Profitand de sensibilitatea generata de efectele devastatoare ale inun-datiilor, Guvernul a repus pe tapet achizitionarea de elicoptere. Pretul aparatelor de zbor "s-a indexat" de la 165 de milioane de euro, la 220 de milioane de euro. (fotoreportaj)
Pasiunea Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) pentru achizitia de elicoptere loveste din nou bugetul. Profitand de sensibilitatea generata de efectele devastatoare ale inundatiilor, Guvernul a repus pe tapet controversatul proiect de lege privind finantarea de la buget a achizitionarii unei adevarate flotile a aerului. De aceasta data, costisitorul proiect s-a indexat: de la 165 de milioane de euro la 220 de milioane de euro. Jurnalul National a dezvaluit anul trecut incercarea Guvernului Romaniei de a achizitiona, contra sumei impresionante de 165 de milioane de euro, o adevarata flotila a aerului in beneficiul MAI. Dezvaluirile ziarului nostru cuprindeau si deloc discretul lobby facut de grupul Eurocopter, parte a concernului EADS, titularul contractului de securizare a frontierelor, pentru a deveni furnizorul oficial de elicoptere al statului roman. Moneda de schimb oferita autoritatilor de la Bucuresti era continuarea investitiei Eurocopter in Romania, unde grupul are o participatie la societatea mixta constituita impreuna cu IAR Ghimbav. Dupa negarile de rigoare si furiile publice ale vicepremierului - la acea data - Seculici, Cabinetul Tariceanu a pus o perioada la dospit costisitorul proiect legislativ. RECIDIVA. Dat fiind faptul ca apele au acoperit din nou o parte semnificativa a teritoriului Romaniei, iar elicopterele Internelor au brazdat, in transmisii televizate emotionante, cerul patriei inundate, Guvernul a scos imediat la lumina proiectul tinut la sertar. Astfel, pe site-ul MAI (www.mai.gov.ro) a reaparut in forma adaugita, spre consultare, faimoasa propunere de inzestrare. Astfel, conform notei de fundamentare, in vederea dotarii in perspectiva cu elicoptere a fost intocmit un program multianual de inzestrare pentru perioada 2007-2011. Scopul ar fi realizarea unui sistem cuprinzand centre operationale zonale, prin care sa se asigure acoperirea teritoriului Romaniei si cresterea performantei in ceea ce priveste viteza de reactie, flexibilitatea si mobilitatea interventiilor. Mijloacele de transport ar urma sa fie folosite, dupa cum scrie in documentul citat, la o multitudine de activitati specifice, printre care: multiplicare de forte, patrulare aeriana, supravegherea zonelor de frontiera, comanda si control, interventie la incendii, transport al echipelor speciale de interventie, derularea de misiuni umanitare. Dat fiind ca, la aceasta ora, in dotarea MAI exista fix 12 elicoptere (iar numai patru au o vechime in exploatare mai mica de zece ani), Cabinetul Tariceanu considera imperios necesara derularea programului de inzestrare. HOP SI SULFINA. In opinia initiatorilor, infiintarea unitatilor speciale ar asigura reducerea timpului de reactie determinat de necesitatea utilizarii in teritoriu a aeronavelor din Bucuresti, consumul redus de resursa de zbor, sprijinirea imediata a autoritatilor administratiilor publice locale in rezolvarea problemelor populatiei aflate in dificultate si eliminarea riscului privind traversarea lanturilor muntoase pentru interventie in cazul conditiilor meteorologice nefavorabile. In mod cat se poate de asteptat, alte ministere s-au raliat imediat solicitarii Internelor: Ministerul Sanatatii (dezvoltarea sistemului regional de interventie), Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor (indeplinirea cu operativitate a atributiilor de control), Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale (paza si gestionarea fondului forestier, supravegherea incendiilor, supravegherea ariilor protejate). "INDEXARE". Surpriza vine din noua valoare, insumata, a contractelor de achizitii publice de produse si servicii necesare realizarii mobilitatii aeriene. De la un plafon maxim de 165 de milioane de euro, cat era limita prevazuta in precedenta propunere legislativa supusa dezbaterii publice, noua valoare este de pana la 220 de milioane de euro (exclusiv taxe, comisioane si