● Sergiu Celac: Negocierile privind tratatul bilateral au inceput in ianuarie 1991, cand eu eram de cateva luni ambasador la Londra. Retrospectiv textul tratatului bilateral a fost o eroare de judecata, atat in ceea ce priveste continutul lui, cat si momentul semnarii. Pe 6 ianuarie 1990, cand a fost la Bucuresti Eduard Sevarnadze, ministrul de Externe al URSS sa ia contact cu cei care au luat puterea aici, i-am ridicat problema reevaluarii generale juridice a tratatelor bilaterale. Am facut o vizita de raspuns la Moscova in martie si am abordat aceeasi tema pe 8 martie 1990. In acest cadru am avut o discutie in doi, eu cu Sevarnadze si cate un colaborator, secretar-stenograf. Documentul exista, exista si martori. De partea romana a fost doamna Paraschiva Badescu, care acum are rang de ambasador. Conform intelegerii cu presedintele Ion Iliescu, i-am pus lui Sevarnadze doua probleme, anume sa vorbim despre pactul Ribbentrop-Molotov si sa ne punem de acord asupra unei pozitii comune despre el si consecintele sale, pe care sa o putem reitera in public si in documente, mai ales ca Sovietul Suprem condamnase targul inca din decembrie 1989. A doua propunere viza deschiderea unui consulat general roman la Chisinau, care sa aiba in circumscriptia consulara si RSS Moldoveneasca si Bugeacul si Bucovina de Nord, care tineau de RSS Ucraineana. La finalul discutiei, Sevarnadze mi-a destainuit dificultatile cu care se confrunta in conducerea PCUS in aplicarea reformelor. Eu i-am replicat "Eduard Ambrozievici, hai sa nu ne intrecem cui ii e mai greu". De altfel, ceva mai devreme, in februarie, la Ottawa, fusese "Conferinta cerului deschis" la care luasera parte toti ministrii de Externe din NATO si Pactul de la Varsovia. Sevarnadze mi-a propus atunci ca urmatoarea sesiune ordinara a Consiliului Politic Consultativ al Tratatului de la Varsovia sa se intruneasca la Bucuresti, conform principiului rotatiei. Am refuzat politicos, invocand faptul ca vin alegerile in mai si ca opinia publica nu ar fi favorabila. Pana la urma s-a oferit Ungaria sa organizeze actiunea. Tot la acea intalnire, doi oameni, adica eu si ministrul de Externe polonez, profesorul Skubiszewski, am sustinut legitimitatea istorica si inevitabilitatea reunificarii Germaniei.
● Cum ati gasit aparatul ministerului? Era populat cu activisti imbecili?
● La nivel de ambasadori erau multi oameni ai partidului, activisti de rang superior, fosti primi-secretari de judet sau chiar universitari fara legatura cu diplomatia. Una dintre prioritatile mele a fost sa aduc oameni competenti. Aparatul central al ministerului era depopulat, iar in zona executiva erau unii care aveau mai mult treaba cu Securitatea. Tin minte ca mi-a parvenit pe cai "nestiute" o lista "fara antet" sau semnatura cu oamenii Securitatii din minister. Stiam ca in baza unei hotarari de partid din anii ’70, sefii de personal si de protocol erau toti ofiteri activi. Am sigilat arhiva directiei de personal a ministerului, imediat. Ceva mai tarziu, pe 28 ianuarie 1990, cand a fost asaltat Palatul Victoria, o echipa specializata strecurata printre demonstranti s-a dus fix unde era arhiva. Aveau chei de la depozit, au intrat lejer si au rupt sigiliul. Din fericire, schimbasem cifrul la seifuri cu putin timp inainte si nu au reusit sa le forteze. Oricum, am incercat sa-i schimb pe activistii PCR neprofesionisti cu oameni pregatiti. Aveam de unde sa-i luam, fiindca in anii ’70-’80 fusesera demisi toti divortatii, de exemplu, sau cei cu o ruda de orice fel de grad in strainatate. I-am rechemat pe cei cu studii, formati la sfarsitul anilor ’60, cand Romania chiar a avut o politica externa elaborata la minister. Am chemat directorii si directorii adjuncti din minister si le-am spus ca sunt candidati pe posturile in care se afla. Le-am dat doua extemporale, le-am spus sa descrie exact cu ce se ocupa directia si pe alta foaie ce ar trebui sa faca ei in viitor. In urma testarii, adjunctii mei au decis cine ramane, cu cine vor colabora.
● De ce il informati intai pe Iliescu?! Prim-ministru, adica sef direct, va era Petre Roman...
● Cel putin pana in iunie 1990, girul relatiilor externe venea de la presedinte. Il informam pe Roman ce fac, de fiecare pas, dar acordul final era al presedintelui.
● Daca nu ma inseala memoria, imediat dupa caderea lui Ceausescu, primii oameni extrasi din tara au fost fata lui Pacepa si Mircea Raceanu, condamnat la moarte pentru spionaj in favoarea SUA... Ati avut vreo implicatie?
● In cazul fetei lui Pacepa a fost chiar initiativa mea. Am considerat, gresit, spun acum, ca in acest fel eliminam o problema sensibila in relatiile cu SUA. Oricum, tinerea de ostatici nu are legatura cu democratia. L-am informat pe Iliescu, a fost de acord ca fata sa plece. Ulterior s-a dovedit ca pe americani nu-i interesa prea tare, cel putin la nivel oficial, problema Pacepa, aveau si ei dubii. Situatia lui Mircea Raceanu este diferita. El a vrut mai intai sa fie repus in drepturi si incadrat la Externe. I-am amintit ca amnistierea trebuie urmata de o reabilitare in instanta. Brucan, care era un tip foarte abil, a gasit o solutie, le-a cerut americanilor sa si-l ia.
● Cat ati fost ministru ati colaborat cu Mihai Caraman? Stiu ca a fost pus in fruntea noii structuri de informatii externe, cu toate ca spionase la NATO...
● Desigur ca am colaborat. Numirea lui a fost facuta, probabil, tocmai fiindca era o entitate cunoscuta in lumea serviciilor secrete. S-a considerat ca interlocutorii nostri din Est si Vest prefera un personaj cunoscut ca profesionist decat un om adus de nu se stie unde, dar manipulabil. Initiativa reconstituirii in legalitate a SIE mi-a apartinut. I-am spus presedintelui Iliescu ca e necesar asa ceva, cu un buget camuflat in cel al Ministerului Apararii, dar cu statut autonom. Existau doua optiuni: preluarea responsabilitatii ministeriale de catre MAE (asa cum e in Marea Britanie) sau subordonarea directa fata de presedinte, sub control parlamentar. Am recomandat a doua varianta. Am batut personal la masina decretul de infiintare.
● Dupa alegerile din mai 1990 ati plecat de la minister, fiind inlocuit cu Adrian Nastase... A fost o plecare voluntara sau v-au demis?
● Eu, inca de la numire, am considerat ca sunt un tehnician care vine sa gestioneze ministerul pana la alegeri. Am refuzat sa ma inscriu intr-o miscare politica si sa fac politica de partid, desi au fost presiuni serioase si 1990, si in 1992, si in 1996 sa candidez. Se stia ca pozitia de fost ministru la Externe confera credibilitate unei liste de partid. Dupa alegerile din mai 1990 s-a format un Guvern politic, era normal sa preia ministerul un fruntas de partid, cum era Adrian Nastase.
Citește pe Antena3.ro