Fostul sef al Agentiei SAPARD, Samo-ila Szabo, a acceptat sa explice, in exclusivitate pentru Jurnalul Natio-nal, mecanismul acordarii preferen-tiale a fondurilor SAPARD.
Dezvaluiri - Ghid de subtilizare a fondurilor SAPARD
Fostul sef al Agentiei SAPARD, Samoila Szabo, a acceptat sa explice, in exclusivitate pentru Jurnalul National, mecanismul acordarii preferentiale a fondurilor SAPARD. Efectele pot fi devastatoare pentru Romania, in conditiile in care Comisia Europeana va demara o serie de verificari, iar, pe de alta parte, fondurile acordate in baza unor proiecte in loc sa-si aduca aportul la dezvoltarea infrastructurii economice sunt pierdute in conturile unor grupuri de interese. In urma prezentarii cazului de la Ceahlau - Neamt, cand am aratat cum s-a irosit un milion de euro in cadrul unui proiect SAPARD, am primit numeroase semnale din tara despre astfel de afaceri cu bani europeni. Am inteles ca deja este vorba despre o metoda de accesare, in interese de grup, a fondurilor europene, metoda aplicata la nivel national. Mai mult, discutiile cu reprezentantii SAPARD ne-au demonstrat ca situatia este acceptata, dat fiind faptul ca multe proiecte se acorda preferential. Mecanismul este si mai bine explicat, chiar din interior, de fostul sef al agentiei, Samoila Szabo, cel care a fost demis, pentru "ineficienta", de controversatul ministru al Agriculturii, Gheorghe Flutur. TUNURILE. Un rol important in afacerile cu fonduri europene il au pionii, adica cei care sunt folositi pentru atragerea de fonduri in baza unor proiecte si care pot fi foarte usor sacrificati in cazul in care "combinatia" se soldeaza cu scandal sau cu arestari. Samoila Szabo sustine ca "marile licitatii s-au facut in 2002, in 2004 si se fac si acum. Sunt foarte multe feluri de a directiona licitatia. De la intocmirea Caietului de Sarcini si pana la componenta comisiei etc. Erau in 2004 firme mari care aveau oarecare spate politic. Sau care mergeau pe la primari sa le dea lor lucrarea. Primarul facea licitatia, incerca sa dirijeze licitatia. Chestiunile astea se intampla dintotdeauna. Se intampla si in ziua de azi. In Occident, comisioanele de acordare a lucrarii merg pana la 5% -10% din valoarea proiectului cu tot cu protocol, dar asta nu influenteaza calitatea lucrarii. La noi se intampla pe dos: noi dam la toti si, daca mai ramane ceva si pentru lucrare, o facem... Sunt multe lucrari care au fost luate la preturi mai mici decat cel evaluat initial, tocmai pentru a lua lucrarea cu orice pret si «dupâ aia o sa vedem ce-o sa iasa»", explica fostul sef al Agentiei SAPARD. L-am intrebat pe fostul sef al Agentiei SAPARD daca se poate spune ca fondurile SAPARD sunt accesate de anumite firme, mereu aceleasi, care urmaresc anumite interese politice. "Aici sunt doua chestiuni care trebuie diferentiate. Una este categoria de beneficiari care fac un proiect pentru o ferma sau pe profilul care s-ar integra in categoria proiectelor ce primesc finantare de la SAPARD. Fondurile care au fost acordate au fost scoase la licitatie de consiliile locale si intr-adevar s-au format niste grupuri de interese. Probabil. Cred ca la asta va referiti. Sunt firme care au luat cinci, zece proiecte", ne-a declarat Samoila Szabo. "Acum, in general, acestea sunt si firme mari. Aici, subiectul e foarte sensibil. Posibilitatea ca acea firma sa fi atins anumite interese politice este foarte sensibila. Firmele mari au capacitatea de a face mai multe lucrari. Dar au fost cazuri in care anumite firme au dat lucrarea sub antrepriza si pana la urma nivelul de calitate cerut nu a fost atins. Acum, aceste relatii dintre firmele contractante si patura politica sunt foarte greu de descoperit, ca nimeni nu e prost sa dea in vileag asta. Nici un primar si nici un constructor n-o sa recunoasca chestia asta. Nimeni n-o sa spuna am luat o spaga de 10.000 de euro ca sa-i dau lucrarea firmei X." NOI PLATIM. Retragerea fondurilor SAPARD pentru proiecte care au absorbit sume de bani considerabile fara a fi finalizate la calitatea optima este practic imposibila. Cum de altfel explicau si