speze aferente). In proiectul de lege, insusit de toate institutiile abilitate, se prevede ca "procedurile de achizitie si incheierea contractelor se realizeaza cu respectarea prevederilor legale privind achizitiile publice de produse si servicii care implica apararea nationala, ordinea publica, siguranta si securitatea nationala". Asta inseamna intr-o traducere pentru neinitiati ca, daca autoritatile decid ca ratiunile de siguranta prevaleaza, organizarea de licitatii publice nu este absolut obligatorie. O alta noutate importanta este prezenta reprezentantilor Agentiei de Compensare pentru Achizitii de Tehnica Speciala si Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice in comisiile de evaluare a ofertelor si de negociere a contractelor.Citește pe Antena3.ro
Dolj, cel mai afectat
FOTOREPORTAJ |
TRANSPORT. Oamenii isi feresc animalele din calea apei |
TRAGEDIE LA CHIRNOGI
|
Printr-o hotarare semnata de premierul Calin Popescu Tariceanu, autoritatile romane urmeaza sa produca o bresa in digul de pe Dunare, in dreptul localitatii Greaca - Giurgiu, in cazul in care debitul fluviului va trece de 16.000 de metri cubi pe secunda. In aceasta situatie, comuna Chirnogi, din judetul Calarasi, va fi puternic lovita de apa ce se va revarsa din Dunare. "Noi nu suntem de acord cu aceasta decizie si ne rugam la Dumnezeu sa nu se faca aceasta bresa. La Chirnogi vor fi afectate cel putin 2.500 de gospodarii, din totalul de 3.000 existente la noi in comuna. In plus, 18.000 de hectare de teren agricol vor fi inundate si nu se stie cand vor fi redate din nou agriculturii", a declarat primarul localitatii Chirnogi, Constantin Stanila. Acesta nu are nici o solutie pentru evacuarea celor 7.000 de persoane care vor fi lovite de furia apelor. "Unde sa ma duc cu atata puhoi de lume? O sa stam sub cerul liber, ca alta solutie nu avem. Va fi cel mai mare dezastru de la noi din tara care se va produce in urma cresterii debitului pe Dunare", spune Stanila. Pe langa comuna Chirnogi, in pericol se mai afla satul Clatesti si municipiul Oltenita. In plus, DN 41, Oltenita - Giurgiu, va fi si el acoperit de apa.
|
Faleza a fost inundata partial si la Tulcea
Cateva portiuni din faleza orasului Tulcea au fost ieri sub ape din cauza debitului crescut al Dunarii, dar si a ploii care a cazut in cursul noptii. Apa nu a pus insa orasul in pericol, iar pontoanele acostate in zona si-au continuat activitatea. Cateva zeci de saci cu nisip si pamant care fusesera transportati de angajatii Primariei pe faleza inca de saptamana trecuta au fost aranjati in cursul diminetii. Autoritatile locale spun ca, daca situatia o va cere, vor aduce motopompe pentru a scoate apa de pe faleza. DRUM SUB APE. Doua portiuni a cate 500 de metri fiecare din drumul judetean ce leaga localitatile Traian si Harsova se afla de cateva zile sub ape. Si asta pentru ca Dunarea a trecut de dig in aval de localitatea Daeni si a inundat drumul judetean. Autoritatile de la Tulcea nu au luat insa masuri pentru inchiderea circulatiei pe tronsonul respectiv si nu exista nici indicatoare care sa-i avertizeze pe soferi despre problema. Singurul drum ocolitor din zona este unul satesc foarte deteriorat. De asemenea, soseaua dintre localitatile Smardan si Macin, construita pe dig, este inchisa. De altfel, ieri au aparut si primele fisuri in acest dig. Responsabilii au incercat sa remedieze problema. In judetul Tulcea, probleme mai sunt la Plauru, Patlageanca, Ilganii de Sus, Vulturu si Uzlina. Digul orasului Macin, aflat sub presiune, este inaltat de cateva zile, iar autoritatile locale au mobilizat intreg orasul pentru a participa la lucrari. Daca digul va ceda, 40% din oras va fi sub ape. (Alexandru Nastase)
DIN BARURI, LA MUNCA
|
Locuitorii comunei Tulcene, Grindu au participat ieri la consolidarea digului care apara localitatea, dupa ce primarul a decis sa inchida toate barurile din comuna. "Pana acum, oamenii stateau prin baruri, dar astazi am avut 150 de localnici pe diguri, dupa ce am inchis toate societatile comerciale", a declarat primarul Vasile Sbarciog. Toate barurile din localitate vor fi deschise doar doua ore, seara, in special pentru aprovizionare.
