x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Parlamentarii Coaliției vor să instituie „Săptămâna națională a siguranței rutiere”

Parlamentarii Coaliției vor să instituie „Săptămâna națională a siguranței rutiere”

de Monica Cosac    |    31 Iul 2024   •   07:20
Parlamentarii Coaliției vor să instituie „Săptămâna națională a siguranței rutiere”

Deși avem o strategie națională privind siguranța rutieră încă de acum doi ani, România continuă să domine clasamentul european cu privire la numărul de accidente rutiere grave și o rată a mortalității pe șosele aproape dublă față de media europeană.

După ultima tragedie, în care un adolescent de 17 ani a intrat cu mașina în doi frați din Capitală, ucigându-l pe unul și mutilându-l pe celălalt, peste 40 de parlamentari au depus la Senat un proiect de lege pentru instituirea săptămânii 15-21 mai a fiecărui an drept „Săptămâna națională a siguranței rutiere”, cu scopul conștientizării nevoii de siguranță în trafic și de educare cu privire la măsurile preventive care să evite tragedii pe șoselele din țara noastră. Printre alte măsuri, aleșii vor ca Ministerul Educaţiei şi Ministerul Afacerilor Interne să organizeze un concurs național - „Cea mai bună patrulă școlară de circulație din România”.

Nu mai puțin de 48 de senatori și deputați, majoritatea de la PNL și PSD, au luat o mică pauză de la vacanța parlamentară pentru a-și pune semnătura pe o propunere legislativă care a fost înregistrată, luni, la Senat. 

Proiectul vizează declararea săptămânii 15-21 mai ca „Săptămâna națională a siguranței rutiere”, iar inițiatorii documentului – senatoarea PNL Nicoleta Pauliuc și deputatul PNL Gabriel Andronache – au solicitat dezbaterea și aprobarea în procedură de urgență. 

Inițiativa prevede ca, în fiecare an, în această săptămână să fie organizate „manifestări științifice, educative şi cultural-artistice consacrate conştientizării şi informării cetățenilor despre provocările şi soluțiile privind creşterea siguranței rutiere”, atât de către Parlamentul României, cât și de alte instituții publice.  

Proiecții pe Parlament, în weekend

Astfel, Parlamentul va organiza manifestări „pe tema proiectării unei legislații moderne cu impact asupra creşterii siguranței rutiere, cu participarea organizațiilor neguvernamentale, sindicale și patronale”. 

Iar în zilele de sâmbătă și duminică ale Săptămânii naționale a siguranței rutiere, Parlamentul României va asigura proiecții reprezentative pe clădirea instituției, între orele 22:00-24:00.

„Parlamentul României își asumă anunțurile de interes public în cadrul acțiunilor de informare a publicului cu privire la marcarea fiecărei săptămâni naționale a siguranței rutiere prin Comisiile reunite pentru apărare, ordine publică și siguranță națională”, stipulează proiectul de lege.

Totodată, autorităţile şi instituțiile publice implicate în implementarea strategiei privind siguranța rutieră, adoptată de Guvern în 2022, vor trebui să organizeze manifestări „pe tema progreselor înregistrate în atingerea obiectivelor de siguranță rutieră, cu participarea organizațiilor neguvernamentale, sindicale și patronale”. 

Mai mult, Ministerul Educaţiei şi Ministerul Afacerilor Interne vor organiza, în fiecare an, Concursul național „Cea mai bună patrulă școlară de circulație din România”.

Evident, televiziunile și posturile de radio vor avea obligația de a difuza, în săptămâna respectivă, anunţurile de interes public emise de Parlament. 

„Prin celebrarea acestei săptămâni, inițiativa urmăreşte responsabilizarea colectivă a cetățenilor prin conştientizarea importanței unei mobilități sigure pentru toți participanții la trafic”, se arată în expunerea de motive care însoțește proiectul legislativ.

„Carnagiul de pe şosele nu poate fi redus decât prin eforturi integrate”

Inițiatorii precizează că pentru elaborarea propunerii legislative au fost derulate consultări în cadrul unui eveniment desfășurat în luna mai 2024, la Palatul Parlamentului, când a și fost anunțată intenția de a implementa și în țara noastră această săptămână de siguranță rutieră, care este organizată în alte țări încă din 2007. 

„Carnagiul de pe şosele nu poate fi redus decât prin eforturi integrate ale tuturor instituţiilor publice, iar eu cred că siguranţa rutieră trebuie să fie inclusă mult mai serios în programa şcolară şi tematica trebuie reluată la diverse categorii de vârstă, pentru că există capacitate de înţelegere diferită”, spunea, la dezbaterea respectivă, Nicoleta Pauliuc, subliniind că în special Ministerul Educaţiei poate face mai multe în acest sens. 

Inițiatoarea proiectului a mai menționat, în cadrul dezbaterii, că Strategia națională pentru siguranță rutieră 2022-2030 este un document ce arată foarte bine care este situația în acest moment: „Acest document identifică principalele cauze care determină numărul ridicat de accidente: reglementările laxe, nivelul scăzut de calitate a infrastructurii rutiere, parcul auto îmbătrânit (sunt 9,2 milioane de autovehicule cu o vechime medie de 16 ani, iar unul din 15 vehicule  reprezintă un pericol iminent), creșterea densității traficului în anumite zone, nevoia unei îmbunătățiri a asistenței medicale. Adaug și deficitul de educație rutieră”. 

România, în topul european la numărul de decese pe șosele 

Uniunea Europeană și-a stabilit ca obiectiv, încă din anul 2018, reducerea cu 50% a deceselor și a vătămărilor grave cauzate de accidentele rutiere, până în 2030, prin Planul de acțiune strategic al Comisiei Europene privind siguranța rutieră. 

Cu toate acestea, cifrele aferente anului 2023, publicate de Comisia Europeană în martie 2024, „indică stagnarea progreselor în ceea ce priveşte reducerea numărului de decese rutiere în prea multe țări”, subliniază semnatarii propunerii legislative. 

„Clasamentul global al ratelor mortalității din ţări nu s-a schimbat în mod semnificativ (față de anul de referință 2019 – n.r.), cele mai sigure drumuri aflându-se încă în Suedia (22 de decese la un milion de locuitori) și Danemarca (27 de decese la un milion de locuitori). Bulgaria (82 de decese la un milion de locuitori) și România (81 de decese la un milion de locuitori) au raportat cele mai ridicate rate ale mortalității în 2023. Media UE a fost de 46 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitori”.

×