INTERVIU
TURNEU - Radiodifuziunea a lansat Orchestra Nationala peste hotare
Orchestra Nationala Radio a cantat la Viena. A ridicat sala-n picioare si a "furat" publicului 3 bis-uri! Dragos Seuleanu, presedintele Radiodifuziunii Romane, ne povesteste cum a legitimat Orchestra Radio cultura romana peste hotare.
MIRUNA MIHALCEA
AMBITIE. Presedintele Radiodifuziunii e hotarat sa promoveze cultura romaneasca in strainatate
|
Jurnalul National: Spuneti-ne cum s-a nascut "Avangarda Ingerilor", cel mai proaspat proiect al Radiodifuziunii Romane.
Dragos Seuleanu: Ambasadorul nostru la Roma dorea sa organizeze o manifestare de amploare pentru ziua Romaniei. Si mi-a cerut un grup de artisti, de instrumentisti. Evident ca m-am gandit la Orchestra Radio. Totul era in regula, numai ca nimeni n-avea fonduri. Sunt totusi 140 de oameni... Am hotarat asadar ca vom plati noi. La-ntoarcere, pentru prima data in istoria Radio Romania, au fost primiti ca marii artisti de talie internationala. I-am asteptat cu flori si sampanie pe pista, am inchiriat salonul oficial si au intrat in direct la radio. Nimeni nu se-astepta la asa ceva!
Cum ati organizat efectiv turneul? Pentru ca e destul de costisitorâ¦
Ambasada ne-a oferit mai multe variante, iar noi am ales-o pe cea mai convenabila. Depindeam de multi factori, de orele si locatiile pentru repetitii, de spatiul de depozitare al instrumentelor si, nu in ultimul rand, de conditii de cazare cel putin decente. Am avut mare noroc cu agentia de transport aerian, care nu doar ca practica preturi cu 70% mai mici decat pretul pietei, dar ne-a pus la dispozitie un avion in care am incaput si noi, si echipamentul. De obicei zburam cu trei avioane!
Zeci de gardieni din Squid Game, văzuți pe străzile din București. Imaginile au devenit virale pe internet
Citește pe Antena3.ro
Romania peste hotare
Cum a fost primita Orchestra Radio a Romaniei in strainatate?
Faptul ca am beneficiat de la inceput de prezenta domnului Iliescu a crescut radical interesul fata de eveniment. Ambasadele noastre au fost bine organizate, iar oficialitatile belgiene ne-au privit cu alti ochi. Am cantat in sala Radio, cu 700 de locuri, care a fost plina ochi. Iarasi a crescut increderea artistilor nostri. Apoi, la Haga, a venit Adrian Nastase. Prezenta domniei sale a determinat si prezenta omologului sau olandez, si, in general, a lumii bune. Asa ca Orchestra a avut girul statului roman. Pentru ca am promovat Romania prin cultura, si asta e o buna oportunitate pentru a largi piata de afaceri. Ca sa nu mai spun ca la cateva zile dupa ce am plecat din Olanda, o delegatie parlamentara romana a fost primita de regina Beatrix si primul lucru pe care
l-au auzit a fost ca sosirea Orchestrei la ei a reprezentat evenimentul cultural al anului!
Au venit la concerte si romani stabiliti peste hotare?
Foarte multi. Unii plecati in â70, in â80, in â90, fiecare cu orientarile si simpatiile lui politice, pe care nu le putem comenta, insa una peste alta noi le-am adus cultura, care nu e partizana. I-am adus prin asta la un numitor comun de opinie. Repetau in continuu ca e pentru prima data, de multa vreme, cand se simt mandri ca sunt romani.
Cultura romaneasca, o forta
Urmarea�
O declaratie la radio mi-a atras atentia. Un ziarist italian afirma ca, daca asta e nivelul cultural al Romaniei, atunci suntem intr-adevar o forta! Acesta e rezultatul unui proiect de anvergura, planuit impreuna cu ministrul de Externe pentru Ziua Europei. Pe lista erau Bratislava, Bruxelles si Haga. Bruxelles, pentru ca pe 9 mai se aniversa Ziua Europei, si Haga, pentru ca Olanda urma sa preia presedintia Uniunii Europene. Orchestra s-a ambitionat, desi inca nu credeau ca e realizabil.
Care a fost ideea din spatele fiecarui concert?
