x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Mogulii mici şi mijlocii

Mogulii mici şi mijlocii

de Adriana Duţulescu    |    24 Sep 2010   •   00:00
Mogulii mici şi mijlocii

Săptămâna viitoare, Comisiile de apărare vor da avizul pentru Strategia Naţională de Securitate emisă de CSAT, cea care a introdus presa la capitolul "vulnerabilităţi la adresa siguranţei naţionale". Mai concret, "campaniile de presă". Şi mai concret, "campaniile de presă" ale televiziunilor "mogulilor răi", pentru că, după cum se ştie, deşi strategia CSAT vorbeşte despre presa la modul general, Traian Băsescu a împărţit presa în presa rea şi mincinoasă, şi presa bună, a mogulilor cumsecade, care nu mint şi care îi pun la dispoziţie spaţiu de emisie la discreţie ori de câte ori este nevoie.

Mogulii cumsecade se împart şi ei în moguli mijlocii, de Bucureşti (ca Bobby Păunescu sau însuşi Radu Moraru, care deţine 60% din televiziunea Vox News, sau Silviu Prigoană, care şi-a cedat posturile Taraf TV şi Etno TV campaniei prezidenţiale din 2009), şi moguli mici, de provincie, partidul construindu-şi în ţară o reţea de televiziuni, posturi de radio şi ziare locale, care să îi asigure o acoperire cât mai largă a campaniilor proprii.

Şi asta în ciuda faptului că, la Bucureşti, Traian Băsescu şi liderii PDL se întrec în a emite atacuri şi acuzaţii la adresa presei, şi chiar proiecte de lege pentru desfiinţarea libertăţii presei. Cum a făcut Silviu Prigoană, care, din postura de deputat PDL, s-a gândit să propună o serie de modificări la Legea audiovizualului, care pot duce chiar şi la închiderea unor ziare sau site-uri de ştiri, prin simpla decizie a Consiliului Naţional al Audiovizualului sub a cărui autoritate ar trebui să intre presa scrisă şi online pentru acordarea licenţei. În plus, şi apropiaţi ai şefului statului ar fi vrut să devină moguli de presă, potrivit declaraţiilor făcute de Sorin Ovidiu Vântu în faţa instanţei săptămâna trecută.

Omul de afaceri a afirmat atunci că Traian Băsescu i-a cerut sprijin mediatic în 2007, la referendumul pentru suspendarea preşedintelui, propunere pe care Vântu a spus că a acceptat-o pentru progresul României. Vântu a completat că "dupa aceea", mai mulţi "emisari" ai şefului statului au venit să-i ceară o parte din trustul de presă Realitatea. "După aceea, emisari ai lui au venit să-mi ceară o parte a trustului media. Evident că am refuzat. Încep ameninţările, eu refuz în continuare. Am fost ameninţat că voi fi tocat financiar, am refuzat. Am fost ameninţat că voi avea probleme, am refuzat...", a spus Vântu în sala de judecată.

În acest context, judecând pe logica impusă de CSAT în strategia de apărare, conform căreia "campaniile de presă" ar fi ameninţări la adresa siguranţei naţionale, am putea gândi că şi campaniile de presă purtate de trusturile de presă ale PDL s-ar înscrie şi ele printre vulnerabilităţile statului. Dar nu, CSAT vorbeşte doar de "fenomenul campaniilor de presă la comandă cu scopul de a denigra instituţii ale statului, prin răspândirea de informaţii false despre activitatea acestora." Adică nu deranjează decât presa care critică instituţii ale statului, nu presa care manipulează şi poartă campanii de denigrare, să zicem, a adversarilor politici sau de afaceri. Pentru că asta face reţeaua de presă locală a PDL.

Iată ce scrie în raportul Freeex privind libertatea presei în România în 2009: "A revenit în forţă controlul politicienilor asupra instituţiilor mass-media prin contracte de publicitate. Au fost dezvăluite cazuri concrete de cumpărare a ştirilor favorabile din bani publici. Fenomenul este mai evident în presa locală, unde multe dintre publicaţiile care nu s-au închis din cauza crizei sunt dependente de banii din astfel de contracte".

