitatea practica de transpunere a lor este gandita prost si aplicata si mai prost, in mare graba, desi au fost luni in sir de pregatire. Un simulacru de selectie a personalului. Intr-adevar, in Interne au fost angajati din surse externe in 2005 vreo 22.000 de oameni, in 2006 vreo 17.000. In ultimii cinci ani, cu totul peste 30.000, nu 63.000, cati a numarat ministrul. Cine i-a angajat, ma rog? Noi? Nu cumva ei? Oare nu noi am semnalat de-a lungul timpului angajarile nejustificate si exa­me­­nele trucate, avansarile la ex­cep­tio­nal si numirile politice in functii? Noi si dumneavoastra, ziaristii. Corpul National al Politistilor sustine, dinaintea ministrului Igas, ocuparea functiilor de inspector-sef si sef la alte structuri prin mandate de mana­ge­ment. Numai ca noi am cerut sa exis­te si un contract de management, cu obligatii si drepturi ale institutiei si ale managerului respectiv, iar anual seful de inspectorat sa dea socoteala de obiective, termene, indicatori de per­formanta. Daca le respecta, merge ina­inte, daca nu le respecta, adio si drum bun. Insa ministerul vrea sa-i nu­measca doar pentru patru ani (cat mandatul unei guvernari obisnuite?) si apoi sa-l lase acolo. Asta nu e deloc corect.

● Din reforma asta, Politia risca sa iasa schioapa.
● Noi ne temem ca principala consecinta a reformei, asa cum e ea aplicata, va fi o dramatica slabire a auto­ri­tatii statului. Pe fata, se inten­tio­neaza intarirea ordinii publice, in ve­de­rea aderarii la Schengen, in realitate se obtine exact contrariul. Prin eli­minarea cadrelor cu experienta se obtin slabirea fortelor de ordine pu­blica si subordonarea Politiei la nivel local.

● Vorbiti despre Politia locala, si aia e alta ciorba.
● Vorbesc despre Politia nationala, si asta e o ciorba otravita. Pentru ca au existat semnale de la minister – nu stim cine sunt consilierii care-i baga ministrului in cap asemenea schimbari nefundamentate – ca se intentioneaza realmente trecerea Politiei de ordine publica si mai cu seama a unei parti a Politiei judiciare in subordinea municipalitatilor si unele schimbari in rau a statutului politistului. Va dati seama cu ce consecinte? Sa dispuna primarul cum vrea de Politie, cum face acum cu fostii gardieni din actuala Politie locala? Si nu numai primarul, ci si beizadelele primarului, va uitati ce se intampla in tara... Sa ramana la Politia nationala doar omorurile, eventual coruptia, iar restul faptelor judiciare sa fie luate la... local. Apropo de Politia asta locala, va semnalez alta anomalie. Noi am propus de cativa ani sa se reduca numarul de cursanti la scolile de politie, fiind constienti ca sistemul aflat in contractie nu ii poate cuprinde. Nu am fost ascultati. Ei bine, acum, cand sunt dati afara lucratori de politie cu scoala de doi si trei ani, cu experienta cativa ani, se cheltuiesc bani publici cu instruirea agentilor de politie locala la cursuri de... trei luni. Dai afara politisti de profesie scoliti si specializati, ca sa angajezi altii la apelul bocancilor, dar buni executanti ai dispozitiilor sefilor locali.

● Parlamentul a trantit in pri­ma­va­ra legea privind disponibilizarile de personal in minister. Atunci, mi­nis­­terul a scos alta din maneca, in vir­tutea careia face concedierile prin ordine de ministru. Iar la toam­na, ministrul Igas a anuntat ca va cauta sa treaca prin Camere o noua lege, de modificare fundamentala a statutului politistului. Sa inteleg ca mai bine ramanea prima, asa abuziva cum era?
● In conditiile in care sub presiunea FMI si a Guvernului trebuia disponibilizate cateva mii de bugetari, intre care si politisti, decat sa fie respinsa prima lege si sa se faca dis­po­ni­bi­li­za­rile atat de arbitrar, mai bine se straduiau si ministerul, si Parlamentul, si sindicatele sa scoata o lege mai buna si nu refuzau amendamentele noastre, care erau de bun-simt. Cred ca am fi avut o lege functionala, care facea intr-adevar curatenie reala in minister si nu erau aruncati pe drumuri oameni care sunt pregatiti. Insa daca Ordonanta 54/2011 in baza careia se fac aceste disponibilizari ar fi preluat si criteriile profesionale din legea trantita de Parlament, nu am fi ajuns acum sa ne miram impreuna de aceste anomalii. Pacat ca si parlamentarii Opozitiei, cand au respins legea, nu au facut-o chiar din solida­ri­tate cu politistii, ci din ratiuni p­o­li­ti­ce. Referitor la noul statut ce se pre­ga­teste, si noi suntem de acord sa fie sus­pendati politistii anchetati si judecati pentru coruptie si alte fapte grave, in cazul cand sunt prinsi in flagrant. Si noi vrem reducerea nepotismului, vrem sa ramana profesionistii dedicati comunitatii. Dar vrem totodata protectia si respectarea autoritatii politistului in exercitiul functiunii, recunoasterea drepturilor pentru serviciul operativ permanent, asigurarea asistentei juridice, medicale, materia­le si compensarea interdictiilor si in­com­patibilitatilor. Altfel, fara aceste recunoasteri si compensari, Politia va fi parasita si voluntar, nu numai for­tat, oamenii buni plecand spre alte do­menii sau in strainatate, unde sa li se aprecieze corect munca. Iar in ceea ce priveste unele experimente cu pretentii de reforma, ignorand realitatea europeana si starea in­fractionala din Romania, tare mi-e teama ca masurile nefundamentate pot sa puna pe bu­tuci institutia po­li­tieneasca.

×
Subiecte în articol: politie reforma politiei