EDITIE DE COLECTIE
Oameni pentru care marea este loc de munca, mod de trai sau mormant. Urcati pe puntea unei editii speciale care va va dezvalui cate putin despre vapoarele si oamenii care au cunoscut furia si gratitudinea zeului Neptun, despre intamplari intre doua porturi, dar si despre anii de dupa 1989 care au izbit in prova flota comerciala romana, risipindu-i navele si marinarii.
Lupii marilor
Valurile aduc in fiecare an la mal ramasitele legendelor despre lupii marilor. Oameni pentru care marea este loc de munca, mod de trai sau mormant, marinarii formeaza o tagma inconjurata de fabuloase povesti despre aventuri, incercari si drame DORU COBUZ
In fiecare vara privim spre orizontul scufundat in valuri cu o oarecare dorinta si spaima de a-i cauta marginile. Exista oameni care o fac in fiecare zi. Pentru ei, teritoriul de dincolo de geamanduri este doar inceputul unei cotidiene aventuri si necontenite provocari.
Ne-am propus o incursiune in lumea batranilor lupi de mare si a uriasilor mastodonti pe care ii stapanesc, pentru a incerca sa depasim impreuna, imaginar, frontiera orizontului de dupa care rasare soarele an de an pentru sutele de mii de romani care isi regasesc linistea pe Litoral. Am descoperit ca legendele marinaresti chiar exista, purtate de acei oameni cu vointe, vise si destine modelate de marea cea mare.
Urcati pe puntea unei editii speciale, care va va dezvalui cate putin despre vapoarele si oamenii care au cunoscut furia si gratitudinea zeului Neptun, despre intamplari intre doua porturi, dar si despre anii de dupa 1989, care au izbit in prova flota comerciala romana, risipindu-i navele si marinarii.
Citește pe Antena3.ro
Economic vorbind, disparitia putintei unei tari de a transporta pe ape este o pierdere care se plateste la capitolul costuri ale exporturilor si importurilor. Nimeni nu poate neglija acest aspect.
In momentul de fata, Academia Navala "Mircea cel Batran" si Universitatea Maritima din Constanta pregatesc anual sute de ofiteri, Romania, caz unic, avand doua institutii de acest fel. Din pacate, in danele din port nu mai sunt nave care sa-i astepte pentru a-i lua la bord. Cei mai multi dintre ei vor ajunge sa lucreze pentru armatori straini, e adevarat, pentru salarii frumusele, dar statul care i-a pregatit va castiga prea putin din aceasta afacere. Atat ca va scapa de grija de a le cauta de munca acestora.
Daca vapoare nu prea mai avem, ne raman in schimb povestile batranilor lupi de mare. Pentru ei, valurile nu mai au secrete, ci doar provocari. Ei au invatat vanturile marilor si oceanelor de aiurea, au vazut cat de neprietenoasa poate fi chiar Marea Neagra atunci cand se dezlantuie iarna si cunosc pe de rost povestile epavelor din porturilor. Ei sunt comorile noastre. Oamenii care ne dau, fara zgarcenie, cate putin din marea cea mare. Vant bun din pupa!
LEGATURA
"Exista o anumita fascinatie pe care ti-o creeaza marea, inca de mic. Asa cum somnul iti aduce vise, marea iti aduce sperante" - Andrian Mihei, marinar si armator
RUGACIUNE
"Nu raul cel mare e raul ce-l doare in piept pe matrot, Ci lipsa femeii si lunga-asteptare prin rade sunt racii ce-l rod" - Dan George, poet si marinar
LUPII MARILOR - Editie de colectie (30 august 2004)
Doua milenii in slujba lui Neptun
Varsta de aur a flotei
Prostituate si trafic, pacate de marinar
"S-ar fi putut salva 50 de vapoare"
Portul Constanta, poarta albastra
Ultimele zile de domnie
Lupii aristocrati
Oamenii-amfibie lupta pe pipaite
"Betivii" adancurilor
Submarinele uitate
Catastrofe care au indoliat marile