Traian Băsescu a acuzat de nenumărate ori faptul că, "mogulii răi" ar fi abonaţi la contracte cu bani publici, însă niciodată nu a pomenit de mogulii să preferaţi, mogulii de partid, care îşi susţin instituţiile de presă din bani publici. Şi reţeaua de moguli mici portocalii nu este mică. Baronul PDL Gheorghe Ştefan "Pinalti" deţine în Neamţ, prin intermediul fiicei sale, o televiziune şi un radio: Unu TV şi Radio Unu. În Mureş, Petru Başa, PDL, deţine micul lanţ de radiouri Radio Son. În plus, pedelistul deţine două ziare 24 Ore Mureşene, unul dintre cele mai importante din judeţ, şi Jurnalul Sighişoara Reporter. În Dâmboviţa, fostul şofer al deputatului PD Gheorghe Albu, Sorin Toader, controlează Dâmboviţa TV. În Mehedinţi, soţia fostului ministru al Apărării, Mihai Stănişoară, Codruţa, este proprietara Radioteleviziunii Mehedinţi şi a postului de radio Radio Severin.


Comisiile parlamentare de politică externă, favorabile strategiei
5932-132232-cs_20100423125258007.jpgLa şedinţa din 22 august, Comisiile de politică externă ale Parlamentului au avizat favorabil textul Strategiei Naţionale de Apărare, menţinând referirea la campaniile de presă ca element de vulnera bilitate. Potrivit celor doi preşedinţi de comisii, Korodi Attila şi Titus Corlăţean (foto), citaţi de Mediafax, amendamentul formulat de Opoziţie în vederea eliminării din Strategiei, a referirii la campaniile de presă ca element de vulnerabilitate nu a întrunit numărul necesar de voturi. Preşedintele Comisiei de politică externă a Senatului, Titus Corlăţean, a menţionat că votul de la acest amendament s-a regăsit şi la votul final dat avizului, unde susţinătorii amendamentului s-au abţinut. El a afirmat că a invocat, în sprijinul amendamentului de eliminare a campaniilor de presă, practica europeană, Convenţia Europeană a Drepturilor Omului şi standardele europene legate de libertatea presei. Corlăţean a spus că aceste argumente nu au convins parlamentarii arcului guvernamental, ceea ce a determinat abţinerea de la votul final. "Cred că reprezintă o ameliorare binevenită a textului, sperăm să fie luate în considerare de Comisiile de apărare", a mai afirmat el. Potrivit unor surse citate de Mediafax, parlamentarii care au votat pentru amendament au fost doi social-democraţi, (preşedintele Comisiei de politică externă din Senat, Titus Corlăţean, şi Cătălin Mardare), un liberal (Daniel Budurescu), dar preşedintele Comisiei de politică externă din Camera Deputaţilor, Korodi Attila. Aceleaşi surse au precizat că deputatul PDL Daniel Oajdea s-a abţinut, ceilalţi 12 membri PDL prezenţi fiind împotriva amendamentului.


Valentin Iliescu şi-a cumpărat televiziune în Râmnicu-Vâlcea
5932-132230-agerpres_1209781.jpgValentin Adrian Iliescu, şeful Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul, cu rang de ministru, a perfectat preluarea televiziunii Etalon din Vâlcea, scrie impactreal.ro. Iliescu a declarat că pregăteşte relansarea postului tv începând cu 1 octombrie, alături de o echipă de jurnalişti tineri. "Vreau ca această televiziune să fie una a cetăţeanului, să prezinte o imagine corectă a evenimentelor care se petrec în Vâlcea şi pe plan naţional. Nu are rost să facem televiziuni aservite unui partid sau altuia. Vor fi făcute publice şi unele greşeli ale colegilor mei de partid sau chiar ale mele. Nu are rost să ascundem gunoiul sub preş!", a precizat Valentin Iliescu pentru ziarul citat. Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Vâlcea, Romulus Bulacu, contracandidat al lui Iliescu la funcţia de preşedinte al PDL Vâlcea, este îngrijorat de noua achiziţie a colegului său. "Din păcate, mă aştept să ne atace! Nu ar trebui implicată televiziunea sau presa scrisă în astfel de competiţii interne, dar, repet, mă aştept ca domnul Iliescu să o facă", a afirmat Bulacu pentru impactreal.ro. Autorul articolului, Marius Jianu, a declarat în exclusivitate pentru Optimal Media: "Tranzacţia a avut loc săptămâna trecută şi a fost ţinută cât s-a putut de mult la secret.

Televiziunea a fost cumpărată de la Iulian Marcu, singurul asociat al societăţii. Preluarea pachetului de acţiuni de Valentin Iliescu, recent venit în organizaţia PDL Vâlcea, a stârnit foarte multe îngrijorări printre colegii de partid, care se tem de faptul că televiziunea ar putea fi folosită drept o armă împotriva lor".



