x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Lupii marilor

Lupii marilor

30 Aug 2004   •   00:00

EDITIE DE COLECTIE

Oameni pentru care marea este loc de munca, mod de trai sau mormant. Urcati pe puntea unei editii speciale care va va dezvalui cate putin despre vapoarele si oamenii care au cunoscut furia si gratitudinea zeului Neptun, despre intamplari intre doua porturi, dar si despre anii de dupa 1989 care au izbit in prova flota comerciala romana, risipindu-i navele si marinarii.

Lupii marilor

Valurile aduc in fiecare an la mal ramasitele legendelor despre lupii marilor. Oameni pentru care marea este loc de munca, mod de trai sau mormant, marinarii formeaza o tagma inconjurata de fabuloase povesti despre aventuri, incercari si drame
DORU COBUZ

In fiecare vara privim spre orizontul scufundat in valuri cu o oarecare dorinta si spaima de a-i cauta marginile. Exista oameni care o fac in fiecare zi. Pentru ei, teritoriul de dincolo de geamanduri este doar inceputul unei cotidiene aventuri si necontenite provocari.

Ne-am propus o incursiune in lumea batranilor lupi de mare si a uriasilor mastodonti pe care ii stapanesc, pentru a incerca sa depasim impreuna, imaginar, frontiera orizontului de dupa care rasare soarele an de an pentru sutele de mii de romani care isi regasesc linistea pe Litoral. Am descoperit ca legendele marinaresti chiar exista, purtate de acei oameni cu vointe, vise si destine modelate de marea cea mare.

Urcati pe puntea unei editii speciale, care va va dezvalui cate putin despre vapoarele si oamenii care au cunoscut furia si gratitudinea zeului Neptun, despre intamplari intre doua porturi, dar si despre anii de dupa 1989, care au izbit in prova flota comerciala romana, risipindu-i navele si marinarii.

DECADERE. Marina comerciala se afla acum in cea mai pacatoasa situatie de la data la care regele Carol I a semnat actul ei de constituire - 16 octombrie 1896. Dupa ce-a atins apogeul gloriei, in numai cativa ani, flota s-a redus de la un numar de peste 300 de nave, daca le numaram si pe cele de pescuit, la doar 19 care mai poarta pavilionul romanesc. Mai sunt, e drept, cateva aflate in proprietatea unor conationali, dar acestea au arborat stindardele altor tari, din ratiuni economice. Legea romaneasca trateaza afacerile pe mare la fel ca pe cele de pe tarm. In total dezacord cu traditia acestei profesii, care se defineste atat prin riscuri, cat si prin reglementari internationale care nu au prea mult de-a face cu legile "pamantesti".

Natiunea care isi neglijeaza marea se condamna singura la moarte, zice o veche vorba transmisa de la un marinar la altul. Acelasi destin ii poate fi rezervat natiunii care isi neglijeaza marinarii.

Economic vorbind, disparitia putintei unei tari de a transporta pe ape este o pierdere care se plateste la capitolul costuri ale exporturilor si importurilor. Nimeni nu poate neglija acest aspect.

Distrugerea flotei inseamna si disparitia a zeci de mii de locuri de munca, atat navigatori, cat si angajati din industriile conexe acestei activitati.

In momentul de fata, Academia Navala "Mircea cel Batran" si Universitatea Maritima din Constanta pregatesc anual sute de ofiteri, Romania, caz unic, avand doua institutii de acest fel. Din pacate, in danele din port nu mai sunt nave care sa-i astepte pentru a-i lua la bord. Cei mai multi dintre ei vor ajunge sa lucreze pentru armatori straini, e adevarat, pentru salarii frumusele, dar statul care i-a pregatit va castiga prea putin din aceasta afacere. Atat ca va scapa de grija de a le cauta de munca acestora.

Daca vapoare nu prea mai avem, ne raman in schimb povestile batranilor lupi de mare. Pentru ei, valurile nu mai au secrete, ci doar provocari. Ei au invatat vanturile marilor si oceanelor de aiurea, au vazut cat de neprietenoasa poate fi chiar Marea Neagra atunci cand se dezlantuie iarna si cunosc pe de rost povestile epavelor din porturilor. Ei sunt comorile noastre. Oamenii care ne dau, fara zgarcenie, cate putin din marea cea mare. Vant bun din pupa!

Multumiri pentru sprijin: Liga Navala Romana Statul Major al Fortelor Navale Muzeul Marinei Romane

LEGATURA

"Exista o anumita fascinatie pe care ti-o creeaza marea, inca de mic. Asa cum somnul iti aduce vise, marea iti aduce sperante" - Andrian Mihei, marinar si armator

RUGACIUNE

"Nu raul cel mare e raul ce-l doare in piept pe matrot, Ci lipsa femeii si lunga-asteptare prin rade sunt racii ce-l rod" - Dan George, poet si marinar

LUPII MARILOR - Editie de colectie (30 august 2004)

Doua milenii in slujba lui Neptun

Varsta de aur a flotei

Prostituate si trafic, pacate de marinar

"S-ar fi putut salva 50 de vapoare"

Portul Constanta, poarta albastra

Ultimele zile de domnie

Lupii aristocrati

Oamenii-amfibie lupta pe pipaite

"Betivii" adancurilor

Submarinele uitate

Catastrofe care au indoliat marile
×
Subiecte în articol: special marea