A invitat patronatele la o ședință de informare, dar reprezentanți HoReCa au ignorat Autoritatea. Toți cei din domeniul HoReCa cer acum anularea acelui ordin, după ce au constatat că e imposibil de aplicat. Totuși, ANPC insistă să treacă la elaborarea unor ghiduri de bune practici pentru proprietarii de terase și restaurante, chiar dacă nu au nici măcar normele de aplicare.
ANPC a lansat o invitație către toți reprezentanții hotelierilor și ai unităților de alimentație publică, pentru participarea la ședința biroului de coordonare a Consiliului consultativ pentru protecția consumatorilor, care a avut loc ieri, de la ora 10.00, la sediul autorității. Unicul subiect discutat a fost „prezentarea atribuțiilor autorităților în vederea elaborării ghidurilor de bune practici în sectorul alimentației publice și cel al ospitalității”, în legătură cu un ordin pe care autoritatea l-a dat anul trecut, dar care este imposibil de aplicat.
Mai mulți reprezentanți ai industriei ospitalității au transmis în scris cerințele lor către ANPC, acestea fiind de anulare a Ordinului nr. 201 din 19 aprilie 2022 privind furnizarea de informații la comercializarea produselor finite/mâncărurilor furnizate de unitățile de restaurație colective. Nu au onorat invitația, mai ales pentru că nu există nicio procedură administrativă care să implice participarea lor într-o ședință internă a instituției.
Directivă aplicată parțial copy/paste
De fapt, ordinul este traducerea parțială a unei directive UE. Prin omisiune, ANPC a preluat doar o parte din Regulamentul UE nr. 1169/2011 al Parlamentului European și al Consiliului Europei din 25 octombrie 2011, traducând textul fără o parte esențială din art. 2 alin (2) lit. (a): „informații referitoare la produsele alimentare” înseamnă informațiile referitoare la un produs alimentar, puse la dispoziția consumatorului final prin intermediul unei etichete, al altor documente însoțitoare sau prin orice alte mijloace, inclusiv instrumente ale tehnologiei moderne sau comunicare verbală”. Fără această parte din traducere - ordinul fiind transpus prin metoda copy/paste -, unitățile de alimentație publică vor fi obligate să scrie adevărate manuale de chimie alimentară pentru fiecare fel de mâncare comandat de clienți, ceea ce e imposibil.
Reprezentanții FPTR spun că nici nu este normal să fie invitați la o astfel de întâlnire, din moment ce ANPC nici măcar nu a elaborat normele de aplicare pentru respectivul ordin, deci nu e momentul să se discute despre niciun fel de ghid. Pe 28 noiembrie 2022, Confederația patronală UGIR, din care face parte și FPTR, a solicitat, prin adresa nr.279, prim-ministrului României și liderilor partidelor de coaliție guvernamentală, anularea ordinului nr. 201 din 19 aprilie 2022 privind furnizarea de informații la comercializarea produselor finite/mâncărurilor furnizate de unitățile de restaurație colective.
Această adresă a fost transmisă în urma adresei FPTR nr. 1723/28.11.2022 către ANPC, din 28 noiembrie, cu același conținut, unde se menționa că elaborarea ghidurilor de bune practici nu poate exista înainte de a se stabili „procedurile specifice fiecărei activități de alimentație publică desfășurată în unitățile clasificate stabilite prin Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011”.
Cum acestea nu au fost stabilite nici acum, este inutil să se vorbească despre ghiduri, spun reprezentanții FPTR. Federația patronală cere în continuare anularea Ordinului și demiterea conducerii ANPC.
Au refuzat capcana Autorității
„Dacă ne-am fi dus, am fi acceptat, implicit, un ordin pentru care noi deja am cerut anularea, în repetate rânduri. Am transmis către ANPC punctul nostru de vedere, cu detalii, explicându-le de ce acel ordin nu este aplicabil, mai ales pentru sectorul Turism. Nu ai cum să calculezi valori nutritive și E-uri pentru fiecare produs de la bufetul suedez, de la micul dejun din restaurantul unui hotel, nu ai cum să îndeplinești cerințele ANPC, într-o unitate de alimentație publică unde există mâncare gătită, meniu „a la carte”, unde porțiile nu sunt egale și nici produsele nu provin din aceleași surse mereu. Doar fast-food-urile ar putea face așa ceva, dacă au totul standardizat, dar în restaurante nu se pot aplica aceleași reguli ca pentru fast-food sau așa cum se aplică pentru fabrici care au produse făcute după aceleași rețete și la același gramaj”, spune un membru al Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
În afară de FPTR, care a cerut de la început anularea ordinului, acum cer același lucru și celelalte asociații și federații patronale din domeniu. Nici Călin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR), nu a participat la ședința ANPC de ieri, iar acesta spune că membrii federației sunt împotriva existenței acestui ordin. Și FIHR va trimite o solicitare de anulare a ordinului ANPC.