Fostul director general al SNCFR, Mihai Necolaiciuc, este cercetat încă din 2004 în numeroase dosare penale. În prezent, el este judecat alături de câţiva dintre foştii săi subordonaţi pentru diverse ilegalităţi, în urma cărora statul român a fost păgubit cu zeci de milioane de euro. Dat în urmărire generală, Necolaiciuc a dispărut fără urmă.
JAF DE JAF ● A ţepuit compania cu zeci de milioane de dolari şi a dispărut
Fostul director general al SNCFR, Mihai Necolaiciuc, este cercetat încă din 2004 în numeroase dosare penale. În prezent, el este judecat alături de câţiva dintre foştii săi subordonaţi pentru diverse ilegalităţi, în urma cărora statul român a fost păgubit cu zeci de milioane de euro. Dat în urmărire generală, Necolaiciuc a dispărut fără urmă.
DNA a declanşat urmărirea penală împotriva lui Mihai Necolaiciuc în martie 2006, în legătură cu o fraudă de peste 27 de milioane de euro. Abia la 20 octombrie 2006, Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a emis mandat de arestare în lipsă faţă de Mihai Necolaiciuc, iar la 26 octombrie 2006 a fost dat în urmărire generală. La 6 decembrie 2006 Necolaiciuc a fost introdus şi în baza de date a Interpolului cu urmăriţii internaţionali, dar nu a fost prins niciodată. Avertizat de "amici‘‘, în februarie 2005 Necolaiciuc părăsise deja ţara împreună cu Florian Busca, finul lui Miron Mitrea, având ca destinaţie oraşul Viena – Austria. Motivul invocat de Necolaiciuc? Tratament într-o clinică de specialitate.
FUGAR. Mihai Necolaiciuc s-a făcut nevăzut |
AXA NECOLAICIUC – BĂSESCU – BUCŞARU. Dumitru Bucşaru, unul dintre protejaţii preşedintelui Traian Băsescu, pentru care boss-ul de la Cotroceni a intervenit, în scris, pe lângă ministrul Transporturilor de la acea vreme, Gheorghe Dobre, să urgenteze plăţile către firma controversatului om de afaceri din Urziceni (evident, printr-o "rezolvare legală‘‘), avea un regim cu totul special în relaţiile cu Compania Naţională CFR-SA, condusă la acea dată de fugarul Mihai Necolaiciuc. Practic, cuplul Bucşaru-Necolaiciuc dădea iama în banii CFR-ului, companie de stat aflată în dificultate financiară, achiziţionând la preţuri exorbitante fel de fel de produse, de la capace de WC cu milioane de lei bucata, până la echipamente electronice în valoare de zeci de miliarde. Asta nu l-a împiedicat însă pe Traian Băsescu să-l someze – aşa cum arătam – pe ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, să-i plătească lui Bucşaru "datoriile‘‘, cu celeritate. Şi Dobre a executat ordinul.
Ulterior s-a dovedit că multe dintre materialele achiziţionate de Nicolaiciuc, la suprapreţ, de la "partenerul‘‘ său Bucşaru, sunt foarte scumpe, dar de proastă calitate.
BANI ARUNCAŢI ÎN PISCINĂ. Jurnalul Naţional a relatat pe larg, la vremea respectivă, despre mânăriile făcute de Necolaiciuc cu "partenerul‘‘ său, Bucşaru. Astfel, un set de documente ajunse la redacţie demonstrează faptul că achiziţiile se făceau la grămadă, indiferent de stadiul lucrărilor.
Un exemplu elocvent îl constituie achiziţiile făcute de cei doi pentru amenajarea şi dotarea Complexului "Astoria‘‘ de la Snagov. Umflând preţurile produselor şi echipamentelor achiziţionate de Necolaiciuc prin firmele lui Bucşaru, valoarea construcţiilor şi amenajărilor de la Complexul Astoria din Snagov a ajuns la circa 20 de milioane de euro.
Sala de conferinţe a complexului, echipată cu câteva instalaţii moderne, dar nu unicate în domeniu, a costat nu mai puţin de 5,5 milioane de euro.