actualii sefi de la Serviciul Control Tehnic de la SAPARD, retragerea fondurilor este pur teoretica. O eventuala recuperare a fondurilor nu poate fi facuta decat de la beneficiar, respectiv consiliile locale. Numai ca fondurile europene accesate de acestea le depasesc cu mult bugetul. "SAPARD-ul nu poate sa retraga fondurile niciodata, pentru nici o lucrare. Este o Ordonanta 79/2005 sau 2004, cred, nu mai tin minte exact, care se refera la recuperarea fondurilor comunitare directionate gresit. Procedura este foarte complicata. Banii sunt deja platiti", explica Samoila Szabo. "Ca si agentie fac un proces-verbal de control. Vad ca am o problema. Il trimit beneficiarului. Beneficiarul face o contestatie. Agentia face din nou verificari. Dupa verificari si daca beneficiarul nu ma ataca in instanta intre timp, atunci trimit constatarile la ANAF. ANAF le trimite la administratiile din teritoriu, care incep procedurile de recuperare a fondurilor. Dar, spuneti-mi, Consiliul Local are un buget de 5-6 miliarde pe an, cum pot sa recupereze de la el 35 de miliarde?"Citește pe Antena3.ro
Bataie de joc pe banii UE
IN REPARATII. Vesnic in reparatii, drumul de la Ceahlau a ramas un drum forestier, chiar daca a fost construit din temelie ca drum comunal |
"Organismele europene pot face verificari si ne pot cere recuperarea fondurilor, dar aceasta recuperare se face dupa legile noastre. Fondurile retrase reprezinta doar o parte din suma care ne este alocata. E treaba agentiei sa mearga la beneficiar sa recupereze banii pentru a reintregi suma. Daca nu, se prevede in bugetul national" - Samoila Szabo, fost sef al Agentiei SAPARD FARA FONDURI
"Nu prea m-am inteles cu Flutur. Suntem oameni diferiti, probabil avem si conceptii diferite. Eu mai pasnic, el mai coleric... Nu ne-am inteles nici pe chestiuni concrete. De pilda, eu in iunie am comunicat ministerului ca nu mai sunt fonduri, iar in iulie, dupa ce am plecat, desi nu mai erau fonduri, ei tot primeau proiecte pentru finantare" - Samoila Szabo, fost sef al Agentiei SAPARD SPAGI
"Sunt foarte multe feluri de a directiona o licitatie. Noi dam la toti (comisioane - n.r.) si, daca mai ramane ceva si pentru lucrare, o facem... Sunt multe lucrari care au fost luate la preturi mai mici decat cel evaluat initial tocmai pentru a lua lucrarea cu orice pret si «dupâ aia o sa vedem ce-o sa iasa»" LICITATII
"Erau in 2004 firme mari care aveau oarecare spate politic. Sau care mergeau pe la primari sa le dea lor lucrarea. Primarul facea licitatia, incerca sa dirijeze licitatia. Chestiunile astea se intampla dintotdeauna. Se intampla si in ziua de azi. In Occident, (â¦) comisioanele nu influenteaza calitatea lucrarii" - Samoila Szabo, fost sef al Agentiei SAPARD
FLUTUR, COLERIC
|
Samoila Szabo (foto) spune ca nu poate demonstra jocurile politice care au stat la baza demiterii sale, dar ca le banuieste. "Cert e ca nu prea m-am inteles cu Flutur. Asta e o treaba clara. Suntem oameni diferiti, probabil avem si conceptii diferite. Eu mai pasnic, el mai coleric... Nu a fost numai o nepotrivire de caractere, nu ne-am inteles nici pe chestiuni concrete. De pilda, eu in iunie am comunicat ministerului ca nu mai sunt fonduri. Iar in iulie, dupa ce am plecat, desi nu mai erau fonduri, ei tot primeau proiecte pentru finantare. Au fost primite 800 de proiecte spre finantare si mai mult de trei sferturi nu aveau sanse de a fi finantate. Au fost primite doar ca o chestiune de imagine.
Fondurile disponibile
fusesera deja acoperite de proiectele din sistem."
|
AUDIT FINANCIAR LIPSA
|
Am fost curiosi sa aflam daca pentru toate aceste ingropari de fonduri a fost facut si un audit financiar. "Nu, nu se face asa ceva", spune Samoila Szabo. "Numai la PHARE, deci pe linie bugetara pentru audit financiar. O alta problema este aceea ca la SAPARD nu sunt specialisti tehnici. Proiectul de la Ceahlau a fost verificat de cineva care a spus ca e bun. Ei, si apoi au inceput problemele. Specialistul de la SAPARD vede cate un proiect pe zi. Tehnic, vede erorile mari, dar chestiunile de detaliu nu are cum sa le verifice."
|