
După ce a ajuns la Camera Deputaților, inițiativa a fost plimbată sistematic între Plen și comisiile raportoare, pentru ca, ulterior, timp de cinci ani, să nu se mai întâmple absolut nimic. Proiectul este scos de la „naftalină” și pus pe ordinea de zi, la vot final, în ședința de săptămâna viitoare. Iar acesta nu este singurul proiect care se află în „adormire”. Tot săptămâna viitoare, la vot final, trebuie să intre alte 29 de proiecte de acte normative inițiate, majoritatea, în perioada 2014 – 2017.
Incredibil, dar perfect adevărat. Pe ordinea de zi a ședinței de Plen a Camerei Deputaților din datele de 10 și 12 februarie 2025, se află, la vot final, un proiect de lege inițiat acum 16 ani. Este vorba despre PLX 561/2009, o propunere legislativă pentru modificarea Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Această propunere legislativă a fost inițiată, la vremea respectivă, de mai mulți deputați de la Partidul Național Liberal, de la Partidul Democrat Liberal, de la PSD și de la UDMR, care au notat, în expunerea de motive, că persoanele cu handicap au cele mai mici venituri lunare încasate ca prestații sociale și că se impune asigurarea unui venit lunar decent, conform Constituției și directivelor europene în domeniu.
În actul care a stat la baza inițierii acestui proiect de act normativ, se preciza că „în anii 2007, 2008 și 2009, prestația socială, conform prevederilor Legii nr. 448/2006, s-a situat sub cuantumul stabilit pentru pensia minimă socială, iar majorările prestației sociale, raportat la cuantumul indemnizației lunare pentru anii 2008 și 2009 a fost derizorie”.
În acest sens, autorii inițiativei legislative precizau că „pentru asigurarea unui trai minim pentru persoanele cu handicap se impune modificarea Legii nr. 448/2006, în sensul acordării indemnizației lunare la nivelul cuantumului pensiei sociale minime”.
Ping-pong între Plen și comisiile raportoare
Deputații inițiatori au solicitat ca adoptarea proiectului de lege în discuție să se facă în procedură de urgență. Legea a fost depusă în Parlament la data de 14 mai 2009 și a fost înregistrată la Senat. În data de 2 noiembrie 2009, legea a fost respinsă de Plenul Senatului. După care, la data de 14 noiembrie 2009, actul a fost înregistrat la Camera Deputaților, pentru dezbatere în for decizional.

La data de 13 aprilie 2010, a primit raportul favorabil al Comisiei pentru muncă și protecție socială și al Comisiei pentru sănătate și familie.
La data de 19 aprilie 2010, legea a intrat la vot în Plenul Camerei Deputaților, însă nu a fost supusă votului, ci a fost retrimisă pentru suplimentarea raportului, pe masa comisiilor raportoare. După care, la data de 12 mai 2010, a fost emis un nou raport, iar legea a fost reînscrisă pe ordinea de zi a Plenului Camerei Deputaților în data de 17 mai 2010. La data de 26 mai 2010, legea a fost din nou retrimisă la Comisii pentru suplimentarea raportului.
În 2 octombrie 2012, raportul nou suplimentat a fost înregistrat pentru ședința de Plen. Doar că, ce să vezi, după cinci luni, legea a fost retrimisă la comisii, pentru o nouă suplimentare a raportului. Noul raport a fost adoptat abia la data de 4 septembrie 2013. Situația s-a repetat în anii 2014, 2015, 2016 și 2017, iar abia în 13 noiembrie 2015 a fost primit un punct de vedere din partea Guvernului României. Evident, un punct de vedere negativ.
Din noiembrie 2017 și până în luna februarie a anului 2025, acest proiect de lege a fost ținut la sertar.
Situația, repetată de 29 de ori
Există, însă, și alte 29 de proiecte de lege vechi de ani de zile care vor intra, săptămâna viitoare, la vot final, în plenul Camerei Deputaților.
Este vorba despre o serie de proiecte de lege inițiate în cursul anilor 2014, 2015, 2016, 2017 și 2018. Spre exemplu, este vorba despre PLX 105.2014 pentru completarea articolului 199 din Codul de procedură penală, respins de Senat la 25 februarie 2014. În perioada 2016 – 2016, legea a fost retrimisă la comisiile raportoare. La 28 decembrie 2016, pentru că raportul de respingere nu a întrunit numărul necesar de voturi, legea a fost trimisă înapoi la Comisia raportoare, pentru emiterea unui raport suplimentar. De atunci, proiectul stă la sertar. Tot în 2014, a mai fost inițiat PLX 587.2014 pentru modificarea Codului penal. Legea a fost adoptată de Senat prin adoptare tacită. Are raport de respingere e din data de 3 noiembrie 2017.
Situația se repetă cu mai multe proiecte inițiate în cursul anului 2015, iar majoritatea dintre acestea au ca obiect modificarea și completarea unor articole din Codul penal și din Codul de procedură penală. La acestea, se adaugă și PLX 730.2015 privind sprijinul acordat copiilor și tinerilor din mediul rural pentru continuarea studiilor liceale și profesionale. Această lege a fost adoptată de Senatul României în data de 19 octombrie 2015, iar, de atunci, zace în sertarele Camerei Deputaților.
Există doar două proiecte pe ordinea de zi care au fost scrise în 2023 și 2024
În cursul anului 2016, au fost inițiate PLX 464/2016 pentru modificarea legii privind reforma în domeniul sănătății, PLX 524/2016 privind modificarea Codului fiscal, PLX 153/2016 privind completarea Codului penal sau PLX 81/2016 pentu modificarea Codului penal.
În 2017, au fost inițiate PLX 203/2017 pentru modificarea Codului penal, PLX 301/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 85/2004 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuințe proprietate personală, iar, în 2018, au fost inițiate PLX 380/2018 pentru completarea Codului rutier și PLX 367.2018 privind autorizațiile sanitare pentru cabinetele medicale mobile de medicină dentară. Toate aceste proiecte de legi intră la vot final abia în ședințele de plen ale Camerei Deputaților de săptămâna viitoare.
Mai există un proiect de lege, PLX 572/2023, pentru desființarea Academiei Oamenilor de Știință din România și pentru abrogarea Legii 31/2007. Legea a fost respinsă de Senat în 3 octombrie 2023 și are raport de respingere la Cameră din 17 decembrie 2024.
Cea mai nouă lege inițiată, care trebuie să intre la vot final, este PLX 686/2024 pentru completarea Legii învățământului preuniversitar. Comisia pentru învățământ a remis raportul de respingere în 11 decembrie 2024.