Au fost trei concerte cu importanta specifica. La Unesco, la Paris, a fost ideea ministrului Culturii sa-l facem o data cu expozitia dedicata lui Stefan cel Mare. A fost nevoie sa demonstram ca venim sa aducem ceva in patrimoniul European. A urmat Viena. O noapte de vis. E greu de imaginat ca unei orchestre i se pot cere doua bis-uri la Viena. Noua ne-au cerut 3!!! Dupa care am cantat la Bratislava, care a reprezentat intoarcerea intr-un spatiu pe care-l abandonaseram. Fiecare din fostele tari socialiste e preocupata de integrarea in UE si nu mai avem timp sa comunicam. E rau, pentru ca avem piete comune. In plus, avem o relatie extraordinara cu Radio Bratislava.
Relatii bune "de breasla"
In ce consta colaborarea asta?
Participam la concursuri internatioanle, radiofonice, facem schimb de CD-uri, de inregistrari din fonoteca, preluam spectacole unii de la altii, iar pe plan international ne corelam votul pentru decizii care privesc tarile Europei Centrale si de Est.
Cu cine mai are Radiodifunziunea relatii bune de colaborare?
Cu Deutche Welle, cu Vocea Americii, cu RFI-ul. Pe 23 vom canta din nou la Paris, la Sala Radio, doua ore jumatate. Concertul asta e negociat de un an si jumatate. Acum suntem chiar in stagiunea lor si suntem promovati prin buletinele Radio France.
Bilanturi si ambitii
Una peste alta, ce a realizat Orchestra in acest turneu?
Cred ca am reusit sa intram cu orchestra in plan international. A facut o treaba extraordinara concert-maestrul Virgil Zvoristeanu. E al doilea din familia lui care se impune ca profesionist in fata orchestrei. Iar maestrul Mendi Rodan a pus stampila pentru spatiul de afara. De acum incolo nu-i voi mai lasa sa mearga decat in turnee de foarte buna calitate. Am convenit sa nu mearga in comune sau orasele din strainatate. Orchestra va canta doar in cele mai bune sali din lume. Daca e sa mergem in comune, o facem la noi, pentru ca oamenii platesc taxa radio si datorita acestor sume reusim sa promovam cultura afara. Cand a cantat Tomescu la Haga, a ridicat sala-n picioare. Am fost la New York sa negociez cu o firma de impresariat pentru un turneu anul viitor in octombrie-noiembri. Ne-au spus sa aducem un dirijor si un interpret rus. Dar daca nu ne promovam noi, atunci cine? Asa ca platim noi turneul. De zeci de ani n-a mai facut o Orchestra Simfonica turneu in America si vom arata ca avem artisti care merita.
Cu ce fonduri o sa sustineti costurile unui astfel de turneu?
Fonduri publice. O parte din banii pe care-i colectam pleaca spre Orchestra Nationala. Cultura e o investitie care merita. Si eu incerc sa o "vand" de fiecare data, tinand un mic discurs inainte de concert. La Bruxelles, le-am povestit cum a luat fiinta orchestra. In prima zi a Radiodifuziunii urma un moment muzical si artistii n-au venit. Directorul radio a cerut directorului muzical sa intre in studio si sa cante la pian. Nici actorii n-au venit si figura s-a repetat.
Oamenii din spatele Orchestrei
Artistii Orchestrei sunt angajatii permanenti ai Radiodifuziunii Romane?
Da, sunt cu carte de munca-n regula. Mai mult, suntem cea mai mare institutie publica platitoare de drepturi de autor. Asta e bine, pentru ca incurajam creatia. Si tot noi suntem singurii care dupa â89 facem comenzi in mod constant Uniunii Compozitorilor, patru pe an. Pentru Ziua Radioului, de Craciun, de Ziua Romaniei si pentru stagiune. Daca nu creeaza, nici ei n-au cum sa tina pasul cu Europa, care se dezvolta permanent. In plus, am angajat tineri. Vreo 20-30. Si stiti ce greu se fac angajarile la Orchestra Nationala!
In final⦠cine sunt oamenii din spatele Orchestrei?
Sunt oameni cumplit de sensibili. Cei mai multi au crescut impreuna. Se cunosc de la Conservator.
S-au casatorit si au copii⦠Sunt oameni de bine, veseli, care au sarcina extraordinara de a ne face cunoscuti peste hotare!