x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Ion Ţiriac, cel mai apreciat om de afaceri

Ion Ţiriac, cel mai apreciat om de afaceri

de Vali Blanaru    |    12 Noi 2009   •   00:00
Ion Ţiriac, cel mai apreciat om de afaceri
Sursa foto: Karina Knapek/Jurnalul Naţional

Ion Ţiriac este cel mai apreciat om de afaceri din România ultimilor 20 de ani, potrivit unei cercetări de piaţă realizată de CURS pentru Jurnalul Naţional. Cu o avere estimată la 2 miliarde de euro, Ţiriac a făcut performanţă mai întâi în domeniul tenisului, apoi s-a transformat într-un abil om de afaceri.

După 20 de ani de tranziţie la economia de piaţă, fostul tenisman Ion Ţiriac, în prezent un prosper om de afaceri, este cel mai apreciat de români pentru modul în care şi-a condus businessul. La întrebarea: "Care sunt oamenii de afaceri din România pe care îi apreciaţi cel mai mult pentru ceea ce au făcut în ultimii 20 de ani, în domeniul lor de activitate?", 42,9% din români l-au nominalizat pe Ion Ţiriac.

În clasament urmează George Becali (20,5%), Dinu Patriciu (11,6%), Irinel Columbeanu (3,2%), Silviu Prigoană (2,9%), Cristian Tânţăreanu (2,8%), Adrian Porumboiu (2%), Ilie Năstase (1,9%) şi George Copos (1,2%).

DE LA SPORTIV DE PERFORMANŢĂ LA MILIARDAR ÎN EURO
Indiferent de domeniul în care a activat, Ion Ţiriac a reuşit să exceleze. La 70 de ani, Ţiriac afirmă cu detaşare că are atâţia bani, încât are libertatea de a face tot ce doreşte. Are însă şi răspunderea pe care i-o dă conducerea unei afaceri de 1,4 miliarde de euro şi cu peste 5.000 de angajaţi. Întreaga avere a lui Ţiriac este estimată la 2 miliarde de euro, potrivit top 300 Capital. Ţiriac şi-a făcut un nume în domeniul tenisului unde alături de Ilie Năstase a reuşit performanţa să ajungă de trei ori în finala Cupei Davis.

Tranziţia de la sport la afaceri s-a făcut firesc, Ţiriac devenind proprietarul şi organizatorul mai multor turnee de tenis din circuitul ATP sau WTA: Eurocard Open, Austrian Open, Italian Open, Faber Grand Prix şi Open România. Afacerea prosperă alături de tenismanul Boris Becker, al cărui impresar devine. Tot ca manager al lui Becker a cunoscut conducerea Mercedes, de care apoi l-au legat legături de afaceri.

FINANCIAR ŞI AUTO
Folosindu-se de numele şi de reputaţia sa, după Revoluţie a atras în ţară cât mai mulţi investitori străini. În acest fel a pornit mai multe afaceri, pe care după ce le-a dezvoltat le-a vândut. Ţiriac este cel care a înfiinţat prima banca privată din România - Banca Ţiriac. În iunie 2005 HVB Bank cumpără jumătate plus unu din acţiunile Băncii Ţiriac. În domeniul financiar a mai realizat un parteneriat compania mondială de asigurări Allianz care îi preia inclusiv numele, pe piaţa românească funcţionând sub denumirea Allianz Ţiriac.

Tot o premieră a fost aducerea retailerului german Metro pe piaţa românească. Ulterior, Ţiriac a dezvoltat şi reţeaua de magazine Real.
Pasiunea pentru maşini, dar şi relaţiile pe care şi le-a făcut în străinătate l-au transformat în reprezentantul exclusiv pentru România a cât mai multor mărci de automobile. A început în 1995 cu Mercedes şi Ford, pentru a ajunge să distribuie şi mărcile Hyundai, Mitsubishi, Land Rover, Jaguar, Chrysler etc. Sectorul auto a devenit principala afacere a grupului, transformându-se într-o puternică şi profitabilă divizie.

Tot legat de sectorul auto, a înfiinţat Ţiriac Leasing, cu o cifră de afaceri anul trecut de 218 milioane de euro. Afacerea auto e completată de o reţea de dealer şi service, dar şi de divizia Ţiriac Auto Rulate.

Ţiriac s-a implicat şi în afaceri imobiliare, unde are planificate investiţii de 900 milioane de euro. Investiţiile sale s-au îndreptat spre zone exclusive: malluri în Braşov şi Timişoara şi complexul rezidenţial de lux Stejarii.

Ţiriac a pus bazele trustului Media Pro în 1992 alături de Adrian Sârbu. A renunţat însă la acţiunile pe care le deţinea la Pro TV, pe care le-a vândut CME, compania de televiziune a grupului Lauder, partenerul său în această afacere.

Fostul tenisman mai deţine operatorul aerian Ţiriac Air, acţiuni la firma de catering aeroportuar Globe Ground şi la Bucharest International Cargo Center.

