Aditivii furajeri sau, altfel spus, E-urile din hrana animalelor sunt un subiect tabu in Romania. Uniunea Europeana are reguli foarte stricte in ceea ce ii priveste. Consumatorul roman se fereste insa degeaba de E-urile periculoase de pe ambalajele produselor alimentare. Ele ii ajung oricum in farfurie, ca urmare a haosului de pe piata aditivilor furajeri.
Despre E-urile din alimentatia oamenilor s-au scris sute de pagini. Sunt insa alte substante, aproape la fel de periculoase, despre care nu se pomeneste nimic: cele din nutritia animalelor din gospodarie. Uniunea Europeana are o legislatie bine pusa la punct in ceea ce priveste aditivii furajeri, care nu se aplica, din pacate, in Romania. O piata de cateva zeci de milioane de euro anual este astfel lasata in plata Domnului. Daca inainte de aderare domeniul veterinar nu se bucura de foarte mare interes, in ultimele luni lucrurile au luat o turnura spectaculoasa. Pesta porcina, transhumanta, comercializarea branzei au fost subiecte extrem de mediatizate si de disputate. Sunt insa doar varful aisbergului. Jurnalul National va prezinta problema aditivilor furajeri, despre care Autoritatea Nationala Sanitar-Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSV) nici nu pare sa fi avut habar. DE FORMA. "Aditivii furajeri reprezinta E-urile din alimentatia animalelor. Bruxellesul le acorda o foarte mare importanta, lucru care se vede in faptul ca a retras statelor membre dreptul de a acorda autorizatii de comercializare, insarcinand in acest scop Comisia Europeana si Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentelor (EFSA). De asemenea, inspectiile in domeniul furajelor sunt o prioritate la nivel european", ne-a precizat conferentiar univ. dr. Viorel Andronie, fost sef al ANSV. Reglementarea Consiliului 1831/2003 intrata in vigoare in 2004, este actul care face legea in ceea ce priveste producerea, etichetarea si comercializarea lor in Uniunea Europeana. In baza ei, este elaborat anual Registrul Comunitar al aditivilor furajeri. Produsele care nu apar acolo nu pot fi comercializate in spatiul european. Reglementarile se aplica automat in statele membre, fara a mai necesita transpunerea in legislatia nationala. Cu alte cuvinte, actul ar trebui sa se aplice in Romania de la 1 ianuarie 2007. Ce se intampla in practica? Pai, nimic. Nomenclatorul produselor de uz veterinar care se gaseste pe site-ul Institutului pentru Controlul Produselor Biologice si Medicamentelor de Uz Veterinar (ICPBMV) cuprinde o sumedenie de produse care fie contin substante active interzise a fi utilizate ca aditivi furajeri, fie nu respecta concentratiile europene, fie au mai multe prospecte etc. Este vorba de zeci de produse din productia autohtona sau din import, cuantificate in milioane si milioane de euro.Citește pe Antena3.ro
BRUXELLES DIXIT! Ultimele patru antibiotice au fost eliminate din randul aditivilor furajeri incepand cu 1 ianuarie 2006
|
CUM ARATA REGULILE EUROPENE
|
Reglementarea 1831 structureaza aditivii in cinci categorii: tehnologici (conservanti, antioxidanti, stabilizatori etc), senzoriali (coloranti, arome etc), nutritionali (vitamine, aminoacizi etc), zootehnici (stabilizatori ai florei intenstinale etc) si coccidiostatice sau histomonostatice. Primele trei sunt considerate inoffensive, circuland in baza unei autoritatii generale. Pentru ultimele doua categorii este insa necesara autorizatia nominala pentru fiecare producator. Autorizatii care nu mai sunt de apanajul statelor membre, ci ale Comisiei Europene. Astfel, producatorul transmite o solicitare Comisiei Europene, care informeaza statele membre si inainteaza documentul Autoritatii Europene pentru
Siguranta Alimentelor (EFSA). In acelasi timp, producatorul transmite dosarul produsului catre EFSA. Autoritatea Europeana confirma primirea documentelor si face public cuprinsul dosarului. Urmeaza o verificare amanuntita a dosarului, iar, in termen de sase luni de la primirea unei aplicatii valide, EFSA isi prezinta opinia aplicantului, statului membru cat si Comisiei Europene. Dupa eliminarea eventualelor elemente confidentiale, opinia este facuta publica. Ultimul cuvant apartine Comisiei Europene, care in termen de trei luni elaboreaza un proiect de reglementare prin care solicitarea este admisa sau respinsa. Autorizatia este valabila pentru zece ani, cu posibilitatea de reinnoire.
|