El a constatat că foarte mulţi tineri, indiferent de pregătire profesională şi de mediu, sunt dezorientaţi, pentru că nimeni nu le mai oferă o perspectivă. "În această atmosferă de depersonalizare, în această îndepărtare a omului de Dumnezeu şi de sine însuşi, mulţi tineri îşi caută refugiul în droguri, mai nou în «etnobotanice». Trebuie să mă văd cu ei la câteva zile; ei în mine găsesc o alinare şi o persoană care îi iubeşte şi încearcă să-i ajute cu ajutorul lui Dumnezeu. Sunt şi tineri dependenţi de pornografie, chiar tineri căsătoriţi. Sunt aruncaţi într-un cerc vicios, iar când cad au o stare din care nu mai pot să iasă. Cu cât patima se repetă, ei se simt condamnaţi. Cu ajutorul lui Dumnezeu, Care prin Fiul Său suferă în toţi umiliţii, ofensaţii, alungaţii şi chinuiţii istoriei, reuşesc să ameliorez şi chiar să vindec această stare de angoasă şi de depresie a tinerilor în taina mărturisirii, insuflându-le sentimentul profund al paternităţii şi purtării de grijă a lui Dumnezeu", spune Gheorghe Holbea.
Părintele a constatat că, dacă existenţa unui om a însemnat doar căutarea plăcerii şi a confortului, plăcerea la un moment dat, din cauza vârstei sau a bolii, nu mai poate fi satisfăcută, şi atunci omul ajunge la depresie şi la deznădejde: "De exemplu, un bătrân, într-un sat, era împătimit în desfrânare. A ajuns la o vârstă venerabilă, iar unul dintre fiii săi era deranjat că tatăl ajunsese de râsul satului. Bătrânul a trebuit să facă un tratament şi acea plăcere a fost oprită, iar el a zis: «Acum pot să mor, viaţa mea nu mai are nici un sens». Dacă nu-şi mai putea satisface patima, a ajuns la o deznădejde vecină cu gândul sinuciderii. Dar, până la ultima suflare a vieţii, noi, preoţii ortodocşi, credem că există pentru fiecare o şansă de întoarcere". Uneori, cei care sunt în suferinţă cred că există slujbe sau rugăciuni speciale pentru vindecare, însă părintele Holbea nu consideră că aceasta e calea potrivită: "Credincioşii în criză spirituală apelează la preot pentru slujbe speciale sau molitvele Sfântului Vasile. Dar nu trebuie să ne raportăm magic la religie. Primul lucru pe care trebuie să îl facem este să ne căutăm un duhovnic compatibil cu structura noastră sufletească. Dacă eşti sincer în căutarea ta, Dumnezeu te trimite unde trebuie. Vei urma sfaturile duhovnicului. Duhovnicul nu e un contabil de păcate, e un sfătuitor. Relaţia cu duhovnicul trebuie să fie ritmică, nu din an în Paşti, nu doar când suferim. Duhovnicul trebuie să aibă dragoste. Eu le spun celor în suferinţă: «Când simţi că te duci la vale, ai şi venit». Citim o rugăciune, stăm de vorbă. Sfinţii Părinţi spun că leacul împotriva depresiei este rugăciunea stăruitoare către Dumnezeu".