Alba: Omul de casă al lui Hava are post tv
5932-132233-mr_20090601091012050.jpgPe faţă, politicienii de vârf din PDL Alba nu conduc nici o instituţie media. În culise, lucrurile sunt mai complicate. Unele ziare locale au reuşit să supravieţuiască falimentului iminent graţie publicităţii venite de la Primărie sau Consiliul Judeţean, iar despre opoziţie la puterea locală nu putea fi vorba. Cu toate acestea, postul de televiziune Alba TV a fost recent achiziţionat de Vasile Pop, unul dintre oamenii de casă ai primarului PDL Mircea Hava (foto). Pop este un micuţ întreprinzător de panificaţie din Alba-Iulia, binecunoscut pentru ardoarea cu care intră pe sub pielea liderului PDL Alba. Momentan, emisiunile locale postului tv au fost suspendate, nu însă şi licenţa dobândită recent, televiziunea urmând a fi folosită cel mai probabil atunci când partidul va avea nevoie. Vasile Pop este nelipsit de la chermezele la care participă "el lider maximo" Hava, el fiind şi unul dintre cei mai fervenţi turnători de licori în paharele şefului PDL din judeţul Alba.
● Lucian Dobrater


Gorj: 80% din presă aparţine PD-L
La Gorj, Partidul Democrat Liberal deţine majoritatea în privinţa instituţiilor media. Într-un procent comparativ cu cifrele anunţate de şefului statului, în jur de 80% din mass-media. PDL are trustul de presă Zonal Media, care editează cotidianul Pandurul, după ce ani în şir a avut un alt cotidian, Gorj-Domino. Tot Zonal Media este societatea care emite postul de televiziune Gorj TV. În documente, societatea este deţinută de o studentă, în vârstă de 24 de ani, Emma Victoria Ţârlea, din Motru, şi de Dorel Ciută, ambii rude cu democrat-liberalul Ionel Manţog. În urmă cu câţiva ani, în locul tinerei de 24 de ani, acţionar la trustul de presă era finul lui Manţog, respectiv, Manuc Melichian.

De fapt, cel care conduce trustul, aici stând mărturie negocierile jurnaliştilor de la angajare, este Manţog. Şi comisia de cenzori ai societăţii trustului de presă este alcătuită din membrii PDL Iustin Moţa, Gheorghe Iacobescu şi Mihaela Duvlea. PDL mai deţine în Gorj şi un post de radio, respectiv Radio Infinit. Postul este controlat tot de Ionel Manţog, iar acţionarii sunt chiar membri sau apropiaţi ai partidului. Cei mai importanţi sunt Marius Buleac, care deţine 35%, şi fiul primarului PDL din Rovinari, Dorin-Robert Filip cu 25%. Politica dusă de aceste instituţii de presă este cea a Partidului Democrat Liberal, însă de multe ori în cadrul acestora erau atacaţi şi politicienii, şi jurnaliştii care nu erau de acord cu politica PDL. Nu de puţine ori, instituţiile de presă ale PDL au încercat să decredibilizeze jurnaliştii care făceau dezvăluiri de corupţie ale membrilor PDL.


Braşov: Presa, subordonată luptei politice
5932-132231-dm_20100122151210032.jpgPrimarul Braşovului, George Scripcaru (foto), vicepreşedinte naţional al PDL, şi-a construit în ultimii ani un trust de presă redutabil, format din televiziuni, posturi de radio şi ziare. Cea mai importantă componentă din acest trust este postul local tv Radioteleviziunea Transilvania-RTT, cu două frecvenţe tv, administrat de firma cu aceeaşi denumire, condusă de o apropiată a primarului, consilierul local PDL Carmen Ferghete Ţop.

Trustul de presă pedelist mai deţine şi postul de radio Radio 21 Braşov, dar şi cotidianul Monitorul Expres, toate folosite în scop politic. George Scripcaru deţine controlul trustului său de presă prin acte notariale şi acţiuni la purtător. Un trust de presă mai puternic chiar decât al primarului Braşovului este deţinut de preşedintele liberal al Consiliului Judeţean Braşov, Aristotel Căncescu, vicepreşedinte naţional al PNL, prin intermediul fratelui său, dar şi de el personal. Acesta deţine în proprietate trustul de presă Mix, compus din patru televiziuni, trei posturi locale de radio, posturi de radio în ţară, dar şi două publicaţii locale. Televiziunile lui Căncescu, grupate în Mix TV, retransmit Prima TV, Antena 3, dar şi două posturi locale, Mix 2 şi Mix Făgăraş.

