Camera Deputatilor a confirmat prin intermediul Consiliului Legisla-tiv faptul ca ordinul ministrului Gheorghe Dobre privind combate-rea gripei aviare trebuia publicat in Monitorul Oficial. Nepublicarea atrage inexistenta actului.
ANCHETA
Presedintele Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu, a confirmat prin intermediul Consiliului Legislativ faptul ca ordinul ministrului Gheorghe Dobre privind combaterea gripei aviare trebuia publicat in Monitorul Oficial. Nepu-blicarea lui atrage inexistenta actului si arunca in aer toate masurile luate de Ministerul Transporturilor.
Jurnalul National va dezvaluia acum o luna faptul ca ordinul ministrului Gheorghe Dobre privind masurile de combatere a gripei aviare nu a fost publicat in Monitorul Oficial. Ordinul 1732 emis la 15 octombrie 2005 este actul legislativ care a stat la baza tuturor masurilor luate de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) si companiile subordonate. Situatia este foarte complexa cu atat mai mult, cu cat in baza lui au fost semnate, de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) si SN CFR, cele doua contracte de decontaminare a autovehiculelor si trenurilor pentru combaterea gripei aviare. Fericita firma beneficiara a contractelor, SC Lumi SRL, a primit pentru prestatiile din 2005 peste 4 milioane de euro pentru aceasta operatiune, iar patronul ei, doctorul veterinar Tonel Ursachi, mai solicita inca pe atat pentru actiunile din acest an.
PRIMUL RASPUNS. Fiind vorba de o problema juridica foarte sensibila, atat prin prisma consecintelor, cat si a personajelor implicate, am apelat, inca de cand am abordat prima data aceasta problema, la specialisti. Am pus Ordinul 1732, insotit de argumentele Directiei Juridice a MTCT, la dispozitia Consiliului Legislativ, organul consultativ de specialitate al Parlamentului.
Le solicitam acestora sa ne lamureasca in doua privinte: daca actul are caracter normativ si daca trebuia publicat in Monitorul Oficial. Raspunsul afirmativ al Consiliului la ambele intrebari a nemultumit, asa cum era de prevazut, Ministerul Transporturilor si in special Directia Juridica a institutiei. Mai multi oficiali ai institutiei au invocat faptul ca opinia Consiliului Legislativ avea caracter neoficial. Un element care nu o facea nici mai subreda din punct de vedere juridic si nici mai putin obiectiva.
Pentru a elimina insa si aceasta "portita", Jurnalul National s-a adresat presedintelui Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu, cu aceleasi intrebari. Acesta a transmis solicitarea noastra Consiliului Legislativ, cerand emiterea unui raspuns oficial.
LECTIE DE DREPT. Am fi dorit sa va prezentam acest raspuns in totalitate, deoarece constituie o veritabila lectie de cunoastere a legii la care ar trebui sa ia aminte si functionarii publici (si suntem convinsi ca nu doar cei de la MTCT), dar, din lipsa de spatiu, trebuie sa ne marginim la cele mai relevante paragrafe.
Pentru inceput, Consiliul a enumerat si definit categoriile de ordine: "Regimul juridic al actelor emise de autoritatile Administratiei publice centrale difera in functie de continutul si de sfera de actiune ale acestora, fiind delimitate doua categorii de acte administrative: cele cu caracter normativ si cele cu caracter individual. Actul normativ se caracterizeaza prin aceea ca instituie norme generale si cu putere obligatorie, impersonale, care au aplicabilitate repetata si continuitate, neepuizandu-se uno ictu. Spre deosebire de actul normativ, actul individual nu instituie norme cu caracter de obiectivitate, se refera la conduita, intr-o situatie data, a unei persoane fizice sau juridice identificata si nominalizata, rezolva o situatie concreta si se consuma de regula intr-o singura aplicare".
|
VERDICTUL SPECIALISTILOR. Consiliul Legislativ afirma, in mod oficial, ca ordinul ministrului Dobre trebuia
publicat in Monitorul Oficial
|
FARA ARGUMENTE. Consiliul a facut referire si la argumentele Directiei Juridice a MTCT: "Referitor la motivul invocat de Directia juridica a ministerului pentru considerarea ordinului ca avand caracter individual, si anume ca «ordinele cu caracter normativ sunt doar cele pe baza si in executarea legilor, a ordonantelor si a hotararilor Guvernului», precizam urmatoarele: indiferent daca actul este normativ sau individual, exista cerinta ca acesta sa fie emis in spiritul si in spiritul legii, adica sa fie emis in baza si in executarea legii. Astfel, potrivit prevederilor art. 75 din Legea nr. 24 / 2000, republicata, «ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte asemenea acte ale conducatorilor ministerelor (...) se emit numai in baza si in executarea legilor, a hotararilor si a ordonatelor Guvernului»".