Lidia Danielescu, psihoterapeut, psiholog, membră a Şcolii Europene de Psihoterapie de la Strasbourg, a observat că sunt trei categorii de pacienţi: "Nu am venit la dumneavoastră ca să mă trimiteţi la popă", "Cred în Dumnezeu, dar nu merg la biserică" şi cei care au o relaţie bună cu biserica. "Aceştia din urmă nu vin cu depresii. Vin şi musulmani, dar, atunci când ai o relaţie bună cu divinitatea, nu e important cum o numeşti. După părerea mea, dacă toţi am avea un duhovnic, nu s-ar mai manifesta atât de mult depresia. Spoveditul întâmplărilor neplăcute ale vieţii tale te ajută să te purifici emoţional", spune Lidia Danielescu. Ea arată că există mai multe feluri de psihoterapie: cognitivă, emoţională, tranzacţională, existenţială şi crede că terapia existenţială, care presupune conştientizarea stării prin care treci şi a atitudinilor pe care le alegi, este un demers terapeutic potrivit pentru echilibrare. Totuşi, psihoterapeutul atrage atenţia asupra faptului că în depresia majoră, morbidă, nu e suficientă psihoterapia: "Procesezi atât de negativ totul, încât pierzi contactul cu realitatea. Dar au fost şi situaţii în care medicaţia alopată a accentuat depresia. Sunt psihiatri care vindecă cu Prozac. Am avut un pacient care lua Prozac şi era complet în afara realului. Îi vorbeam, dar nu mă auzea, nu recepta. I-am sugerat mamei lui să consulte un alt psihiatru, pentru a obţine un alt tratament. Îi trimit pe pacienţi la cristaloterapie, magnetoterapie, acupunctură, homeopatie. Au fost cazuri care s-au echilibrat emoţional şi au obţinut o stabilitate psihoemoţională definitivă, fără regresie".
Lidia Danielescu remarcă faptul că românii nu sunt suficient de informaţi despre ceea ce înseamnă psihoterapie: "Vin unii pacienţi şi îmi cer reţetă. La Strasbourg, unde am făcut specializarea, psihoterapeutul era ca medicul de familie, şi asta se reflecta în stradă, în relaxarea şi atitudinea faţă de cei din jur. Oamenii aceia se pot bucura mai mult de ce înseamnă viaţă. La noi, de fiecare dată când ies seara de la serviciu, văd feţe posomorâte". Psihoterapia nu e decontată de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi acesta e unul dintre motivele pentru care românii apelează rar la acest gen de tratament. O şedinţă de psihoterapie durează o oră. Prima întâlnire costă 98 de lei la clinica unde lucrează Lidia Danielescu. Intrarea în procesul terapeutic presupune cel puţin 10-12 şedinţe, indicat o dată pe săptămână, care costă fiecare 120 de lei. La prima întâlnire, psihoterapeutul face anamneza, chiar din faza embrionară. "E important cum a fost sarcina din punct de vedere emoţional pentru mamă, cum s-a produs naşterea, toate acestea transmit mesaje. Trebuie să am informaţii şi despre climatul din familie, şcoală, istoric de familie, să ştiu dacă pe arborele genetic au fost boli grave", explică Lidia Danielescu. La a doua şedinţă îi dă pacientului testul arborelui, pentru a vedea resursele interioare, dar şi limitele pe care le are în acel moment. Ea le recomandă pacienţilor să ţină un caiet personal, care îi ajută la conştientizare şi la evitarea dependenţei de terapeut. Psihoterapia poate da roade şi după trei şedinţe, în funcţie de ritmul în care pacientul se deschide şi colaborează. "Oamenii rămân fără serviciu, divorţează, au început să vină şi bărbaţi, îşi pierd serviciile, sunt stresaţi, au tulburări de dinamică sexuală. E important însă cum accepţi să traversezi o situaţie. Cei bogaţi sunt şi ei deprimaţi, au gânduri suicidare. Bogăţia poate să te ducă într-o derivă existenţială, pentru că preţuieşti ce ai, te bucuri pe moment, dar apoi vrei şi mai mult. Am întâlnit oameni săraci, dar fericiţi. Trebuie să-l ierţi pe cel care ţi-a greşit şi să te ierţi pe tine. Să ne iubim, să nu ne judecăm. Toleranţa se anulează pe zi ce trece. Ea ar fi trebuit să fie un instinct uman. Este foarte importantă relaţia cu Dumnezeu, cel mai mare terapeut."
Citește pe Antena3.ro