Trustul liberal de presă a fost fondat pe bazele Radio Braşov şi Radio Făgăraş, ulterior fiind înfiinţate şi alte posturi locale de radio, inclusiv unul de manele. Căncescu deţine şi un cotidian local de mică anvergură, Braşovul Tău. Şi trustul de presă al şefului CJ Braşov este axat în special pe lupta politică. Preşedintele PSD Braşov, vicepreşedinte naţional al partidului, deputatul Constantin Niţă, deţine un singur post local de televiziune, Nova TV, care retransmite OTV, în majoritate specializat în emisiuni politice. (Libiu Mateescu)


Iaşi: şef editorial cu vederi portocalii
În peisajul mass-media ieşean, mai precis în mediul online, şi-a făcut apariţia în anul 2006 site-ul de ştiri Newsiasi.ro. Unul "generalist", cel puţin la nivel declarativ, care îşi propunea, pe lângă prezentarea principalelor informaţii din media locală şi naţională, să evidenţieze şi "producţiile" proprie. Şeful editorial al oficinei cu pricina, care imediat şi-a trădat simpatiile portocalii - Iulian Micu, un ziarist ieşean simpatizant şi simpatizat de PDL.
Site-ul, prin şeful său, a fost atât de echidistant, încât, în 2009, preşedintele de atunci al filialei locale a PDL, Dan Cârlan, l-a promovat nici mai mult, nici mai puţin decât director de campanie al PDL la alegerile prezidenţiale.
Nici actualul lider al PDL Iaşi, senatorul Mihaela Popa, nu l-a uitat pe Iulian Micu, punându-l director de comunicare.
● Cristinel C. Popa


Mureş: Încrengături pedeliste în media locală
5932-132229-1596663mediafax_fotozoltan_galna.jpgÎn Târgu-Mureş, presa locală este dominată clar de PDL. Postul-trompetă, cum îl cunosc telespectatorii, Ştii TV, a pornit din start ca un instrument de propagandă a partidului. Acum, oficial acţionar majoritar este firma SC Info Statistics SRL. Firma este a lui Marius Cătană, apropiat al primarului Dorin Florea (foto) şi al şefilor PDL. Mai mult, soţia lui Cătană, Lucia Cătană, este director executiv la direcţia juridică din cadrul Primăriei Târgu-Mureş. Marius Cătană a fost şi el angajat al statului, a fost şef al Corpului de Control al prefectului (Ovidiu Natea, pe vremea aceea în PSD), după care a ajuns la Direcţia pentru Protecţia Copilului. După care s-a axa pe afacerile private. Acum Ştii TV este folosit în principal pentru imaginea primarului, dar mai ales a viceprimarului, Claudiu Maior, propulsat puternic de PDL, posibil candidat la Primărie la următoarele alegeri. În schimb, în campania electorală, Ştii TV a fost o armă puternică a PDL, iar la alegerile locale a fost singurul post care a difuzat primul sondaj de la ieşirea la urne. În urma cărora a ieşit câştigător, evident, primarul Dorin Florea.

Încrengăturile PDL-iste continuă. Director al Ştii TV, recunoscut de toată lumea mureşeană, este Ioana Roman, consilier local PDL. Oficial, Roman se recomandă doar ca şi "consultant" în cadrul televiziunii. În aceeaşi clădire funcţionează redacţia cotidianului 24 de ore mureşene, ziar care face parte din trustul Ştii TV, alături de Radio Son. Cotidianul era deţinut până nu demult de senatorul PDL Petru Başa, care de altfel este amplu prezentat în paginile ziarului. Paginile cotidianului sunt umplute cu articole redactate de reporterii Ştii TV şi publică vaste materiale cu şi despre Primăria Târgu-Mureş.

Celălalt cotidian de limba română, Cuvântul Liber, Steaua Roşie înainte de Revoluţie, publică anunţurile Primăriei şi este un ziar "cuminte", singurele articole incisive la adresa Primăriei fiind semnate de Florentin Deac, care a şi fost pus pe liber după o serie de anchete incomode. Cele două săptămânale din judeţul Mureş, Ziarul de Mureş şi Punctul, au şi ele reclamă de la Primăria Târgu-Mureş, deşi ambele se declară independente din punct de vedere editorial. Ziarul de Mureş era în trecut un oponent atroce al primarului Dorin Florea, dar tonul s-a mai diminuat, mai ales după ce patronul Aurelian Grama a fost arestat preventiv pentru şantaj, din cauza unor acuzaţii aduse asupra Trustului Gazeta, din care şi Ziarul de Mureş face parte.

● Raluca Creţ

"Motivul pentru care am decis să merg în Parlament a fost legat şi de atmosfera creată, dacă vă uitaţi, în 80% din mass-media românească se transmite un singur mesaj pentru români: suntem într-o situaţie disperată, nu avem soluţii, politicienii nu ştiu ce e de făcut, ceea ce este una dintre minciunile majore pe care mass-media le propagă. Repet, una dintre minciunile majore pe care mass-media le propagă"
Traian Băsescu

×
Subiecte în articol: special