Primarul comunei sustine ca pana in prezent nici o gospodarie nu a fost afectata de nivelul ridicat al Dunarii, digul de aparare al comunei putand sa mai reziste la o crestere a nivelului fluviului cu inca 50 de centimetri. (Rompres)
|
Viitura, spre Galati
In ultimele 24 de ore, cotele Dunarii, in zona Galati, au crescut cu 12 cm, atingand pragul de 642 cm. Specialistii de la Apele Romane sustin ca acesta este un nou maxim istoric si se asteapta ca ele sa creasca in zilele ce vor urma. Daca ritmul in care creste Dunarea se va mentine in continuare, peste 90% din muncitorii din Santierul Naval Damen vor fi trimisi in concediu fortat. "Specialistii hidrologi se asteapta ca la 22 aprilie Dunarea sa inregistreze un record de 690 cm, cu mult peste cota istorica a anului 1921, cand se inregistrau doar 656 cm", ne-a declarat directorul santierului, Gelu Stan. La ora actuala, peste 500 de angajati ai santierului galatean au fost trimisi in concediu. In Valea Orasului, militarii, angajatii de la ISU, ai primariei si societatilor din subordine au intervenit pentru a construi un dig din saci cu nisip, dig ce a fost desfasurat pe trei strazi. Galatenii care au iesit la plimbare pe Faleza Dunarii au reclamat la Directia de Medicina Preventiva ca foarte multi sobolani au inceput sa iasa din galeriile inundate de apa. Municipalitatea sustine ca nu poate interveni pana cand nu se retrag apele. Dunarea a trecut peste unul din digurile secundare situate intre Galati si Braila. "Dunarea, venita cu presiune, a maturat sacii de nisip, care au fost asezati pe mal, si a rupt o bucata din dig, ceea ce permite apei sa se reverse spre mai multe societati situate in zona si spre bazele de agrement ale Mittal Steel", sustine prefectul de Braila, Nicolae Mitroi. Prefectul de Braila a luat legatura cu omologul sau de la Galati, Mihai Capra, pentru a interveni in zona, in vederea diminuarii efectelor negative pe care le-ar putea produce deversarea Dunarii in judetul Galati. La randul sau, prefectul Mihai Capra a anuntat administratia Mittal Steel pentru a-si lua masurile de precautie necesare, zona nefiind in competenta teritoriala a Galatiului. (Erik Hoosz)
BILANT DE LA MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
| |
|
SITUATIA CENTRALIZATOARE A PAGUBELOR PRODUSE
|
Nr. crt / Obiective afectate / Total
|
SITUATIA DIN AGRICULTURA
|
Conform evaluarilor facute ieri de Ministerului Agriculturii, peste 40.000 de hectare de teren agricol din 13 judete au fost afectate de ploi, deversari ale unor rauri si ale Dunarii:
|
DEBITELE, IN SCADERE
|
Debitul Dunarii la intrarea in tara (sectiunea Bazias) se afla aseara in scadere (15.610 mc/s), situandu-se peste media multianuala a lunii aprilie (7.900 mc/s). In aval de Portile de Fier, debitele au fost de asemenea in scadere pe sectorul Gruia-Bechet si la Zimnicea, in stationare pe sectorul Corabia-Turnu Magurele. Cresterea a fost marcata pe sectorul Giurgiu-Tulcea, unde este asteptata viitura zilele acestea.
|
DE LA CURTEA DE CONTURI
|
Curtea de Conturi sustine ca a transmis procurorilor anticoruptie toate rapoartele privind verificarile efectuate la directiile de ape judetene, acte necesare continuarii cercetarilor referitoare la firmele care au incheiat contracte de constructii hidrotehnice. La 10 ianuarie, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a solicitat rezultatul verificarilor efectuate la directiile de ape din judetele Bihor, Cluj si Timis, in vederea definitivarii dosarului penal 31/P/2005, rezultat pe care l-a transmis opt zile mai tarziu. Ministerul Public a revenit, la 5 aprilie, cu o noua cerere privind rapoartele de control intocmite la celelalte directii de ape judetene, Curtea de Conturi comunicand, la 14 aprilie, toate actele de control solicitate de Parchet, potrivit Biroului de presa al Curtii de Conturi. (Mediafax)
|