De altfel, daca nu ar fi existat acea ordonanta de guvern care dadea ministerelor reprezentate in Comandament dreptul de a lua masuri pentru combaterea gripei aviare, MTCT nici nu ar fi putut sa dea acel ordin, pentru ca nu avea competenta intr-o problema strict veterinara.
VERDICT. Consiliul Legislativ concluzioneaza: "Sub acest aspect, consideram ca motivatia din Nota Directiei juridice, conform careia ordinul nu are caracter normativ si nu a fost publicat in Monitorul Oficial, deoarece nu a fost initiat in executarea legilor, ordonatelor si a hotararilor Guvernului, nu este pertinenta, deoarece, pe de o parte, ordinul poate fi considerat in aplicarea art. 2 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului 140/2005 in vigoare la acea data, iar, pe de alta parte, deoarece, asa cum am aratat la pct. 1, caracterul normativ este dat de alte criterii, si anume de faptul ca instituie norme cu aplicabilitate repetata si care nu se epuizeaza uno ictu. Or, din analiza prevederilor art. 2-4 din ordin rezulta cu claritate indeplinirea acestor conditii. Fata de cele de mai sus consideram ca ordinul in cauza are caracter normativ si ar fi trebuit publicat in Monitorul Oficial".
CONSECINTE. Care sunt insa efectele faptului ca ordinul nu a fost publicat in Monitorul Oficial? Legea 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative spune ca: "In vederea intrarii in vigoare, legile si celelalte acte normative adoptate de Parlament, ordonantele si hotararile Guvernului, actele normative ale autoritatilor administrative autonome, precum si ordinele, instructiunile si alte acte normative emise de organele Administratiei publice centrale de specialiate se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I". Nefiind publicat, ordinul nu a intrat in vigoare din punct de vedere juridic. Contractele pe care MTCT prin companiile subordonate le-a pus pe tava, fara nici o licitatie, firmei SC Lumi SRL din Iasi au fost semnate ca urmare a acestui ordin. Prin urmare, nu au baza legala. Potrivit legii, persoanele vinovate ar putea fi acuzate de neglijenta in serviciu contra intereselor publice, daca nu chiar de abuz in serviciu. Efectele ar putea fi extinse pana la ministrul Gheorghe Dobre, deoarece articolul 35 din Legea 24/2000 precizeaza ca "toate ordinele, (...) ministrilor si conducatorilor celorlalte organe de specialitate ale Administratiei Publice centrale se publica in Monitorul Oficial al Romaniei prin grija acestora".
INTRE LEGE SI PRIETENI
|
In timpul unei discutii furtunoase cu directoarea Directiei Juridice a MTCT, aceasta a invocat si faptul ca i s-a intamplat sa transmita ordine la Monitorul Oficial, iar cei de acolo sa nu fie de acord sa le publice. Prin urmare, Jurnalul National s-a adresat si Monitorului Oficial, solicitand sa spuna daca ar fi refuzat sa publice Ordinul 1723. Un demers nascut mort. Astfel, la prima discutie telefonica purtata, consilierul juridic al institutiei ne-a "recitat" cuvant cu cuvant argumentele Directiei Juridice a MTCT. Acest lucru nu ar fi avut nici o insemnatate daca, insa, consilierul nu s-ar fi impotrivit cu vehementa sa vada si opinia Consiliului Legislativ. Raspunsul Monitorului Oficial a fost in consecinta, incercand sa impace si Ministerul Transporturilor, cat si Jurnalul National: "Specialistii Monitorului Oficial nu se pot pronunta cu privire la caracterul unui act pe un text care nu este primit in mod oficial. Avand in vedere faptul ca in doctrina de specialitate clasificarea actelor emise de un organ al administratiei publice centrale are nenumarate variante, consideram ca specialistii fiecarei astfel de institutii pot aprecia cel mai bine caracterul normativ sau individual al unui act din domeniul de activitate respectiv". Monitorul nu a putut ignora insa in totalitate legislatia si a recunoscut ca: "De regula sunt refuzate la publicare numai actele cu caracter individual clar".
|