x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Sistemul de vot de la Cameră cu cheltuială se ține: 1,2 milioane/an

Sistemul de vot de la Cameră cu cheltuială se ține: 1,2 milioane/an

de Ion Alexandru    |    14 Iun 2023   •   09:00
Sistemul de vot de la Cameră cu cheltuială se ține: 1,2 milioane/an

La finalul lunii trecute, cu nici două săptămâni înainte de nominalizarea lui Marcel Ciolacu la funcția de prim-ministru, Camera Deputaților a încheiat un contract de 264.000 de euro, pentru servicii de mentenanță a sistemului integrat de vot, sonorizare, traducere și comunicații din sala de plen.

 

Compania care și-a adjudecat acest contract se află la a cincisprezecea afacere de acest gen încheiată cu Parlamentul, fie prin intermediul Senatului, fie prin intermediul Camerei Deputaților, în ultimii doi ani. Valoarea acestor afaceri se ridică la 15,4 milioane de lei. Prestatorul este una dintre companiile controlate de un fost partener de afaceri de-ai lui Sebastian Ghiță.
 

Camerei Deputaților, instituția condusă până la finalul acestei săptămâni de Marcel Ciolacu, desemnat de președintele Iohannis să preia funcția de prim-ministru, publica, la 31 martie 2023, pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț prin intermediul căruia își făcea cunoscută intenția de a contracta service pentru sistemul integrat de conferință, vot electronic, sonorizare, traducere simultană, comunicații audio, video și date în sala de plen a Camerei Deputaților.

Conform documentației de atribuire, achiziția se face în vederea încheierii unui contract de prestări servicii, valabil până la data de 31 decembrie 2023, cu posibilitatea de prelungire până la data de 30 aprilie 2024. Pentru această achiziție, Camera Deputaților făcea mențiunea că pune la bătaie un buget maxim estimat la suma de 1.816.674 de lei fără TVA și că, în vederea atribuirii contractului, organizează o licitație deschisă, unde criteriul de atribuire gândit este cel mai bun raport calitate-preț. Mai exact, accentul - 80% - a fost pus pe prețul ofertei, în timp ce expertiza profesională a cântărit doar 20% din acest criteriu de atribuire.

 

Unicul ofertant, cu istoric alături de Sebastian Ghiță

 

La această procedură de licitație deschisă, unde sursa de finanțare a reprezentat-o fondurile bugetare, Camera Deputaților a primit o singură ofertă. Iar la data de 31 mai 2023, instituția condusă de Marcel Ciolacu a încheiat cu SC Eltek Multimedia SRL contractul nr. 8/2022, la o valoare finală negociată de 1.088.059,88 de lei fără TVA, respectiv de 1.294.791,3 lei cu TVA inclusă (264.243,1 euro).

De la Oficiul Național al Registrului Comerțului, aflăm că SC Eltek Multimedia SRL, societatea comercială care și-a adjudecat acest contract, este o companie care, până la sfârșitul anului 2020, avea patru asociați, dintre care o persoană juridică și trei persoane fizice. Este vorba despre SC Avitech Co SRL, despre Andi Iosif Segal, despre Andrei Dobrică și despre Viorel Dorel Biziru. În data de 4 februarie 2021 însă, Andrei Dobrică decide să cedeze toate părțile sociale deținute către un anume Mădălin Andrei Aniculesei, în urma acestor mișcări, SC Avitech Co SRL controlând 88% din capitalul social, iar fiecare dintre cele trei persoane fizice - câte patru procente. 

Ei, bine, acționariatul majoritar al firmei contractate, săptămâna trecută, să se ocupe de service-ul sistemului de vot din Camera Deputaților, SC Avitech Co SRL, este, de asemenea conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, deținut, în proporții egale, de oamenii de afaceri Anton Gabriel Roescu și Traian Valentin Dogaru.

Primul dintre aceștia doi a fondat, în anul 2007, la Ploiești, compania SC 360 Revolution SRL, împreună cu fostul deputat PSD, client al Unității de Elită a DNA de la Ploiești, Sebastian Ghiță. Acesta din urmă controla 51% din societate, iar Anton Gabriel Roescu, 49 la sută. În 2011, fostul deputat PSD a decis să iasă din societate, cedându-i acțiunile unui anume Daniel Iulian Buduluș.

 

Cum arată sistemul și în ce constă mentenanța

 

Potrivit caietului de sarcini, Camera Deputaților arată că sistemul de vot pentru care cere mentenanță este unul pentru vot deschis și vot secret, exercitate din locurile prevăzute cu unitatea delegat și acces personalizat pe bază de dispozitive de tip chip-card, având posibilitatea votului simultan a 512 participanți, din care 360 de locuri ale sălii de ședință, 48 de locuri în zona de prezidiu și 4 locuri la prezidiul central. Participarea pentru discuții este prevăzută cu 460 de locuri în sală, 48 de locuri la prezidiu, 4 locuri la prezidiul central și un loc la pupitrul central vorbitor. Mai departe, audierea discuțiilor se face din două locuri pentru invitați speciali, din două locuri pentru stenografi, din două locuri pentru secretariatul tehnic, din 45 de locuri pentru invitați și din 188 de locuri pentru reprezentanții presei, la care se adaugă 188 de locuri pentru public. Transmiterea imaginilor vizuale, alfanumerice, individuale, se face la locurile de participant activ, pentru o persoană, pentru un grup de persoane sau pentru toți participanții. Traducerea simultană a discuțiilor se face în opt limbi.

Firma care asigură mentenanța urmează să efectueze revizii periodice lunare și intervenții neprogramate solicitate de Camera Deputaților. În lunile august și decembrie, sumplimentar, se va crea și un disc de back-up pentru soft, se mai arată în documentația de atribuire.

 

 

Firmă abonată la contractele Parlamentului 

 

Eltek Multimedia SRL este o companie abonată la contractele Parlamentului. Numai în perioada 14 octombrie 2021 - 9 mai 2023, Senatul României a atribuit acestei societăți șase contracte, în valoare totală de 2.593.006 lei cu TVA, în timp ce Camera Deputaților a derulat, în aceeași perioadă, cu firma în cauză, nouă contracte în valoare totală de 12.812.748,5 lei cu TVA inclusă.

Aceste contracte au vizat furnizarea de instalații de conferință pentru sala de ședințe comună permanentă de la Senat, furnizarea unei instalații de conferință și sonorizare pentru Salonul Dimitrie Cantemir din Palatul Parlamentului, furnizarea altor instalații de sonorizare, dar și servicii de mentenanță.

În ceea ce privește Camera Deputaților, contractele atribuite s-au referit la achiziția unui sistem de control videoconferință, 100 de afișatoare pentru informații digitale și receptoare TV, o coloană sistem audio, 12 seturi de instalații de sonorizare și conferință, un sistem hibrid pentru desfășurarea conferințelor, un set fundal podium modular și un ecran pentru signalistică, la care se adaugă service și mentenanță pentru sistemul de vot și traducere din sala de plen. Trei astfel de contracte au fost parafate, la 10 mai 2021 (803.754,53 de lei fără TVA), la 23 iunie 2022 (1.383.110,92 de lei fără TVA) și la 31 mai 2023 (1.088.059 de lei fără TVA).

×