Comuna Teremia Mare este, poate, una dintre cele mai cunoscute localităţi din Banat. Cel puţin era! În primul rând, pentru celebrul coniac de casă de Teremia, atât de apreciat de nomenclaturiştii dinainte de 1989. Şi, nu în ultimul rând, pentru ceea ce au lăsat aici, poetul Nichita Stănescu şi alţi importanţi oameni de cultură, care veneau în tabăra de creaţie din comuna bănăţeană. Între timp, de coniacul de Teremia s-a ales praful, iar pe Nichita l-a înghiţit pulberea şi mucegaiul.
Comuna Teremia Mare este, poate, una dintre cele mai cunoscute localităţi din Banat. Cel puţin era! În primul rând, pentru celebrul coniac de casă de Teremia, atât de apreciat de nomenclaturiştii dinainte de 1989. Şi, nu în ultimul rând, pentru ceea ce au lăsat aici, poetul Nichita Stănescu şi alţi importanţi oameni de cultură, care veneau în tabăra de creaţie din comuna bănăţeană. Între timp, de coniacul de Teremia s-a ales praful, iar pe Nichita l-a înghiţit pulberea şi mucegaiul.
Zilele trecute, mai mulţi studenţi de la Facultatea de Jurnalistică, cu sprijinul Asociaţiei culturale “Ariergarda” din Timişoara, au tras un semnal de alarmă, vizavi de distrugerea unor opere de artă, care zac în voia sorţii, în muzeul din comuna Teremia Mare. “Valori naţionale ale artei plastice şi ale literaturii române se află în mare primejdie. Facem un apel către Consiliul Judeţean Timiş, Prefectură şi autorităţile de resort ale Ministerului Culturii. Salvaţi pictura şi literatura, crucificate de ignoranţă şi nepăsare la 40 de kilometri de Timişoara! Acolo a fost tabără de creaţie până prin anii ’80, cu Nichita Stănescu, pictori, sculptori şi alţi oameni de cultură care au lăsat comunei opere valoroase. E un asasinat cultural! Toate exponatele ar trebui aduse la Timişoara, pentru a fi salvate. De vină este Primăria din Teremia Mare, care nu a făcut absolut nimic în toţi aceşti ani”, ne-a declarat scriitorul Daniel Vighi, din partea Asociaţiei Culturale Ariergarda.
IMPRESII DE CĂLĂTORIE. “Aşa-zisul muzeu de pictură din localitatea Teremia Mare, judeţul Timiş, se mândreşte cu lucrări ale celor mai importanţi pictori contemporani şi cu manuscrise ce au aparţinut lui Nichita Stănescu, dar nici unul dintre aceste obiecte de patrimoniu nu este pus în valoare. Colecţia poate fi vizitată doar însoţit de un lucrător al primăriei, pentru că lucrările sunt închise într-o clădire ce nu arată nici pe departe a muzeu. Deşi reprezintă mândria comunităţiii, picturile valoroase sunt «păstrate» în încăperi pline de mucegai şi igrasie. Câţiva metri mai încolo, o altă încăpere, la fel de «îngrijită», păstrează fotografii şi manuscrise originale ale scriitorului Nichita Stănescu. Întrebat de ce nu sunt mutate într-un spaţiu mai propice, referentul cultural al comunei spune că, pentru a primi fonduri de la UE şi guvern, este necesară întocmirea «a trei romane». Mai simplă ar fi mutarea lor la Muzeul de Artă din Timişoara, dar primarul nu vrea să se despartă de ele”, scrie Alexandra Săndoiu, unul dintre participanţii la tabăra de jurnalism, care s-a desfăşurat la Teremia Mare.
INDOLENŢĂ CRASĂ. Studenţii au descris nu numai starea deplorabilă în care se află muzeul şi exponatele, ci şi indiferenţa autorităţilor locale şi a “curatorului”. “Ajungem în Teremia vineri dimineaţă, un grup de vreo zece studenţi şi doi profesori. Ne întâmpină un nene mustăcios, care fumează mult şi vorbeşte tare şi repede. Se vrea un fel de ghid, dar se vede că nu îi convine sarcina. Ne conduce cu pas alert spre muzee, toate în incinta aceleiaşi clădiri şubrezite de vânturi şi ploi. În camera adicentă se află cel cu manuscrise originale şi fotografii ale lui Nichita Stănescu. Dar nu acestea ne atrag atenţia în primă instanţă, ci gradul de degradare al încăperii. Varul stă să cadă, ici-colo se conturează adevărate cratere în pereţi, mirosul de închis şi de mucegai ne gâdilă neplăcut nările. Când trecem pragul muzeului picturii, revolta ia locul indignării. Tablouri de Horia Bernea, Constantin Flondor, Paul Gherasim sau Sorin Dumitrescu sunt păstrate în condiţii mizere. Atârnate neglijent sau doar sprijinite de pereţii ce par gata să se prăbuşească în orice moment. Şi culmea, nenea mustăcios nu se sfieşte nici aici să îşi aprindă ţigara. Bine, dar cu tablourile cum rămâne? Păstrate în asemenea condiţii, în scurt timp se vor distruge şi nu vor mai avea nevoie nici măcar de un loc unde să fie depozitate. Cine ştie, poate atunci se vor găsi fondurile necesare inaugurării unei cârciumi”, povesteşte o altă studentă, Alexandra Pleşa.
Memorii
Uniunea Scriitorilor din România, filiala Timişoara, Uniunea Artiştilor Plastici, filiala Timişoara, şi Asociaţia culturală Ariergarda au trimis preşedintelui CJ Timiş, Constantin Ostaficiuc, un memoriu referitor la situaţia scandaloasă de la Teremia Mare. Semnatarii i-au solicitat acestuia “depozitarea de urgenţă a acestor valori patrimoniale la Timişoara, până în momentul în care se vor găsi fondurile necesare pentru reabilitarea Centrului Cultural Teremia Mare, aflat în ruină”. Până la rezolvarea situaţiei, artiştilor nu le mai rămâne decât să spere că pereţii nu se vor prăbuşi, iar manuscrisele lui Nichita Stănescu şi tablourile nu vor fi înghiţite definitv de mucegaiul din “celebrul” Muzeu de pictură de la Teremia Mare.