5375-106593-10.jpg

 

Rătăciţi, după 20 de ani de tranziţie
De 20 de ani, societatea românească este împărţită mereu în topuri. Poate am fi preferat să fie pur şi simplu "de top". Şi atât.

La cum merg lucrurile însă, în mod sigur vor mai trece încă 20 până să intrăm în normalitate. Este greu la acest moment să se facă o analiză exactă a celor mai "capabili oameni de afaceri din România".
Datele disponibile sunt extrem de puţin relevante, şi asta nu din cauza "capitaliştilor", ci a conjuncturii mereu războinice în care se află societatea mioritică. La urma urmei, orice top depinde de imaginea pe care fiecare dintre oamenii de afaceri şi-a creat-o - nu de avere, nu de numărul de angajaţi nici măcar de mărimea taxelor şi impozitelor pe care fiecare dintre ei le varsă la bugetul de stat. 

 

Să fie Ion Ţiriac cel mai prestigios? Sau George Becali? Altul? Este o întrebare la care nici un sondaj nu va putea răspunde. Eventual, putem obţine o imagine deformată a unei stări de fapt, de atitudine.
Întrebarea pe care şi-o pun toţi românii este foarte clară: "Ce au făcut în domeniul lor de activitate din 1989 încoace?" Dacă ne uităm în jur, răspunsul ar trebui să fie foarte clar: "Nimic".

Lucrurile nu stau totuşi chiar aşa - o societate democratică, puternică economic, nu se poate construi în 20 de ani. Se face... în timp.
Cheia succesului constă în altceva, în rezolvarea unei ecuaţii simple - acum 20 de ani am plecat din punctul A cu gândul să ajungem în punctul B. Şi atunci, de ce ne aflăm în C? Poate ne-am rătăcit.
• Edward Pastia

 

Performanţa se face în timp
Jurnalul Naţional: Vă aşteptaţi să fiţi considerat cel mai apreciat om de afaceri din România ultimilor 20 de ani?

Ion Ţiriac: Nu pot spune că mă aşteptam sau nu; pur şi simplu, nu ştiam că se face acest sondaj. Evident, accept rezultatul cu plăcere. La ora actuală, sunt câţiva oameni serioşi de afaceri în România. Sunt onorat că eu, dintre toţi, sunt considerat ca fiind cel mai apreciat pentru ce am realizat în ultimii 20 de ani în business-ul românesc.

 

Cum priviţi rezultatele acestui sondaj: ca o răsplată a ceea ce aţi făcut până acum sau ca o obligaţie de a face şi mai mult?

În business, este ca în sport: performanţa se face în timp, cu muncă susţinută. Faptul că direcţia pe care am ales-o este salutată şi de ceilalţi îmi conferă certitudinea că am făcut până acum alegerile potrivite. În felul acesta, v-am răspuns şi la întrebare: rezultatul acestui sondaj este pentru mine o confirmare că am construit afaceri solide, corecte şi că pot continua în direcţia asta.

 

Este ceva ce vă surprinde în ierarhia stabilită de acest sondaj?

Nu cunosc criteriile de apreciere care au dus la realizarea acestui top, dar, pe lângă cei menţionaţi, m-aş fi aşteptat să vad şi alte nume cu greutate din businessul românesc, care au construit afaceri temeinice în domenii majore sau care au investit pentru români dar care au evitat să fie mediatizate agresiv. Asta este, de fapt, problema cu astfel de topuri - nu ştii cât din răspuns se bazează pe realizările tale efective şi cât pe faptul că eşti mediatizat mai mult decât alţii... Eu sper să se bazeze mai mult pe realizări, decât pe imagine.

Ce mesaj aveţi pentru cei care v-au votat şi prin votul lor v-au plasat în fruntea celor mai apreciaţi oameni de afaceri din ultimii 20 de ani?
Le mulţumesc, cu respect. Le mulţumesc în primul rând pentru că apreciază ceea ce am construit până acum şi, în al doilea rând, pentru că mi-au dat încredere să continuu investiţiile mele în România.

 

Cum vedeţi afacerile grupului pe care îl conduceţi peste 20 de ani? Cum aţi vrea să evolueze Ţiriac Holdings?

Ţinând cont de contextul politic, economic şi social actual, e greu de apreciat cum vor fi afacerile Ţiriac Holdings peste 20 de ani. Ştiu doar că tot ceea ce am construit până acum a fost solid, corect şi gândit pe termen lung, astfel încât să putem depăşi situaţiile dificile ca cea, de exemplu, în care ne aflăm acum cu această criză mondială. Indiferent de dimensiunea afacerilor noastre viitoare, aş vrea ca numele Ţiriac să rămână şi atunci sinonim cu respectul, performanţa, profesionalismul şi seriozitatea. Implicit, afacerile derulate sub numele meu să respecte valorile de mai sus. Atât.

×
Subiecte în articol: special