RECHIZITORIUL. Abia la data de 01 februarie 2008 dosarul lui Mihai Necolaiciuc a ajuns în instanţă. Procurorii DNA au reţinut în sarcina lui Necolaiciuc, precum şi a altor nouă complici – şapte persoane din fosta conducere a CNCFR sau şefi de servicii şi doi administratori ai unor firme – un prejudiciu de peste 18 milioane de euro adus companiei. Potrivit rechizitoriului întocmit de procurorii de la DNA, "în perioada 2001-2003, inculpatul Mihai Necolaiciuc, în calitate de director general al CNCFR şi ordonator principal de credite, a angajat compania într-o serie de relaţii contractuale nelegale, în urma cărora au fost plătite din bugetul companiei, cu încălcarea prevederilor legale, produse, bunuri şi servicii care, fie nu au fost deloc livrate, fie s-au dovedit a fi necorespunzătoare calitativ şi nefolositoare companiei‘‘. O parte din sumele folosite nelegal pentru plata produselor respective, aproximativ 4,5 milioane de euro, au provenit dintr-un credit extern contractat cu Banca Europeană de Investiţii, care era destinat exclusiv refacerii infrastructurii feroviare. Serviciile achiziţionate au reprezentat panouri de afişaj în staţiile CFR, un sistem de monitorizare a 100 km de traseu de cale ferată, cuplaje electrice, schimbătoare de cale ferată (macazuri), motorină şi soluţie de ignifugare. Din probatoriu a rezultat că furnizorii erau societăţi care nu aveau autorizaţie de furnizor feroviar AFER pentru livrarea de bunuri şi servicii către CNCFR. Mai mult, susţin procurorii DNA, "acestea erau fie firme paravan – care desfăşoară o activitate aparentă, în realitate neavând personal calificat şi nici posibilităţi tehnologice pentru a furniza serviciile în cauza – fie firme fantomă, fără activitate, având sedii fictive‘‘.
"ŢARUL‘‘. Martorii audiaţi de procurorii anticorupţie au declarat că lui Necolaiciuc i se spunea, din cauza atitudinii sale, "Ţarul‘‘. "Martora Moloce Viorica a arătat că Mihai Necolaiciuc instituise, în cadrul CNCFR, o stare de teroare generală, el fiind cel care iniţia exclusiv toate achiziţiile şi plăţile, secondat de Olăeru Viorica (fost director economic al CNCFR) şi Misir Mihail Gabriel (fost director comercial al CNCFR). De asemenea, Necolaiciuc emitea ordine către diferite subunităţi din ţară să recepţioneze produse care nu fuseseră solicitate de nimeni‘‘, se precizează în rechizitoriul procurorilor DNA.
"Imparţialul‘‘ Miron Mitrea
În loc să fie suspendat din funcţie şi deferit Justiţiei, lui Necolaiciuc i s-a aprobat pur şi simplu demisia. Ministrul Transporturilor de la acea dată, Miron Mitrea, declara presei că fostul director general al CFR SA, Mihai Necolaiciuc, a demisionat pentru că nu a înţeles exact "problema costurilor‘‘ societăţii pe care a condus-o timp de patru ani. "Am discutat cu unii directori de la Infrastructură cu privire la costuri. Nicolaiciuc nu a înţeles, probabil, exact ce vreau eu să fac în această problemă şi a demisionat. În ceea ce priveşte ancheta PNA (actualmente, DNA – n.r.), ştiu că există o reclamaţie, dar nu am informaţii despre dosar şi nici nu voi interveni‘‘, a precizat Mitrea. Cât despre sprijinul acordat lui Necolaiciuc de către finul său, Florian Busca, pentru a părăsi ţara, Mitrea a refuzat orice comentariu.
"Generoasa‘‘ Anca Boagiu
Persoana care l-a desemnat pe Necolaiciuc ca şef la CFR este ex-ministrul Transporturilor, Anca Boagiu , succesoarea lui Traian Băsescu la conducerea acestui minister. Necolaiciuc a fost promovat la Bucureşti de la Regionala CFR Iaşi, unde a deţinut funcţia de director general. La Iaşi se vorbeşte că Necolaiciuc ar fi rudă cu soţia preşedintelui Băsescu. S-ar putea ca aceasta să fie o speculaţie lansată, deloc dezinteresat, chiar de Necolaiciuc. Cert este că cei doi sunt născuţi în aceeaşi zonă din Moldova. Mihai Nicolaiciuc s-a născut în iulie 1952, la Gura Humorului, iar Maria Băsescu în septembrie 1951, foarte aproape de această localitate, şi anume, la Cajvana. Mama Mariei, Aurora Andruşca, era tot din zonă, şi anume, din Arbore, şi a fost suplinitoare la şcoala din Cajvana, unde a locuit cu soţul său, Gheorghe Andruşca, miliţian în această localitate.
Citiţi şi;